L 40 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af straffeloven. (Skærpede regler om strafudmåling for
forbrydelser begået med baggrund i den forurettedes lovlige
ytringer i den offentlige debat).
Fremsat den 27. oktober 2005 af
justitsministeren (Lene Espersen)
Forslag
til
Lov om ændring af straffeloven
(Skærpede regler om strafudmåling
for forbrydelser begået med baggrund i den forurettedes
lovlige
ytringer i den offentlige debat)
§ 1
I straffeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 909 af 27. september 2005, foretages
følgende ændringer:
1. I § 81 indsættes
efter nr. 6 som nyt nummer:
»7) at gerningen har baggrund i den
forurettedes lovlige ytringer i den offentlige debat,«
Nr. 7-11 bliver herefter nr. 8-12.
2. I § 125 a ændres
»§ 59, stk. 5« til
»§ 59, stk. 7, nr. 1-5«.
§ 2
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
§ 3
Loven gælder ikke for
Grønland eller Færøerne. Lovens § 1
kan dog ved kongelig anordning helt eller delvist sættes i
kraft for Færøerne med de afvigelser, som de
særlige færøske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. | Indledning
............................................................................................... | 2 |
2. | Gældende ret
.......................................................................................... | 2 |
3. | Lovforslagets baggrund og
udformning
................................................. | 3 |
4. | Lovforslagets økonomiske
og administrative konsekvenser ............... | 4 |
5. | Hørte myndigheder m.v.
......................................................................... | 5 |
1. Indledning
Med henblik på at styrke det
strafferetlige værn mod overgreb, der er rettet mod borgernes
brug af retten til frit at ytre sig offentligt, foreslås det
at ændre straffeloven således, at det fremgår
udtrykkeligt af loven, at det ved straffens fastsættelse i
almindelighed skal anses som en skærpende omstændighed,
hvis gerningen er begået med baggrund i den forurettedes
lovlige ytringer i den offentlige debat.
Der vil samtidig med lovens
ikrafttræden blive etableret en indberetningsordning,
således at Rigsadvokaten følger lovens praktiske
udmøntning i en periode.
Der foreslås endvidere en
konsekvensændring i straffeloven som følge af en
ændring, der er foretaget i udlændingeloven ved lov nr.
324 af 18. maj 2005.
2. Gældende ret
Reglerne om straffens fastsættelse
fremgår af straffelovens §§ 80-82.
Disse regler er ændret senest ved lov
nr. 218 af 31. marts 2004 om ændring af straffeloven og
retsplejeloven (Ændring af strafferammer og bestemmelser om
strafnedsættelse m.v.). Lovændringen, der navnlig
byggede på Straffelovrådets betænkning nr.
1424/2002 om straffastsættelse og strafferammer, indebar
bl.a. en revision af bestemmelserne om straffastsættelse
(§§ 80-82), og det kom med ændringen til at
fremgå af straffelovens §§ 81-82, hvilke
momenter der i almindelighed skal indgå ved den konkrete
strafudmåling som henholdsvis skærpende og formildende
omstændigheder. Der henvises til Folketingstidende 2003-2004,
tillæg A, s. 3277 ff. Loven trådte i kraft den 2. april
2004.
Straffelovens § 80 regulerer
strafudmålingen inden for strafferammen og angiver de
hovedhensyn, som i almindelighed skal indgå ved
straffastsættelsen.
Efter straffelovens § 80,
stk. 1, skal der ved straffens fastsættelse under
hensyntagen til ensartethed i retsanvendelsen lægges
vægt på lovovertrædelsens grovhed og på
oplysninger om gerningsmanden.
Efter straffelovens § 80,
stk. 2, skal der ved vurderingen af lovovertrædelsens
grovhed tages hensyn til den med lovovertrædelsen forbundne
skade, fare og krænkelse samt til, hvad gerningsmanden
indså eller burde have indset herom. Ved vurderingen af
oplysninger om gerningsmanden skal der tages hensyn til dennes
almindelige personlige og sociale forhold, dennes forhold
før og efter gerningen samt dennes bevæggrunde til
gerningen.
