Jeg vil ligesom de foregående ordførere konstatere, at der jo er tale om forligsstof, altså en udmøntning af forliget »Flere i arbejde« fra 2002, og som sådan er vi selvfølgelig forpligtet til at støtte forslaget. I store træk er vi da også enige i, at det er nogle gode initiativer, der bliver lagt op til, navnlig når det gælder støtte til særlige udgifter i forhold til særligt udsatte grupper i forbindelse med uddannelse og aktivering.
Forslaget lægger jo også op til et opgør med kommunal kassetænkning, altså det her med, at man fra kommunal side kan gå ind og tænke i omkostninger, før man vælger den mest hensigtsmæssige løsning for at få en revalidend eller en kontanthjælpsmodtager hurtigst muligt tilbage i job. Det er vi da selvfølgelig også tilhængere af, men vi skal bare være opmærksomme på, om det, at vi gør op med denne form for kassetænkning, kan give anledning til en anden kassetænkning, navnlig hvad angår de unge, som har særlige problemer - dem, vi i hvert fald for en del af gruppens vedkommende tidligere kaldte de sent udviklede unge.
Helt konkret er jeg blevet gjort opmærksom på den problemstilling, at en del af disse unge mennesker er revalidender, og en del af dem er kontanthjælpsmodtagere. For dem af de unge sent udviklede, som er kontanthjælpsmodtagere, er det jo allerede i dag gældende, at kommunerne skal gå ind og delfinansiere deres grunduddannelse, når de skal i gang. Der hører jeg så, at der kan være problemer med, at kommuner simpelt hen ikke ønsker at gå ind og bevilge den unge sent udviklede eller den unge med de særlige indlæringsproblemer den relevante uddannelse.
Det synes jeg jo er et problem, som vi er nødt til at have op i forbindelse med udvalgsarbejdet, ikke mindst set i lyset af at vi jo i hele Folketinget er enige om en målsætning om, at 95 pct. af en ungdomsårgang skal have en kompetencegivende uddannelse. Vi er jo derfor nødt til også at tage særlige hensyn til de unge, som ikke har helt de samme betingelser eller vilkår at skulle indgå i uddannelsessystemet på som almindeligt fungerende unge mennesker.
Jeg synes også, at vi er nødt til lige at være opmærksomme på, at Dansk Folkeparti har fremsat et beslutningsforslag om at give unge med, som jeg har forstået det, særlige problemer ret til 3 års betalt uddannelse. Jeg er nødt til at sige, at det i parentes bemærket jo faktisk er et radikalt forslag, som Dansk Folkeparti her har valgt at fremsætte.
For mig at se må der blive et problem, hvis dette forslag eventuelt med et flertal uden om regeringen bliver vedtaget, for så kommer vi altså til at stå med nogle unge mennesker, som har ret til at få 3 års uddannelse, og det kan muligvis komme i strid med de regler, der er her, hvor det er kommunerne, der afgør, om den unge skal bevilges en uddannelse eller ej. I hvert tilfælde er det nogle af de problemer, som jeg gerne vil have afdækket i forbindelse med udvalgsbehandlingen.
Men som sagt anerkender Det Radikale Venstre selvfølgelig, at det her er forligsstof og vil stemme i overensstemmelse hermed.