L 215 Forslag til lov om ændring af lov om social service.

(Maksimal forældrebetalingsandel for børn under skolealderen til en plads i dagtilbud og tilskud til privat pasning).

Af: Familie- og forbrugerminister Lars Barfoed (KF)
Udvalg: Socialudvalget
Samling: 2005-06
Status: Stadfæstet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 31-03-2006

Fremsat: 31-03-2006

Lovforslag som fremsat

20051_l215_som_fremsat (html)

L 215 (som fremsat): Forslag til lov om ændring af lov om social service. (Maksimal forældrebetalingsandel for børn under skolealderen til en plads i dagtilbud og tilskud til privat pasning).

Fremsat den 31. marts 2006 af familie- og forbrugerminister (Lars Barfoed)

Forslag

til

Lov om ændring af lov om social service

(Maksimal forældrebetalingsandel for børn under skolealderen til en plads i dagtilbud og tilskud til privat pasning)

 

§ 1

I lov nr. 573 af 24. juni 2005 om social service foretages følgende ændringer:

1. § 20, stk. 2, 1. pkt. , affattes således:

»Dagtilbuddene kan etableres som daginstitutioner, dagpleje, puljeordninger og privatinstitutioner.«

2. I § 20 indsættes som stk. 3 :

»Stk. 3. Private leverandører kan oprette og drive dagtilbud som selvejende institution efter § 23, puljeordning efter § 25 eller privatinstitution efter § 25 a.«

3. I § 21 indsættes som stk. 6 :

»Stk. 6. Dagtilbuddene skal medvirke til og understøtte børns demokratiforståelse og integration i og samhørighed med det danske samfund.«

4. I § 23 indsættes som stk. 2 og 3 :

»Stk. 2. Kommunalbestyrelsen yder administrationsbidrag til selvejende institutioner med aftale med kommunen, med mindre de selvejende institutioner ikke ønsker at varetage administrationen.

Stk. 3. Ministeren for familie- og forbrugeranliggender fastsætter regler om beregning af administration efter stk. 2.«

5. Efter § 25 og inden afsnitsoverskriften »Optagelse« indsættes:

»Privatinstitutioner

§ 25 a. Kommunalbestyrelsen i den stedlige kommune godkender privatinstitutioner, hvis de lever op til lovgivningen og kommunens betingelser for godkendelse af dagtilbud. Kommunalbestyrelsen fastsætter og offentliggør sine kriterier for godkendelse. Kommunalbestyrelsen kan trække godkendelsen af privatinstitutionen tilbage, hvis privatinstitutionen ikke lever op til de kriterier, institutionen blev godkendt på baggrund af. Kommunalbestyrelsen kan fastsætte et depositum for ansøgning om godkendelse på 30.000 kr. Beløbet tilbagebetales, når kommunen har truffet afgørelse.

Stk. 2. Kommunalbestyrelsen i opholdskommunen yder et driftstilskud pr. barn (eksklusiv støttepædagogudgifter), der er optaget i en privatinstitution, svarende til de gennemsnitlige, budgetterede nettodriftsudgifter (eksklusiv støttepædagogudgifter) pr. barn i et alderssvarende dagtilbud, jf. §§ 23-25, i kommunen.

Stk. 3. Kommunalbestyrelsen i opholdskommunen yder et administrationsbidrag pr. barn, der er optaget i en privatinstitution, svarende til det gennemsnitlige administrationsbidrag pr. barn, kommunen yder til selvejende institutioner, jf. § 23, medmindre privatinstitutionen ikke ønsker at varetage administrationen.

Stk. 4. Kommunalbestyrelsen i opholdskommunen yder et bygningstilskud pr. barn, der er optaget i en privatinstitution, svarende til det gennemsnitlige bygningstilskud pr. barn i samme aldersgruppe i de selvejende daginstitutioner i kommunen, jf. § 23.

Stk. 5. Kommunalbestyrelsen i opholdskommunen yder tilskuddene efter stk. 2-4 fra det tidspunkt, hvor forældrene har fået tilsagn om et tilskud til brug for dagtilbud og barnet er optaget i privatinstitutionen, og indtil det tidspunkt, hvor børn almindeligvis optages i børnehaveklasse. Kommunalbestyrelsen kan dog beslutte også at yde et tilskud efter dette tidspunkt.

Stk. 6. Ministeren for familie- og forbrugeranliggender fastsætter regler om beregning af tilskud efter stk. 2-4, søskende- og fripladstilskud i privatinstitutioner og depositum for ansøgning om godkendelse efter stk. 1 samt regler for det tyske mindretal.

Stk. 7. Afgørelser efter stk. 1 kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed.«

6. I § 26 indsættes som stk. 5 :

»Stk. 5. Privatinstitutioner, jf. § 25 a, fastsætter retningslinjer for optagelse af børn i institutionen og træffer selv afgørelse om optagelse. Privatinstitutioner kan ikke afvise at optage børn, medmindre der ikke er plads i institutionen. Kommunen kan ikke anvise plads i privatinstitutioner.«

7. I § 27, stk. 1, 1. pkt. , indsættes efter »forældre«: »,jf. dog § 24 a i lov om folkeskolen«.

8. Efter § 28 og inden afsnitsoverskriften »Tilskud til dagtilbud« indsættes:

»Forældreindflydelse i privatinstitutioner

§ 28 a. Kommunalbestyrelsen skal ved godkendelse af privatinstitutioner påse, at forældrene sikres indflydelse svarende til forældreindflydelsen i selvejende daginstitutioner, jf. §§ 23 og 28.«

9. § 29, stk. 1 , affattes således:

»Kommunalbestyrelsen i o pholdskommunen skal give forældre med børn et tilskud til brug for dagtilbud efter §§ 23-25. For børn under skolealderen udgør tilskuddet mindst 75 pct. og forældrenes egenbetaling højst 25 pct. af de budgetterede bruttodriftsudgifter ved ophold i dagtilbuddet i opholdskommunen, bortset fra ejendomsudgifter, herunder husleje og vedligeholdelse, jf. dog stk. 4 €" 6. For børn i skolealderen udgør tilskuddet mindst 70 pct. og forældrenes egenbetaling højst 30 pct. af de budgetterede bruttodriftsudgifter ved ophold i dagtilbuddet i opholdskommunen, bortset fra ejendomsudgifter, herunder husleje og vedligeholdelse, jf. dog stk. 4 €" 6.«

10. I § 30, stk. 3, 4. pkt. ændres »70 pct.« til: »78 pct.«

11. § 31, stk. 1 , affattes således:

» Kommunalbestyrelsen kan beslutte at give mulighed for madordninger i daginstitutioner og puljeordninger efter §§ 23 og 25. Kommunalbestyrelsen kan herunder beslutte, at lønudgifter, der medgår til madordninger, kan indregnes i forældrenes betaling. Kommunalbestyrelsen skal fastsætte et maksimumbeløb for forældrenes betaling til madordninger.«

12. I § 34 indsættes som stk. 3 og 4 :

»Stk. 3. Alle større børn og unge har adgang til at blive optaget i et klubtilbud eller et andet socialpædagogisk fritidstilbud i en anden kommune end opholdskommunen fra det tidspunkt, hvor forældrene har fået tilsagn om et tilskud fra opholdskommunen til brug for klubtilbud eller et andet socialpædagogisk fritidstilbud.

