L 215 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om social service. (Maksimal forældrebetalingsandel
for børn under skolealderen til en plads i dagtilbud og
tilskud til privat pasning).
Fremsat den 31. marts 2006 af familie- og
forbrugerminister (Lars Barfoed)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om social
service
(Maksimal forældrebetalingsandel for
børn under skolealderen til en plads i dagtilbud og tilskud
til privat pasning)
§ 1
I lov nr. 573 af 24. juni 2005 om social
service foretages følgende ændringer:
1. § 20,
stk. 2, 1. pkt. , affattes således:
»Dagtilbuddene kan etableres som
daginstitutioner, dagpleje, puljeordninger og
privatinstitutioner.«
2. I § 20
indsættes som stk. 3 :
»Stk. 3. Private leverandører
kan oprette og drive dagtilbud som selvejende institution efter
§ 23, puljeordning efter § 25 eller privatinstitution
efter § 25 a.«
3. I § 21
indsættes som stk. 6 :
»Stk. 6. Dagtilbuddene skal medvirke
til og understøtte børns demokratiforståelse og
integration i og samhørighed med det danske
samfund.«
4. I § 23
indsættes som stk. 2 og 3 :
»Stk. 2. Kommunalbestyrelsen yder
administrationsbidrag til selvejende institutioner med aftale med
kommunen, med mindre de selvejende institutioner ikke ønsker
at varetage administrationen.
Stk. 3. Ministeren for familie- og
forbrugeranliggender fastsætter regler om beregning af
administration efter stk. 2.«
5. Efter § 25 og
inden afsnitsoverskriften »Optagelse«
indsættes:
»Privatinstitutioner
§ 25 a.
Kommunalbestyrelsen i den stedlige kommune godkender
privatinstitutioner, hvis de lever op til lovgivningen og kommunens
betingelser for godkendelse af dagtilbud. Kommunalbestyrelsen
fastsætter og offentliggør sine kriterier for
godkendelse. Kommunalbestyrelsen kan trække godkendelsen af
privatinstitutionen tilbage, hvis privatinstitutionen ikke lever op
til de kriterier, institutionen blev godkendt på baggrund af.
Kommunalbestyrelsen kan fastsætte et depositum for
ansøgning om godkendelse på 30.000 kr. Beløbet
tilbagebetales, når kommunen har truffet
afgørelse.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen i
opholdskommunen yder et driftstilskud pr. barn (eksklusiv
støttepædagogudgifter), der er optaget i en
privatinstitution, svarende til de gennemsnitlige, budgetterede
nettodriftsudgifter (eksklusiv støttepædagogudgifter)
pr. barn i et alderssvarende dagtilbud, jf.
§§ 23-25, i kommunen.
Stk. 3. Kommunalbestyrelsen i
opholdskommunen yder et administrationsbidrag pr. barn, der er
optaget i en privatinstitution, svarende til det gennemsnitlige
administrationsbidrag pr. barn, kommunen yder til selvejende
institutioner, jf. § 23, medmindre privatinstitutionen ikke
ønsker at varetage administrationen.
Stk. 4. Kommunalbestyrelsen i
opholdskommunen yder et bygningstilskud pr. barn, der er optaget i
en privatinstitution, svarende til det gennemsnitlige
bygningstilskud pr. barn i samme aldersgruppe i de selvejende
daginstitutioner i kommunen, jf. § 23.
Stk. 5. Kommunalbestyrelsen i
opholdskommunen yder tilskuddene efter stk. 2-4 fra det tidspunkt,
hvor forældrene har fået tilsagn om et tilskud til brug
for dagtilbud og barnet er optaget i privatinstitutionen, og indtil
det tidspunkt, hvor børn almindeligvis optages i
børnehaveklasse. Kommunalbestyrelsen kan dog beslutte
også at yde et tilskud efter dette tidspunkt.
Stk. 6. Ministeren for familie- og
forbrugeranliggender fastsætter regler om beregning af
tilskud efter stk. 2-4, søskende- og fripladstilskud i
privatinstitutioner og depositum for ansøgning om
godkendelse efter stk. 1 samt regler for det tyske mindretal.
Stk. 7. Afgørelser efter stk. 1 kan
ikke indbringes for anden administrativ myndighed.«
6. I § 26
indsættes som stk. 5 :
»Stk. 5. Privatinstitutioner, jf.
§ 25 a, fastsætter retningslinjer for optagelse af
børn i institutionen og træffer selv afgørelse
om optagelse. Privatinstitutioner kan ikke afvise at optage
børn, medmindre der ikke er plads i institutionen. Kommunen
kan ikke anvise plads i privatinstitutioner.«
7. I § 27, stk.
1, 1. pkt. , indsættes efter
»forældre«: »,jf. dog § 24 a i lov om
folkeskolen«.
8. Efter §
28 og inden afsnitsoverskriften »Tilskud til
dagtilbud« indsættes:
»Forældreindflydelse i
privatinstitutioner
§ 28 a.
Kommunalbestyrelsen skal ved godkendelse af privatinstitutioner
påse, at forældrene sikres indflydelse svarende til
forældreindflydelsen i selvejende daginstitutioner, jf.
§§ 23 og 28.«
9. § 29, stk. 1 , affattes
således:
»Kommunalbestyrelsen i o pholdskommunen skal
give forældre med børn et tilskud til brug for
dagtilbud efter §§ 23-25. For børn under
skolealderen udgør tilskuddet mindst 75 pct. og
forældrenes egenbetaling højst 25 pct. af de
budgetterede bruttodriftsudgifter ved ophold i dagtilbuddet i
opholdskommunen, bortset fra ejendomsudgifter, herunder husleje og
vedligeholdelse, jf. dog stk. 4 €" 6. For børn i
skolealderen udgør tilskuddet mindst 70 pct. og
forældrenes egenbetaling højst 30 pct. af de
budgetterede bruttodriftsudgifter ved ophold i dagtilbuddet i
opholdskommunen, bortset fra ejendomsudgifter, herunder husleje og
vedligeholdelse, jf. dog stk. 4 €" 6.«
10. I § 30,
stk. 3, 4. pkt. ændres »70 pct.« til:
»78 pct.«
11. § 31,
stk. 1 , affattes således:
»
Kommunalbestyrelsen kan beslutte at give mulighed for madordninger
i daginstitutioner og puljeordninger efter §§ 23 og 25.