Straffelovens §§ 81 og 82
supplerer § 80 ved vægtningen af hensynet til
lovovertrædelsens grovhed og gerningsmandens person. I
bestemmelserne opregnes således en række forhold, som i
almindelighed skal indgå som skærpende, henholdsvis
formildende omstændigheder ved strafudmålingen.
Straffelovens § 81 har
følgende ordlyd:
»Det skal ved straffens
fastsættelse i almindelighed indgå som skærpende
omstændighed,
1) at gerningsmanden tidligere er straffet af
betydning for sagen,
2) at gerningen er udført af flere i
forening,
3) at gerningen er særligt planlagt eller
led i omfattende kriminalitet,
4) at gerningsmanden tilsigtede, at gerningen
skulle have betydelig alvorligere følger, end den fik,
5) at gerningsmanden har udvist særlig
hensynsløshed,
6) at gerningen har baggrund i andres etniske
oprindelse, tro, seksuelle orientering eller lignende,
7) at gerningen er begået i
udførelsen af offentlig tjeneste eller hverv eller under
misbrug af stilling eller særligt tillidsforhold i
øvrigt,
8) at gerningsmanden har fået en anden til
at medvirke til gerningen ved tvang, svig eller udnyttelse af
dennes unge alder eller betydelige økonomiske eller
personlige vanskeligheder, manglende indsigt, letsind eller et
bestående afhængighedsforhold,
9) at gerningsmanden har udnyttet forurettedes
værgeløse stilling,
10) at gerningen er begået af en person,
der udstår straf eller anden strafferetlig retsfølge
af frihedsberøvende karakter,
11) at gerningen er begået af en tidligere
indsat over for institutionen eller en person med ansættelse
ved institutionen.«
Straffelovens § 82 har
følgende ordlyd:
»Det skal ved straffens
fastsættelse i almindelighed indgå som formildende
omstændighed,
1) at gerningsmanden ikke var fyldt 18 år,
da gerningen blev udført,
2) at gerningsmanden har høj alder,
når anvendelse af den sædvanlige straf er
unødvendig eller skadelig,
3) at gerningen grænser til at være
omfattet af en straffrihedsgrund,
4) at gerningsmanden har handlet i undskyldelig
uvidenhed om eller undskyldelig misforståelse af retsregler,
der forbyder eller påbyder handlingens foretagelse,
5) at gerningen er udført i en
oprørt sindstilstand, der er fremkaldt af forurettede eller
personer med tilknytning til denne ved et uretmæssigt angreb
eller en grov fornærmelse,
6) at gerningen er begået som følge
af tvang, svig eller udnyttelse af gerningsmandens unge alder eller
betydelige økonomiske eller personlige vanskeligheder,
manglende indsigt, letsind eller et bestående
afhængighedsforhold,
7) at gerningen er begået under
indflydelse af stærk medfølelse eller
sindsbevægelse, eller der foreligger andre særlige
oplysninger om gerningsmandens sindstilstand eller
omstændighederne ved gerningen,
8) at gerningsmanden frivilligt har
afværget eller søgt at afværge den fare, der er
forvoldt ved den strafbare handling,
9) at gerningsmanden frivilligt har angivet sig
selv og aflagt fuldstændig tilståelse,
10) at gerningsmanden har givet oplysninger, som
er afgørende for opklaringen af strafbare handlinger
begået af andre,
11) at gerningsmanden har genoprettet eller
søgt at genoprette den skade, der er forvoldt ved den
strafbare handling,
12) at gerningsmanden på grund af den
strafbare handling frakendes en af de i § 79 omhandlede
rettigheder eller påføres andre følger, der kan
sidestilles med straf,
13) at straffesagen mod gerningsmanden ikke er
afgjort inden for en rimelig tid, uden at det kan bebrejdes
gerningsmanden,
14) at der er gået så lang tid,
siden den strafbare handling blev foretaget, at anvendelse af den
sædvanlige straf er unødvendig.«
Opregningen i bestemmelserne i
§§ 81 og 82 er ikke udtømmende, idet
domstolene også vil kunne lægge vægt på
andre forhold, som anses for at være relevante for
strafudmålingen i den konkrete sag.
