L 51 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om statens tjenestemænd i Grønland og lov om
pension til statens tjenestemænd m.v. i Grønland.
(Løn ved nedrykning, tjenestefrihed, kongelig
udnævnelse, åremålsansættelse og
ansættelse af personer uden dansk indfødsret).
Fremsat den 27. oktober 2004 af
finansministeren (Thor Pedersen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om statens
tjenestemænd i Grønland og
lov om pension til statens tjenestemænd m.v. i
Grønland
(Løn ved nedrykning, tjenestefrihed,
kongelig udnævnelse, åremålsansættelse og
ansættelse af personer uden dansk indfødsret)
§ 1
I lov om statens tjenestemænd i
Grønland, jf. lovbekendtgørelse nr. 574 af 5. august
1991, som ændret ved § 4 i lov nr. 365 af 2. juni
1999 og lov nr. 1264 af 20. december 2000, foretages
følgende ændringer:
1.§ 3 affattes
således:
» § 3.
Tjenestemænd udnævnes enten af kongen eller af
vedkommende minister.
Stk. 2. Finansministeren
fastsætter, hvilke tjenestemænd der udnævnes af
kongen.
Stk. 3. Vedkommende minister kan ved
bekendtgørelse helt eller delvis overlade sin
udnævnelseskompetence til andre.«
2. I § 5, stk. 2,
ændres »lønramme« til:
»lønmæssige placering«.
3.§ 7 ophæves.
4. § 9, stk. 2,
affattes således:
» Stk. 2. Samtidig skal
tjenestemanden have meddelelse om den lønmæssige
placering, der for tiden gælder for stillingen, og om,
på hvilket tjenestested tjenesten indtil videre skal
udføres.«
5. I § 24 ændres
»€" herunder nedrykning med ét eller flere
løntrin inden for samme lønramme €"« til:
»€" herunder helt eller delvis bortfald af
anciennitetsbestemte løndele €"«.
6. Efter § 33 indsættes
som nyt kapitel:
»Kapitel 6 a
Særbestemmelser om
åremålsansættelse
§ 33 a.
Ansættelse som tjenestemand på åremål sker
af personer, som
1) allerede er ansat som tjenestemand,
2) er ansat i stillinger, i hvilke
ansættelse kan medregnes i pensionsalderen i medfør af
lov om pension til statens tjenestemænd m.v. i
Grønland § 3, stk. 2 eller 3, eller
3) er fratrådt med ret til aktuel eller
opsat pension fra stillinger som nævnt i nr. 1 og 2.
Stk. 2. Ansættelse på
åremål af andre end de i stk. 1 nævnte kan
ske på tilsvarende vilkår som tjenestemænd.
Bestemmelserne om kongelig udnævnelse og reglerne i lov om
pension til statens tjenestemænd m.v. i Grønland
finder dog ikke anvendelse.
§ 33 b.
Vedkommende minister bestemmer, hvilke stillinger der kan
besættes på åremål, jf. dog § 34,
stk. 1.
§ 33 c.
Åremålsansættelse sker for et tidsrum af 3-6
år. Åremålsansættelsen kan forlænges
med indtil i alt 3 år. Genansættelse efter fornyet
opslag kan ske højst to gange eller i øvrigt, hvis
genansættelsen er begrundet i objektive forhold.
§ 33 d.
Placering af en varigt ansat tjenestemand, som efter en
åremålsansættelses udløb eller
ophør af anden årsag, der ikke kan tilregnes den
pågældende, genindtræder i varig
ansættelse, sker på vilkår, der fastsættes
ved aftale i henhold til § 41.
Stk. 2. Ret til genindtræden i
varig ansættelse gælder ikke for tjenestemænd i
staten, der ansættes på åremål i
folkekirken, eller for tjenestemænd i folkekirken, der
ansættes på åremål i staten.«
7.§ 50 affattes
således:
» § 50.
En tjenestemand, som i medfør af reglerne i § 13
eller af anden årsag, der ikke kan tilregnes den
pågældende, overgår til en anden passende
stilling, hvor lønnen er lavere end i den hidtidige
stilling, bevarer lønnen i den hidtidige stilling.
Stk. 2. Lønnen i den hidtidige
stilling omfatter den samlede faste løn, herunder
pensionsbidrag til en supplerende pensionsordning. Løndele,
der ydes som kompensation for overarbejde, merarbejde eller arbejde
på ubekvemme tidspunkter, indgår ikke.
Tidsbegrænsede og opgavebestemte løndele indgår
indtil periodens udløb, henholdsvis opgavevaretagelsens
ophør.
Stk. 3. Anciennitetsbetingede
lønstigninger ydes på de tidspunkter, hvor
tjenestemanden ville have været berettiget hertil ved fortsat
ansættelse i den hidtidige stilling.
Stk. 4. Lønnen i den hidtidige
stilling fastsættes på grundlag af stillingens
lønmæssige placering på nedrykningstidspunktet,
beregnet efter forholdene på det nye tjenestested.
Stk. 5. Lønnen reguleres i
overensstemmelse med generelle reguleringer af
tjenestemandslønninger.
Stk. 6. En tjenestemand, som i henhold
til stk. 1 har bevaret lønnen i den hidtidige stilling,
kan til enhver tid vælge i stedet at overgå til de
lønvilkår, der er eller bliver fastsat for den
pågældendes ansættelse i den nye
stilling.«
8. Overskriften til
kapitel 15 affattes
således:
»Kapitel 15
Tjenestefrihed m.v.«
9.§ 53 affattes
således:
» § 53.
Vedkommende minister eller den, ministeren bemyndiger dertil, kan
bevilge en tjenestemand hel eller delvis tjenestefrihed uden
løn og uden optjening af lønanciennitet.
Stk. 2. Finansministeren kan efter
indhentet udtalelse fra Lønningsrådet fastsætte
bestemmelser om tjenestefrihed med hel eller delvis bevarelse af
løn og lønanciennitetsoptjening.
Stk. 3. Vedkommende minister kan efter
forhandling med finansministeren bevilge en tjenestemand
tjenestefrihed med løn i indtil 6 måneder til
supplerende uddannelse. Hvis uddannelsen strækker sig ud over
6 måneder, kan vedkommende minister bevilge yderligere
tjenestefrihed. Under sådan tjenestefrihed får
tjenestemanden ikke løn efter 6 måneders periodens
udløb, men hele tjenestefrihedsperioden medregnes i
lønancienniteten.
Stk. 4. Vedkommende minister eller
den, ministeren bemyndiger dertil, kan imødekomme en
tjenestemands anmodning om nedsat arbejdstid for en begrænset
periode eller indtil videre mod tilsvarende nedsættelse af
løn og lønanciennitetsoptjening.
Stk. 5. Finansministeren kan efter
indhentet udtalelse fra Lønningsrådet fastsætte
bestemmelser om nedsættelse af arbejdstiden uden tilsvarende
nedsættelse af løn og
lønanciennitetsoptjening.«
10. Kapitel 15 a affattes
således:
»Kapitel 15 a
Ansættelse af personer uden
dansk indfødsret
§ 53 c.
Personer uden dansk indfødsret ansættes på
tilsvarende vilkår som tjenestemænd i de
tilfælde, hvor personer med indfødsret ansættes
som tjenestemænd. Bestemmelserne om kongelig udnævnelse
finder dog ikke anvendelse.«
§ 2
I lov om pension til statens
tjenestemænd m.v. i Grønland, jf.
lovbekendtgørelse nr. 661 af 12. august 1993, som
ændret ved § 6 i lov nr. 346 af 2. juni 1999,
foretages følgende ændringer:
1. I § 2 udgår
», jf. dog § 24,«.
2. § 3, stk. 2,
affattes således:
» Stk. 2. Den tid, i hvilken en
tjenestemand efter sit fyldte 25. år har været ansat
som statstjenestemand uden for Grønland eller som
tjenestemand i folkeskolen, folkekirken, Folketinget, under
Københavns kommunale skolevæsen,
Færøernes landsstyre før den 1. januar 1988
eller Grønlands landsråd eller hjemmestyre før
den 1. januar 1980 eller har været berettiget til
rådighedsløn i medfør af § 32 i lov
om tjenestemænd, medregnes i pensionsalderen.«
3. § 3, stk. 4,
ophæves.
Stk. 5, 6 og 7 bliver herefter stk. 4, 5
og 6.
4. I § 3 a, stk. 1 og
2 , udgår
»på overenskomstvilkår«.
5. § 4, stk. 1,
affattes således:
»En tjenestemands pensionsgivende
lønindtægt er lønnen på det opnåede
skalatrin. Ved pensionering pr. 1. april 1991 eller senere
indgår et eventuelt generelt tillæg i
pensionsberegningen. Finansministeren fastsætter efter
indhentet udtalelse fra Lønningsrådet, med hvilken
vægt det generelle tillæg indgår i
pensionsberegningen. Tjenestemænd, der aflønnes efter
et lønsystem, der ikke er baseret på skalatrin,
henføres til pensionsgivende skalatrin efter regler, der
fastsættes i henhold til §§ 41-43 i lov om
statens tjenestemænd i Grønland.«
6. § 6, stk. 2 og
3 , affattes
således:
» Stk. 2. Stk. 1 finder
ikke anvendelse, hvis tjenestemanden inden for en periode på
10 år fra ansættelsen afskediges på grund af en
lidelse, der var lægeligt konstateret ved ansættelsen.
Det samme er tilfældet, hvis afskedigelsen er begrundet i en
følgesygdom af en på ansættelsestidspunktet
lægeligt konstateret risikofaktor.
Stk. 3. Finansministeren kan, hvor
særlige forhold taler derfor, bestemme, at stk. 1 kan
finde anvendelse, hvor fratræden sker efter det fyldte 60.
år.«
7.§ 10, stk. 1 og
2 , ophæves, og i
stedet indsættes:
» § 10.
Den efterlevende ægtefælle efter en tjenestemand, der
har opnået en pensionsalder på mindst 3 år, eller
en pensioneret tjenestemand er berettiget til
ægtefællepension, hvis ægteskabet blev
indgået,
1) før den afdøde tjenestemand var
fyldt 65 år, og
2) før den afdøde tjenestemand var
afskediget med ret til egenpension efter kapitel 1, og
3) mindst 3 måneder før
dødsfaldet.
Stk. 2. Stk. 1, nr. 3, finder
ikke anvendelse, hvis dødsfaldet skyldes et
ulykkestilfælde eller en akut infektionssygdom indtruffet
efter ægteskabets indgåelse.
Stk. 3. Finansministeren kan i
særlige tilfælde efter indhentet udtalelse fra
Lønningsrådet bestemme, at ægtefællen
efter en tjenestemand er berettiget til
ægtefællepension, uanset at betingelserne i
stk. 1, nr. 1, 2 og 3, ikke er opfyldt, hvis
ægtefællerne tidligere har været gift med
hinanden.«
Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 4 og
5.
8. Efter § 15
indsættes som nyt kapitel:
»Kapitel 3 a
Pension til
åremålsansatte
§ 15 a.
Pensionen til tjenestemænd på åremål, jf.
§ 33 a, stk. 1, i lov om statens tjenestemænd
i Grønland, fastsættes med udgangspunkt i den
pågældendes pensionsmæssige placering under den
seneste varige ansættelse inden pensioneringstidspunktet.
Stk. 2. Ved beregning af pensionen
medregnes åremålsansættelsen i
pensionsalderen.
Stk. 3. Til den i henhold til
stk. 1 og 2 fastsatte pension ydes et tillæg, der for
hvert åremålsår fastsættes til 2,7 pct. af
højeste pension ved pensionering fra
åremålsansættelsen. Den samlede pension kan dog
ikke overstige den pension, der ville være opnået ved
pensionering fra åremålsansættelsen.