Kommunalbestyrelsen kan herunder beslutte, at lønudgifter,
der medgår til madordninger, kan indregnes i
forældrenes betaling. Kommunalbestyrelsen skal
fastsætte et maksimumbeløb for forældrenes
betaling til madordninger.«
12. I § 34
indsættes som stk. 3 og 4 :
»Stk. 3. Alle større
børn og unge har adgang til at blive optaget i et klubtilbud
eller et andet socialpædagogisk fritidstilbud i en anden
kommune end opholdskommunen fra det tidspunkt, hvor
forældrene har fået tilsagn om et tilskud fra
opholdskommunen til brug for klubtilbud eller et andet
socialpædagogisk fritidstilbud.
Stk. 4. En kommune kan afvise at optage
børn fra andre kommuner, hvis det er begrundet i
kapacitetsmæssige årsager, og hvis væsentlige
hensyn til børn fra kommunen ellers ville blive tilsidesat.
Ministeren for familie- og forbrugeranliggender fastsætter
nærmere regler herom.«
13. I § 35
indsættes efter stk. 1 som nye stykker:
»Stk. 2. Ved optagelse i klubtilbud
eller andre socialpædagogiske fritidstilbud til større
børn og unge i en anden kommune end opholdskommunen beregnes
opholdskommunens tilskud, således at det svarer til
tilskudsprocenten efter stk. 1, 2. pkt., af de gennemsnitlige
bruttodriftsudgifter pr. plads for klubtilbud m.v. i
opholdskommunen. Tilskuddet kan dog højst udgøre
opholdskommunens tilskudsprocent, jf. 1. pkt., af de budgetterede
bruttodriftsudgifter pr. plads i det benyttede klubtilbud m.v. i
udførerkommunen, jf. dog stk. 3 og 4. Opholdskommunen
betaler tilskuddet direkte til udførerkommunen.
Forældrene betaler forskellen mellem tilskuddet fra
opholdskommunen og bruttodriftsudgiften pr. plads i det benyttede
klubtilbud som beregnet i udførerkommunen.
Stk. 3. Opholdskommunen kan, hvis
forældre vælger et klubtilbud m.v. i en anden kommune
end opholdskommunen, beslutte at give et ekstra tilskud til
udførerkommunen for enten at reducere
udførerkommunens udgifter, reducere egenbetalingen eller
begge dele. Opholdskommunen betaler det ekstra tilskud direkte til
udførerkommunen.«
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 4 og 5.
14. I § 35,
stk. 2 , der bliver stk. 4, ændres »stk. 1«
til: »stk. 1-3«.
15. § 37,
stk. 4, 3. pkt., affattes således:
»Tilskuddet skal mindst udgøre 75 pct.
af den billigste nettodriftsudgift pr. plads (eksklusiv
støttepædagogudgifter) i et dagtilbud til samme
aldersgruppe i kommunen. Tilskuddet kan dog højst
udgøre 75 pct. af forældrenes dokumenterede udgifter
til den private pasningsordning.«
16. I § 37
indsættes som stk. 9 :
»Stk. 9. Kommunen tilbyder at
sørge for forældrenes administration af ordningen mod
en reduktion i tilskuddet svarende til kommunens udgifter
hertil.«
§ 2
Stk. 1. Loven træder i
kraft den 1. januar 2007.
Stk. 2. For forældre, som har
fået tilsagn fra kommunalbestyrelsen om brug af klubtilbud i
anden kommune inden 1. oktober 2005, hvorfra reglerne om klubtilbud
over kommunegrænser trådte i kraft, jf. lov nr. 399 af
1. juni 2005, gælder reglerne om kommunens tilskud til og
forældrenes egenbetaling for klubtilbud i § 22 i lov om
social service, som de var gældende indtil 1. oktober
2005.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Baggrund
Lovforslaget fremsættes med henblik
på ændring af lov om social service, jf. lov nr. 573 af
24. juni 2005. Lovforslaget har to elementer:
1) Nedsættelse af den maksimale
forældrebetalingsandel for børn i alderen 3 år
til skolealderen.
2) Konsekvensændringer som følge af
3 lovændringer af serviceloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1187 af 7. december 2005, som senest ændret ved lov nr.
1390 af 21. december 2005. Disse 3 lovændringer, der er
behandlet og vedtaget i Folketinget sideløbende med
behandling af den nye servicelov, lov nr. 573 af 24. juni 2005 med
ikrafttræden 1. januar 2007, indarbejdes hermed i den nye
servicelov. For denne del af lovforslaget er der tale om
ændringer, som allerede gælder i dag og ikke
indholdsmæssige ændringer i forhold til de
gældende bestemmelser i den nuværende servicelov.
Folketinget vedtog den 6. december 2005
lovforslag nr. L 25, lov nr. 1390 af 21. december 2005, om
ændring af lov om social service (Nedsættelse af den
maksimale forældrebetalingsandel for en plads i dagtilbud til
børn og privat pasning), folketingsåret 2005-06, FF
418, 1589 og 1797, A 717, B 93 og C 124. Lovforslaget betød,
at den maksimale forældrebetalingsandel for en plads i
dagtilbud til børn under 3 år blev nedsat til 25 pct.
af de budgetterede bruttodriftsudgifter ved ophold i dagtilbud i
opholdskommunen.
I lovforslaget blev det bebudet, at regeringen
ville følge lovforslaget op med et forslag om, at
egenbetalingssandelen på 25 pct. fra 1. januar 2007 skal
gælde for børn i hele aldersgruppen til
skolealderen.
Med dette lovforslag følger regeringen op
på målsætningen i regeringsgrundlaget Nye
mål, hvorefter den maksimale forældrebetalingsandel ved
dagtilbud skal nedsættes fra maksimalt 33 pct. til maksimalt
25 pct. af de budgetterede bruttodriftsudgifter ved ophold i
dagtilbud i opholdskommunen for alle børn i aldersgruppen
til skolealderen.
De 3 lovændringer, som allerede er vedtaget
som ændringer til den nuværende servicelov,
sættes med dette lovforslag ind i den nye servicelov med
ikrafttræden 1. januar 2007. Denne del af lovforslaget, som
allerede er gældende ret, udgør den største del
af lovforslaget. Det drejer sig om følgende
lovændringer:
Lov nr. 399 af 1. juni 2005 om ændring af
lov om social service (Frit valg af klubtilbud eller andre
socialpædagogiske fritidstilbud over kommunegrænser og
indførelse af minimumsgrænse for tilskud til private
pasningsordninger m.v.)
Lov nr. 400 af 1. juni 2005 om ændring af
lov om social service og lov om retssikkerhed og administration
på det sociale område (Private leverandører af
dagtilbud €" pengene følger barnet).
Lov nr. 401 af 1. juni 2005 om ændring af
lov om social service (Forbedring af muligheden for madordninger i
daginstitutioner mod fuld forældrebetaling).
