Jeg kender godt den der metode med, at hvis der er noget, man ikke ønsker at høre, så stiller man sig op og råber i stedet for. Det er noget, man tit anklager folk, der ikke er parlamentarisk orienteret i deres politiske aktivitet, for at gøre. Jeg ved ikke, om jeg er trist til mode eller imponeret over, at den tendens også har bredt sig til Folketingssalen. Men det er rigtigt, at man ikke hører så godt, hvis man samtidig råber.
Men det, som jeg jo forsøgte at sige, var, at mens Folketinget har bedt regeringen om at undersøge sagen lidt nøjere, kan man jo bare konstatere, at om det her forslag er fornuftigt eller ej, er afgjort af sagkundskaben. Nu mangler vi bare, at der kommer nogle politiske konsekvenser.
Når det er problematisk, at man ikke for længst har gennemført den skærpelse af bygningsreglementet, og endnu mere problematisk, at forhandlingerne om det nu er udsat på ubestemt tid, fordi regeringen ikke har fået smølet sig færdige med det arbejde, den har lovet at gennemføre, så er det jo, fordi det, hvis man ikke skærper bygningsreglementet, har konsekvenser mange, mange år ud i fremtiden. De bygninger, der bygges i dag - og jeg ved godt, at vi har fået et lille pusterum, fordi der ikke bygges så meget lige nu, men vi håber vel alle sammen på, at det kommer i gang igen - kommer jo til at stå i rigtig mange år, og derfor er det fuldstændig fatalt, at man ikke strammer op her.
Det, som her er grundlæggende problematisk, er, at vi har et bygningsreglement, der ikke lever op til den teknologi, der findes. Teknologien til at lave lavenergiklasse 1-huse findes, den nødvendige viden eksisterer, og der er ingen grund til at vente til 2015. Den eneste konsekvens af at vente til 2015 vil jo bare være, at den nødvendige opkvalificering, der skal ske af arbejdskraften, og som nogle har brugt som argument for, at man skulle udsætte det, vil vente til 2014 i stedet for at blive sat i gang nu. Hvilket tidspunkt ville være bedre egnet til at sætte gang i en opkvalificering af arbejdskraften end en situation med stor og stigende arbejdsløshed inden for byggefagene? Så derfor er det jo også en begrundelse for at vedtage Enhedslistens beslutningsforslag.
Det er sådan, at hvis Danmark ønsker at være forrest i konkurrencen om at bygge energirigtigt i fremtiden, at have den mest effektive, den mest kreative, den mest udviklede og mest innovative byggesektor, er vi nødt til at komme i spidsen på det her område. Ellers ender det jo med, at når vi beslutter os for, at vi for alvor skal skærpe bygningsreglementet, bliver vi nødt til at importere teknologien fra Tyskland og Østrig, og jeg kan ikke rigtig forestille mig, hvorfor det skulle være en fornuftig model.
Det er måske også derfor, at jeg ved de konferencer, der har været om det her emne, har været i den helt usædvanlige situation, at alle har sagt, at det, som Enhedslisten foreslår, var det, der skulle til - lige fra typehusfabrikanterne fra Herning til nogle af de mest hippieagtige klima- og energifolk. Enigheden har været total. Derfor er det jo forbløffende, hvis det virkelig går sådan, at alle andre partier end Enhedslisten stemmer imod det her beslutningsforslag i Folketingssalen i dag.
Det, der er tale om her, er jo, at et bygningsreglement handler om at lægge pres på branchen i forhold til at opgradere viden og knowhow, og det er nødvendigt. Det, jeg indledningsvis sagde, var, at det var helt usædvanligt at høre økonomi- og erhvervsministeren her ved førstebehandlingen sige: Jamen vi kan ikke indføre nye krav i bygningsreglementet, før alle kan opfylde kravene. Det kan man jo ikke mene. Det kan da ikke være sådan, at det teknologisk mest tilbagestående, det klimamæssigt dårligste byggeri i Danmark skal forhindre, at vi stiller krav, der gør, at vi får en byggebranche, der lever op til fremtidens krav. Så derfor må jeg sige, at vi burde følge de opfordringer, der er kommet til os, om at øge tempoet, stille strengere krav og gøre noget ved det.
Jeg synes nok, når nogle hævder, at vi har et visionært og ambitiøst energiforlig, at det er besynderligt, at det forhindrer, at der sker noget, at det forhindrer, at partier i Folketinget, som formentlig går ind for indholdet i det her beslutningsforslag, stemmer for det. Så igen vil jeg sige, at hvis nogen skulle have hørt og endda lyttet efter, hvad jeg har sagt her, så er det ikke for sent at overveje sin stillingtagen i denne sag.