Stk. 4. Pensionstillæg efter
stk. 3 indgår i det beløb, hvoraf eventuel
ægtefællepension beregnes.
§ 15 b. Uanset
ansættelsestiden, jf. § 1, kan en tidligere
åremålsansat tjenestemand som nævnt i
§ 33 a, stk. 1, i lov om statens tjenestemænd
i Grønland få udbetalt egenpension fra den 1. i
måneden efter det fyldte 60. år, medmindre den
pågældende er fratrådt under
åremålsansættelsen. Dette gælder dog ikke
for personer, der er omfattet af § 15 c, stk. 2.
Stk. 2. Finansministeren kan tillade,
at egenpension udbetales før det fyldte 60. år, hvis
den berettigede bliver erhvervsudygtig af helbredsmæssige
årsager, eller hvis forholdene i øvrigt taler
derfor.
§ 15 c.
Reglerne i denne lov finder ikke anvendelse for personer omfattet
af § 33 a, stk. 2, i lov om statens
tjenestemænd i Grønland. Finansministeren
træffer efter indhentet udtalelse fra
Lønningsrådet bestemmelse om anden pensionsordning for
det pågældende ansættelsesforhold.
Stk. 2. Finansministeren kan bestemme,
at en person som nævnt i § 33 a, stk. 1, i lov
om statens tjenestemænd i Grønland henføres til
stk. 1, hvis særlige konkrete omstændigheder taler
derfor.«
9.§ 20, stk. 4, 2.
pkt., affattes således:
»Dette gælder for en
ægtefælle, selv om ægteskabet er indgået
efter tjenestemandens afsked med opsat pension, men ikke, hvis
ægteskabet blev indgået, efter at den opsatte pension
var påbegyndt udbetalt, eller mindre end 3 måneder
før dødsfaldet. Betingelsen om ægteskabets
beståen i 3 måneder finder dog ikke anvendelse, hvis
dødsfaldet skyldes et ulykkestilfælde eller en akut
infektionssygdom indtruffet efter ægteskabets
indgåelse.«
10.§ 32, stk. 2,
affattes således:
» Stk. 2. Afgørelser, som
efter denne lov beror på en helbredsbedømmelse,
træffes efter indhentet udtalelse fra Nævnet for
Helbredsbedømmelser i Tjenestemandssager.«
11.§ 35 affattes
således:
» § 35.
Personer uden dansk indfødsret, der ansættes på
tilsvarende vilkår som tjenestemænd i henhold til
§ 53 c i lov om statens tjenestemænd i
Grønland, behandles i pensionsmæssig henseende som
tjenestemænd.
Stk. 2. Tjenestemænd, der er
omfattet af overenskomst mellem de nordiske lande om samordning af
pensionsret ifølge statslige pensionsordninger, behandles
pensionsmæssigt efter bestemmelser, der svarer til de for
statstjenestemænd gældende bestemmelser, jf.
§ 19, stk. 2, i lov om
tjenestemandspension.«
12.§ 35 a
ophæves.
§ 3
Stk. 1. Loven træder i
kraft den 1. januar 2005.
Stk. 2. § 1, nr. 7, har
virkning for overgang til anden stilling, der sker 1. januar 2005
eller senere.
Stk. 3. § 2, nr. 3, har
virkning for personer, der har pensionsrettigheder fra
ansættelse i stillinger, der er omfattet af overenskomst af
1. juni 2001 mellem Danmark, Finland, Island, Norge og Sverige om
samordning af pensionsrettigheder ifølge statslige
pensionsordninger, og som ved overenskomstens ikrafttræden
den 1. marts 2002 endnu ikke er bevilget pension. De
pågældende kan inden 1. marts 2007 vælge at
få deres pension beregnet efter den hidtidige
pensionsoverenskomst af 18. december 1973 mellem Danmark, Finland,
Norge og Sverige som ændret senest ved protokol af 28. juni
1990.
Stk. 4. § 2, nr. 7 og 9, har
virkning for ægtefællepension efter tjenestemænd
eller pensionerede tjenestemænd, der dør 1. januar
2005 eller senere.
Stk. 5. For personer, som forud for
den 1. juni 1971 har været konstitueret i
åremålsstilling, medregnes konstitutionstiden i
åremålsansættelsen.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Lovforslagets baggrund og
indhold
Lovforslaget indeholder en ajourføring
og forenkling af tjenestemandslovgivningen i Grønland og har
desuden til formål at skabe parallelitet til
tjenestemandslovgivningen i Danmark, som senest blev ændret
ved lov nr. 1155 af 19. december 2003.
Det foreslås at ændre
bestemmelsen om en tjenestemands ret til at bevare lønnen i
den hidtidige stilling ved overgang til en lavere lønnet
stilling (nedrykning), således at bestemmelsens anvendelse
begrænses til at omfatte de tilfælde, hvor
tjenestemanden har pligt til at overtage den lavere lønnede
stilling. Samtidig foreslås det at tilpasse bestemmelserne om
aflønning til de ændringer, der er sket i
tjenestemændenes lønsystem siden 1971.
Den udvikling, der er sket, og som fortsat
sker i tjenestemændenes lønsystemer er tillige
baggrunden for, at begrebet »lønramme«, der
forekommer flere steder i tjenestemandslovgivningen, foreslås
erstattet af »lønmæssig placering« eller
andre tilsvarende systemneutrale udtryk.
Der foreslås desuden en forenkling af
bestemmelserne om tjenestefrihed og nedsat arbejdstid.
Endvidere foreslås reglerne om kongelig
udnævnelse af tjenestemænd ændret, således
at regler om, hvilke tjenestemænd der udnævnes af
kongen, fastsættes administrativt, uanset hvornår
stillingen er oprettet. Det foreslås samtidig, at der ikke
længere skal indhentes en udtalelse fra
Lønningsrådet, inden der fastsættes
administrative forskrifter. Lønningsrådet består
af medlemmer udpeget af Folketinget blandt Tingets medlemmer samt
af administrations- og organisationsrepræsentanter. I sager
vedrørende lov om statens tjenestemænd i
Grønland er rådet suppleret med et medlem, der
repræsenterer Grønlandsadministrationen og et medlem
med særligt kendskab til Grønlandstjenesten, som
repræsenterer centralorganisationerne.
Reglerne om
åremålsansættelse foreslås også
indsat i loven i overensstemmelse med de ændringer, der blev
gennemført i lov om tjenestemænd.
Forslaget er i overensstemmelse med den
ændring der blev gennemført i lov om
tjenestemænd i december 2003.
Endelig forslås reglerne om
ansættelse af personer uden dansk indfødsret bragt i
overensstemmelse med reglerne i lov om tjenestemænd.
I lov om pension til statens
tjenestemænd m.v. i Grønland foreslås
ændringer, der er en følge af de foreslåede
ændringer i lov om statens tjenestemænd i
Grønland. Det gælder reglerne om fastsættelse af
den pensionsgivende løn i nedrykningssituationer, jf.
nedenfor under 2.1.3. og 2.2.4., reglerne om pension til
åremålsansatte, som foreslås indarbejdet i loven,
og reglerne om den pensionsmæssige stilling for personer uden
dansk indfødsret, jf. nedenfor under 6.3.
Desuden stilles forslag om ændringer
med det formål på en række punkter at
tilvejebringe parallelitet til lov om tjenestemandspension i
konsekvens af tidligere skete ændringer i nævnte lov.
Det gælder bl.a. reglerne om pensionsalderforhøjelse
på grundlag af tidligere offentlig ansættelse og
reglerne om ægtefællepension.
Endvidere foreslås det, at bestemmelsen
om medregning i pensionsalderen af ansættelse efter den
statslige pensionsordning i Finland, Norge eller Sverige
ophæves i konsekvens af, at der den 1. juni 2001 er
indgået en ny pensionsoverenskomst mellem de nordiske
lande.
Finansministeriet finder det endelig
hensigtsmæssigt, at der i lov om pension til statens
tjenestemænd m.v. i Grønland etableres en hjemmel til
at håndtere de pensionsmæssige konsekvenser for
tjenestemænd i tilfælde af, at der i Grønland
indføres nye lønsystemer, der ikke er baseret
på skalatrin.
2. Aflønning af
tjenestemænd ved nedrykning
2.1. Gældende regler
2.1.1. Nedrykningssituationer
De gældende regler om
tjenestemænds løn- og pensionsmæssige forhold i
forbindelse med nedrykning til en lavere lønnet stilling
findes i lov om statens tjenestemænd i Grønland
§ 50 og i § 4 i lov om pension til statens
tjenestemænd m.v. i Grønland.
Efter § 50 i lov om statens
tjenestemænd i Grønland får en tjenestemand, der
i medfør af lovens § 13 eller af anden
årsag, der ikke kan tilregnes den pågældende,
overgår til en stilling, der er henført til en lavere
lønramme end den hidtidige, et personligt tillæg til
udligning af forskellen. Tillægget bortfalder i det omfang,
tjenestemanden får lønfremgang ved overgang til
højere lønramme eller løntrin. Efter lov om
pension til statens tjenestemænd m.v. i Grønland
§ 4, stk. 1, indgår et eventuelt personligt
pensionsgivende tillæg i henhold til § 50 i lov om
statens tjenestemænd i Grønland i tjenestemandens
pensionsgivende løn.
Bestemmelsen i § 50 anvendes
også, hvis tjenestemanden af anden årsag, der ikke kan
tilregnes den pågældende, overgår til en anden
stilling, hvor lønnen er lavere end i den hidtidige
stilling.
§ 50-tillæg ydes, selv om
nedrykningen sker efter ansøgning.
Det er således uden betydning for
ydelse af § 50-tillæg, om nedrykningen sker
på foranledning af ansættelsesmyndigheden eller
tjenestemanden, når blot overgangen sker af en årsag,
der ikke kan tilregnes tjenestemanden.
I forbindelse med omstruktureringer, hvor der
ikke kan anvises tjenestemanden en anden passende stilling, men
hvor vedkommende accepterer et tilbud om ansættelse i en
stilling, som den pågældende ikke er forpligtet til at
overtage, er der ligeledes i praksis efter omstændighederne
ydet § 50-tillæg.
2.1.2. Beregning af
§ 50-tillæg
Ifølge lov om statens
tjenestemænd i Grønland § 50, stk. 1,
ydes tillæg »til udligning af forskellen«.
Tillægget udligner den til enhver tid
værende forskel mellem den samlede faste løn i den
lavere stilling og den samlede faste løn, tjenestemanden
ville have opnået ved forbliven i den hidtidige stilling. Det
er således ikke blot forskellen i
lønrammelønnen, der udlignes.
Eventuelle anciennitetstillæg, som
ville være opnået i den hidtidige stilling ved uafbrudt
ansættelse i denne, indgår i beregningen på de
relevante tidspunkter. Andre ændringer i lønnen i den
hidtidige stilling, som får virkning efter
nedrykningstidspunktet, f.eks. omklassificeringer, påvirker
derimod ikke § 50-tillægget.
2.1.3. Den pensionsmæssige
behandling af § 50-tillæg
Efter lov om pension til statens
tjenestemænd m.v. i Grønland § 4,
stk. 1, indgår et eventuelt personligt pensionsgivende
tillæg i henhold til lov om statens tjenestemænd i
Grønland § 50 i tjenestemandens pensionsgivende
løn. Et § 50-tillæg er pensionsgivende i det
omfang, det udligner pensionsgivende løn.