Straffelovens §§ 80-82 finder
anvendelse både ved bødestraf og fængselsstraf,
herunder også ved anvendelse af betingede domme med eller
uden vilkår om samfundstjeneste. Bestemmelserne regulerer
alene den strafudmåling, der finder sted inden for den
foreskrevne strafferamme. Bestemmelserne regulerer således
ikke adgangen til at gå under den foreskrevne strafferamme og
efter omstændighederne lade straffen bortfalde eller til at
anvende skærpede sidestrafferammer.
3. Lovforslagets baggrund og
udformning
Retten til at give sin mening til kende
offentligt er helt grundlæggende for et demokratisk samfund
som det danske. Det er afgørende for samfundets fortsatte
demokratiske udvikling, at borgerne har mulighed for at ytre sig
uden at frygte at blive mødt med trusler og overgreb
på grund af deres deltagelse i den offentlige debat.
Der har imidlertid i de senere år
været flere tilfælde, hvor personer er blevet truet
eller udsat for voldelige overgreb på baggrund af deres
deltagelse i den offentlige debat. I lyset heraf finder regeringen
det væsentligt at imødegå en mulig tendens til
øget forekomst af politisk eller religiøst motiverede
overgreb ved at styrke det strafferetlige værn mod
sådanne forbrydelser. Efter regeringens opfattelse bør
dette ske ved udtrykkeligt at fastsætte i straffeloven, at
det ved strafudmålingen i almindelighed skal anses som en
skærpende omstændighed, at gerningen er begået
med baggrund i den forurettedes lovlige ytringer i den offentlige
debat.
Den foreslåede bestemmelse er ikke
begrænset til bestemte forbrydelsestyper, men vil i praksis
formentlig navnlig få betydning i forbindelse med vold og
trusler. Den nye bestemmelse foreslås indsat som et nyt
nummer (nr. 7) i straffelovens § 81.
Den foreslåede bestemmelse omfatter
tilfælde, hvor en forbrydelse begås som reaktion
på den forurettedes ytringer i den offentlige debat om
samfundsspørgsmål af f.eks. politisk, religiøs,
etisk eller faglig karakter. Den foreslåede bestemmelse
sigter ikke alene på ytringer, der fremsættes i
massemedierne eller på internettet, men også på
andre situationer, hvor ytringerne fremsættes over for en
videre kreds, herunder i forbindelse med foredrag og undervisning.
Bestemmelsen forudsættes også at omfatte den
meningstilkendegivelse, der ligger i at deltage i en demonstration.
Udenfor falder tilfælde, hvor den forurettedes ytringer er
fremsat i en rent privat sammenhæng.
Det foreslås, at bestemmelsen skal
finde anvendelse, hvis gerningen har baggrund i den forurettedes
»lovlige« ytringer. Den foreslåede bestemmelse
omfatter således f.eks. ikke situationer, hvor gerningen er
foretaget på baggrund af ytringer, der er i strid med
straffelovens § 136, stk. 1, om at opfordre til en
forbrydelse, straffelovens § 266 b om fremsættelse
af udtalelser m.v., ved hvilke en gruppe af personer trues,
forhånes eller nedværdiges på grund af deres
race, hudfarve, nationale eller etniske oprindelse, tro eller
seksuelle orientering, eller straffelovens § 267 om
injurier. Spørgsmålet om, hvorvidt en bestemt ytring
er lovlig, må afgøres konkret på grundlag af
lovgivningen.
Med hensyn til den nærmere
afgrænsning af bestemmelsens anvendelsesområde henvises
i øvrigt til de specielle bemærkninger nedenfor.
Den foreslåede bestemmelse regulerer
ligesom straffelovens § 81 i øvrigt alene den
strafudmåling, som finder sted inden for den foreskrevne
strafferamme, mens der ikke tilsigtes ændringer i adgangen
til at anvende skærpede sidestrafferammer i de enkelte
straffebestemmelser.
4. Lovforslagets økonomiske og
administrative konsekvenser
Lovforslaget indebærer, at
nærmere bestemte forhold i almindelighed skal indgå som
en skærpende omstændighed ved fastsættelsen af
straffen.