Reglerne om dagtilbud til børn er i dag en
del af serviceloven. Det er hensigten på sigt at
fremsætte en ny lov, hvori bestemmelserne om optagelse,
tilskud og egenbetaling for plads i dagtilbud m.v. samles og
formuleres på en ny og mere sammenhængende
måde.
2. Gældende ret
Reglerne om kommunens tilskud og
forældrenes egenbetaling for dagtilbud til børn og
tilskud til brug for privat pasning af børn er indtil
udgangen af 2006 fastsat i §§ 15, 15 a og 26 i lov om
social service, jf. lovbekendtgørelse nr. 1187 af 7.
december 2005, som ændret ved lov nr. 1390 af 21. december
2005. Bestemmelserne er udmøntet i Familie- og
Forbrugerministeriets bekendtgørelse nr. 828 af 29. august
2005, som senest ændret ved bekendtgørelse nr. 1195 af
8. december 2005 og nr. 135 af 1. marts 2006, om kommunens tilskud
til brug for dagtilbud til børn, forældrenes
egenbetaling og fripladstilskud m.v.
Kommunens tilskud til dagtilbud og
forældrenes egenbetaling for plads i dagtilbud efter
§§ 9-11 i serviceloven varierer med barnets alder. For
børn under 3 år udgør kommunens tilskud mindst
75 pct. og forældrenes egenbetaling højst 25 pct., af
de budgetterede bruttodriftsudgifter ved ophold i dagtilbuddet i
opholdskommunen bortset fra ejendomsudgifter, herunder husleje og
vedligeholdelse. For børn fra 3 år og til skolealderen
udgør kommunens tilskud mindst 67 pct. og forældrenes
egenbetaling højst 33 pct., og for børn i
skolealderen udgør kommunens tilskud mindst 70 pct. og
forældrenes egenbetaling højst 30 pct. af de
budgetterede bruttodriftsudgifter ved ophold i dagtilbuddet i
opholdskommunen bortset fra ejendomsudgifter, herunder husleje og
vedligeholdelse.
Kommunen yder tilskud til privat pasning, jf.
servicelovens § 26. Kommunalbestyrelsen fastsætter
størrelsen af tilskuddet. Fra 1. oktober 2005 udgør
tilskuddet mindst 75 pct. af den billigste nettodriftsudgift pr.
plads (eksklusiv støttepædagogudgifter) i et dagtilbud
til samme aldersgruppe i kommunen og højst 75 pct. af
forældrenes dokumenterede udgifter til den private
pasningsordning for børn under 3 år og højst 70
pct. for børn på 3 år og derover.
Med lov nr. 400 af 1. juni 2005 om ændring
af lov om social service (Private leverandører af dagtilbud
€" pengene følger barnet) er der med virkning fra 1.
oktober 2005 indført regler om privatinstitutioner, jf.
servicelovens § 11 a.
Barnets opholdskommune yder et driftstilskud pr.
barn (eksklusiv støttepædagogudgifter), der er optaget
i en privatinstitution, svarende til de gennemsnitlige,
budgetterede nettodriftsudgifter (eksklusiv
støttepædagogudgifter) pr. barn i et alderssvarende
dagtilbud, jf. §§ 9-11 i serviceloven, i barnets
opholdskommune. Ministeren for familie- og forbrugeranliggender har
fastsat regler om beregning af driftstilskud og bygningstilskud,
administrationsbidrag samt søskende- og fripladstilskud til
privatinstitutioner, jf. bekendtgørelse nr. 828 af 29.
august 2005.
Servicelovens bestemmelser om forældrenes
egenbetaling for dagtilbud gælder ikke for
privatinstitutioner. Privatinstitutioner fastsætter selv
størrelsen af forældrenes egenbetaling.
Øvrige regler om beregning af kommunens
tilskud til plads i dagtilbud og forældrenes egenbetaling for
plads i dagtilbud ændres ikke.
3. Lovforslagets indhold
Det foreslås, at kommunens tilskud til brug
for dagtilbud efter §§ 23-25 i serviceloven (§§
9-11 i serviceloven indtil 31. december 2006) for hele
aldersgruppen af børn indtil skolealderen fra 1. januar 2007
hæves til mindst 75 pct., og forældrenes egenbetaling
nedsættes til højst 25 pct. af de budgetterede
bruttodriftsudgifter ved ophold i dagtilbuddet i barnets
opholdskommune bortset fra ejendomsudgifter, herunder husleje og
vedligeholdelse. Skolealderen regnes fra det tidspunkt, hvor barnet
begynder i børnehaveklasse eller 1. klasse, hvis barnet ikke
optages i børnehaveklasse, eller tidligst fra 1. maj i det
år, hvor barnet begynder i skolen.
Det foreslås endvidere, at
forældrenes andel af betalingen for privat pasning med
tilskud fra kommunen efter servicelovens § 37 (§ 26 i
serviceloven indtil 31. december 2006) sættes ned til 25 pct.
for hele aldersgruppen af børn fra 24. uge og indtil
skolealderen.
Forslaget om nedsættelse af
forældrebetalingsandelen fremgår af lovforslagets punkt
9, 10 og 15.
Med lovforslaget foreslås endvidere
ændringer i den nye servicelov, jf. lov nr. 573 af 24. juni
2005, som træder i kraft den 1. januar 2007, som konsekvens
af, at 3 lovændringer vedrørende
dagtilbudsområdet, som er vedtaget af Folketinget, og som
indgår i den nuværende servicelov, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1187 af 7. december 2005, som senest
ændret ved lov nr. 1390 af 21. december 2005, ikke er
indarbejdet i den nye servicelov med ikrafttræden 1. januar
2007. Dette skyldes, at de 3 lovforslag blev behandlet i
Folketinget sideløbende ned behandlingen af den nye
servicelov.
Den nye servicelov er lovteknisk opbygget under
hensyn til gennemførelse af kommunalreformen, hvilket
indebærer en omstrukturering af loven, hvorfor bestemmelserne
om dagtilbud, klubtilbud og privat pasning har fået nye
kapitel og paragrafnumre.
De 3 vedtagne lovforslag er følgende:
Lov nr. 399 af 1. juni 2005 €" lovforslag
nr. L 24 €" om ændring af lov om social service (Frit
valg af klubtilbud eller andre socialpædagogiske
fritidstilbud over kommunegrænser og indførelse af
minimumsgrænse for tilskud til private pasningsordninger
m.v.). Der henvises til folketingsåret 2005-06, 2. samling,
FF 469, 2626 og 3022, A 699 og 690, B 354 og 459 samt C 127.
Ændringerne vedrørende L 399
fremgår af lovforslagets § 1, punkt 12,13, 14 og 16 samt
§ 2, stk. 2.