Tjenestemandspensionen svarer således
til pensionen i den hidtidige stilling.
Den udvikling, der sker i
tjenestemændenes lønsystemer, kan medføre, at
det på sigt bliver muligt at aftale supplerende
pensionsordninger for tjenestemænd.
Er der i den hidtidige stilling indbetalt
pensionsbidrag til en sådan ordning, indbetales der fortsat
pensionsbidrag af en sådan størrelse, at det samlede
pensionsbidrag (inklusiv et eventuelt pensionsbidrag
hidrørende fra tillæg, der ydes i den aktuelle/nye
stilling) svarer til det pensionsbidrag, der ville være
blevet indbetalt ved fortsat ansættelse i den hidtidige
stilling.
2.2. Finansministeriets
overvejelser
2.2.1. Nedrykningssituationer
Efter Finansministeriets opfattelse
bør statens tjenestemænd i Grønland ligesom
tjenestemænd omfattet af lov om tjenestemænd kun have
retskrav på at bevare lønnen i den hidtidige stilling
i de tilfælde, hvor tjenestemanden af årsager, der ikke
kan tilregnes den pågældende, overgår til en
anden passende stilling, som vedkommende har pligt til at
overtage.
Hvis tjenestemanden frivilligt overgår
til en anden stilling, som den pågældende ikke har
pligt til at overtage, bør lønvilkårene
på sædvanlig måde fastsættes ved aftale i
henhold til lov om statens tjenestemænd i Grønland
§ 41.
Det gælder f.eks. i de
omstruktureringssituationer, der er nævnt i pkt. 2.1.1.
Der foreslås i øvrigt ikke
ændringer med hensyn til, i hvilke nedrykningssituationer den
hidtidige løn bevares.
For åremålsansatte bør
§ 50 som hidtil finde anvendelse, hvis en tjenestemand
ved åremålets udløb eller ophør af anden
årsag, der ikke kan tilregnes den pågældende,
får anvist en passende, men lavere lønnet stilling end
den aftalte tilbagegangsstilling.
2.2.2. Beregningsmåde
Udviklingen i lønsystemerne for
ansatte i henhold til lov om tjenestemænd €" herunder
indførelsen af nye lønsystemer €" har
medført, at en større del af lønnen
består af tillæg, hvoraf nogle knytter sig til
stillingen og nogle er personlige for den konkrete
stillingsindehaver. Tillæggene kan være
pensionsgivende.
Dette forhold og den omstændighed, at
begrebet lønramme ikke anvendes i de nye lønsystemer,
var bl. a. baggrunden for, at § 55 i lov om
tjenestemænd, som svarer til § 50 i lov om statens
tjenestemænd i Grønland, blev ændret.
En tilsvarende udvikling i
lønsystemerne kan efter Finansministeriets opfattelse
forventes for statens tjenestemænd i Grønland.
Det foreslås derfor at ændre
bestemmelsen i overensstemmelse med den gennemførte
ændring i lov om tjenestemænd, således at
bestemmelsen er anvendelig såvel under de gældende
lønsystemer som efter eventuelle ændrede
lønsystemer og ved eventuel overgang mellem forskellige
lønsystemer.
Det foreslås således, at man
forlader teknikken med at yde et tillæg og i stedet
fastsætter, at tjenestemanden bevarer lønnen i den
hidtidige stilling.
Lønnen i den hidtidige stilling
omfatter den samlede faste løn, herunder pensionsbidrag til
en eventuel supplerende pensionsordning.
Eventuelle løndele, der ydes for
funktioner, som ikke er en integreret del af den hidtidige
stilling, bortfalder, hvis opgaven ikke længere varetages
efter stillingsskiftet.
Eventuelle løndele, der i den
hidtidige stilling blev ydet for overarbejde, merarbejde €"
herunder (rådigheds)vagt €" eller arbejde på
ubekvemme tidspunkter, bortfalder ligeledes.
Eventuelle tidsbegrænsede og
opgavebestemte løndele indgår indtil periodens
udløb, henholdsvis opgavevaretagelsens ophør.
Endvidere foreslås det, at
tjenestemanden €" i lighed med tidligere €" på de
relevante tidspunkter får de anciennitetsbetingede
lønstigninger, som den pågældende ville have
været berettiget til ved fortsat ansættelse i den
hidtidige stilling.
Eventuelle aftaler om tillæg til
lønnen i eller omklassificering af den hidtidige stilling,
som har virkning efter nedrykningstidspunktet, vil derimod ikke
påvirke aflønningen af den pågældende.
Det foreslås, at lønnen som
hidtil reguleres i overensstemmelse med generelle reguleringer af
tjenestemandslønninger.
2.2.3. Overgang til
lønvilkårene i den nye stilling
Den hidtil anvendte teknik med ydelse af et
tillæg indebærer, at tjenestemanden er sikret den til
enhver tid gældende løn i den nye stilling, også
hvis denne løn overstiger lønnen i den hidtidige
stilling.
Samme resultat foreslås opnået
ved en bestemmelse, hvorefter tjenestemanden til enhver tid med
fremtidig virkning kan vælge at overgå til de
lønvilkår, der er eller bliver fastsat for den
pågældendes ansættelse i den nye stilling.
2.2.4. Konsekvenser for
tjenestemandspensionen
Efter den foreslåede udformning af
§ 50 i lov om statens tjenestemænd i
Grønland bevarer tjenestemanden som nævnt
lønnen i den hidtidige stilling.
Der ydes således ikke som nu
tillæg som supplement til lønnen i den nye stilling.
Henvisningen i lov om pension til statens tjenestemænd m.v. i
Grønland § 4, stk. 1, 1. pkt., til
»tillæg i henhold til § 50 i lov om statens
tjenestemænd i Grønland« er derfor ikke
længere relevant i forbindelse med definitionen af den
pensionsgivende løn.
Som konsekvens heraf stilles der i
§ 2, nr. 5, forslag om ændring af § 4,
stk. 1, i lov om pension til statens tjenestemænd m.v. i
Grønland, således at henvisningen til lov om statens
tjenestemænd i Grønland § 50 udgår.
Forslaget indebærer ikke realitetsændringer i forhold
til de pågældende tjenestemænd, der bevarer ret
til tjenestemandspension fra den hidtidige stilling.
2.2.5. Behandling af sager
Sager om bevarelse af løn ved
helbredsbetinget nedrykning skal som hidtil forelægges for
Personalestyrelsen, som indhenter en udtalelse fra den
lægekyndige konsulent eller Helbredsnævnet.
3. Tjenestefrihed m.v.
3.1. Gældende regler
Efter lov om statens tjenestemænd i
Grønland § 53, stk. 1, kan vedkommende
minister eller den, ministeren bemyndiger dertil, give en
tjenestemand tjenestefrihed uden løn i en på
forhånd fastsat periode af mindst én måneds
varighed. Perioden fradrages ved beregning af
lønanciennitet.
Efter retningslinjer fastsat af
finansministeren kan vedkommende minister eller den, ministeren
bemyndiger dertil, indrømme en tjenestemand anden
tjenestefrihed uden for den egentlige ferie, jf. bestemmelsen i
§ 53, stk. 2.
Efter § 53, stk. 3, kan
vedkommende minister efter forhandling med finansministeren give en
tjenestemand tjenestefrihed med løn i op til 6 måneder
til supplerende uddannelse. Er uddannelsen af mere end 6
måneders varighed, kan der bevilges tjenestemanden yderligere
tjenestefrihed. Der ydes ikke løn under sådan
yderligere tjenestefrihed, men der optjenes anciennitet.
En tilsvarende bestemmelse findes ikke i lov
om tjenestemænd.
Hvis det er foreneligt med tjenestens tarv,
kan vedkommende minister eller den, ministeren bemyndiger dertil,
imødekomme en tjenestemands anmodning om nedsat tjenestetid
for begrænset tid eller indtil videre mod tilsvarende
lønnedsættelse, jf. § 53, stk. 4.
I henhold til § 53, stk. 5,
fastsættes bestemmelser om hel eller delvis bevarelse af
løn og lønanciennitet under tjenestefrihed efter
stk. 2 eller under nedsat tjenestetid af finansministeren
efter indhentet udtalelse fra Lønningsrådet.
3.2. Finansministeriets
overvejelser
Det er i praksis ikke altid muligt på
forhånd at fastsætte en eksakt tidsbegrænsning,
når der gives tjenestefrihed. Det gælder f.eks. i
forbindelse med tjenestefrihed til varetagelse af hverv som medlem
af Folketinget.
Endvidere opfattes minimumsperioden på
1 måned af både ansættelsesmyndigheder og ansatte
som en unødig begrænsning af fleksibiliteten.
Finansministeriet finder derfor, at
§ 53, stk. 1, i lov om statens tjenestemænd i
Grønland bør ændres, således at de
nævnte begrænsninger fjernes.
§ 53, stk. 2-5, bør i
den forbindelse omskrives med henblik på en
tydeliggørelse af teksten. Der tilsigtes ikke hermed nogen
realitetsændring.
4. Kongelig udnævnelse
4.1. Gældende regler
Tjenestemænd udnævnes efter den
gældende bestemmelse i § 3 i lov om statens
tjenestemænd i Grønland enten af kongen eller af
vedkommende minister, der dog ved bekendtgørelse helt eller
delvis kan overlade udnævnelseskompetencen til andre.
Endvidere finder bestemmelserne i kap. I i lov nr. 173 af 28. april
1971 om kongelig udnævnelse og
åremålsansættelse af visse tjenestemænd
anvendelse.
I 1971-lovens § 1 er det fastsat,
at tjenestemænd i staten og folkekirken, der ansættes i
nedennævnte stillinger, udnævnes af kongen:
1) Stillinger, der i lønnings- og
klassificeringsloven af 1969 er klassificeret i lønramme 36
og højere lønrammer.
2) Lokale chefstillinger, der i lønnings-
og klassificeringsloven af 1969 er klassificeret i lønramme
29-35, og som er anført i bilaget til loven.
Der er ikke i bilaget nævnt nogen
tjenestemandsstillinger i Grønland.
Derimod er der i lov om statens
tjenestemænd i Grønland en bemyndigelse til, at
finansministeren fastsætter, i hvilke lokale chefstillinger i
lønramme 29-35 kongelig udnævnelse skal finde
sted.
Efter lovens § 3 bestemmer
finansministeren, hvorvidt ansættelse i nyoprettede
tjenestemandsstillinger skal ske ved kongelig udnævnelse.
Finansministeriet skal forinden indhente en udtalelse fra
Lønningsrådet.
I henhold til bemyndigelsen er det i
bekendtgørelse nr. 339 af 16. juni 1976 fastsat, i hvilke
stillinger i lønramme 29-35 der skal ske kongelig
udnævnelse.
4.2. Finansministeriets
overvejelser
Som det fremgår af pkt. 4.1., er
spørgsmålet om kongelig udnævnelse fastlagt ved
lov, når det drejer sig om stillinger, der er klassificeret i
lønnings- og klassificeringsloven af 1969, jf. 1971-lovens
§ 1, mens finansministeren har kompetencen, for så
vidt angår senere oprettede stillinger.
Efter Finansministeriets vurdering er der
ikke behov for at opretholde denne forskel. Det foreslås
derfor at modernisere og forenkle bestemmelserne, således at
finansministeren bemyndiges til at træffe bestemmelse om
kongelig udnævnelse €" også for så vidt
angår de stillinger, der er nævnt i 1971-lovens
§ 1.
Det foreslås endvidere, at der ikke
længere skal indhentes en udtalelse fra
Lønningsrådet, inden der fastsættes regler.
