Må jeg ikke godt stilfærdigt sige, at det ikke er mig, der sætter Folketingets dagsorden.
Jeg er da glad for, at vi her i dag kan få en lejlighed til at diskutere de spørgsmål, der er rejst, som jo lyder: Er regeringen enig i, at i dens regeringstid er fordelingen mellem kommunerne i Danmark blevet mærkbart mere ulige? Det er hovedspørgsmålet, og det kan besvares meget kort: Det er regeringen ikke enig i. Der tegner sig ikke et billede af en markant øget ulighed i den kommunale økonomi. Derfor er der heller ikke - for at svare på den andel del af spørgsmålet - nogen modstrid mellem regeringens målsætninger om lighed og det aktuelle billede af den kommunale økonomiske situation.
Tallene viser, at hovedstadsregionen i perioden har haft et højere indkomstniveau pr. indbygger end resten af landet. Nuvel, men tallene viser også, at over hele perioden har der været et kraftigt fald i forskellen, og ulighed skal måles på forskel. De regionale forskelle i indkomstniveauerne pr. indbygger er således blevet mindre i perioden.
Den udvikling er fortsat også i de senere år, hvilket hænger sammen med, at dansk økonomi overordnet er sund og kendetegnet ved en gunstig økonomisk udvikling, der kommer hele Danmark til glæde, og set over en længere periode er der skabt større regional lighed i de gennemsnitlige indkomster.
Vi fremlagde en regionalpolitisk redegørelse tidligere i år, hvoraf det fremgår, at forskellene i den skattepligtige indkomst pr. indbygger er indsnævret betydeligt mellem de forskellige egne af landet. Det gælder både set over en lang periode, 1970-2003, og det gælder også særskilt for de seneste år, som er færdigopgjorte for 2002 og 2003, og indikatorer for udviklingen i 2004 og 2005 peger heller ikke
i retning af øget ulighed på denne parameter, snarere tværtimod. Men jeg medgiver, at det selvfølgelig er et billede, der har sine nuancer. Nogle af landets udkantskommuner har oplevet et mindre gunstigt vækstforløb, end resten af Danmark eller Danmark gennemsnitligt har gjort det. Det skyldes ikke mindst en negativ udvikling i antallet af indbyggere og en ændret befolkningssammensætning i de områder. Hvis man ser på væksten over de sidste 10-15 år, er den ikke mindst foregået i de kommuner, som ligger i det østlige Jylland, især i området ved Århus, samt i udkanten af hovedstadsområdet. Til gengæld er der sket en befolkningstilbagegang i kommuner i en række udkantsområder, bl.a. Lolland-Falster, Bornholm, Sydfyn samt i Sønderjylland og Nord- og Nordvestjylland. Der er samtidig en generel tendens til - det er vel i virkeligheden en international tendens - at de nye typer erhverv, der er i vækst, lokaliserer sig i byområder. Det ses også, at folk pendler over stadig større afstande. Dybest set er det udtryk for mobilitet og tilpasningsevne i forhold til de økonomiske vilkår, som jo bidrager til at gavne hele samfundet. Men det giver selvfølgelig de kommuner, der ligger på afstand af de her vækstcentre, en ny type udfordringer. Omvendt betyder den stigende mobilitet, at erhvervskoncentrationen ikke i sig selv medfører en større ulighed i de gennemsnitlige indkomster, og derfor er udviklingen heller ikke ensbetydende med større ulighed i den kommunale økonomi. Der indgår en række parametre i den samlede kommunale økonomi, og overordnet set skal der være sammenhæng mellem skat på den ene side og service på den anden side. Der blev afgivet en betænkning, nr. 1437, om et nyt udligningssystem, som viser, at udviklingen i det kommunale serviceniveau og i det kommunale beskatningsniveau i perioden fra 1993 til 2002 har ført til en mere ensartet situation i landets kommuner, ikke til mere ulighed, men til en mere ensartet situation. Der er sket en indsnævring af forskellene mellem kommunerne, særlig hvad angår servicen, en udvikling, som må siges at have været til gavn for udkantskommunerne. Det er dog også den samme type kommuner, altså udkantskommunerne, som generelt set har det højeste beskatningsniveau. Med regeringens skattestop, som har været gældende, siden vi kom til, altså siden 2002, er der dog kun sket meget få relative forskydninger i de senere år. Regeringen har været meget opmærksom på at skabe aktivitet i den kommunale økonomi og i den direkte velfærdsservice. Der er således afsat flere ressourcer til sygehusene, til ældreplejen. Midlerne er jo som en nyskabelse fordelt efter demografi snarere end efter beskatningsgrundlag og kommer derfor alle områder i landet til gode, ligesom den generelle strategi med at holde staten på slankekur og lade væksten komme den primære amtskommunale sektor til gode har ført til, at kommunerne under et er blevet bedre stillet. Det viser, at vi har ført en vækstorienteret politik for den samlede samfundsøkonomi, og at vi også har en effektiv og langsigtet strategi for at forbedre den samlede velfærd, en strategi, der samtidig er med til at sikre en balance i de kommunale arbejdspladser.