Stk. 4. En kommune kan afvise at optage børn fra andre kommuner, hvis det er begrundet i kapacitetsmæssige årsager, og hvis væsentlige hensyn til børn fra kommunen ellers ville blive tilsidesat. Ministeren for familie- og forbrugeranliggender fastsætter nærmere regler herom.«

13. I § 35 indsættes efter stk. 1 som nye stykker:

»Stk. 2. Ved optagelse i klubtilbud eller andre socialpædagogiske fritidstilbud til større børn og unge i en anden kommune end opholdskommunen beregnes opholdskommunens tilskud, således at det svarer til tilskudsprocenten efter stk. 1, 2. pkt., af de gennemsnitlige bruttodriftsudgifter pr. plads for klubtilbud m.v. i opholdskommunen. Tilskuddet kan dog højst udgøre opholdskommunens tilskudsprocent, jf. 1. pkt., af de budgetterede bruttodriftsudgifter pr. plads i det benyttede klubtilbud m.v. i udførerkommunen, jf. dog stk. 3 og 4. Opholdskommunen betaler tilskuddet direkte til udførerkommunen. Forældrene betaler forskellen mellem tilskuddet fra opholdskommunen og bruttodriftsudgiften pr. plads i det benyttede klubtilbud som beregnet i udførerkommunen.

Stk. 3. Opholdskommunen kan, hvis forældre vælger et klubtilbud m.v. i en anden kommune end opholdskommunen, beslutte at give et ekstra tilskud til udførerkommunen for enten at reducere udførerkommunens udgifter, reducere egenbetalingen eller begge dele. Opholdskommunen betaler det ekstra tilskud direkte til udførerkommunen.«

Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 4 og 5.

14. I § 35, stk. 2 , der bliver stk. 4, ændres »stk. 1« til: »stk. 1-3«.

15. § 37, stk. 4, 3. pkt., affattes således:

»Tilskuddet skal mindst udgøre 75 pct. af den billigste nettodriftsudgift pr. plads (eksklusiv støttepædagogudgifter) i et dagtilbud til samme aldersgruppe i kommunen. Tilskuddet kan dog højst udgøre 75 pct. af forældrenes dokumenterede udgifter til den private pasningsordning.«

16. I § 37 indsættes som stk. 9 :

»Stk. 9. Kommunen tilbyder at sørge for forældrenes administration af ordningen mod en reduktion i tilskuddet svarende til kommunens udgifter hertil.«

§ 2

Stk. 1. Loven træder i kraft den 1. januar 2007.

Stk. 2. For forældre, som har fået tilsagn fra kommunalbestyrelsen om brug af klubtilbud i anden kommune inden 1. oktober 2005, hvorfra reglerne om klubtilbud over kommunegrænser trådte i kraft, jf. lov nr. 399 af 1. juni 2005, gælder reglerne om kommunens tilskud til og forældrenes egenbetaling for klubtilbud i § 22 i lov om social service, som de var gældende indtil 1. oktober 2005.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

1. Baggrund

Lovforslaget fremsættes med henblik på ændring af lov om social service, jf. lov nr. 573 af 24. juni 2005. Lovforslaget har to elementer:

1) Nedsættelse af den maksimale forældrebetalingsandel for børn i alderen 3 år til skolealderen.

2) Konsekvensændringer som følge af 3 lovændringer af serviceloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1187 af 7. december 2005, som senest ændret ved lov nr. 1390 af 21. december 2005. Disse 3 lovændringer, der er behandlet og vedtaget i Folketinget sideløbende med behandling af den nye servicelov, lov nr. 573 af 24. juni 2005 med ikrafttræden 1. januar 2007, indarbejdes hermed i den nye servicelov. For denne del af lovforslaget er der tale om ændringer, som allerede gælder i dag og ikke indholdsmæssige ændringer i forhold til de gældende bestemmelser i den nuværende servicelov.

Folketinget vedtog den 6. december 2005 lovforslag nr. L 25, lov nr. 1390 af 21. december 2005, om ændring af lov om social service (Nedsættelse af den maksimale forældrebetalingsandel for en plads i dagtilbud til børn og privat pasning), folketingsåret 2005-06, FF 418, 1589 og 1797, A 717, B 93 og C 124. Lovforslaget betød, at den maksimale forældrebetalingsandel for en plads i dagtilbud til børn under 3 år blev nedsat til 25 pct. af de budgetterede bruttodriftsudgifter ved ophold i dagtilbud i opholdskommunen.

I lovforslaget blev det bebudet, at regeringen ville følge lovforslaget op med et forslag om, at egenbetalingssandelen på 25 pct. fra 1. januar 2007 skal gælde for børn i hele aldersgruppen til skolealderen.

Med dette lovforslag følger regeringen op på målsætningen i regeringsgrundlaget Nye mål, hvorefter den maksimale forældrebetalingsandel ved dagtilbud skal nedsættes fra maksimalt 33 pct. til maksimalt 25 pct. af de budgetterede bruttodriftsudgifter ved ophold i dagtilbud i opholdskommunen for alle børn i aldersgruppen til skolealderen.

De 3 lovændringer, som allerede er vedtaget som ændringer til den nuværende servicelov, sættes med dette lovforslag ind i den nye servicelov med ikrafttræden 1. januar 2007. Denne del af lovforslaget, som allerede er gældende ret, udgør den største del af lovforslaget. Det drejer sig om følgende lovændringer:

Lov nr. 399 af 1. juni 2005 om ændring af lov om social service (Frit valg af klubtilbud eller andre socialpædagogiske fritidstilbud over kommunegrænser og indførelse af minimumsgrænse for tilskud til private pasningsordninger m.v.)

Lov nr. 400 af 1. juni 2005 om ændring af lov om social service og lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Private leverandører af dagtilbud €" pengene følger barnet).