Derimod skal der fortsat forhandles med tjenestemændenes
centralorganisationer i henhold til § 44 i lov om statens
tjenestemænd i Grønland.
Af forenklingsmæssige grunde blev
bestemmelserne indarbejdet i lov om tjenestemænd og
1971-loven blev ophævet. Derfor foreslås bestemmelserne
nu også indskrevet i lov om statens tjenestemænd i
Grønland, så de gældende regler fremgår
direkte af loven.
5.
Åremålsansættelse
5.1. Gældende regler
5.1.1. Indledning
I henhold til § 7 i lov om statens
tjenestemænd i Grønland er
åremålsansættelse i statens tjeneste i
Grønland hidtil sket i overensstemmelse med reglerne i lov
nr. 264 af 22. maj 1986 om åremålsansættelse af
tjenestemænd og ansatte på tjenestemandslignende
vilkår med senere ændringer
(åremålsloven).
Åremålsloven blev ophævet
ved lov nr. 1155 af 19. december 2003, og de gældende
bestemmelser blev af forenklingsmæssige årsager
indarbejdet i lov om tjenestemænd og lov om
tjenestemandspension samtidig med, at reglerne blev tilpasset
Rådets direktiv 1999/70EF af 28. juni 1999 om rammeaftalen
vedrørende tidsbegrænset ansættelse.
Åremålsloven indeholdt
nærmere regler om den personkreds, der kan ansættes som
tjenestemænd på åremål, henholdsvis
på tjenestemandslignende vilkår, samt regler om
fastlæggelse af, hvilke stillinger der kan besættes
på åremål, åremålets varighed,
forlængelse af åremålsansættelsen og
genansættelse på åremål, placering af en
åremålsansat efter åremålets udløb
eller ophør samt åremålsansattes
pensionsforhold.
5.1.2. Etablering af
åremålsstillinger
Efter åremålslovens § 2
traf den pågældende minister efter indhentet udtalelse
fra Lønningsrådet bestemmelse om, hvilke stillinger
der kunne besættes på åremål bortset fra
stillinger som retsassessor og dommer, jf. lov om statens
tjenestemænd i Grønland § 34.
5.2. Finansministeriets
overvejelser
5.2.1. Åremålets
længde, forlængelse af
åremålsansættelse og genansættelse på
åremål
Det er Finansministeriets opfattelse, at
reglerne om åremålsansættelse for statens
tjenestemænd i Grønland skal svare til reglerne i lov
om tjenestemænd.
Det foreslås derfor, at de
bestemmelser, der indarbejdes i lov om statens tjenestemænd i
Grønland om åremålsansættelse sikrer,
at
€" åremålsansættelse
fortsat sker for et tidsrum af mellem 3 og 6 år
€" åremålsansættelse
fortsat kan forlænges med indtil i alt 3 år
€" genansættelse på
åremål kan ske højst 2 gange.
5.2.2. Etablering af
åremålsstillinger
Ved den ændring, der blev
gennemført af lov om tjenestemænd i december 2003,
gennemførtes en forenkling af behandlingen af sager om
fastlæggelse af, hvilke stillinger der kan besættes
på åremål. Det er nu den enkelte minister, der
bestemmer, hvilke stillinger der skal besættes på
åremål.
Ændringen blev blandt andet begrundet
med, at åremålsansættelse i dag må anses
for at være blevet en almindelig og uproblematisk
ansættelsesform, som ikke kræver særlige
godkendelsesprocedurer.
Da der ikke er særlige forhold i
Grønland, der taler for at opretholde den hidtidige mere
bureaukratiske behandling af sådanne sager, og da det som
nævnt findes hensigtsmæssigt, at bestemmelserne i lov
om statens tjenestemænd i Grønland så vidt
muligt svarer til bestemmelserne i lov om tjenestemænd,
foreslås det, at vedkommende minister ikke længere skal
indhente en udtalelse fra Lønningsrådet, inden der
træffes bestemmelse om, hvilke stillinger der kan
besættes på åremål.
Ansættelse som dommer og retsassessor
kan fortsat kun ske som varig ansættelse, jf.
§ 34.
Det forudsættes, at vedkommende
ministerium som hidtil i henhold til § 44 forhandler med
den forhandlingsberettigede centralorganisation, inden der
træffes bestemmelse om, hvorvidt en stilling skal kunne
besættes på åremål.
5.2.3. Ansættelse på
åremål på overenskomstvilkår
Loven regulerer som hidtil ikke
ansættelse på åremål på
overenskomstvilkår. Forslaget berører ikke den
gældende praksis, hvorefter vedkommende ministerium, inden
der sker åremålsansættelse på
overenskomstvilkår i en klassificeret tjenestemandsstilling,
forhandler med den centralorganisation, der ville have
forhandlingsretten for stillingen, hvis ansættelsen var sket
på tjenestemandsvilkår eller på tilsvarende
vilkår som tjenestemænd.
6. Ansættelse af personer uden
dansk indfødsret
6.1. Gældende regler
6.1.1. Indledning
I henhold til den gældende bestemmelse
i § 53 c i lov om statens tjenestemænd i
Grønland kan finansministeren efter indhentet udtalelse fra
Lønningsrådet bestemme, at statsborgere i de
øvrige nordiske lande, der ansættes i staten eller
folkekirken, ansættes på tilsvarende vilkår som
tjenestemænd.
6.2. Finansministeriets
overvejelser
I lov om tjenestemænd er den
tilsvarende bestemmelse ændret, således at bestemmelsen
omfatter alle personer uden dansk indfødsret, og
bestemmelsen om ansættelse er indføjet i selve
loven.
Da anvendelsen af
tjenestemandsansættelse er begrænset væsentligt
siden 1. januar 2000 og under hensyn til, at bestemmelsen kun skal
anvendes i de tilfælde, hvor en person med indfødsret
ansættes som tjenestemand, og den enkelte minister kan
vælge at undlade ansættelse på
tjenestemandsvilkår, foreslås det, at bestemmelsen i
lov om statens tjenestemænd i Grønland bringes i
overensstemmelse med bestemmelsen i lov om tjenestemænd,
så muligheden for ansættelse på vilkår
svarende til tjenestemænd ikke begrænses til personer
fra bestemte lande.
I overensstemmelse med bestemmelsen i lov om
tjenestemænd foreslås det endvidere, at bestemmelserne
om kongelig udnævnelse ikke finder anvendelse.
6.3. Konsekvenser for
tjenestemandspensionen
Efter forslaget til ændret udformning
af § 53 i lov om statens tjenestemænd i
Grønland ansættes personer uden dansk
indfødsret på vilkår svarende til
tjenestemænd i de tilfælde, hvor personer med
indfødsret ansættes som tjenestemænd.
Som konsekvens heraf stilles der i
§ 2, nr. 11, forslag om, at det direkte fremgår af
lov om pension til statens tjenestemænd m.v. i
Grønland, at de pågældende personer i
pensionsmæssig henseende behandles som
tjenestemænd.
7. Økonomiske konsekvenser for
det offentlige
Forslaget har ingen økonomiske
konsekvenser for det offentlige.
8. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
9. Høring m.v.
Lovforslaget har været sendt til
høring hos Centralorganisationernes Fællesudvalg,
Statsansattes Kartel, Stats- og Kommunalt Ansattes
Forhandlingsfællesskab, Akademikernes Centralorganisation,
Statsministeriet, Økonomi- og Erhvervsministeriet,
Udenrigsministeriet, Beskæftigelsesministeriet,
Domstolsstyrelsen, Kulturministeriet, Ministeriet for Flygtninge,
Indvandrere og Integration, Skatteministeriet, Trafikministeriet,
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling, Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, Forsvarsministeriet,
Miljøministeriet, Indenrigs- og Sundhedsministeriet,
Kirkeministeriet, Undervisningsministeriet, Ministeriet for
familie- og forbrugeranliggender, Socialministeriet,
Grønlands hjemmestyre og Rigsombudsmanden i
Grønland.
Vurdering af konsekvenser af
lovforslaget
| Positive
konsekvenser/mindreudgifter | Negative
konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
(Lov om statens tjenestemænd i
Grønland)
Til nr. 1
I den gældende bestemmelse
fastsættes, at de i lov nr. 173 af 28. april 1971 om kongelig
udnævnelse og åremålsansættelse af visse
tjenestemænd kap. I fastsatte regler gælder for
udnævnelse af tjenestemænd efter denne lov.
Efter at bestemmelserne om kongelig
udnævnelse er blevet indarbejdet i lov om tjenestemænd,
er 1971-loven blevet ophævet.
Det foreslås derfor at indarbejde
reglerne om kongelig udnævnelse af statens tjenestemænd
i Grønland i lov om statens tjenestemænd i
Grønland.
Den foreslåede bestemmelse i
§ 3, stk. 1, om kompetencen til at udnævne
tjenestemænd svarer til den gældende bestemmelse i
§ 3, 1. pkt.
Det foreslås i § 3,
stk. 2, at bemyndige finansministeren til at fastsætte,
hvilke tjenestemænd der udnævnes af kongen. Forslaget
indebærer i forhold til de gældende regler i
1971-loven, at finansministerens kompetence ikke blot omfatter
nyoprettede stillinger, men også de stillinger, der er
nævnt i 1971-lovens § 1, dvs. stillinger, der er
klassificeret i lønnings- og klassificeringsloven af 1969.
Endvidere indebærer forslaget, at der ikke længere skal
indhentes en udtalelse fra Lønningsrådet. Der henvises
til pkt. 4 i de almindelige bemærkninger.
Bestemmelsen i 1971-lovens § 2,
hvorefter der kun anvendes kongelig udnævnelse ved varig
ansættelse og ved ansættelse på
åremål, men ikke ved prøveansættelse, er
ikke foreslået indsat i loven. Spørgsmålet
forudsættes reguleret administrativt i henhold den
foreslåede bemyndigelse.
Den foreslåede bestemmelse i
§ 3, stk. 3, om delegation af vedkommende ministers
udnævnelseskompetence svarer til den gældende
bestemmelse i § 3, 1. pkt.
Til nr. 2, 4 og 5
Det foreslås, at begrebet
»lønramme« i lov om statens tjenestemænd i
Grønland erstattes af udtryk, der dækker en stillings
lønmæssige placering efter såvel hidtidigt som
nye lønsystemer.
Det betyder, at det er stillingens
»lønmæssige placering«, der skal angives i
opslag, jf. den gældende lovs § 5, stk. 2, og
at tjenestemanden samtidig med modtagelsen af
ansættelsesbrevet skal have meddelelse om stillingens
»lønmæssige placering«, jf. den
gældende lovs § 9, stk. 2.
I opregningen af disciplinære straffe
for tjenstlige forseelser i den gældende lovs § 24
ændres »degradation €" herunder nedrykning med
ét eller flere løntrin inden for samme
lønramme« til »degradation €" herunder helt
eller delvis bortfald af anciennitetsbestemte
løndele«.
Til nr. 3 og 6
Lov om åremålsansættelse
blev ophævet ved lov nr. 1155 af 19. december 2003, og
bestemmelser om åremål blev indarbejdet i lov om
tjenestemænd og lov om tjenestemandspension.
Det er Finansministeriets opfattelse, at
reglerne om åremålsansættelse for statens
tjenestemænd i Grønland tilsvarende bør
indarbejdes i lov om statens tjenestemænd i Grønland
og lov om pension til statens tjenestemænd m.v. i
Grønland.
Forslaget er i overensstemmelse hermed. Der
henvises i øvrigt til pkt. 5 i de almindelige
bemærkninger.