Alt i alt må jeg sige, at jeg ikke kan besvare det spørgsmål, der er stillet, bekræftende, snarere tværtimod. Der er ikke kommet en mærkbar øget ulighed, tværtimod indsnævres forskellene og har gjort det over en lang periode.
Det er jo ikke det samme, som at alt er perfekt og intet skal laves om. Der er en række forhold, som det nuværende generelle udligningssystem ikke tager fuldt højde for. Der er grund til at se på fordelingen af udgifterne til førtidspension. Den problemstilling er også rejst i den betænkning, jeg henviste til før, altså betænkning nr. 1437 fra januar 2004, hvoraf det fremgår, at der også efter udligningen i det nuværende system er betydelige forskelle i den økonomiske belastning til førtidspensionen mellem kommunerne, og at der er en vis tendens til, at belastningen er størst for de svagest stillede kommuner.
Det er sådan set også baggrunden for, at regeringen har handlet og har gennemført ændringer i udligningen gennem særlige tilskudsordninger til kommunerne. Regeringen har bl.a. aftalt med Kommunernes Landsforening, at der i hvert af årene 2004, 2005 og 2006 fordeles 1 mia. kr. af det kommunale bloktilskud efter et mål for kommunernes belastning på overførselsområdet, og i dette mål indgår bl.a. de kommunale udgifter til førtidspensionen. For en del af bloktilskuddet har vi altså med opbakning fra de kommunale parter afveget de almindelige bloktilskudsfordelingskriterier og bragt pengene målrettet i spil for at imødekomme den problemstilling, der også blev rejst i betænkningen.
Regeringen har samtidig indført et udligningstillæg til særlig vanskeligt stillede kommuner. Det har vi gjort i medfør af lovgivning fra maj 2003, som er et udligningstilskud eller -tillæg, som gives, idet man her bl.a. tager højde for forskellen i kommunernes udgifter på overførselsområdet, og det vil bl.a. sige udgifter til førtidspension. Det er et tilskud eller et tillæg, som for næste års vedkommende, altså for 2006, beløber sig til 428,2 mio. kr.
Så på de to punkter her har regeringen altså adresseret den problemstilling, som er rejst på det korte sigt, og det er selvfølgelig en problemstilling, som nu også fremadrettet skal adresseres, når regeringen efter nytår fremsætter et forslag til et nyt finansierings- og udligningssystem.
Hvad angår huspriserne, som også er fremhævet i forespørgslen, så modtager kommunerne jo indtægter fra ejendomsskatter, hovedsagelig fra opkrævning af kommunal grundskyld og fra en andel af ejendomsværdiskatten. Begge disse kommunale skattekilder indgår i opgørelsen af den enkelte kommunes beskatningsgrundlag, der gøres til genstand for udligning.