Lov nr. 401 af 1. juni 2005 om ændring af lov om social service (Forbedring af muligheden for madordninger i daginstitutioner mod fuld forældrebetaling).

Reglerne om dagtilbud til børn er i dag en del af serviceloven. Det er hensigten på sigt at fremsætte en ny lov, hvori bestemmelserne om optagelse, tilskud og egenbetaling for plads i dagtilbud m.v. samles og formuleres på en ny og mere sammenhængende måde.

2. Gældende ret

Reglerne om kommunens tilskud og forældrenes egenbetaling for dagtilbud til børn og tilskud til brug for privat pasning af børn er indtil udgangen af 2006 fastsat i §§ 15, 15 a og 26 i lov om social service, jf. lovbekendtgørelse nr. 1187 af 7. december 2005, som ændret ved lov nr. 1390 af 21. december 2005. Bestemmelserne er udmøntet i Familie- og Forbrugerministeriets bekendtgørelse nr. 828 af 29. august 2005, som senest ændret ved bekendtgørelse nr. 1195 af 8. december 2005 og nr. 135 af 1. marts 2006, om kommunens tilskud til brug for dagtilbud til børn, forældrenes egenbetaling og fripladstilskud m.v.

Kommunens tilskud til dagtilbud og forældrenes egenbetaling for plads i dagtilbud efter §§ 9-11 i serviceloven varierer med barnets alder. For børn under 3 år udgør kommunens tilskud mindst 75 pct. og forældrenes egenbetaling højst 25 pct., af de budgetterede bruttodriftsudgifter ved ophold i dagtilbuddet i opholdskommunen bortset fra ejendomsudgifter, herunder husleje og vedligeholdelse. For børn fra 3 år og til skolealderen udgør kommunens tilskud mindst 67 pct. og forældrenes egenbetaling højst 33 pct., og for børn i skolealderen udgør kommunens tilskud mindst 70 pct. og forældrenes egenbetaling højst 30 pct. af de budgetterede bruttodriftsudgifter ved ophold i dagtilbuddet i opholdskommunen bortset fra ejendomsudgifter, herunder husleje og vedligeholdelse.

Kommunen yder tilskud til privat pasning, jf. servicelovens § 26. Kommunalbestyrelsen fastsætter størrelsen af tilskuddet. Fra 1. oktober 2005 udgør tilskuddet mindst 75 pct. af den billigste nettodriftsudgift pr. plads (eksklusiv støttepædagogudgifter) i et dagtilbud til samme aldersgruppe i kommunen og højst 75 pct. af forældrenes dokumenterede udgifter til den private pasningsordning for børn under 3 år og højst 70 pct. for børn på 3 år og derover.

Med lov nr. 400 af 1. juni 2005 om ændring af lov om social service (Private leverandører af dagtilbud €" pengene følger barnet) er der med virkning fra 1. oktober 2005 indført regler om privatinstitutioner, jf. servicelovens § 11 a.

Barnets opholdskommune yder et driftstilskud pr. barn (eksklusiv støttepædagogudgifter), der er optaget i en privatinstitution, svarende til de gennemsnitlige, budgetterede nettodriftsudgifter (eksklusiv støttepædagogudgifter) pr. barn i et alderssvarende dagtilbud, jf. §§ 9-11 i serviceloven, i barnets opholdskommune. Ministeren for familie- og forbrugeranliggender har fastsat regler om beregning af driftstilskud og bygningstilskud, administrationsbidrag samt søskende- og fripladstilskud til privatinstitutioner, jf. bekendtgørelse nr. 828 af 29. august 2005.

Servicelovens bestemmelser om forældrenes egenbetaling for dagtilbud gælder ikke for privatinstitutioner. Privatinstitutioner fastsætter selv størrelsen af forældrenes egenbetaling.

Øvrige regler om beregning af kommunens tilskud til plads i dagtilbud og forældrenes egenbetaling for plads i dagtilbud ændres ikke.

3. Lovforslagets indhold

Det foreslås, at kommunens tilskud til brug for dagtilbud efter §§ 23-25 i serviceloven (§§ 9-11 i serviceloven indtil 31. december 2006) for hele aldersgruppen af børn indtil skolealderen fra 1. januar 2007 hæves til mindst 75 pct., og forældrenes egenbetaling nedsættes til højst 25 pct. af de budgetterede bruttodriftsudgifter ved ophold i dagtilbuddet i barnets opholdskommune bortset fra ejendomsudgifter, herunder husleje og vedligeholdelse. Skolealderen regnes fra det tidspunkt, hvor barnet begynder i børnehaveklasse eller 1. klasse, hvis barnet ikke optages i børnehaveklasse, eller tidligst fra 1. maj i det år, hvor barnet begynder i skolen.

Det foreslås endvidere, at forældrenes andel af betalingen for privat pasning med tilskud fra kommunen efter servicelovens § 37 (§ 26 i serviceloven indtil 31. december 2006) sættes ned til 25 pct. for hele aldersgruppen af børn fra 24. uge og indtil skolealderen.

Forslaget om nedsættelse af forældrebetalingsandelen fremgår af lovforslagets punkt 9, 10 og 15.

Med lovforslaget foreslås endvidere ændringer i den nye servicelov, jf. lov nr. 573 af 24. juni 2005, som træder i kraft den 1. januar 2007, som konsekvens af, at 3 lovændringer vedrørende dagtilbudsområdet, som er vedtaget af Folketinget, og som indgår i den nuværende servicelov, jf. lovbekendtgørelse nr. 1187 af 7. december 2005, som senest ændret ved lov nr. 1390 af 21. december 2005, ikke er indarbejdet i den nye servicelov med ikrafttræden 1. januar 2007. Dette skyldes, at de 3 lovforslag blev behandlet i Folketinget sideløbende ned behandlingen af den nye servicelov.

Den nye servicelov er lovteknisk opbygget under hensyn til gennemførelse af kommunalreformen, hvilket indebærer en omstrukturering af loven, hvorfor bestemmelserne om dagtilbud, klubtilbud og privat pasning har fået nye kapitel og paragrafnumre.

De 3 vedtagne lovforslag er følgende:

Lov nr. 399 af 1. juni 2005 €" lovforslag nr. L 24 €" om ændring af lov om social service (Frit valg af klubtilbud eller andre socialpædagogiske fritidstilbud over kommunegrænser og indførelse af minimumsgrænse for tilskud til private pasningsordninger m.v.). Der henvises til folketingsåret 2005-06, 2. samling, FF 469, 2626 og 3022, A 699 og 690, B 354 og 459 samt C 127.