Til nr. 7
Forslaget vedrører aflønning af
en tjenestemand, som af årsager, der ikke kan tilregnes den
pågældende, overgår til en lavere lønnet
stilling, som det kan pålægges vedkommende at
overtage.
I lov om statens tjenestemænd i
Grønland § 50, stk. 1, foreslås det, at
der ikke længere ydes et tillæg til udligning af
forskellen mellem lønnen i den nye og lønnen i den
hidtidige stilling, men at tjenestemanden i stedet bevarer
lønnen i den hidtidige stilling, jf. pkt. 2.2.2. i de
almindelige bemærkninger.
I § 50, stk. 2, foreslås
det at præcisere, at lønnen i den hidtidige stilling
omfatter den samlede faste løn, dvs.
skalaløn/basisløn, varige kvalifikationstillæg,
stillingsbestemte tillæg, topcheftillæg samt
funktionstillæg, hvor den funktion, der ligger til grund for
tillægget, må anses for at være en
afgørende del af selve stillingsindholdet.
Tillæg, der er blevet ydet for
funktioner, som tjenestemanden udførte i sin hidtidige
stilling, men som også under ansættelsen i denne kunne
have været bragt til ophør med deraf følgende
bortfald af tillægget, bevares derimod ikke, medmindre
tjenestemanden også i den nye stilling varetager den
pågældende opgave.
Løndele, der ydes som kompensation for
overarbejde, merarbejde €" herunder (rådigheds)vagt
€" eller arbejde på ubekvemme tidspunkter, bevares ikke,
heller ikke hvis de ydes i form af faste månedlige
beløb.
Opgavebestemte tillæg opretholdes i det
omfang, opgaven fortsat varetages, og tidsbegrænsede
tillæg bevares indtil den fastsatte periodes
udløb.
Midlertidige kvalifikations- og
funktionstillæg indgår således alene i
lønnen i den periode, hvori de skulle have været ydet
efter den indgåede aftale.
I § 50, stk. 3, foreslås
det, at tjenestemanden i overensstemmelse med hidtidig praksis har
krav på de anciennitetsbetingede lønstigninger, som
den pågældende ville have opnået ved fortsat
ansættelse i den hidtidige stilling.
I § 50, stk. 4, foreslås
det i overensstemmelse med hidtidig praksis, at det geografisk er
det nye tjenestested, der er afgørende for, hvilken
løn tjenestemanden har ret til efter overgangen til den nye
stilling. Dette har alene betydning i de tilfælde, hvor
lønnen i den hidtidige stilling er differentieret efter
stedtillægsområder eller anden geografisk opdeling.
I § 50, stk. 5, foreslås
det, at lønnen reguleres i overensstemmelse med generelle
reguleringer af tjenestemandslønninger.
Den foreslåede bestemmelse i
§ 50, stk. 6, skal sikre, at tjenestemanden i en
situation, hvor vilkårene i den nye stilling bliver
gunstigere end de vilkår, den pågældende har ret
til som følge af bestemmelsen i stk. 1, kan vælge
fuldt ud at overgå til de lønvilkår, der er
eller bliver fastsat for den pågældendes
ansættelse i den nye stilling.
Til nr. 8 og 9
Det foreslås, at overskriften til
kapitel 15 i lov om statens tjenestemænd i Grønland
ændres fra »Ekstraordinær tjenestefrihed
m.v.« til: »Tjenestefrihed m.v.«
I lov om statens tjenestemænd i
Grønland § 53, stk. 1, foreslås det at
fjerne de tidsmæssige betingelser i den gældende
bestemmelse, jf. pkt. 3 i de almindelige bemærkninger. Det
forudsættes, at eventuelle konkrete tidsbegrænsninger
og eventuelle andre vilkår for tilbagevenden til tjenesten
fastlægges i forbindelse med, at tjenestefriheden
bevilges.
De foreslåede bestemmelser i
§ 53, stk. 2-5, svarer med enkelte ændringer
til de nugældende bestemmelser. I overensstemmelse med den nu
gængse sprogbrug foreslås således udtrykket
»tjenestetid« i stk. 3 erstattet med
»arbejdstid«, og det findes overflødigt at
præcisere i lovteksten, at en anmodning om nedsat arbejdstid
kun kan imødekommes, hvis det er foreneligt med tjenestens
tarv.
Til nr. 10
I henhold til § 53 c i lov om
statens tjenestemænd i Grønland kan finansministeren
efter indhentet udtalelse fra Lønningsrådet bestemme,
at statsborgere i de øvrige nordiske lande, der
ansættes i statens tjeneste i Grønland, ansættes
på tilsvarende vilkår som tjenestemænd.
Ligesom i lov om tjenestemænd er det
forudsat, at de pågældende udnævnes af
vedkommende minister eller den, ministeren i henhold til
§ 3 har overladt udnævnelseskompetencen til, eller
af den myndighed, som i øvrigt udnævner
tjenestemænd. Kapitel I i lov nr. 173 af 28. april 1971 om
kongelig udnævnelse af visse tjenestemænd finder dog
ikke anvendelse i disse tilfælde.
Efter Finansministeriets opfattelse
bør også andre personer uden dansk indfødsret
end nordiske statsborgere omfattes af § 53 c.
Endvidere bør vilkårene for
ansættelse af personer uden dansk indfødsret efter
Finansministeriets opfattelse fremgå direkte af loven.
Det foreslås derfor, at det i lov om
tjenestemænd i Grønland fastsættes, at personer
uden dansk indfødsret ansættes på tilsvarende
vilkår som tjenestemænd i de tilfælde, hvor
personer med indfødsret ansættes som
tjenestemænd. I overensstemmelse med de hidtil gældende
bestemmelser foreslås det, at bestemmelserne om kongelig
udnævnelse ikke finder anvendelse.
Til § 2
(Lov om pension til statens
tjenestemænd i Grønland)
Til nr. 1
§ 24 (særregler om
ikke-hjemmehørende tjenestemænd) blev ophævet
ved lov nr. 333 af 6. juni 1991. Den foreslåede ændring
er en konsekvensrettelse, som ikke er blevet foretaget ved
lovændringerne i 1992 og 1999.
Til nr. 2
Forslaget er en konsekvens af, at
tjenestemandslovens titel er ændret, jf. § 1, nr.
1, i lov nr. 208 af 28. april 1993 om ændring af
tjenestemands- og folkeskolelovgivningen m.v.
Til nr. 3
Bestemmelsen i den gældende
§ 3, stk. 4, hjemler mulighed for i pensionsalderen
at medregne den tid, en tjenestemand efter sit fyldte 25. år
har været ansat som tjenestemand i Finland, Norge eller
Sverige.
Den nye pensionsoverenskomst mellem de
nordiske lande af 1. juni 2001 bygger på princippet om, at
optjeningslandet kun skal udbetale pension for det antal år,
tjenestemanden har været ansat i optjeningslandet. Der skal
derfor ikke medregnes ansættelse fra andre nordiske lande ved
beregningen af pension i de enkelte lande. Hjemlen til medregning i
§ 3, stk. 4, foreslås derfor
ophævet.
Den tilsvarende bestemmelse i lov om
tjenestemandspension blev ophævet ved lov nr. 333 af 16. maj
2001 om ændring af lov om tjenestemandspension med
ikrafttræden den 4. juli 2002, jf. bekendtgørelse nr.
541 af 28. juni 2002.
Til nr. 4
Forslaget tager sigte på at ligestille
forudgående ansættelse på tjenestemandslignende
vilkår m.v. med ansættelse på
overenskomstvilkår. Der skabes således hjemmel til
efter indhentet udtalelse fra Lønningsrådet at
medregne enhver forudgående offentlig ansættelse i
pensionsalderen, hvis denne ansættelse har været
forbundet med en fuldt udbygget pensionsordning.
Med forslaget vil der blive skabt
parallelitet til bestemmelsen i § 4 a i lov om
tjenestemandspension.
Til nr. 5
Efter forslaget er en tjenestemands
pensionsgivende løn den pensionsgivende løn på
det opnåede skalatrin. Bestemmelsen svarer til den
gældende bestemmelse med de ændringer, der
følger af, at der ikke længere ydes tillæg i
henhold til § 50 i lov om statens tjenestemænd i
Grønland, hvis en tjenestemand overgår til en anden
stilling, hvor lønnen er lavere end i den hidtidige
stilling, jf. forslaget i § 1, nr. 7.
Tjenestemandspensionen til en tjenestemand,
der efter den foreslåede bestemmelse i § 50,
stk. 1, i lov om statens tjenestemænd i Grønland,
bevarer lønnen i den hidtidige stilling, beregnes på
grundlag af den tjenestemandspensionsgivende løn i denne
stilling.
Hvis tjenestemanden i henhold til den
foreslåede bestemmelse i § 50, stk. 6, i lov
om statens tjenestemænd i Grønland, vælger at
overgå til de lønvilkår, der gælder for
den nye stilling, skal tjenestemandspensionen herefter tilsvarende
beregnes på grundlag af den tjenestemandspensionsgivende
løn i den nye stilling.
Forslaget svarer til den ændring i
§ 5, stk. 1, i lov om tjenestemandspension, som blev
gennemført ved lov nr. 1155 af 19. december 2003.
Der stilles herudover forslag om at
tilvejebringe en hjemmel til en smidig procedure for
fastlæggelse af regler om, hvordan tjenestemænd, der i
fremtiden måtte blive omfattet af nye lønsystemer, i
pensionsmæssig henseende henføres til
skalatrinssystemet.
Det foreslås, at pensionsgivende
skalatrin for tjenestemænd, der aflønnes efter et
lønsystem, der ikke er baseret på skalatrin,
fastsættes i henhold til §§ 41-43 i lov om
statens tjenestemænd i Grønland. Den
pensionsmæssige status vil således skulle
fastlægges ved aftale mellem finansministeren og
centralorganisationerne.
Med forslaget, som har en parallel i
§ 5, stk. 1, i lov om tjenestemandspension, som blev
indføjet ved lov nr. 1041 af 17. december 2002, vil der i
lov om pension til statens tjenestemænd m.v. i
Grønland være taget højde for en evt.
indførelse af nye lønsystemer i Grønland.
Til nr. 6
Efter den gældende formulering af
§ 6, stk. 2, kan det i forbindelse med
ansættelse som tjenestemand bestemmes, at ansættelse
inden for et nærmere fastsat tidspunkt ikke giver ret til
kvalificeret svagelighedspension, hvis afsked finder sted som
følge af en lidelse, der allerede var konstateret ved
ansættelsen. Den foreslåede ændring af
formuleringen svarer til den gældende formulering af
§ 7, stk. 2, i lov om tjenestemandspension, som blev
indføjet ved lov nr. 447 af 30. juni 1993.
Fra 1992 overgik staten fra individuel
helbredsbedømmelse til udlevering af et generelt
pensionsforbehold ved ansættelsen. Finansministeriet finder,
at der også i lov om pension til statens tjenestemænd
m.v. i Grønland bør indføjes en udtrykkelig
hjemmel for Finansministeriet som pensionsgiver til at tage et
sådant generelt pensionsforbehold, som afspejler denne
praksis. Der skabes herved også mulighed for at undlade at
bevilge kvalificeret svagelighedspension, ikke kun når
tjenestemanden afskediges på grund af en lidelse, der er
konstateret ved ansættelsen, men også hvis
Finansministeriet i tilfælde af afsked inden for de
første 10 års ansættelse kan dokumentere, at
afskedigelsen er begrundet i en følgesygdom af en
risikofaktor, der er lægeligt konstateret på
ansættelsestidspunktet.