Henset til, at der ikke ændres på
strafferammerne i straffeloven og til, at de foreslåede
skærpende omstændigheder alene må antages at
ville foreligge i et begrænset antal straffesager
årligt, skønnes lovforslaget ikke at have
økonomiske konsekvenser for det offentlige af betydning.
Lovforslaget skønnes ikke at have administrative
konsekvenser for det offentlige.
Lovforslaget har ikke økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser og indeholder ikke
EU-retlige aspekter.
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen af betydning |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
5. Hørte myndigheder m.v.
Et udkast til lovforslag har været
sendt i høring hos:
Præsidenten for Østre Landsret,
Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for
Københavns Byret, Præsidenten for retten i
Århus, Præsidenten for retten i Odense,
Præsidenten for retten i Ålborg, Præsidenten for
retten i Roskilde, Den Danske Dommerforening,
Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Rigsadvokaten,
Rigspolitichefen, Politidirektøren i København,
Foreningen af Politimestre i Danmark,
Politifuldmægtigforeningen, Politiforbundet i Danmark,
Landsforeningen af beskikkede advokater, Advokatrådet,
Institut for Menneskerettigheder og Retspolitisk Forening.
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
I bilag 1 til lovforslaget er de
foreslåede bestemmelser sammenholdt med de nugældende
regler.
Til § 1
Til nr. 1 (straffelovens
§ 81)
Bestemmelsen fastsætter et yderligere
forhold, som i almindelighed skal tillægges vægt som en
skærpende omstændighed ved straffastsættelsen.
Bestemmelsen finder anvendelse i forhold til enhver form for
forbrydelse, som har baggrund i den forurettedes lovlige ytringer i
den offentlige debat.
Ved »ytringer« forstås
ethvert udtryk, der har karakter af en meningstilkendegivelse. Det
er uden betydning, om udtryksformen er mundtlig eller skriftlig
eller f.eks. er et billede eller en film.
Udtrykket »ytringer i den offentlige
debat« forudsættes at omfatte ikke alene
tilfælde, hvor den forurettedes ytringer har været
fremsat eller gengivet i et eller flere massemedier eller på
internettet, men også andre situationer, hvor ytringerne har
været fremsat over for en videre kreds, herunder i
forbindelse med foredrag eller undervisning. Bestemmelsen
forudsættes også at omfatte den meningstilkendegivelse,
der ligger i at deltage i en demonstration. Udenfor falder
tilfælde, hvor den forurettedes ytringer alene er fremsat
under rent private former.
Det er ikke en betingelse for, at den
foreslåede regel finder anvendelse, at gerningen har baggrund
i én bestemt ytring fremsat af den forurettede. Der kan
også være tale om, at den pågældende
forbrydelse har baggrund i flere forskellige ytringer fra den
forurettede €" eventuelt fremsat i flere forskellige
situationer.
I praksis vil det som regel fremgå af
sagens omstændigheder, at den strafbare gerning har baggrund
i den forurettedes lovlige ytringer, f.eks. ved gerningsmandens
udtalelser eller adfærd i øvrigt i forbindelse med
forbrydelsen.
Den foreslåede bestemmelse finder
anvendelse uanset den forurettedes erhverv eller øvrige
baggrund for at ytre sig i den offentlige debat.
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger under pkt. 3.
Til nr. 2 (straffelovens
§ 125 a)
Det følger af straffelovens
§ 125 a, at den, som for vindings skyld og under i
øvrigt særligt skærpende omstændigheder
gør sig skyldig i menneskesmugling efter
udlændingelovens § 59, stk. 5, straffes med
fængsel indtil 8 år. Som særligt skærpende
omstændigheder anses navnlig tilfælde, hvor andres liv
udsættes for fare, eller hvor der er tale om
overtrædelser af mere systematisk eller organiseret karakter,
jf. § 125 a, 2. pkt.