Ændringerne vedrørende L 399 fremgår af lovforslagets § 1, punkt 12,13, 14 og 16 samt § 2, stk. 2.

Lov nr. 400 af 1. juni 2005 €" lovforslag nr. L 25 €" om ændring af lov om social service og lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Private leverandører af dagtilbud €" pengene følger barnet). Der henvises til folketingsåret 2005-06, 2. samling, FF 472, 2630 og 3025, A 718 og 701, B 286 og 462 samt C 129.

Ændringerne vedrørende L 400 fremgår af lovforslagets § 1, punkt 1-6 og 8.

Lov nr. 401 af 1. juni 2005 €" lovforslag nr. L 26 €" om ændring af lov om social service (Forbedring af muligheden for madordninger i daginstitutioner mod fuld forældrebetaling). Der henvises til folketingsåret 2005-06, 2. samling, FF 490, 2631 og 3043, A 726 og 720, B 291 og C 131.

Ændringerne vedrørende L 401 fremgår af lovforslagets § 1, punkt 7 og 11.

4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige

Med lovforslaget vil kommunernes indtægt fra forældrebetaling for dagtilbud for børn fra 3 år og til skolealderen falde. Herudover vil kommunerne få en stigning i udgifterne til tilskud til børn fra 3 år og til skolealderen til privat pasning efter § 37 (§ 26 i serviceloven indtil 31. december 2006) og til privatinstitutioner efter ny § 25 a (§ 11 a i serviceloven indtil 31. december 2006).

De samlede økonomiske konsekvenser for kommunerne forventes at udgøre 516,5 mio. kr. i 2007 faldende til 514,8 mio. kr. i 2010. Det er ved beregningen af de økonomiske konsekvenser forudsat, at fripladsskalaen for dagtilbud tilrettes for aldersgruppen, så den modsvarer en forældrebetalingsandel på højst 25 procent af de samlede bruttodriftsudgifter ved pladsen. Det er i denne sammenhæng forudsat, at ingen modtagere af tilskud til delvis friplads i 2006 vil opleve en stigning i forældrebetalingsandelen til den samme plads som følge af ændringen.

Ved beregningen af de økonomiske konsekvenser er der efter sædvanlig praksis taget udgangspunkt i, at der kompenseres for den reelle økonomiske belastning for den kommunale sektor.

Kommunerne kompenseres for de økonomiske ændringer over bloktilskuddet. De økonomiske konsekvenser forhandles med de kommunale parter.

5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet

Forslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.

6. Miljømæssige konsekvenser

Forslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.

7. Administrative konsekvenser for borgerne

Forslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.

8. Forholdet til EU-retten

Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.

9. Andre konsekvenser

Forslaget har ikke ligestillingsmæssige konsekvenser.

10. Høring

Børne- og Ungdomspædagogernes Landsforbund (BUPL), Børne- og Kulturchefforeningen, Børnerådet, Daginstitutionernes Lands-Organisation (DLO), Dansk Socialrådgiverforening, Det Centrale Handicapråd, De samvirkende Invalideorganisationer, Fag og Arbejde (FOA), Socialchefforeningen, FTF, KL, Landsforeningen af forældre til børn i daginstitutioner (FOLA), Landsforeningen af Socialpædagoger (LFS) og Socialpædagogernes Landsorganisation (SL).

11. Sammenfatning af konsekvenserne af lovforslaget

 

Positive konsekvenser/mindreudgifter

Negative konsekvenser/merudgifter

Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner

Ingen

Forslaget ventes at medføre et fald i kommunernes indtægter fra forældrebetaling for dagtilbud samt at medføre merudgifter til tilskud til børn i private pasningsordninger og privatinstitutioner. Den samlede kommunale effekt skønnes at udgøre 516,5 mio. kr. i 2007 faldende til 514,8 mio. kr. i 2010.

Administrative konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner

Ingen

Ingen

Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Miljømæssige konsekvenser

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for borgerne

Ingen

Ingen

Forholdet til EU-retten

Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter

 

Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

Til § 1

Til nr. 1

Den foreslåede ændring er en konsekvens af, at lov nr. 400 af 1. juni 2005 €" lovforslag nr. L 25 €" om ændring af lov om social service og lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Private leverandører af dagtilbud €" pengene følger barnet) blev behandlet i Folketinget sideløbende med behandling af lov nr. 573, ny lov om social service (serviceloven) med ikrafttræden 1. januar 2007. De ved lov nr. 400 vedtagne ændringer blev vedtaget i den nuværende servicelov. Ændringerne i lov nr. 400 indarbejdes hermed i den nye servicelov. Vedrørende L 400 henvises til folketingsåret 2005-06, 2. samling, FF 472, 2630 og 3025, A 718 og 701, B 286 og 462 samt C 129.

Til nr. 2

Der henvises til bemærkningerne til nr. 1.

Til nr. 3

Der henvises til bemærkningerne til nr. 1.

Til nr. 4

Der henvises til bemærkningerne til nr. 1.

Til nr. 5

Der henvises til bemærkningerne til nr. 1.

Til nr. 6

Der henvises til bemærkningerne til nr. 1.

Til nr. 7

Den foreslåede ændring er en konsekvens af, at lov nr. 401 af 1. juni 2005 €" lovforslag nr. L 26 €" om ændring af lov om social service (Forbedring af muligheden for madordninger i daginstitutioner mod fuld forældrebetaling) blev behandlet i Folketinget sideløbende med behandling af lov nr. 573, ny lov om social service (serviceloven) med ikrafttræden 1. januar 2007. De ved lov nr. 401 vedtagne ændringer blev vedtaget i den nuværende servicelov. Ændringerne i lov nr. 401 indarbejdes hermed i den nye servicelov. Vedrørende L 401 henvises til folketingsåret 2005-06, 2. samling, FF 490, 2631 og 3043, A 726, B 291 og C 131.

Til nr. 8

Der henvises til bemærkningerne til nr. 1.

Til nr. 9

Det foreslås, at kommunens tilskud forhøjes, og forældrenes egenbetaling nedsættes for en plads i dagtilbud for børn i alderen 3 år og til skolealderen efter §§ 23-25 i serviceloven (§§ 9-11 i serviceloven indtil 31. december 2006).