I § 6, stk. 3, foreslås
en mindre justering af betingelserne for undtagelsesvis at yde
kvalificeret svagelighedspension, selv om tjenestemanden er fyldt
60 år, jf. tilsvarende ændring i § 7,
stk. 3, i lov om tjenestemandspension, som blev
gennemført ved lov nr. 1041 af 17. december 2002.
Undtagelsesbestemmelsen vil typisk blive anvendt i tilfælde,
hvor en i forhold til aldersgrænsen for sen afgørelse
skyldes forhold, som ikke kan lægges tjenestemanden til
last.
Til nr. 7
Der stilles i § 10, stk. 1 og
2, forslag om at ændre de gældende betingelser for ret
til ægtefællepension. Bestemmelsen om ægteskab
på dødslejet foreslås erstattet af en
bestemmelse om, at den efterlevende ægtefælle har ret
til ægtefællepension, hvis ægteskabet blev
indgået mindst 3 måneder før dødsfaldet.
Denne betingelse finder dog ikke anvendelse, hvis dødsfaldet
skyldes et ulykkestilfælde eller en akut infektionssygdom
(eksempelvis meningitis) indtruffet, efter at ægteskabet er
indgået.
Herved indføres en administrativ
forenkling, der afskaffer nødvendigheden af at
forelægge sager om ægteskab på dødslejet
for Helbredsnævnet. Bestemmelsen svarer til, hvad der
gælder for en række af de øvrige
arbejdsmarkedspensionsordninger.
Det foreslås samtidig at hæve
aldersgrænsen for tjenestemandens alder ved ægteskabets
indgåelse fra 60 til 65 år. Herved bringes bestemmelsen
på linje med tilsvarende bestemmelser i de fleste
øvrige arbejdsmarkedspensionsordninger.
I § 10, stk. 3, foreslås
formuleringen af den gældende dispensationsbestemmelse i
§ 10, stk. 2, ændret som konsekvens af
forslaget i § 10, stk. 1. Adgangen for
finansministeren til efter indhentet udtalelse fra
Lønningsrådet at dispensere fra betingelserne for ret
til ægtefællepension, hvis ægtefællerne
tidligere har været gift med hinanden, udvides hermed til
også at omfatte tilfælde, hvor ægteskabet er
indgået inden for 3 måneders grænsen (på
dødslejet).
Med de stillede forslag vil betingelserne for
ægtefællepension blive bragt på linje med
betingelserne for ægtefællepension i § 11 i
lov om tjenestemandspension, dog bortset fra at kravet om 3
års pensionsalder opretholdes. Baggrunden for at opretholde
dette krav er, at bortfaldet af kravet om 3 års pensionsalder
i lov om tjenestemandspension var kædet sammen med en reform
af beregningssystemet, som blev gennemført ved lov nr. 447
af 30. juni 1993, mens en tilsvarende reform ikke er
gennemført i lov om pension til statens tjenestemænd
m.v. i Grønland.
Til nr. 8
I § 1, nr. 3, stilles forslag om,
at § 7 i lov om statens tjenestemænd i
Grønland ophæves som følge af, at lov om
åremålsansættelse blev ophævet ved lov nr.
1155 af 19. december 2003. Ved samme lov blev bestemmelserne om
pension til åremålsansatte indarbejdet i lov om
tjenestemandspension.
Det foreslås derfor tilsvarende, at
bestemmelserne om pension til åremålsansatte
indarbejdes i lov om pension til statens tjenestemænd m.v. i
Grønland. » Højeste pension ved pensionering
fra åremålsansættelsen« i § 15 a,
stk. 3, er pensionen beregnet på baggrund af
slutlønnen og 37 års pensionsalder. Bestemmelserne
svarer i det hele til åremålsbestemmelserne i lov om
tjenestemandspension.
Til nr. 9
Forslaget indebærer, at bestemmelserne
om ægtefællepension efter opsat pension i
§ 20, stk. 4, med hensyn til tidspunktet for
indgåelse af ægteskab bringes på linje med
forslaget i nr. 7 om ret til ægtefællepension.
Til nr. 10
Der er tale om en redaktionel
ændring.
Til nr. 11
Efter den gældende § 35 kan
finansministeren efter indhentet udtalelse fra
Lønningsrådet bestemme, at statsborgere i de
øvrige nordiske lande, der er ansat på tilsvarende
vilkår som tjenestemænd, pensionsmæssigt
behandles efter reglerne i loven. I § 1, nr. 10, stilles
der forslag om, at også andre personer uden dansk
indfødsret end nordiske statsborgere bør kunne
ansættes på tilsvarende vilkår som
tjenestemænd, og at vilkårene herfor efter
Finansministeriets opfattelse bør fremgå direkte af
lov om statens tjenestemænd i Grønland.
Som konsekvens heraf foreslås det i
§ 35, stk. 1, at de pågældende i
pensionsmæssig henseende behandles efter reglerne i lov om
pension til statens tjenestemænd m.v. i Grønland.
Hermed vil bestemmelsen være i overensstemmelse med den
tilsvarende bestemmelse i § 19, stk. 1, i lov om
tjenestemandspension, som blev indføjet ved lov nr. 346 af
2. juni 1999.
I § 2, nr. 3, foreslås
bestemmelsen i § 3, stk. 4, ophævet som
følge af, at de nordiske lande har indgået en ny
pensionsoverenskomst. Det foreslås derfor i § 35,
stk. 2, at tjenestemænd i Grønland, der er
omfattet af den nordiske pensionsoverenskomst,
pensionsmæssigt behandles efter bestemmelser, der svarer til
de for statstjenestemænd gældende bestemmelser, jf.
§ 19, stk. 2, i lov om tjenestemandspension. Det
indebærer, at de pågældende vil være
omfattet af bekendtgørelse nr. 13 af 14. januar 2004 om
samordning af pensioner, der er omfattet af den nordiske
pensionsoverenskomst med de evt. ændringer, der måtte
komme.
Til nr. 12
Efter lovens § 35 a kan
finansministeren efter indhentet udtalelse fra
Lønningsrådet bestemme, at fremmede statsborgere, som
har ansættelse i stillinger, der forudsætter en
videnskabelig uddannelse, på tilsvarende vilkår som
tjenestemænd, i pensionsmæssig henseende behandles
efter lovens regler.
Det foreslås at ophæve denne
bestemmelse, der bliver overflødig ved gennemførelsen
af den foreslåede ændring af § 35,
stk. 1, i lov om pension til statens tjenestemænd m.v. i
Grønland, jf. nr. 11.
Til § 3
Det foreslås, at loven træder i
kraft 1. januar 2005.
I stk. 2 foreslås det, at den nye
affattelse af § 50 i lov om statens tjenestemænd i
Grønland får virkning for overgang til anden stilling,
der sker 1. januar 2005 eller senere. Der skal således ikke
foretages ændringer i allerede ydede
§ 50-tillæg.
I stk. 3 foreslås det, at
ophævelsen af § 3, stk. 4, i lov om pension
til statens tjenestemænd m.v. i Grønland har virkning
for personer, der har pensionsrettigheder fra ansættelse i
stillinger, der er omfattet af overenskomst af 1. juni 2001 mellem
Danmark, Finland, Island, Norge og Sverige om samordning af
pensionsrettigheder ifølge statslige pensionsordninger, og
som ved overenskomstens ikrafttræden den 1. marts 2002 endnu
ikke er bevilget pension. De pågældende kan i en
periode på 5 år regnet fra 1. marts 2002 vælge at
få deres pension beregnet efter den hidtidige
pensionsoverenskomst af 18. december 1973 mellem Danmark, Finland,
Norge og Sverige som ændret senest ved protokol af 28. juni
1990.
Overgangsbestemmelserne svarer til de
overgangsbestemmelser, som er fastsat i bekendtgørelse nr.
541 af 28. juni 2002 i medfør af § 2 i lov nr. 333 af
16. maj 2001 om ændring af lov om tjenestemandspension.
I stk. 4 foreslås det, at
bestemmelserne i nr. 7 og 9 har virkning for
ægtefællepension efter tjenestemænd eller
pensionerede tjenestemænd, der dør 1. januar 2005
eller senere.
Den foreslåede bestemmelse i
stk. 5, der vedrører personer, som forud for 1. juni
1971 har været konstitueret i åremålsstilling,
svarer til overgangsbestemmelsen i 1971-lovens § 11,
stk. 2.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | § 1 |
| | I lov om statens tjenestemænd i
Grønland, jf. lovbekendtgørelse nr. 574 af 5. august
1991, som ændret ved § 4 i lov nr. 365 af 2. juni
1999 og lov nr. 1264 af 20. december 2000, foretages
følgende ændringer: |
| | |
Lov om statens tjenestemænd i
Grønland: | | 1.§ 3 affattes
således: |
§ 3.
Tjenestemænd udnævnes enten af kongen eller af
vedkommende minister, der dog ved bekendtgørelse helt eller
delvis kan overlade udnævnelseskompetencen til andre. De i
lov nr. 173 af 28. april 1971 om kongelig udnævnelse og
åremålsansættelse af visse tjenestemænd
kap. I fastsatte regler gælder tilsvarende for
udnævnelse af tjenestemænd efter denne lov, idet
finansministeren bemyndiges til at fastsætte de lokale
chefstillinger i lønramme 29-35, hvortil kongelig
udnævnelse finder sted. | | » § 3.
Tjenestemænd udnævnes enten af kongen eller af
vedkommende minister. Stk. 2. Finansministeren
fastsætter, hvilke tjenestemænd der udnævnes af
kongen. Stk. 3. Vedkommende minister kan ved
bekendtgørelse helt eller delvis overlade sin
udnævnelseskompetence til andre.« |
| | |
§ 5. - - - | | |
Stk. 2. Opslaget skal angive
ansættelsesområdet og stillingens betegnelse samt den
for tiden for stillingen gældende lønramme og det for
tiden gældende tjenestested. | | 2. I § 5, stk. 2,
ændres »lønramme« til:
»lønmæssige placering«. |
Stk. 3. - - - | | |
| | |
§ 7. Lov om
åremålsansættelse af tjenestemænd og
ansatte på tjenestemandslignende vilkår finder
tilsvarende anvendelse ved ansættelse på
åremål i statens tjeneste i Grønland. | | 3.§ 7 ophæves. |
| | |
§ 9. - - - | | 4.§ 9, stk. 2,
affattes således: |
Stk. 2. Samtidig meddeles det
tjenestemanden, efter hvilken lønramme han for tiden
aflønnes, og på hvilket tjenestested han indtil videre
skal forrette tjeneste. | | »Stk. 2. Samtidig skal
tjenestemanden have meddelelse om den lønmæssige
placering, der for tiden gælder for stillingen, og om,
på hvilket tjenestested tjenesten indtil videre skal
udføres.« |
Stk. 3. - - - | | |
| | |
§ 24. Som
disciplinær straf for tjenstlig forseelse kan anvendes
advarsel eller irettesættelse, bøde, der dog ikke
må overstige 1/2 månedsløn, overførelse
til andet arbejde eller andet arbejdssted eller til anden stilling
inden eller uden for ansættelsesområdet, degradation -
herunder nedrykning med ét eller flere løntrin inden
for samme lønramme - eller afsked. Bøde over 1/25 af
månedslønnen og overførelse til andet arbejde
kan ikke anvendes, inden forhør er afholdt i
overensstemmelse med §§ 20-22, medmindre der
foreligger en uforbeholden skriftlig tilståelse, i hvilken
tjenestemanden vedgår de faktiske omstændigheder i det
påsigtede forhold og erkender sig skyldig i en
tjenesteforseelse. Overførelse til andet arbejdssted eller
til anden stilling inden eller uden for
ansættelsesområdet, degradation eller afsked som straf
for tjenesteforseelser kan, når forholdet ikke er
fastslået ved dom, aldrig finde sted uden efter afholdt
tjenstligt forhør. Ikendte bøder kan indeholdes i
lønnen. | | 5. I § 24 ændres
»€" herunder nedrykning med ét eller flere
løntrin inden for samme lønramme €"« til:
»€" herunder helt eller delvis bortfald af
anciennitetsbestemte løndele €"«. |
| | |
| | 6. Efter § 33 indsættes
som nyt kapitel: |
| | »Kapitel 6 a |
| | Særbestemmelser om
åremålsansættelse |
| | § 33 a.