Lov nr. 400 af 1. juni 2005 €" lovforslag
nr. L 25 €" om ændring af lov om social service og lov
om retssikkerhed og administration på det sociale
område (Private leverandører af dagtilbud €"
pengene følger barnet). Der henvises til
folketingsåret 2005-06, 2. samling, FF 472, 2630 og 3025, A
718 og 701, B 286 og 462 samt C 129.
Ændringerne vedrørende L 400
fremgår af lovforslagets § 1, punkt 1-6 og 8.
Lov nr. 401 af 1. juni 2005 €" lovforslag
nr. L 26 €" om ændring af lov om social service
(Forbedring af muligheden for madordninger i daginstitutioner mod
fuld forældrebetaling). Der henvises til folketingsåret
2005-06, 2. samling, FF 490, 2631 og 3043, A 726 og 720, B 291 og C
131.
Ændringerne vedrørende L 401
fremgår af lovforslagets § 1, punkt 7 og 11.
4. Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige
Med lovforslaget vil kommunernes indtægt
fra forældrebetaling for dagtilbud for børn fra 3
år og til skolealderen falde. Herudover vil kommunerne
få en stigning i udgifterne til tilskud til børn fra 3
år og til skolealderen til privat pasning efter § 37
(§ 26 i serviceloven indtil 31. december 2006) og til
privatinstitutioner efter ny § 25 a (§ 11 a i
serviceloven indtil 31. december 2006).
De samlede økonomiske konsekvenser for
kommunerne forventes at udgøre 516,5 mio. kr. i 2007
faldende til 514,8 mio. kr. i 2010. Det er ved beregningen af de
økonomiske konsekvenser forudsat, at fripladsskalaen for
dagtilbud tilrettes for aldersgruppen, så den modsvarer en
forældrebetalingsandel på højst 25 procent af de
samlede bruttodriftsudgifter ved pladsen. Det er i denne
sammenhæng forudsat, at ingen modtagere af tilskud til delvis
friplads i 2006 vil opleve en stigning i
forældrebetalingsandelen til den samme plads som følge
af ændringen.
Ved beregningen af de økonomiske
konsekvenser er der efter sædvanlig praksis taget
udgangspunkt i, at der kompenseres for den reelle økonomiske
belastning for den kommunale sektor.
Kommunerne kompenseres for de økonomiske
ændringer over bloktilskuddet. De økonomiske
konsekvenser forhandles med de kommunale parter.
5. Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget har ingen økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Administrative konsekvenser for
borgerne
Forslaget har ingen administrative konsekvenser
for borgerne.
8. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
9. Andre konsekvenser
Forslaget har ikke ligestillingsmæssige
konsekvenser.
10. Høring
Børne- og Ungdomspædagogernes
Landsforbund (BUPL), Børne- og Kulturchefforeningen,
Børnerådet, Daginstitutionernes Lands-Organisation
(DLO), Dansk Socialrådgiverforening, Det Centrale
Handicapråd, De samvirkende Invalideorganisationer, Fag og
Arbejde (FOA), Socialchefforeningen, FTF, KL, Landsforeningen af
forældre til børn i daginstitutioner (FOLA),
Landsforeningen af Socialpædagoger (LFS) og
Socialpædagogernes Landsorganisation (SL).
11. Sammenfatning af konsekvenserne af
lovforslaget
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Forslaget ventes at medføre et fald i
kommunernes indtægter fra forældrebetaling for
dagtilbud samt at medføre merudgifter til tilskud til
børn i private pasningsordninger og privatinstitutioner. Den
samlede kommunale effekt skønnes at udgøre 516,5 mio.
kr. i 2007 faldende til 514,8 mio. kr. i 2010. |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Den foreslåede ændring er en
konsekvens af, at lov nr. 400 af 1. juni 2005 €" lovforslag
nr. L 25 €" om ændring af lov om social service og lov
om retssikkerhed og administration på det sociale
område (Private leverandører af dagtilbud €"
pengene følger barnet) blev behandlet i Folketinget
sideløbende med behandling af lov nr. 573, ny lov om social
service (serviceloven) med ikrafttræden 1. januar 2007. De
ved lov nr. 400 vedtagne ændringer blev vedtaget i den
nuværende servicelov. Ændringerne i lov nr. 400
indarbejdes hermed i den nye servicelov. Vedrørende L 400
henvises til folketingsåret 2005-06, 2. samling, FF 472, 2630
og 3025, A 718 og 701, B 286 og 462 samt C 129.
Til nr. 2
Der henvises til bemærkningerne til nr.
1.
Til nr. 3
Der henvises til bemærkningerne til nr.
1.
Til nr. 4
Der henvises til bemærkningerne til nr.
1.
Til nr. 5
Der henvises til bemærkningerne til nr.
1.
Til nr. 6
Der henvises til bemærkningerne til nr.
1.
Til nr. 7
Den foreslåede ændring er en
konsekvens af, at lov nr. 401 af 1. juni 2005 €" lovforslag
nr. L 26 €" om ændring af lov om social service
(Forbedring af muligheden for madordninger i daginstitutioner mod
fuld forældrebetaling) blev behandlet i Folketinget
sideløbende med behandling af lov nr. 573, ny lov om social
service (serviceloven) med ikrafttræden 1. januar 2007. De
ved lov nr. 401 vedtagne ændringer blev vedtaget i den
nuværende servicelov. Ændringerne i lov nr. 401
indarbejdes hermed i den nye servicelov. Vedrørende L 401
henvises til folketingsåret 2005-06, 2. samling, FF 490, 2631
og 3043, A 726, B 291 og C 131.
Til nr. 8
Der henvises til bemærkningerne til nr.
1.
Til nr. 9
Det foreslås, at kommunens tilskud
forhøjes, og forældrenes egenbetaling nedsættes
for en plads i dagtilbud for børn i alderen 3 år og
til skolealderen efter §§ 23-25 i serviceloven
(§§ 9-11 i serviceloven indtil 31. december 2006).
For børn under 3 år udgør
kommunens tilskud mindst 75 pct. af de budgetterede
bruttodriftsudgifter ved ophold i dagtilbuddet og forældrenes
egenbetaling udgør højst 25 pct. Med forslaget sker
der en tilsvarende forhøjelse af kommunens tilskud og
nedsættelse af forældrenes egenbetaling for børn
i alderen 3 år og indtil skolealderen. Skolealderen regnes
fra det tidspunkt, hvor barnet begynder i børnehaveklasse
eller 1. klasse, hvis barnet ikke optages i børnehaveklasse,
eller tidligst fra 1. maj i det år, hvor barnet begynder i
skolen.
