Der er rigtig, rigtig mange gode grunde til at indføre en ny reguleringsform af de danske tunge køretøjer, der er meget, meget få grunde til ikke at gøre det.
Grundene til at gøre det er, at det er et mere rimeligt system, at det giver en mere effektiv og økonomisk rentabel trafik, at det er en mere miljøvenlig reguleringsform, at det er en mere trafiksikkerhedsmæssig reguleringsform, og at det er en reguleringsform, som giver de danske vognmænd en bedre konkurrenceevne. For det, som ministeren og regeringspartierne i øjeblikket er ved at sikre med statsgaranti, er, at de danske vognmænd skal betale på de tyske og de svenske veje, hvorimod de andre kan nøjes med en billetordning og i øvrigt køre alt, hvad de vil. Det er lige før, det kan betale sig at køre en omvej omkring København, fordi man har betalt billetten, når de nye betalingssystemer går i drift ude i Europa.
Derfor, hvilket jeg i øvrigt er meget enig med Dansk Folkepartis ordfører i, er det, det gælder om, at skabe ens vilkår for vognmændene i de forskellige lande, og så gælder det derudover om at skabe den bedste reguleringsform. I øjeblikket bevæger hele Europa sig mod en ny reguleringsform, og i Danmark ønsker vi ikke at tage fat om det. Jeg frygter, at vi kommer for sent, og at det vil skade danske vognmænd ud over at skade miljøet og trafiksikkerheden.
De undskyldninger, man har for ikke at gå i gang med det her projekt nu og undersøge det, er de sædvanlige. For det tager tid, det er jeg helt enig i, det er ikke noget, man sådan lige gør.
Der er EU-undskyldningen: Skulle vi ikke have fælles regler i EU? Der har vi så fået det problem, at de nu faktisk er blevet enige i Ministerrådet om, hvordan det her kan gøres. Så den undskyldning duer ikke rigtig længere. Heldigvis er det ikke gået igennem i Parlamentet, så det kan vi ligesom henholde os til, men det holder jo kun lige sommeren over. Så ligger der fælles EU-regler.
Den næste undskyldning, man plejer at henholde sig til, er: Lad os nu kigge på de tyske erfaringer. Det er fint nok, men når der gået et år, tør man vel godt tage en evaluering af, hvad der er sket i Tyskland, og hvordan det fungerer, og før når vi heller ikke, om jeg så må sige, at tage nogen beslutning om at indføre noget som helst.
Og så kommer den sidste undskyldning, som jeg synes er den mest interessante: Det er skattestoppet. Når jeg har tilladt mig at spørge lidt ind til det her, har det ikke været, fordi jeg har forsøgt at overbevise Venstre og Konservative om, at det her ikke er en omgåelse af skattestoppet. Det er, fordi jeg vil vise, hvad skattestoppet gør ved dansk politik, hvordan skattestoppet på mange områder inklusive det, vi diskuterer i dag, forhindrer en dynamisk udvikling af Danmark som samfund, af Danmarks erhvervsliv osv. For vi har udtrykkeligt nævnt her, at vi ikke ønsker at bruge det her som skatteskrue.
Faktisk er vi fuldstændig parat til at følge et hvilket som helst forslag, regeringspartierne måtte komme med. Nej, nu skal jeg passe på, hvad jeg siger, det kunne jo være helt urimeligt, at man ville give lidt flere penge til landmændene, eller hvad ved jeg, men for at gøre det provenuneutralt vil vi i øvrigt gerne diskutere en hvilken som helst ordning. Her vil jeg gerne medgive, at vi har en problemstilling.
Så vidt jeg har forstået - men jeg kan have taget fejl, og det vil jeg selvfølgelig gå hjem og undersøge - har Tyskland fået en dispensationsordning for sin vægtafgift, da de indførte Maut'en, for at man ikke skulle betale begge dele, men det er muligt, at jeg har misforstået det, og at det er sådan, vi har tænkt det. Det er klart, at vi, hvis vi ikke kan kompensere med hensyn til vægtafgiften, må have en diskussion om, hvordan vi så gør.
Men det er bare lidt mærkeligt at stå i den situation, at hvis alle andre, lad os forestille os, hvad der er meget sandsynligt, i løbet af 5-6 år har indført det her, så kan vi altså ikke indføre det i Danmark, og det kan vi ikke, fordi vi har et skattestop, der gør, at det må vi ikke, selv om jeg tør vædde på, at når vi når dertil, vil alle danske vognmænd ønske sig at have de samme konkurrencebetingelser som resten af Europa. Det siger bare noget om, hvad det der skattestop rent faktisk betyder i praksis.
Derfor vil jeg også sige, at noget af det, som vi vil forsøge på at lægge op til under udvalgsbehandlingen - for jeg er godt klar over, at det bliver svært at få et flertal for det her - er, om vi kunne blive enige om måske i fællesskab at undersøge forskellige modeller, hvis udgangspunkt er, at danske vognmænd ikke må stilles konkurrencemæssigt dårligere end deres kolleger i udlandet, og at vi ønsker at kigge på reguleringsformer, der er mere miljøvenlige og går mere efter effektivitet. Hvad kunne man så forestille sig af modeller?
For hvis det er rigtigt, at man ikke kan lempe vægtafgiften, og at det ligesom er en låst sag og noget, som der ikke i EU er præcedens for at gøre, vil jeg medgive, at det kræver en diskussion af, hvordan vi kan skrue det her sammen, så det bliver rimeligt rent økonomisk. Den debat vil jeg gerne tage meget åbent med alle partierne, og det kunne være, vi kunne blive enige om at gøre det uden dermed at forpligte os på, hvornår vi skal indføre det.
For det, jeg så vil takke for til sidst, er, at alle partier, der har udtalt sig i dag, i undertonen har tilkendegivet, at det her er et spørgsmål om tid. Det er ikke et spørgsmål om, hvorvidt det vil ske. Det, diskussionen
i dag har handlet om, er, om Danmark skal være foran udviklingen, prøve at være med til at sætte sit præg, eller vi skal vente, til andre har indført det. Men i det mindste hører jeg ikke længere en grundlæggende diskussion af, hvorvidt vi på et tidspunkt kommer til at indføre det. Det tror jeg er helt realistisk. Tak selvfølgelig særlig til Socialdemokratiet, til SF og til Enhedslisten, der har støttet forslaget. Til Socialdemokraterne vil jeg bare sige, at vi er opmærksomme på det med provenuet og vil gerne tage en debat med Socialdemokratiet om det. Til SF, der foreslår alle veje, vil jeg sige, at der jo altså er indført nogle fælles regler i EU nu for, hvordan man kan gøre de her ting, og sådan som jeg lige erindrer det på stående fod, tror jeg ikke, de giver mulighed for at lave en generel roadpricing på alle veje. Det er selvfølgelig også en mere omfattende manøvre, fordi vi skal helt ud på de små landeveje. Det tror jeg ikke var det, som SF's ordfører forestillede sig. Men jeg tror, at det, man kan diskutere - det er selvfølgelig en meget vigtig diskussion - er, hvor mange af parallelvejene man skal have med, og den diskussion vil jeg også meget gerne indgå i. Til hr. Rune Lund vil jeg bare sige, at det selvfølgelig skal være så miljøvenligt som overhovedet muligt, og vi går også ind for at miljøgraduere det, hvilket man i øvrigt også gør i Tyskland.