Ansættelse som tjenestemand på åremål sker
af personer, som |
| | 1) allerede er ansat som tjenestemand, |
| | 2) er ansat i stillinger, i hvilke
ansættelse kan medregnes i pensionsalderen i medfør af
lov om pension til statens tjenestemænd m.v. i
Grønland § 3, stk. 2 eller 3, eller |
| | 3) er fratrådt med ret til aktuel eller
opsat pension fra stillinger som nævnt i nr. 1 og 2. |
| | Stk. 2. Ansættelse på
åremål af andre end de i stk. 1 nævnte kan
ske på tilsvarende vilkår som tjenestemænd.
Bestemmelserne om kongelig udnævnelse og reglerne i lov om
pension til statens tjenestemænd m.v. i Grønland
finder dog ikke anvendelse. |
| | § 33 b.
Vedkommende minister bestemmer, hvilke stillinger der kan
besættes på åremål, jf. dog § 34,
stk. 1. |
| | § 33 c.
Åremålsansættelse sker for et tidsrum af 3-6
år. Åremålsansættelsen kan forlænges
med indtil i alt 3 år. Genansættelse efter fornyet
opslag kan ske højst to gange eller i øvrigt, hvis
genansættelsen er begrundet i objektive forhold. |
| | § 33 d.
Placering af en varigt ansat tjenestemand, som efter en
åremålsansættelses udløb eller
ophør af anden årsag, der ikke kan tilregnes den
pågældende, genindtræder i varig
ansættelse, sker på vilkår, der fastsættes
ved aftale i henhold til § 41. |
| | Stk. 2. Ret til genindtræden i
varig ansættelse gælder ikke for tjenestemænd i
staten, der ansættes på åremål i
folkekirken, eller for tjenestemænd i folkekirken, der
ansættes på åremål i staten.« |
| | |
| | 7.§ 50 affattes
således: |
§ 50.
Såfremt en tjenestemand i medfør af reglerne i
§ 13 eller af anden ham utilregnelig årsag
overgår til en stilling, der er henført til en lavere
lønramme end den hidtidige, ydes der ham et personligt
tillæg til udligning af forskellen. | | » § 50.
En tjenestemand, som i medfør af reglerne i § 13
eller af anden årsag, der ikke kan tilregnes den
pågældende, overgår til en anden passende
stilling, hvor lønnen er lavere end i den hidtidige
stilling, bevarer lønnen i den hidtidige stilling. |
Stk. 2. Tillæg efter stk. 1
bortfalder i det omfang, der opnås lønfremgang ved
overgang til højere lønramme eller
løntrin. | | Stk. 2. Lønnen i den hidtidige
stilling omfatter den samlede faste løn, herunder
pensionsbidrag til en supplerende pensionsordning. Løndele,
der ydes som kompensation for overarbejde, merarbejde eller arbejde
på ubekvemme tidspunkter, indgår ikke.
Tidsbegrænsede og opgavebestemte løndele indgår
indtil periodens udløb, henholdsvis opgavevaretagelsens
ophør. |
| | Stk. 3. Anciennitetsbetingede
lønstigninger ydes på de tidspunkter, hvor
tjenestemanden ville have været berettiget hertil ved fortsat
ansættelse i den hidtidige stilling. |
| | Stk. 4. Lønnen i den hidtidige
stilling fastsættes på grundlag af stillingens
lønmæssige placering på nedrykningstidspunktet,
beregnet efter forholdene på det nye tjenestested. |
| | Stk. 5. Lønnen reguleres i
overensstemmelse med generelle reguleringer af
tjenestemandslønninger. |
| | Stk. 6. En tjenestemand, som i henhold
til stk. 1 har bevaret lønnen i den hidtidige stilling,
kan til enhver tid vælge i stedet at overgå til de
lønvilkår, der er eller bliver fastsat for den
pågældendes ansættelse i den nye
stilling.« |
| | |
| | 8. Overskriften til
kapitel 15 affattes
således: |
Kapitel 15 | | »Kapitel 15 |
Ekstraordinær tjenestefrihed
m.v. | | Tjenestefrihed m.v.« |
| | |
| | 9.§ 53 affattes
således: |
§ 53.
Vedkommende minister eller den, han bemyndiger dertil, kan give en
tjenestemand tjenestefrihed uden løn i en på
forhånd fastsat periode af mindst én måneds
varighed. Perioden fradrages ved beregning af
lønanciennitet. | | » § 53.
Vedkommende minister eller den, ministeren bemyndiger dertil, kan
bevilge en tjenestemand hel eller delvis tjenestefrihed uden
løn og uden optjening af lønanciennitet. |
Stk. 2. Efter retningslinier fastsat
af finansministeren kan vedkommende minister eller den, han
bemyndiger dertil, indrømme en tjenestemand anden
tjenestefrihed uden for den egentlige ferie. | | Stk. 2. Finansministeren kan efter
indhentet udtalelse fra Lønningsrådet fastsætte
bestemmelser om tjenestefrihed med hel eller delvis bevarelse af
løn og lønanciennitetsoptjening. |
Stk. 3. Vedkommende minister kan efter
forhandling med finansministeren tilstå en tjenestemand
tjenestefrihed med løn i indtil 6 måneder til
supplerende uddannelse. Såfremt uddannelsen strækker
sig ud over 6 måneder, kan yderligere tjenestefrihed
bevilges; under sådan tjenestefrihed, der ydes uden tab af
anciennitet, oppebærer tjenestemanden efter 6 måneders
periodens udløb ikke lønning. | | Stk. 3. Vedkommende minister kan efter
forhandling med finansministeren bevilge en tjenestemand
tjenestefrihed med løn i indtil 6 måneder til
supplerende uddannelse. Hvis uddannelsen strækker sig ud over
6 måneder, kan vedkommende minister bevilge yderligere
tjenestefrihed. Under sådan tjenestefrihed får
tjenestemanden ikke løn efter 6 måneders periodens
udløb, men hele tjenestefrihedsperioden medregnes i
lønancienniteten. |
Stk. 4. Såfremt det er
foreneligt med tjenestens tarv, kan vedkommende minister eller den,
han bemyndiger dertil, imødekomme tjenestemandens anmodning
om nedsat tjenestetid for begrænset tid eller indtil videre
mod tilsvarende lønnedsættelse. | | Stk. 4. Vedkommende minister eller
den, ministeren bemyndiger dertil, kan imødekomme en
tjenestemands anmodning om nedsat arbejdstid for en begrænset
periode eller indtil videre mod tilsvarende nedsættelse af
løn og lønanciennitetsoptjening. |
Stk. 5. Bestemmelser om hel eller
delvis bevarelse af løn og lønanciennitet under
tjenestefrihed efter stk. 2 eller under nedsat tjenestetid
fastsættes af finansministeren efter indhentet udtalelse fra
Lønningsrådet. | | Stk. 5. Finansministeren kan efter
indhentet udtalelse fra Lønningsrådet fastsætte
bestemmelser om nedsættelse af arbejdstiden uden tilsvarende
nedsættelse af løn og
lønanciennitetsoptjening.« |
| | |
| | 10.Kapitel 15 a affattes
således: |
Kapitel 15 a | | »Kapitel 15 a |
Nordiske statsborgere | | Ansættelse af personer uden
dansk indfødsret |
§ 53 c.
Finansministeren kan efter indhentet udtalelse fra
Lønningsrådet bestemme, at statsborgere i de
øvrige nordiske lande, der ansættes i statens tjeneste
i Grønland, ansættes på tilsvarende vilkår
som tjenestemænd. | | § 53 c.
Personer uden dansk indfødsret ansættes på
tilsvarende vilkår som tjenestemænd i de
tilfælde, hvor personer med indfødsret ansættes
som tjenestemænd. Bestemmelserne om kongelig udnævnelse
finder dog ikke anvendelse.« |
| | |
| | § 2 |
| | I lov om pension til statens tjenestemænd m.v.
i Grønland, jf. lovbekendtgørelse nr. 661 af 12.
august 1993, som ændret ved § 6 i lov nr. 346 af 2.
juni 1999, foretages følgende ændringer: |
| | |
Lov om pension til statens
tjenestemænd m.v. i Grønland: | | |
§ 2. En
tjenestemand er berettiget til afsked på grund af alder fra
udgangen af den måned, hvori han fylder 60 år, jf. dog
§ 24, eller opnår den lavere alder, som efter anden
lov måtte være fastsat for denne ret. | | 1. I § 2 udgår
», jf. dog § 24,«. |
| | |
§ 3. - - - | | 2.§ 3, stk. 2,
affattes således: |
Stk. 2. Den tid i hvilken en
tjenestemand efter sit fyldte 25. år har været ansat
som statstjenestemand uden for Grønland eller som
tjenestemand i folkeskolen, folkekirken, Folketinget, under
Københavns kommunale skolevæsen,
Færøernes landsstyre før den 1. januar 1988
eller Grønlands landsråd eller hjemmestyre før
den 1. januar 1980 eller har været berettiget til
rådighedsløn i medfør af § 32 i lov
om tjenestemænd i staten, folkeskolen og folkekirken,
medregnes i pensionsalderen. Stk. 3
. - - - | | » Stk. 2. Den tid, i hvilken en
tjenestemand efter sit fyldte 25. år har været ansat
som statstjenestemand uden for Grønland eller som
tjenestemand i folkeskolen, folkekirken, Folketinget, under
Københavns kommunale skolevæsen,
Færøernes landsstyre før den 1. januar 1988
eller Grønlands landsråd eller hjemmestyre før
den 1. januar 1980 eller har været berettiget til
rådighedsløn i medfør af § 32 i lov
om tjenestemænd, medregnes i pensionsalderen.« |
| | |
§ 3. - - - | | 3.§ 3, stk. 4,
ophæves. |
Stk. 4. Den tid, i hvilken en
tjenestemand efter sit fyldte 25. år som ansat i offentlig
tjeneste i Finland, Norge eller Sverige har været omfattet af
den for tjenestemænd i vedkommende land gældende
statslige pensionsordning, medregnes i hans pensionsalder, hvis han
har ret til at få pension udbetalt fra ansættelsens
ophør. Ved afsked på grund af alder medregnes en
sådan ansættelse dog kun, hvis den har været
efterfulgt af mindst 4 års ansættelse, som efter
reglerne i stk. 1-3 samt §§ 3a og b kan medregnes i
pensionsalderen. Stk. 5
. - - - | | Stk. 5, 6 og 7 bliver herefter stk. 4, 5
og 6. |
| | |
§ 3 a.
Finansministeren kan efter indhentet udtalelse fra
Lønningsrådet bestemme, at der i pensionsalderen
medregnes den tid, i hvilken en tjenestemand efter sit fyldte 23.