For børn i skolealderen, som ikke er
omfattet af reglerne om pasningsgaranti, jf. § 30 i
serviceloven (§ 15 a i serviceloven indtil 31. december 2006),
udgør kommunens tilskud uændret mindst 70 pct., og
forældrenes egenbetaling udgør højst 30 pct. af
de budgetterede bruttodriftsudgifter ved ophold i dagtilbuddet. Det
samme gælder for forældre, der har fået bevilget
fuld eller delvis fripladstilskud.
Der foreslås ikke ændret på, at
kommunalbestyrelsen beslutter, hvilket tilskud pr. barn i en
puljeordning efter § 25 i serviceloven (§ 11 i
serviceloven indtil 31. december 2006) kommunen yder. Tilskuddet
aftales mellem kommunen og puljeordningen. Forældrenes
egenbetaling for aldersgruppen indtil skolealderen i puljeordninger
nedsættes som for dagtilbud efter §§ 23 og 24 i
serviceloven til højst 25 pct. af de budgetterede
bruttodriftsudgifter i puljeordningen.
Kommunens driftstilskud pr. barn i en
privatinstitution efter ny § 25 a i serviceloven (§ 11 a
i serviceloven indtil 31. december 2006) fastsættes på
grundlag af de gennemsnitlige, budgetterede nettodriftsudgifter
(eksklusiv støttepædagogudgifter) pr. barn i et
alderssvarende dagtilbud, jf. §§ 23-25 i serviceloven, i
kommunen. Kommunens tilskud til privatinstitutioner forhøjes
som følge af, at kommunens tilskud til dagtilbud i
øvrigt forhøjes.
Tilskud og egenbetaling for en plads i et
amtskommunalt særligt dagtilbud efter § 32 i
serviceloven (§ 16 i serviceloven indtil 31. december 2006)
følger principperne for fastsættelse af tilskud og
egenbetaling for kommunale dagtilbud efter §§ 23-25 i
serviceloven.
Til nr. 10
Det foreslås at forhøje
tilskudsprocenten, som kommunen mindst skal yde, hvis den ikke kan
opfylde pasningsgarantien, jf. servicelovens § 30 (§ 15 a
i serviceloven indtil 31. december 2006), så den mindst
udgør 78 pct. for hele aldersgruppen af børn indtil
skolestart.
Som hidtil betyder brud på
pasningsgarantien, at kommunen er forpligtet til at hæve
tilskuddet til plads i dagtilbud for alle børn, der er
omfattet af pasningsgarantien, det vil sige børn i dagtilbud
beregnet for børn under skolealderen.
Til nr. 11
Der henvises til bemærkningerne til nr.
7.
Til nr. 12
Den foreslåede ændring er en
konsekvens af, at lov nr. 399 af 1. juni 2005 €" lovforslag
nr. L 24 €" om ændring af lov om social service (Frit
valg af klubtilbud eller andre socialpædagogiske
fritidstilbud over kommunegrænser og indførelse af
minimumsgrænse for tilskud til private pasningsordninger
m.v.) blev behandlet i Folketinget sideløbende med
behandling af lov nr. 573, ny lov om social service (serviceloven)
med ikrafttræden 1. januar 2007. De ved lov nr. 399 vedtagne
ændringer blev vedtaget i den nuværende servicelov.
Ændringerne i lov nr. 399 indarbejdes hermed i den nye
servicelov. Vedrørende L 399 henvises til
folketingsåret 2005-06, 2. samling, FF 469, 2626 og 3022, A
699 og 690, B 354 og 459 samt C 131.
Til nr. 13
Der henvises til bemærkningerne til nr.
12.
Til nr. 14
Der henvises til bemærkningerne til nr.
12.
Til nr. 15
Det foreslås, at kommunens tilskud til brug
for privat pasning efter servicelovens § 37 (§ 26 i
serviceloven indtil 31. december 2006) skal udgøre mindst 75
pct. af den billigste nettodriftsudgift pr. plads (eksklusiv
støttepædagogudgifter) i et dagtilbud til samme
aldersgruppe i kommunen for børn i hele aldersgruppen, der
er omfattet af bestemmelsen. Tilskuddet kan dog højst
udgøre 75 pct. af forældrenes dokumenterede udgifter
til den private pasningsordning.
Til nr. 16
Der henvises til bemærkningerne til nr.
12.
Til § 2
Loven foreslås at træde i kraft den
1. januar 2007.
Det foreslås endvidere, at
ikrafttrædelsesbestemmelsen i § 2, stk. 2, i lov nr. 399
af 1. juni 2005 om forældrenes frie valg af klubtilbud over
kommunegrænser videreføres. Hermed tages der hensyn
til, at forældre, som har fået tilsagn fra kommunen om
brug af klubtilbud i anden kommune inden lovens ikrafttræden
den 1. oktober 2005, kan bevare pladsen efter de regler om
kommunens tilskud til og forældrenes egenbetaling for plads i
klubtilbud, som var gældende indtil 1. oktober 2005.
Før 1. oktober 2005 havde forældre ikke ret til at
vælge eller bevare et klubtilbud over kommunegrænserne.
Bopælskommunen og udførerkommunen kunne imidlertid
indgå aftale herom.
Bilag 1
I dette bilag er der indsat
gældende formulering af de bestemmelser, der berøres
af lovforslaget
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | I lov nr. 573 af 24. juni 2005 om social service
foretages følgende ændringer: |
| | |
§ 20.
Kommunalbestyrelsen skal sørge for, at der er det
nødvendige antal pladser i dagtilbud til børn, jf.
dog § 32, med henblik på at give pædagogiske,
sociale og pasningsmæssige tilbud. Stk. 2. Dagtilbuddene kan etableres som
daginstitutioner, dagpleje og puljeordninger.
Tilrettelæggelse af dagtilbuddene skal fastlægges i
overensstemmelse med § 19. | | 1. § 20,
stk. 2, 1. pkt. , affattes således: »Dagtilbuddene kan etableres som
daginstitutioner, dagpleje, puljeordninger og
privatinstitutioner.« |
| | |
| | 2. I § 20
indsættes som stk. 3 : »Stk. 3. Private leverandører
kan oprette og drive dagtilbud som selvejende institution efter
§ 23, puljeordning efter § 25 eller privatinstitution
efter § 25 a.« |
| | |
§ 21.