Ved lov nr. 324 af 18. maj 2005
(Skærpet straf for ulovlig beskæftigelse, afskaffelse
af madkasseordningen, styrkelse af oplysningsgrundlaget i sager om
helbredsbetinget humanitær opholdstilladelse,
præcisering af Flygtningenævnets uafhængighed,
fremhævelse af hensynet til familiens enhed, udvidelse af
personkredsen, der kan modtage hjælp efter
repatrieringsloven, m.v.) blev udlændingeloven bl.a.
ændret således, at den hidtidige bestemmelse i
§ 59, stk. 5, blev flyttet til § 59,
stk. 7, nr. 1-5. Der henvises til Folketingstidende 2004-2005,
2. samling, tillæg A, s. 1304 ff. Loven trådte i kraft
den 1. juli 2005.
Der er alene tale om en
konsekvensændring i straffeloven som følge af den
ændring, der er foretaget i udlændingelovens
§ 59 ved den nævnte lov. Der tilsigtes ikke
ændringer i bestemmelsens anvendelsesområde.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i
kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende med virkning
for lovovertrædelser, der begås efter lovens
ikrafttræden, jf. straffelovens § 3,
stk. 1.
Til § 3
Bestemmelsen fastsætter lovens
territoriale gyldighedsområde.
Bestemmelsen indebærer, at loven ikke
gælder for Færøerne og Grønland. Lovens
§ 1 kan dog sættes i kraft for
Færøerne ved kongelig anordning. Da der gælder
en særlig kriminallov for Grønland, er der ikke
foreslået en tilsvarende hjemmel til at sætte loven i
kraft for Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | I straffeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 909
af 27. september 2005, foretages følgende
ændringer: |
| | |
§ 81. Det skal
ved straffens fastsættelse i almindelighed indgå som
skærpende omstændighed, | | 1. I § 81 indsættes
efter nr. 6 som nyt stykke: |
1) at gerningsmanden tidligere er straffet af
betydning for sagen, | | |
2) at gerningen er udført af flere i
forening, | | |
3) at gerningen er særligt planlagt eller
led i omfattende kriminalitet, | | |
4) at gerningsmanden tilsigtede, at gerningen
skulle have betydelig alvorligere følger, end den fik, | | |
5) at gerningsmanden har udvist særlig
hensynsløshed, | | |
6) at gerningen har baggrund i andres etniske
oprindelse, tro, seksuelle orientering eller lignende, | | |
7) at gerningen er begået i
udførelsen af offentlig tjeneste eller hverv eller under
misbrug af stilling eller særligt tillidsforhold i
øvrigt, | | »7) at gerningen har baggrund i den
forurettedes lovlige ytringer i den offentlige debat,« Nr. 7-11 bliver herefter nr. 8-12. |
8) at gerningsmanden har fået en anden til
at medvirke til gerningen ved tvang, svig eller udnyttelse af
dennes unge alder eller betydelige økonomiske eller
personlige vanskeligheder, manglende indsigt, letsind eller et
bestående afhængighedsforhold, | | |
9) at gerningsmanden har udnyttet forurettedes
værgeløse stilling, | | |
10) at gerningen er begået af en person,
der udstår straf eller anden strafferetlig retsfølge
af frihedsberøvende karakter, | | |
11) at gerningen er begået af en tidligere
indsat over for institutionen eller en person med ansættelse
ved institutionen. | | |
| | |
§ 125 a. Den,
som for vindings skyld og under i øvrigt særligt
skærpende omstændigheder gør sig skyldig i
menneskesmugling efter udlændingelovens § 59,
stk. 5, straffes med fængsel indtil 8 år. Som
særligt skærpende omstændigheder anses navnlig
tilfælde, hvor andres liv udsættes for fare, eller hvor
der er tale om overtrædelser af mere systematisk eller
organiseret karakter. | | 2. I § 125 a ændres
»§ 59, stk. 5« til:
»§ 59, stk. 7, nr. 1-5«. |
| | |
| | § 2 |
| | Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende. |
| | |
| | § 3 |
| | Loven gælder ikke for Grønland eller
Færøerne. Lovens § 1 kan dog ved kongelig
anordning helt eller delvist sættes i kraft for
Færøerne med de afvigelser, som de særlige
færøske forhold tilsiger. |