I forbindelse med kommunalreformen fik vi jo udlagt specialundervisningen, og i forbindelse med den lovgivning gik det op for bl.a. Venstres og De Konservatives ordførere, at det altså ikke var alle, der var i stand til at tage en studentereksamen; det var ikke alle, der var i stand til at gennemføre et uddannelsesforløb på en teknisk skole; der var rent faktisk børn og unge med så alvorlige handicap, at de havde brug for en specialundervisning, der lå helt, helt ved siden af den specialundervisning, der i øvrigt er i folkeskolen. I den forbindelse havde vi en lang række deputationer og en lang række konferencer, hvor Venstre og De Konservative desværre ofte udeblev, men hvor vi i hvert fald fik disse forskellige organisationer til at komme og fortælle, hvordan virkeligheden var for deres barn.
Jeg husker stadig væk formanden for Autismeforeningen, der beskrev, hvor svært det var for ham at forklare, at når du er færdig med den her specialskole, så er der intet til dig.
Det er vel lige præcis den her gruppe, det drejer sig om. Det gjorde et voldsomt indtryk. Og vi ved jo, at de forskellige amter på daværende tidspunkt havde forpligtelsen til at sørge for en eller anden form for uddannelsestilbud, men i og med at vi fik kommunalreformen, hvor amterne forsvandt, så forsvandt den her forpligtelse også.
Derfor så vi det i SF som helt afgørende, at man kom med et hurtigt beslutningsforslag. Vi fremsatte vores, og da vi kunne forstå, at Dansk Folkeparti blev forvirret over det, så trak vi naturligvis vores. For det er så vigtigt med denne sag, nemlig at unge, der har problemer med handicap, får mulighed for at få en ungdomsuddannelse; at de får mulighed for at få en kompetence; at de får mulighed for på en eller anden måde at komme ind i voksenlivet, hvor de også kan vise, at de kan noget.
Det, der selvfølgelig er vigtigt, er, at det, der kommer til at ske fra nu af og til den 1. august 2007, nøje bliver fulgt af Uddannelsesudvalget, og at vi er meget opmærksomme på at involvere de organisationer, der kender til det her område - forældreorganisationerne, lærerorganisationerne og andre - så det uddannelsesforløb, der bliver strikket sammen, rent faktisk bliver et uddannelsesforløb til gavn for disse unge.
Så det er fint, at vi nu får vedtaget det her beslutningsforslag, men arbejdet er jo ikke slut. Det skal munde ud i nogle ordentlige tilbud.