år har været ansat på overenskomstvilkår
inden for de i § 3, stk. 1, nævnte
områder, eller den tid, i hvilken tjenestemanden efter sit
fyldte 25. år har været ansat inden for de i
§ 3, stk. 2, nævnte områder eller i en
kommune, et koncessioneret selskab eller i en stats- eller
kommunegaranteret virksomhed i den øvrige del af riget. | | 4. I § 3 a, stk. 1 og
2 , udgår
»på overenskomstvilkår«. |
Stk. 2. Forhøjelse af
pensionsalderen efter stk. 1 er betinget af, at tjenestemanden
under sin ansættelse på overenskomstvilkår har
været medlem af en pensionsordning, hvortil der er ydet
bidrag af ham selv og vedkommende institution, og af, at der til
statskassen sker overførsel af den
udtrædelsesgodtgørelse, der tilkommer ham fra den
hidtidige pensionsordning. | | |
| | |
§ 4. En
tjenestemands pensionsgivende lønindtægt er
lønnen på det opnåede skalatrin forøget
med eventuelt personligt pensionsgivende tillæg i henhold til
§ 50 i lov om statens tjenestemænd i
Grønland. Ved pensionering pr. 1. april 1991 eller senere
indgår et eventuelt generelt tillæg i
pensionsberegningen. Finansministeren fastsætter efter
indhentet udtalelse fra Lønningsrådet, med hvilken
vægt det generelle tillæg indgår i
pensionsberegningen. Stk. 2. - - - | | 5.§ 4, stk. 1,
affattes således: »En tjenestemands pensionsgivende
lønindtægt er lønnen på det opnåede
skalatrin. Ved pensionering pr. 1. april 1991 eller senere
indgår et eventuelt generelt tillæg i
pensionsberegningen. Finansministeren fastsætter efter
indhentet udtalelse fra Lønningsrådet, med hvilken
vægt det generelle tillæg indgår i
pensionsberegningen. Tjenestemænd, der aflønnes efter
et lønsystem, der ikke er baseret på skalatrin,
henføres til pensionsgivende skalatrin efter regler, der
fastsættes i henhold til §§ 41-43 i lov om
statens tjenestemænd i Grønland.« |
| | |
§ 6. - - - | | 6.§ 6, stk. 2 og
3 , affattes
således: |
Stk. 2. I forbindelse med
ansættelse som tjenestemand kan det dog bestemmes, at
ansættelsen inden for et nærmere fastsat tidsrum ikke
giver ret til pension efter stk. 1, såfremt afsked
finder sted som følge af en allerede ved ansættelsen
konstateret lidelse. | | » Stk. 2. Stk. 1 finder
ikke anvendelse, hvis tjenestemanden inden for en periode på
10 år fra ansættelsen afskediges på grund af en
lidelse, der var lægeligt konstateret ved ansættelsen.
Det samme er tilfældet, hvis afskedigelsen er begrundet i en
følgesygdom af en på ansættelsestidspunktet
lægeligt konstateret risikofaktor. |
Stk. 3. Finansministeren kan,
når ganske særlige forhold taler derfor, bestemme, at
stk. 1 kan finde anvendelse, hvor fratræden sker
umiddelbart efter det fyldte 60. år. | | Stk. 3. Finansministeren kan, hvor
særlige forhold taler derfor, bestemme, at stk. 1 kan
finde anvendelse, hvor fratræden sker efter det fyldte 60.
år.« |
| | |
| | 7.§ 10, stk. 1 og
2 , ophæves, og i
stedet indsættes: |
§ 10.
Ægtefællen efter en tjenestemand, der afgår ved
døden efter at have opnået en pensionsalder på
mindst 3 år, eller som ved sin død var pensioneret, er
berettiget til ægtefællepension, medmindre
ægteskabet blev indgået på dødslejet eller
efter, at den afdøde ægtefælle var fyldt 60
år eller afskediget med ret til egenpension efter kapitel
1. | | » § 10.
Den efterlevende ægtefælle efter en tjenestemand, der
har opnået en pensionsalder på mindst 3 år, eller
en pensioneret tjenestemand er berettiget til
ægtefællepension, hvis ægteskabet blev
indgået, 1) før den afdøde tjenestemand var
fyldt 65 år, og 2) før den afdøde tjenestemand var
afskediget med ret til egenpension efter kapitel 1, og 3) mindst 3 måneder før
dødsfaldet. |
| | Stk. 2. Stk. 1, nr. 3, finder
ikke anvendelse, hvis dødsfaldet skyldes et
ulykkestilfælde eller en akut infektionssygdom indtruffet
efter ægteskabets indgåelse. |
Stk. 2. Finansministeren kan i
særlige tilfælde efter indhentet udtalelse fra
Lønningsrådet bestemme, at ægtefællen
efter en tjenestemand er berettiget til
ægtefællepension, uanset at ægteskabet er
indgået efter tjenestemandens fyldte 60. år eller efter
pensioneringen, hvis ægtefællerne tidligere har
været gift med hinanden. Stk. 3
. - - - | | Stk. 3. Finansministeren kan i
særlige tilfælde efter indhentet udtalelse fra
Lønningsrådet bestemme, at ægtefællen
efter en tjenestemand er berettiget til
ægtefællepension, uanset at betingelserne i
stk. 1, nr. 1, 2 og 3, ikke er opfyldt, hvis
ægtefællerne tidligere har været gift med
hinanden.« Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 4
og 5. |
| | |
| | 8. Efter § 15
indsættes som nyt kapitel: |
| | »Kapitel 3 a |
| | Pension til
åremålsansatte |
| | § 15 a.
Pensionen til tjenestemænd på åremål, jf.
§ 33 a, stk. 1, i lov om statens tjenestemænd
i Grønland, fastsættes med udgangspunkt i den
pågældendes pensionsmæssige placering under den
seneste varige ansættelse inden pensioneringstidspunktet. |
| | Stk. 2. Ved beregning af pensionen
medregnes åremålsansættelsen i
pensionsalderen. |
| | Stk. 3. Til den i henhold til
stk. 1 og 2 fastsatte pension ydes et tillæg, der for
hvert åremålsår fastsættes til 2,7 pct. af
højeste pension ved pensionering fra
åremålsansættelsen. Den samlede pension kan dog
ikke overstige den pension, der ville være opnået ved
pensionering fra åremålsansættelsen. |
| | Stk. 4. Pensionstillæg efter
stk. 3 indgår i det beløb, hvoraf eventuel
ægtefællepension beregnes. |
| | § 15 b. Uanset
ansættelsestiden, jf. § 1, kan en tidligere
åremålsansat tjenestemand som nævnt i
§ 33 a, stk. 1, i lov om statens tjenestemænd
i Grønland få udbetalt egenpension fra den 1. i
måneden efter det fyldte 60. år, medmindre den
pågældende er fratrådt under
åremålsansættelsen. Dette gælder dog ikke
for personer, der er omfattet af § 15 c, stk. 2. |
| | Stk. 2. Finansministeren kan tillade,
at egenpension udbetales før det fyldte 60. år, hvis
den berettigede bliver erhvervsudygtig af helbredsmæssige
årsager, eller hvis forholdene i øvrigt taler
derfor. |
| | § 15 c.
Reglerne i denne lov finder ikke anvendelse for personer omfattet
af § 33 a, stk. 2, i lov om statens
tjenestemænd i Grønland. Finansministeren
træffer efter indhentet udtalelse fra
Lønningsrådet bestemmelse om anden pensionsordning for
det pågældende ansættelsesforhold. |
| | Stk. 2. Finansministeren kan bestemme,
at en person som nævnt i § 33 a, stk. 1, i lov
om statens tjenestemænd i Grønland henføres til
stk. 1, hvis særlige konkrete omstændigheder taler
derfor.« |
| | |
| | 9.§ 20, stk. 4, 2.
pkt., affattes således: |
§ 20. - - - Stk. 4, 2.
pkt. Dette gælder for en ægtefælle, selvom
ægteskabet er indgået efter tjenestemandens afsked med
opsat pension, men ikke, hvis ægteskabet er indgået
på dødslejet, eller efter at den afdøde var
fyldt 60 år. Stk. 5.- - - | | »Dette gælder for en
ægtefælle, selv om ægteskabet er indgået
efter tjenestemandens afsked med opsat pension, men ikke, hvis
ægteskabet blev indgået, efter at den opsatte pension
var påbegyndt udbetalt, eller mindre end 3 måneder
før dødsfaldet. Betingelsen om ægteskabets
beståen i 3 måneder finder dog ikke anvendelse, hvis
dødsfaldet skyldes et ulykkestilfælde eller en akut
infektionssygdom indtruffet efter ægteskabets
indgåelse.« |
| | |
§ 32. - - - | | 10.§ 32, stk. 2,
affattes således: |
Stk. 2. Afgørelser, som efter
denne lov beror på en helbredsbedømmelse,
træffes efter indhentet udtalelse fra det i lov om
tjenestemandspension omhandlede nævn. | | » Stk. 2. Afgørelser, som
efter denne lov beror på en helbredsbedømmelse,
træffes efter indhentet udtalelse fra Nævnet for
Helbredsbedømmelser i Tjenestemandssager.« |
| | |
| | 11.§ 35 affattes
således: |
§ 35.
Finansministeren kan efter indhentet udtalelse fra
Lønningsrådet bestemme, at statsborgere i de
øvrige nordiske lande, der er ansat på tilsvarende
vilkår som tjenestemænd efter lov om statens
tjenestemænd i Grønland, i pensionsmæssig
henseende behandles efter reglerne i denne lov. | | » § 35.
Personer uden dansk indfødsret, der ansættes på
tilsvarende vilkår som tjenestemænd i henhold til
§ 53 c i lov om statens tjenestemænd i
Grønland, behandles i pensionsmæssig henseende som
tjenestemænd. |
| | Stk. 2. Tjenestemænd, der er
omfattet af overenskomst mellem de nordiske lande om samordning af
pensionsret ifølge statslige pensionsordninger, behandles
pensionsmæssigt efter bestemmelser, der svarer til de for
statstjenestemænd gældende bestemmelser, jf.
§ 19, stk. 2, i lov om
tjenestemandspension.« |
| | |
§ 35 a.
Finansministeren kan efter indhentet udtalelse fra
Lønningsrådet bestemme, at fremmede statsborgere, som
har ansættelse i stillinger, der forudsætter en
videnskabelig uddannelse svarende til stillinger som professor
eller lignende stillinger på tilsvarende vilkår som
tjenestemænd i pensionsmæssig henseende behandles efter
reglerne i denne lov. | | 12.§ 35 a
ophæves. |
| | |
| | § 3 |
| | Stk. 1. Loven træder i kraft den
1. januar 2005. |
| | Stk. 2. § 1, nr. 7, har
virkning for overgang til anden stilling, der sker 1. januar 2005
eller senere. |
| | Stk. 3. § 2, nr. 3, har
virkning for personer, der har pensionsrettigheder fra
ansættelse i stillinger, der er omfattet af overenskomst af
1. juni 2001 mellem Danmark, Finland, Island, Norge og Sverige om
samordning af pensionsrettigheder ifølge statslige
pensionsordninger, og som ved overenskomstens ikrafttræden
den 1. marts 2002 endnu ikke er bevilget pension. De
pågældende kan inden 1. marts 2007 vælge at
få deres pension beregnet efter den hidtidige
pensionsoverenskomst af 18. december 1973 mellem Danmark, Finland,
Norge og Sverige som ændret senest ved protokol af 28. juni
1990. |
| | Stk. 4. § 2, nr. 7 og 9, har
virkning for ægtefællepension efter tjenestemænd
eller pensionerede tjenestemænd, der dør 1. januar
2005 eller senere. |
| | Stk. 5. For personer, som forud for
den 1. juni 1971 har været konstitueret i
åremålsstilling, medregnes konstitutionstiden i
åremålsansættelsen. |