Kommunalbestyrelsen skal fastsætte mål og rammer for
dagtilbuddenes arbejde som en integreret del både af
kommunens samlede, generelle tilbud til børn og af den
forebyggende og støttende indsats over for børn,
herunder børn med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne
eller med andet behov for støtte. | | 3. I § 21
indsættes som stk. 6 : »Stk. 6. Dagtilbuddene skal medvirke
til og understøtte børns demokratiforståelse og
integration i og samhørighed med det danske
samfund.« |
Stk. 2. Dagtilbuddene skal i samarbejde med
forældrene give børn omsorg og støtte det
enkelte barns tilegnelse og udvikling af sociale og almene
færdigheder med henblik på at styrke det enkelte barns
alsidige udvikling og selvværd og at bidrage til, at
børn får en god og tryg opvækst. | | |
Stk. 3. Dagtilbuddene skal give muligheder
for oplevelser og aktiviteter, der bidrager til at stimulere
barnets fantasi, kreativitet og sproglige udvikling, samt give
barnet rum til at lege og lære og til fysisk udfoldelse,
samvær og mulighed for udforskning af omgivelserne. | | |
Stk. 4. Dagtilbuddene skal give børn
mulighed for medbestemmelse og medansvar og som led heri bidrage
til at udvikle børns selvstændighed og evner til at
indgå i forpligtende fællesskaber. | | |
Stk. 5. Dagtilbuddene skal medvirke til at
give børn forståelse for kulturelle værdier og
for samspillet med naturen. | | |
| | |
§ 23.
Daginstitutioner kan drives af en eller flere kommuner eller som
selvejende institutioner efter aftale med kommunalbestyrelsen. | | 4. I § 23
indsættes som stk. 2 og 3 : »Stk. 2. Kommunalbestyrelsen yder
administrationsbidrag til selvejende institutioner med aftale med
kommunen, med mindre de selvejende institutioner ikke ønsker
at varetage administrationen. Stk. 3. Ministeren for familie- og
forbrugeranliggender fastsætter regler om beregning af
administration efter stk. 2.« |
| | |
| | 5. Efter § 25 og
inden afsnitsoverskriften »Optagelse«
indsættes: |
| | »Privatinstitutioner |
| | § 25 a.
Kommunalbestyrelsen i den stedlige kommune godkender
privatinstitutioner, hvis de lever op til lovgivningen og kommunens
betingelser for godkendelse af dagtilbud. Kommunalbestyrelsen
fastsætter og offentliggør sine kriterier for
godkendelse. Kommunalbestyrelsen kan trække godkendelsen af
privatinstitutionen tilbage, hvis privatinstitutionen ikke lever op
til de kriterier, institutionen blev godkendt på baggrund af.
Kommunalbestyrelsen kan fastsætte et depositum for
ansøgning om godkendelse på 30.000 kr. Beløbet
tilbagebetales, når kommunen har truffet
afgørelse. |
| | Stk. 2. Kommunalbestyrelsen i
opholdskommunen yder et driftstilskud pr. barn (ekskl.
støttepædagogudgifter), der er optaget i en
privatinstitution, svarende til de gennemsnitlige, budgetterede
nettodriftsudgifter (eksklusiv støttepædagogudgifter)
pr. barn i et alderssvarende dagtilbud, jf.
§§ 23-25, i kommunen. |
| | Stk. 3. Kommunalbestyrelsen i
opholdskommunen yder et administrationsbidrag pr. barn, der er
optaget i en privatinstitution, svarende til det gennemsnitlige
administrationsbidrag pr. barn, kommunen yder til selvejende
institutioner, jf. § 23, medmindre privatinstitutionen ikke
ønsker at varetage administrationen. |
| | Stk. 4. Kommunalbestyrelsen i
opholdskommunen yder et bygningstilskud pr. barn, der er optaget i
en privatinstitution, svarende til det gennemsnitlige
bygningstilskud pr. barn i samme aldersgruppe i de selvejende
daginstitutioner i kommunen, jf. § 23. |
| | Stk. 5. Kommunalbestyrelsen i
opholdskommunen yder tilskuddene efter stk. 2-4 fra det tidspunkt,
hvor forældrene har fået tilsagn om et tilskud til brug
for dagtilbud og barnet er optaget i privatinstitutionen, og indtil
det tidspunkt, hvor børn almindeligvis optages i
børnehaveklasse. Kommunalbestyrelsen kan dog beslutte
også at yde et tilskud efter dette tidspunkt. |
| | Stk. 6. Ministeren for familie- og
forbrugeranliggender fastsætter regler om beregning af
tilskud efter stk. 2-4, søskende- og fripladstilskud i
privatinstitutioner og depositum for ansøgning om
godkendelse efter stk. 1 samt regler for det tyske mindretal. |
| | Stk. 7. Afgørelser efter stk. 1 kan
ikke indbringes for anden administrativ myndighed.« |
| | |
§ 26.
Kommunalbestyrelsen skal træffe afgørelse om optagelse
i et dagtilbud. Afgørelsen kan ikke indbringes for anden
administrativ myndighed. Kommunalbestyrelsen kan bestemme, at
selvejende daginstitutioner efter § 23 og puljeordninger
efter § 25 ikke er omfattet af 1. pkt. | | 6. I § 26
indsættes som stk. 5 : »Stk. 5. Privatinstitutioner, jf.
§ 25 a, fastsætter retningslinjer for optagelse af
børn i institutionen og træffer selv afgørelse
om optagelse. Privatinstitutioner kan ikke afvise at optage
børn, medmindre der ikke er plads i institutionen. Kommunen
kan ikke anvise plads i privatinstitutioner.« |
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen skal
fastsætte retningslinjer for optagelse af børn i
dagtilbud. Forældre skal have mulighed for at tilkendegive
ønsker om optagelse i konkrete dagtilbud. | | |
Stk. 3. Alle børn har adgang til at
blive optaget i et dagtilbud. Kommunalbestyrelsen i kommuner uden
pasningsgaranti efter § 30 skal fastsætte en
forventet længste ventetid for optagelse i dagtilbud.
Kommunalbestyrelsen kan ikke opsige børn fra et dagtilbud,
uden at der tilbydes et andet, tilsvarende dagtilbud eller en anden
relevant foranstaltning. | | |
Stk. 4. Alle børn har adgang til at
blive optaget i et dagtilbud i en anden kommune end opholdskommunen
fra det tidspunkt, hvor forældrene har fået tilsagn om
et tilskud fra opholdskommunen til brug for dagtilbud. En
kommunalbestyrelse kan afvise at optage børn fra andre
kommuner, hvis det er begrundet i kapacitetsmæssige
årsager, og hvis væsentlige hensyn til børn fra
kommunen ellers ville blive tilsidesat. Ministeren for familie- og
forbrugeranliggender fastsætter i en bekendtgørelse
nærmere regler om afvisning af børn fra andre
kommuner. | | |
| | |
§ 27. Ved alle
kommunale daginstitutioner og den kommunale dagpleje oprettes en
bestyrelse med et flertal af valgte forældre. Medarbejderne i
dagtilbuddene skal være repræsenteret i bestyrelsen.