Forskellene i grundlaget for de to skatter udlignes i dag med 45 pct. i landsudligning mellem kommunerne, med 85 pct. for kommuner med særlig svagt beskatningsgrundlag og med
85 pct. mellem kommunerne i hovedstadsområdet. Det fører jo altså til den konklusion, at der allerede i dag foregår en omfordeling af indtægterne fra ejendomsskatterne mellem kommunerne. Med til billedet hører også, at regeringen har lagt restriktioner på stigningen i grundlaget for beregningen af de kommunale ejendomsskatter. I kølvandet på skattestoppet blev der i 2002 lagt et loft over det beløb, som ejendomsværdiskatten beregnes af. Loftet er som udgangspunkt fastsat til ejendomsværdien pr. 1. januar 2001 tillagt 5 pct. Ligeledes har regeringen lagt loft over stigningen i grundlaget for beregning af kommunalt grundskyld. Stigningen
i grundskylden er således knyttet til den almindelige indkomstudvikling og kan højst udgøre 7 pct. Begge disse forhold bidrager, ud over at de bidrager til stabilitet for den enkelte familie, der i tryghed kan investere i fast ejendom, til at begrænse forskellene i skattegrundlaget kommunerne imellem. Det fordelingsproblem, som jeg har berørt på førtidspensionsområdet, er jo en af de problemstillinger, som også er baggrunden for ønsket om et nyt udlignings- og finansieringssystem. Men det er jo nu engang sådan, som jeg også tidligere har været inde på a flere omgange, og her kan jeg så love, at der ikke kommer nogen nyhed, at tingene jo må ses i en sammenhæng.
Ændringer i udlignings- og finansieringssystemet må nødvendigvis ses i sammenhæng med kommunalreformens ændringer af det kommunale landkort og ændringerne i opgavefordelingen
i den offentlige sektor, ændringer, som nu er fastlagt med Folketingets vedtagelse af lovforslag, før Tinget gik på sommerferie i juni 2005. Det er jo baggrunden for, at der ikke umiddelbart blev fulgt op på betænkning 1437 med et udkast til en helt ny finansieringsmodel, men at regeringen i stedet, sådan som jeg har været inde på det i min tale her i dag, meget målrettet har foretaget ændringer for at afbøde nogle af de negative effekter, som rejser ønsket om mere grundlæggende ændringer. Det har været nødvendigt at kende landkortet først, fordi der jo i selve det at lave nye kommuner også er et element af udligning. Det har været nødvendigt at kende de nye opgaver, kommunerne skal løse. Og det har ikke mindst været nødvendigt at få disse opgaver prissat. Disse tre, man kan kalde det ubekendte, er nu på plads, og dermed er der også skabt et grundlag for nu at komme videre, og det er jo på den baggrund, at Finansieringsudvalget under Indenrigs- og Sundhedsministeriet er blevet anmodet om at fremlægge forslag til ændringer af det kommunale tilskuds- og udligningssystem, hvor der tages hensyn til den endelige opgavefordeling og kommuneinddeling.
I det arbejde, som er meget tæt på at kunne afsluttes - jeg forventer, at arbejdet vil kunne afsluttes omkring månedsskiftet - indgår ud over hensynet til en udjævning af de byrdefordelingsmæssige virkninger af opgave- og skatteændringer som følge af kommunalreformen bl.a. hensynet til udligningen af sociale udgifter og hensynet til vilkårene for de dårligst stillede kommuner. Ifølge det kommissorium, som udvalget arbejder med, kan det således overvejes, at bloktilskuddet fremover fordeles efter indbyggertal og ikke efter skattegrundlag. Udvalget kan også overveje ændringer i udgiftsbehovsudligningen, ændringer i udligningsniveauerne, og overveje, om yderligere kommunale finansieringskilder skal inddrages i udligningen. Og som sagt forventer jeg, at arbejdet i dette udvalg vil kunne afsluttes i ganske nær fremtid. Når jeg og regeringen har modtaget resultatet af dette udvalgs arbejde, som selvfølgelig vil blive fuldt offentligt tilgængeligt, vil vi gøre vores tanker klare med henblik på at kunne fremsætte et forslag til et nyt udlignings- og finansieringssystem i begyndelsen af det nye år med henblik på forhandling og politisk afklaring og vedtagelse inden sommerferien 2006.
Forhandling