For børn under 3 år udgør kommunens tilskud mindst 75 pct. af de budgetterede bruttodriftsudgifter ved ophold i dagtilbuddet og forældrenes egenbetaling udgør højst 25 pct. Med forslaget sker der en tilsvarende forhøjelse af kommunens tilskud og nedsættelse af forældrenes egenbetaling for børn i alderen 3 år og indtil skolealderen. Skolealderen regnes fra det tidspunkt, hvor barnet begynder i børnehaveklasse eller 1. klasse, hvis barnet ikke optages i børnehaveklasse, eller tidligst fra 1. maj i det år, hvor barnet begynder i skolen.

For børn i skolealderen, som ikke er omfattet af reglerne om pasningsgaranti, jf. § 30 i serviceloven (§ 15 a i serviceloven indtil 31. december 2006), udgør kommunens tilskud uændret mindst 70 pct., og forældrenes egenbetaling udgør højst 30 pct. af de budgetterede bruttodriftsudgifter ved ophold i dagtilbuddet. Det samme gælder for forældre, der har fået bevilget fuld eller delvis fripladstilskud.

Der foreslås ikke ændret på, at kommunalbestyrelsen beslutter, hvilket tilskud pr. barn i en puljeordning efter § 25 i serviceloven (§ 11 i serviceloven indtil 31. december 2006) kommunen yder. Tilskuddet aftales mellem kommunen og puljeordningen. Forældrenes egenbetaling for aldersgruppen indtil skolealderen i puljeordninger nedsættes som for dagtilbud efter §§ 23 og 24 i serviceloven til højst 25 pct. af de budgetterede bruttodriftsudgifter i puljeordningen.

Kommunens driftstilskud pr. barn i en privatinstitution efter ny § 25 a i serviceloven (§ 11 a i serviceloven indtil 31. december 2006) fastsættes på grundlag af de gennemsnitlige, budgetterede nettodriftsudgifter (eksklusiv støttepædagogudgifter) pr. barn i et alderssvarende dagtilbud, jf. §§ 23-25 i serviceloven, i kommunen. Kommunens tilskud til privatinstitutioner forhøjes som følge af, at kommunens tilskud til dagtilbud i øvrigt forhøjes.

Tilskud og egenbetaling for en plads i et amtskommunalt særligt dagtilbud efter § 32 i serviceloven (§ 16 i serviceloven indtil 31. december 2006) følger principperne for fastsættelse af tilskud og egenbetaling for kommunale dagtilbud efter §§ 23-25 i serviceloven.

Til nr. 10

Det foreslås at forhøje tilskudsprocenten, som kommunen mindst skal yde, hvis den ikke kan opfylde pasningsgarantien, jf. servicelovens § 30 (§ 15 a i serviceloven indtil 31. december 2006), så den mindst udgør 78 pct. for hele aldersgruppen af børn indtil skolestart.

Som hidtil betyder brud på pasningsgarantien, at kommunen er forpligtet til at hæve tilskuddet til plads i dagtilbud for alle børn, der er omfattet af pasningsgarantien, det vil sige børn i dagtilbud beregnet for børn under skolealderen.

Til nr. 11

Der henvises til bemærkningerne til nr. 7.

Til nr. 12

Den foreslåede ændring er en konsekvens af, at lov nr. 399 af 1. juni 2005 €" lovforslag nr. L 24 €" om ændring af lov om social service (Frit valg af klubtilbud eller andre socialpædagogiske fritidstilbud over kommunegrænser og indførelse af minimumsgrænse for tilskud til private pasningsordninger m.v.) blev behandlet i Folketinget sideløbende med behandling af lov nr. 573, ny lov om social service (serviceloven) med ikrafttræden 1. januar 2007. De ved lov nr. 399 vedtagne ændringer blev vedtaget i den nuværende servicelov. Ændringerne i lov nr. 399 indarbejdes hermed i den nye servicelov. Vedrørende L 399 henvises til folketingsåret 2005-06, 2. samling, FF 469, 2626 og 3022, A 699 og 690, B 354 og 459 samt C 131.

Til nr. 13

Der henvises til bemærkningerne til nr. 12.

Til nr. 14

Der henvises til bemærkningerne til nr. 12.

Til nr. 15

Det foreslås, at kommunens tilskud til brug for privat pasning efter servicelovens § 37 (§ 26 i serviceloven indtil 31. december 2006) skal udgøre mindst 75 pct. af den billigste nettodriftsudgift pr. plads (eksklusiv støttepædagogudgifter) i et dagtilbud til samme aldersgruppe i kommunen for børn i hele aldersgruppen, der er omfattet af bestemmelsen. Tilskuddet kan dog højst udgøre 75 pct. af forældrenes dokumenterede udgifter til den private pasningsordning.

Til nr. 16

Der henvises til bemærkningerne til nr. 12.

Til § 2

Loven foreslås at træde i kraft den 1. januar 2007.

Det foreslås endvidere, at ikrafttrædelsesbestemmelsen i § 2, stk. 2, i lov nr. 399 af 1. juni 2005 om forældrenes frie valg af klubtilbud over kommunegrænser videreføres. Hermed tages der hensyn til, at forældre, som har fået tilsagn fra kommunen om brug af klubtilbud i anden kommune inden lovens ikrafttræden den 1. oktober 2005, kan bevare pladsen efter de regler om kommunens tilskud til og forældrenes egenbetaling for plads i klubtilbud, som var gældende indtil 1. oktober 2005. Før 1. oktober 2005 havde forældre ikke ret til at vælge eller bevare et klubtilbud over kommunegrænserne. Bopælskommunen og udførerkommunen kunne imidlertid indgå aftale herom.


Bilag 1

I dette bilag er der indsat gældende formulering af de bestemmelser, der berøres af lovforslaget

Gældende formulering

 

Lovforslaget

 

 

 

 

 

§ 1

 

 

I lov nr. 573 af 24. juni 2005 om social service foretages følgende ændringer:

 

 

 

§ 20. Kommunalbestyrelsen skal sørge for, at der er det nødvendige antal pladser i dagtilbud til børn, jf. dog § 32, med henblik på at give pædagogiske, sociale og pasningsmæssige tilbud.

Stk. 2. Dagtilbuddene kan etableres som daginstitutioner, dagpleje og puljeordninger. Tilrettelæggelse af dagtilbuddene skal fastlægges i overensstemmelse med § 19.

 

1. § 20, stk. 2, 1. pkt. , affattes således:

»Dagtilbuddene kan etableres som daginstitutioner, dagpleje, puljeordninger og privatinstitutioner.«

 

 

 

 

 

2. I § 20 indsættes som stk. 3 :

»Stk. 3. Private leverandører kan oprette og drive dagtilbud som selvejende institution efter § 23, puljeordning efter § 25 eller privatinstitution efter § 25 a.«

 

 

 

§ 21. Kommunalbestyrelsen skal fastsætte mål og rammer for dagtilbuddenes arbejde som en integreret del både af kommunens samlede, generelle tilbud til børn og af den forebyggende og støttende indsats over for børn, herunder børn med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller med andet behov for støtte.