Kommunalbestyrelsen kan beslutte, at
medarbejderrepræsentanterne skal have stemmeret. | | 7. I § 27, s tk. 1, 1.
pkt. , indsættes efter »forældre«:
», jf. dog § 24 a i lov om folkeskolen«. |
| | |
| | 8. Efter §
28 og inden afsnitsoverskriften »Tilskud til
dagtilbud«indsættes: |
| | »Forældreindflydelse i
privatinstitutioner |
| | § 28 a.
Kommunalbestyrelsen skal ved godkendelse af privatinstitutioner
påse, at forældrene sikres indflydelse svarende til
forældreindflydelsen i selvejende daginstitutioner, jf.
§§ 23 og 28.« |
| | |
§ 29.
Kommunalbestyrelsen i opholdskommunen skal give forældre med
børn et tilskud til brug for dagtilbud efter
§§ 23-25. Opholdskommunens tilskud svarer til mindst
67 pct. og forældrenes egenbetaling til højst 33 pct.
af de budgetterede bruttodriftsudgifter ved ophold i dagtilbuddet i
opholdskommunen bortset fra ejendomsudgifter, herunder husleje og
vedligeholdelse, jf. dog stk. 4-6. | | 9.§ 29, stk. 1 , affattes
således: »Kommunalbestyrelsen i o pholdskommunen skal
give forældre med børn et tilskud til brug for
dagtilbud efter §§ 23-25. For børn under
skolealderen udgør tilskuddet mindst 75 pct. og
forældrenes egenbetaling højst 25 pct. af de
budgetterede bruttodriftsudgifter ved ophold i dagtilbuddet i
opholdskommunen, bortset fra ejendomsudgifter, herunder husleje og
vedligeholdelse, jf. dog stk. 4 €" 6. For børn i
skolealderen udgør tilskuddet mindst 70 pct. og
forældrenes egenbetaling højst 30 pct. af de
budgetterede bruttodriftsudgifter ved ophold i dagtilbuddet i
opholdskommunen, bortset fra ejendomsudgifter, herunder husleje og
vedligeholdelse, jf. dog stk. 4 €" 6.« |
| | |
§ 30.
Kommunalbestyrelsen skal tilbyde forældre pasningsgaranti i
dagtilbud efter §§ 23-25. | | |
Stk. 2. Pasningsgarantien indebærer,
at kommunalbestyrelsen har pligt til at anvise plads i et
dagtilbud, jf. §§ 23-25, til alle børn i
aldersgruppen fra 26 uger og indtil barnets skolestart. | | |
Stk. 3. Hvis kommunalbestyrelsen ikke kan
anvise en plads i et dagtilbud fra den dato, hvor barnet efter de
regler, der er fastsat efter stk. 2 og 5, skal anvises en plads,
betragtes det som brud på pasningsgarantien.
Kommunalbestyrelsen skal herefter med virkning fra det tidspunkt,
hvor pladsen skulle være til rådighed, dække
udgifterne til privat pasning efter § 37, dog maksimalt
kommunens gennemsnitlige bruttodriftsudgifter pr. plads for
dagtilbud i kommunen til den pågældende aldersgruppe
eller bruttodriftsudgifterne til en dagtilbudsplads efter
§§ 23-25 i en anden kommune. Tilskuddet til
forældrene ydes indtil det tidspunkt, hvor
kommunalbestyrelsen kan tilbyde en plads og forældrene er
frigjort fra betaling for en anden plads. Kommunalbestyrelsen har
endvidere pligt til med virkning fra den 1. i den følgende
måned efter brud på pasningsgarantien at hæve
tilskuddet efter § 29, stk. 1, til mindst 70 pct. | | 10. I § 30,
stk. 3, 4. pkt. ændres »70 pct.« til:
»78 pct.« |
Stk. 4. I ganske særlige og
enkeltstående tilfælde, hvor kommunalbestyrelsen ikke
kan tilbyde en plads inden for fristerne, kan kommunalbestyrelsen
undlade at forhøje tilskudsprocenten uanset stk. 3, 4. pkt.,
hvis kommunalbestyrelsen inden for yderligere 1 måned kan
anvise en plads til barnet. | | |
Stk. 5. Ministeren for familie- og
forbrugeranliggender fastsætter nærmere regler om
pasningsgarantien, herunder om frister for anvisning af plads og
tilskud til forældrene efter stk. 3. | | |
| | |
§ 31.
Kommunalbestyrelsen kan beslutte at give mulighed for madordninger
i dagtilbud efter § 20 til børn i alderen 3
år og derover. | | 11. § 31,
stk. 1 , affattes således: »Kommunalbestyrelsen kan beslutte at give
mulighed for madordninger i daginstitutioner og puljeordninger
efter §§ 23 og 25. Kommunalbestyrelsen kan herunder
beslutte, at lønudgifter, der medgår til madordninger,
kan indregnes i forældrenes betaling. Kommunalbestyrelsen
skal fastsætte et maksimumbeløb for forældrenes
betaling til madordninger.« |
| | |
§ 34. Kommunalbestyrelsen
træffer afgørelse om optagelse i og udmeldelse af
klubber og andre socialpædagogiske fritidstilbud.
Afgørelsen kan ikke indbringes for anden administrativ
myndighed. | | |
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen kan for
selvejende institutioner og private klubordninger bestemme, at
lederen af den enkelte ordning træffer afgørelse om
optagelse og udmeldelse efter retningslinjer fastsat af
kommunalbestyrelsen. | | |
| | 12. I § 34
indsættes som stk. 3 og 4 : »Stk. 3. Alle større
børn og unge har adgang til at blive optaget i et klubtilbud
eller et andet socialpædagogisk fritidstilbud i en anden
kommune end opholdskommunen fra det tidspunkt, hvor
forældrene har fået tilsagn om et tilskud fra
opholdskommunen til brug for klubtilbud eller et andet
socialpædagogisk fritidstilbud. |
| | Stk. 4. En kommune kan afvise at optage
børn fra andre kommuner, hvis det er begrundet i
kapacitetsmæssige årsager, og hvis væsentlige
hensyn til børn fra kommunen ellers ville blive tilsidesat.
Ministeren for familie- og forbrugeranliggender fastsætter
nærmere regler herom.« |
| | |
§ 35.