 

3. I § 21 indsættes som stk. 6 :

»Stk. 6. Dagtilbuddene skal medvirke til og understøtte børns demokratiforståelse og integration i og samhørighed med det danske samfund.«

Stk. 2. Dagtilbuddene skal i samarbejde med forældrene give børn omsorg og støtte det enkelte barns tilegnelse og udvikling af sociale og almene færdigheder med henblik på at styrke det enkelte barns alsidige udvikling og selvværd og at bidrage til, at børn får en god og tryg opvækst.

 

 

Stk. 3. Dagtilbuddene skal give muligheder for oplevelser og aktiviteter, der bidrager til at stimulere barnets fantasi, kreativitet og sproglige udvikling, samt give barnet rum til at lege og lære og til fysisk udfoldelse, samvær og mulighed for udforskning af omgivelserne.

 

 

Stk. 4. Dagtilbuddene skal give børn mulighed for medbestemmelse og medansvar og som led heri bidrage til at udvikle børns selvstændighed og evner til at indgå i forpligtende fællesskaber.

 

 

Stk. 5. Dagtilbuddene skal medvirke til at give børn forståelse for kulturelle værdier og for samspillet med naturen.

 

 

 

 

 

§ 23. Daginstitutioner kan drives af en eller flere kommuner eller som selvejende institutioner efter aftale med kommunalbestyrelsen.

 

 

4. I § 23 indsættes som stk. 2 og 3 :

»Stk. 2. Kommunalbestyrelsen yder administrationsbidrag til selvejende institutioner med aftale med kommunen, med mindre de selvejende institutioner ikke ønsker at varetage administrationen.

Stk. 3. Ministeren for familie- og forbrugeranliggender fastsætter regler om beregning af administration efter stk. 2.«

 

 

 

 

 

5. Efter § 25 og inden afsnitsoverskriften »Optagelse« indsættes:

 

 

»Privatinstitutioner

 

 

§ 25 a. Kommunalbestyrelsen i den stedlige kommune godkender privatinstitutioner, hvis de lever op til lovgivningen og kommunens betingelser for godkendelse af dagtilbud. Kommunalbestyrelsen fastsætter og offentliggør sine kriterier for godkendelse. Kommunalbestyrelsen kan trække godkendelsen af privatinstitutionen tilbage, hvis privatinstitutionen ikke lever op til de kriterier, institutionen blev godkendt på baggrund af. Kommunalbestyrelsen kan fastsætte et depositum for ansøgning om godkendelse på 30.000 kr. Beløbet tilbagebetales, når kommunen har truffet afgørelse.

 

 

Stk. 2. Kommunalbestyrelsen i opholdskommunen yder et driftstilskud pr. barn (ekskl. støttepædagogudgifter), der er optaget i en privatinstitution, svarende til de gennemsnitlige, budgetterede nettodriftsudgifter (eksklusiv støttepædagogudgifter) pr. barn i et alderssvarende dagtilbud, jf. §§ 23-25, i kommunen.

 

 

Stk. 3. Kommunalbestyrelsen i opholdskommunen yder et administrationsbidrag pr. barn, der er optaget i en privatinstitution, svarende til det gennemsnitlige administrationsbidrag pr. barn, kommunen yder til selvejende institutioner, jf. § 23, medmindre privatinstitutionen ikke ønsker at varetage administrationen.

 

 

Stk. 4. Kommunalbestyrelsen i opholdskommunen yder et bygningstilskud pr. barn, der er optaget i en privatinstitution, svarende til det gennemsnitlige bygningstilskud pr. barn i samme aldersgruppe i de selvejende daginstitutioner i kommunen, jf. § 23.

 

 

Stk. 5. Kommunalbestyrelsen i opholdskommunen yder tilskuddene efter stk. 2-4 fra det tidspunkt, hvor forældrene har fået tilsagn om et tilskud til brug for dagtilbud og barnet er optaget i privatinstitutionen, og indtil det tidspunkt, hvor børn almindeligvis optages i børnehaveklasse. Kommunalbestyrelsen kan dog beslutte også at yde et tilskud efter dette tidspunkt.

 

 

Stk. 6. Ministeren for familie- og forbrugeranliggender fastsætter regler om beregning af tilskud efter stk. 2-4, søskende- og fripladstilskud i privatinstitutioner og depositum for ansøgning om godkendelse efter stk. 1 samt regler for det tyske mindretal.

 

 

Stk. 7. Afgørelser efter stk. 1 kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed.«

 

 

 

§ 26. Kommunalbestyrelsen skal træffe afgørelse om optagelse i et dagtilbud. Afgørelsen kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed. Kommunalbestyrelsen kan bestemme, at selvejende daginstitutioner efter § 23 og puljeordninger efter § 25 ikke er omfattet af 1. pkt.

 

6. I § 26 indsættes som stk. 5 :

»Stk. 5. Privatinstitutioner, jf. § 25 a, fastsætter retningslinjer for optagelse af børn i institutionen og træffer selv afgørelse om optagelse. Privatinstitutioner kan ikke afvise at optage børn, medmindre der ikke er plads i institutionen. Kommunen kan ikke anvise plads i privatinstitutioner.«

Stk. 2. Kommunalbestyrelsen skal fastsætte retningslinjer for optagelse af børn i dagtilbud. Forældre skal have mulighed for at tilkendegive ønsker om optagelse i konkrete dagtilbud.

 

 

Stk. 3. Alle børn har adgang til at blive optaget i et dagtilbud. Kommunalbestyrelsen i kommuner uden pasningsgaranti efter § 30 skal fastsætte en forventet længste ventetid for optagelse i dagtilbud. Kommunalbestyrelsen kan ikke opsige børn fra et dagtilbud, uden at der tilbydes et andet, tilsvarende dagtilbud eller en anden relevant foranstaltning.

 

 

Stk. 4. Alle børn har adgang til at blive optaget i et dagtilbud i en anden kommune end opholdskommunen fra det tidspunkt, hvor forældrene har fået tilsagn om et tilskud fra opholdskommunen til brug for dagtilbud. En kommunalbestyrelse kan afvise at optage børn fra andre kommuner, hvis det er begrundet i kapacitetsmæssige årsager, og hvis væsentlige hensyn til børn fra kommunen ellers ville blive tilsidesat. Ministeren for familie- og forbrugeranliggender fastsætter i en bekendtgørelse nærmere regler om afvisning af børn fra andre kommuner.

 

 

 

 

 

§ 27. Ved alle kommunale daginstitutioner og den kommunale dagpleje oprettes en bestyrelse med et flertal af valgte forældre. Medarbejderne i dagtilbuddene skal være repræsenteret i bestyrelsen. Kommunalbestyrelsen kan beslutte, at medarbejderrepræsentanterne skal have stemmeret.

 

7. I § 27, s tk. 1, 1. pkt. , indsættes efter »forældre«: », jf. dog § 24 a i lov om folkeskolen«.

 

 

 

 

 

8. Efter § 28 og inden afsnitsoverskriften »Tilskud til dagtilbud«indsættes:

 

 

»Forældreindflydelse i privatinstitutioner

 

 

 

§ 28 a. Kommunalbestyrelsen skal ved godkendelse af privatinstitutioner påse, at forældrene sikres indflydelse svarende til forældreindflydelsen i selvejende daginstitutioner, jf. §§ 23 og 28.«

 

 

 

§ 29. Kommunalbestyrelsen i opholdskommunen skal give forældre med børn et tilskud til brug for dagtilbud efter §§ 23-25. Opholdskommunens tilskud svarer til mindst 67 pct. og forældrenes egenbetaling til højst 33 pct. af de budgetterede bruttodriftsudgifter ved ophold i dagtilbuddet i opholdskommunen bortset fra ejendomsudgifter, herunder husleje og vedligeholdelse, jf. dog stk. 4-6.

 

9.§ 29, stk. 1 , affattes således:

»Kommunalbestyrelsen i o pholdskommunen skal give forældre med børn et tilskud til brug for dagtilbud efter §§ 23-25. For børn under skolealderen udgør tilskuddet mindst 75 pct. og forældrenes egenbetaling højst 25 pct. af de budgetterede bruttodriftsudgifter ved ophold i dagtilbuddet i opholdskommunen, bortset fra ejendomsudgifter, herunder husleje og vedligeholdelse, jf. dog stk. 4 €" 6. For børn i skolealderen udgør tilskuddet mindst 70 pct. og forældrenes egenbetaling højst 30 pct. af de budgetterede bruttodriftsudgifter ved ophold i dagtilbuddet i opholdskommunen, bortset fra ejendomsudgifter, herunder husleje og vedligeholdelse, jf. dog stk. 4 €" 6.«

 

 

 

§ 30. Kommunalbestyrelsen skal tilbyde forældre pasningsgaranti i dagtilbud efter §§ 23-25.

 

 

Stk. 2. Pasningsgarantien indebærer, at kommunalbestyrelsen har pligt til at anvise plads i et dagtilbud, jf. §§ 23-25, til alle børn i aldersgruppen fra 26 uger og indtil barnets skolestart.

 

 

Stk. 3. Hvis kommunalbestyrelsen ikke kan anvise en plads i et dagtilbud fra den dato, hvor barnet efter de regler, der er fastsat efter stk. 2 og 5, skal anvises en plads, betragtes det som brud på pasningsgarantien. Kommunalbestyrelsen skal herefter med virkning fra det tidspunkt, hvor pladsen skulle være til rådighed, dække udgifterne til privat pasning efter § 37, dog maksimalt kommunens gennemsnitlige bruttodriftsudgifter pr. plads for dagtilbud i kommunen til den pågældende aldersgruppe eller bruttodriftsudgifterne til en dagtilbudsplads efter §§ 23-25 i en anden kommune. Tilskuddet til forældrene ydes indtil det tidspunkt, hvor kommunalbestyrelsen kan tilbyde en plads og forældrene er frigjort fra betaling for en anden plads. Kommunalbestyrelsen har endvidere pligt til med virkning fra den 1. i den følgende måned efter brud på pasningsgarantien at hæve tilskuddet efter § 29, stk. 1, til mindst 70 pct.

 

10. I § 30, stk. 3, 4. pkt. ændres »70 pct.« til: »78 pct.«

Stk. 4. I ganske særlige og enkeltstående tilfælde, hvor kommunalbestyrelsen ikke kan tilbyde en plads inden for fristerne, kan kommunalbestyrelsen undlade at forhøje tilskudsprocenten uanset stk. 3, 4. pkt., hvis kommunalbestyrelsen inden for yderligere 1 måned kan anvise en plads til barnet.

 

 

Stk. 5. Ministeren for familie- og forbrugeranliggender fastsætter nærmere regler om pasningsgarantien, herunder om frister for anvisning af plads og tilskud til forældrene efter stk. 3.

 

 

 

 

 

§ 31. Kommunalbestyrelsen kan beslutte at give mulighed for madordninger i dagtilbud efter § 20 til børn i alderen 3 år og derover.

 

11. § 31, stk. 1 , affattes således:

»Kommunalbestyrelsen kan beslutte at give mulighed for madordninger i daginstitutioner og puljeordninger efter §§ 23 og 25. Kommunalbestyrelsen kan herunder beslutte, at lønudgifter, der medgår til madordninger, kan indregnes i forældrenes betaling. Kommunalbestyrelsen skal fastsætte et maksimumbeløb for forældrenes betaling til madordninger.«

 

 

 

§ 34. Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om optagelse i og udmeldelse af klubber og andre socialpædagogiske fritidstilbud. Afgørelsen kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed.

 

 

Stk. 2. Kommunalbestyrelsen kan for selvejende institutioner og private klubordninger bestemme, at lederen af den enkelte ordning træffer afgørelse om optagelse og udmeldelse efter retningslinjer fastsat af kommunalbestyrelsen.

 

 

 

 

12. I § 34 indsættes som stk. 3 og 4 :

»Stk. 3. Alle større børn og unge har adgang til at blive optaget i et klubtilbud eller et andet socialpædagogisk fritidstilbud i en anden kommune end opholdskommunen fra det tidspunkt, hvor forældrene har fået tilsagn om et tilskud fra opholdskommunen til brug for klubtilbud eller et andet socialpædagogisk fritidstilbud.

 

 

Stk. 4. En kommune kan afvise at optage børn fra andre kommuner, hvis det er begrundet i kapacitetsmæssige årsager, og hvis væsentlige hensyn til børn fra kommunen ellers ville blive tilsidesat. Ministeren for familie- og forbrugeranliggender fastsætter nærmere regler herom.«

 

 

 

§ 35. Kommunalbestyrelsen skal fastsætte tilskud og egenbetaling for deltagelse i klubber og andre socialpædagogiske fritidstilbud og kan beslutte at yde 100 pct. tilskud til deltagelse i enkelte tilbud eller typer af tilbud. Tilskuddet skal mindst udgøre 80 pct. af udgifterne ved driften af det enkelte tilbud eller af de gennemsnitlige udgifter ved driften af samme type tilbud i kommunen, som disse opgøres efter § 29, stk. 1.