Kommunalbestyrelsen skal fastsætte tilskud og egenbetaling
for deltagelse i klubber og andre socialpædagogiske
fritidstilbud og kan beslutte at yde 100 pct. tilskud til
deltagelse i enkelte tilbud eller typer af tilbud. Tilskuddet skal
mindst udgøre 80 pct. af udgifterne ved driften af det
enkelte tilbud eller af de gennemsnitlige udgifter ved driften af
samme type tilbud i kommunen, som disse opgøres efter
§ 29, stk. 1. Stk. 2. Ministeren for familie- og
forbrugeranliggender fastsætter i en bekendtgørelse
nærmere regler om tilskud og egenbetaling efter stk. 1 og kan
bestemme, at der kan opkræves særskilt egenbetaling for
materialeforbrug og forplejning. Ministeren for familie- og
forbrugeranliggender kan endvidere fastsætte, at tilskuddet
skal forhøjes under hensyn til forældrenes
økonomiske forhold og barnets eller den unges særlige
behov for deltagelse i tilbuddet. | | 13. I § 35
indsættes efter stk. 1 som nye stykker: »Stk. 2. Ved optagelse i klubtilbud
eller andre socialpædagogiske fritidstilbud til større
børn og unge i en anden kommune end opholdskommunen beregnes
opholdskommunens tilskud, således at det svarer til
tilskudsprocenten efter stk. 1, 2. pkt., af de gennemsnitlige
bruttodriftsudgifter pr. plads for klubtilbud m.v. i
opholdskommunen. Tilskuddet kan dog højst udgøre
opholdskommunens tilskudsprocent, jf. 1. pkt., af de budgetterede
bruttodriftsudgifter pr. plads i det benyttede klubtilbud m.v. i
udførerkommunen, jf. dog stk. 3 og 4. Opholdskommunen
betaler tilskuddet direkte til udførerkommunen.
Forældrene betaler forskellen mellem tilskuddet fra
opholdskommunen og bruttodriftsudgiften pr. plads i det benyttede
klubtilbud som beregnet i udførerkommunen. |
Stk. 3. Kommunalbestyrelsen kan yde et
tilskud pr. barn eller ung til private klubordninger for
større børn og unge. Tilskud og egenbetaling beregnes
på grundlag af udgifterne ved driften af den enkelte
ordning. | | Stk. 3. Opholdskommunen kan, hvis
forældre vælger et klubtilbud m.v. i en anden kommune
end opholdskommunen, beslutte at give et ekstra tilskud til
udførerkommunen for enten at reducere
udførerkommunens udgifter, reducere egenbetalingen eller
begge dele. Opholdskommunen betaler det ekstra tilskud direkte til
udførerkommunen.« Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 4 og 5. |
| | |
§ 35 --- Stk. 2. Ministeren for familie- og
forbrugeranliggender fastsætter i en bekendtgørelse
nærmere regler om tilskud og egenbetaling efter stk. 1 og kan
bestemme, at der kan opkræves særskilt egenbetaling for
materialeforbrug og forplejning. Ministeren for familie- og
forbrugeranliggender kan endvidere fastsætte, at tilskuddet
skal forhøjes under hensyn til forældrenes
økonomiske forhold og barnets eller den unges særlige
behov for deltagelse i tilbuddet. | | 14. I § 35,
stk. 2 , der bliver stk. 4, ændres »stk. 1«
til: »stk. 1-3«. |
| | |
§ 37.
Kommunalbestyrelsen skal give forældre med børn i
alderen fra 24 uger og indtil det tidspunkt, hvor børn
almindeligvis optages i børnehaveklasse, mulighed for at
vælge et økonomisk tilskud til brug for en privat
pasningsordning i stedet for at benytte en plads i et dagtilbud,
jf. § 20, stk. 1. Kommunalbestyrelsen kan beslutte, at
der kun gives tilskud til forældre med børn i en
bestemt del af aldersgruppen. | | |
Stk. 2. Tilskud efter stk. 1 kan ydes fra
det tidspunkt, hvor barnet optages i et dagtilbud, jf.
§ 20, stk. 1. Der kan maksimalt udbetales tre tilskud til
samme husstand. | | |
Stk. 3. Hvis kommunen i forbindelse med
iværksættelse af hjælpeforanstaltninger efter
§ 52 anser det for nødvendigt, at et barn er
optaget i et dagtilbud, kan kommunalbestyrelsen beslutte, at
forældrene ikke kan få tilskud efter stk. 1. | | |
Stk. 4. Kommunalbestyrelsen skal
fastsætte størrelsen af tilskuddet efter stk. 1.
Tilskuddet fastsættes ens for alle børn inden for
samme aldersgruppe. Tilskuddet kan højst udgøre 70
pct. af forældrenes dokumenterede udgifter til den private
pasningsordning, dog maksimalt 85 pct. af den billigste nettoudgift
pr. plads i et dagtilbud til samme aldersgruppe i kommunen. | | 15. § 37,
stk. 4, 3. pkt., affattes således: »Tilskuddet skal mindst udgøre 75 pct.
af den billigste nettodriftsudgift pr. plads (ekskl.
støttepædagogudgifter) i et dagtilbud til samme
aldersgruppe i kommunen. Tilskuddet kan dog højst
udgøre 75 pct. af forældrenes dokumenterede udgifter
til den private pasningsordning.« |
Stk. 5. Tilskuddet efter stk. 1 udbetales
første gang for den måned, hvor den private pasning
påbegyndes. Tilskuddet udbetales sidste gang for den
måned, i hvilken retten til tilskuddet ophører. | | |
Stk. 6. Kommunalbestyrelsen skal
fastsætte retningslinjer for optagelse af børn i et
dagtilbud, når tilskuddet til privat pasning bortfalder. | | |
Stk. 7. Tilskuddet efter stk. 1
indgår ikke ved beregning af ydelser efter den sociale
lovgivning eller lovgivningen om uddannelsesstøtte. | | |
Stk. 8. Kommunalbestyrelsen godkender
aftalen mellem forældrene og den private pasningsordning og
fører løbende tilsyn med ordningen. | | |
| | 16. I § 37
indsættes som stk. 9 : »Stk. 9. Kommunen tilbyder at
sørge for forældrenes administration af ordningen mod
en reduktion i tilskuddet svarende til kommunens udgifter
hertil.« |
| | |
| | § 2 |
| | Stk. 1. Loven træder i kraft den 1.
januar 2007. |
| | Stk. 2. For forældre, som har
fået tilsagn fra kommunalbestyrelsen om brug af klubtilbud i
anden kommune inden 1. oktober 2005, hvorfra reglerne om klubtilbud
over kommunegrænser trådte i kraft, jf. lov nr. 399 af
1. juni 2005, gælder reglerne om kommunens tilskud til og
forældrenes egenbetaling for klubtilbud i § 22 i lov om
social service, som de var gældende indtil 1. oktober
2005. |