Stk. 2. Ministeren for familie- og forbrugeranliggender fastsætter i en bekendtgørelse nærmere regler om tilskud og egenbetaling efter stk. 1 og kan bestemme, at der kan opkræves særskilt egenbetaling for materialeforbrug og forplejning. Ministeren for familie- og forbrugeranliggender kan endvidere fastsætte, at tilskuddet skal forhøjes under hensyn til forældrenes økonomiske forhold og barnets eller den unges særlige behov for deltagelse i tilbuddet.

 

13. I § 35 indsættes efter stk. 1 som nye stykker:

»Stk. 2. Ved optagelse i klubtilbud eller andre socialpædagogiske fritidstilbud til større børn og unge i en anden kommune end opholdskommunen beregnes opholdskommunens tilskud, således at det svarer til tilskudsprocenten efter stk. 1, 2. pkt., af de gennemsnitlige bruttodriftsudgifter pr. plads for klubtilbud m.v. i opholdskommunen. Tilskuddet kan dog højst udgøre opholdskommunens tilskudsprocent, jf. 1. pkt., af de budgetterede bruttodriftsudgifter pr. plads i det benyttede klubtilbud m.v. i udførerkommunen, jf. dog stk. 3 og 4. Opholdskommunen betaler tilskuddet direkte til udførerkommunen. Forældrene betaler forskellen mellem tilskuddet fra opholdskommunen og bruttodriftsudgiften pr. plads i det benyttede klubtilbud som beregnet i udførerkommunen.

Stk. 3. Kommunalbestyrelsen kan yde et tilskud pr. barn eller ung til private klubordninger for større børn og unge. Tilskud og egenbetaling beregnes på grundlag af udgifterne ved driften af den enkelte ordning.

 

Stk. 3. Opholdskommunen kan, hvis forældre vælger et klubtilbud m.v. i en anden kommune end opholdskommunen, beslutte at give et ekstra tilskud til udførerkommunen for enten at reducere udførerkommunens udgifter, reducere egenbetalingen eller begge dele. Opholdskommunen betaler det ekstra tilskud direkte til udførerkommunen.«

Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 4 og 5.

 

 

 

§ 35 ---

Stk. 2. Ministeren for familie- og forbrugeranliggender fastsætter i en bekendtgørelse nærmere regler om tilskud og egenbetaling efter stk. 1 og kan bestemme, at der kan opkræves særskilt egenbetaling for materialeforbrug og forplejning. Ministeren for familie- og forbrugeranliggender kan endvidere fastsætte, at tilskuddet skal forhøjes under hensyn til forældrenes økonomiske forhold og barnets eller den unges særlige behov for deltagelse i tilbuddet.

 

14. I § 35, stk. 2 , der bliver stk. 4, ændres »stk. 1« til: »stk. 1-3«.

 

 

 

§ 37. Kommunalbestyrelsen skal give forældre med børn i alderen fra 24 uger og indtil det tidspunkt, hvor børn almindeligvis optages i børnehaveklasse, mulighed for at vælge et økonomisk tilskud til brug for en privat pasningsordning i stedet for at benytte en plads i et dagtilbud, jf. § 20, stk. 1. Kommunalbestyrelsen kan beslutte, at der kun gives tilskud til forældre med børn i en bestemt del af aldersgruppen.

 

 

 

 

 

 

Stk. 2. Tilskud efter stk. 1 kan ydes fra det tidspunkt, hvor barnet optages i et dagtilbud, jf. § 20, stk. 1. Der kan maksimalt udbetales tre tilskud til samme husstand.

 

 

Stk. 3. Hvis kommunen i forbindelse med iværksættelse af hjælpeforanstaltninger efter § 52 anser det for nødvendigt, at et barn er optaget i et dagtilbud, kan kommunalbestyrelsen beslutte, at forældrene ikke kan få tilskud efter stk. 1.

 

 

Stk. 4. Kommunalbestyrelsen skal fastsætte størrelsen af tilskuddet efter stk. 1. Tilskuddet fastsættes ens for alle børn inden for samme aldersgruppe. Tilskuddet kan højst udgøre 70 pct. af forældrenes dokumenterede udgifter til den private pasningsordning, dog maksimalt 85 pct. af den billigste nettoudgift pr. plads i et dagtilbud til samme aldersgruppe i kommunen.

 

15. § 37, stk. 4, 3. pkt., affattes således:

»Tilskuddet skal mindst udgøre 75 pct. af den billigste nettodriftsudgift pr. plads (ekskl. støttepædagogudgifter) i et dagtilbud til samme aldersgruppe i kommunen. Tilskuddet kan dog højst udgøre 75 pct. af forældrenes dokumenterede udgifter til den private pasningsordning.«

Stk. 5. Tilskuddet efter stk. 1 udbetales første gang for den måned, hvor den private pasning påbegyndes. Tilskuddet udbetales sidste gang for den måned, i hvilken retten til tilskuddet ophører.

 

 

Stk. 6. Kommunalbestyrelsen skal fastsætte retningslinjer for optagelse af børn i et dagtilbud, når tilskuddet til privat pasning bortfalder.

 

 

Stk. 7. Tilskuddet efter stk. 1 indgår ikke ved beregning af ydelser efter den sociale lovgivning eller lovgivningen om uddannelsesstøtte.

 

 

Stk. 8. Kommunalbestyrelsen godkender aftalen mellem forældrene og den private pasningsordning og fører løbende tilsyn med ordningen.

 

 

 

 

16. I § 37 indsættes som stk. 9 :

»Stk. 9. Kommunen tilbyder at sørge for forældrenes administration af ordningen mod en reduktion i tilskuddet svarende til kommunens udgifter hertil.«

 

 

 

 

 

§ 2

 

 

Stk. 1. Loven træder i kraft den 1. januar 2007.

 

 

Stk. 2. For forældre, som har fået tilsagn fra kommunalbestyrelsen om brug af klubtilbud i anden kommune inden 1. oktober 2005, hvorfra reglerne om klubtilbud over kommunegrænser trådte i kraft, jf. lov nr. 399 af 1. juni 2005, gælder reglerne om kommunens tilskud til og forældrenes egenbetaling for klubtilbud i § 22 i lov om social service, som de var gældende indtil 1. oktober 2005.