Tak for ordet, og tak for redegørelsen. Det bærer jo sådan lidt præg af, at vi er i en ændret situation. Verden har forandret sig. Jeg vil sige for mit eget vedkommende, at da jeg blev arktisordfører og Grønlands- og Færøerneordfører, troede jeg ikke, jeg ville få så travlt, som jeg har haft, men verden ændrer sig, og det bærer den her redegørelse jo også præg af. Dels ændrer den sig, fordi klimaet har ændret sig, og der er blevet mere isfrit i Arktis, og derfor er der mere færdsel i Arktis, der er mere risiko i Arktis. Men den geopolitiske situation har jo også forandret sig.
Vi har en situation, hvor Rusland opruster. Som den tidligere ordfører også nævnte, undersøger de grundigt GIUK-gabet – meget mundret ord – gabet mellem Grønland, Island og Storbritannien, altså havområdet derimellem for at undersøge, hvordan de kan genere NATO bedst muligt i fremtiden. Det er jo risici, vi skal tage alvorligt, og derfor synes jeg, det er helt naturligt, at det er afspejlet i den redegørelse, vi har fået fra udenrigsministeren.
Vi ved også samtidig, at samarbejdet mellem Rusland og Kina har ført til, at Kina også har fået baser i det nordlige Rusland. Derfor ser Kina også sig selv som en arktisk spiller. Krigen i Ukraine har samtidig gjort, som min kollega hr. Flemming Møller Mortensen også sagde, at spændingen er steget yderligere i Arktis. Det gjorde også, at man i Arktisk Råd satte de politiske møder med Rusland på pause. Det er jo godt at lave nogle konsekvenser af krigen i Ukraine, og at russerne ikke kan tro, at tingene bare fortsætter. Men jeg må også sige, at jeg er glad for, at man under det norske formandskab har sat gang i noget embedsmandssamarbejde, for det arktiske område er så vigtigt, at vi ikke bare kan lade være med at have en eller anden form for kommunikation om, hvad det er, der foregår. Så det er et arbejde, som jeg synes har været positivt, men samtidig er det også vigtigt, at man politisk signalerer, at vi ikke kan acceptere den måde, som Rusland opfører sig på. Så jeg tror, det er en fin måde, man har løst det på.
Danmark har jo overtaget formandskabet i Arktisk Råd – eller jeg skal sige, at kongeriget Danmark har overtaget formandskabet i Arktisk Råd, og det er jo faktisk Grønland, der får lov til at sidde for bordenden i det her arbejde. Og Vivian Motzfeldt var oppe at overtage posten som formand for Arktisk Råd her i maj måned. Det er mit indtryk, at det forløber rigtig fint, og at der er rigtig godt samarbejde inden for rigsfællesskabet, i forhold til hvordan vi skal køre samarbejdet i Arktisk Råd. Det arbejde, vi har i Arktisk Råd, kan ikke undervurderes, for det er jo der, samarbejdet i høj grad kører i forhold til det arktiske. Det kan man jo også se igennem hele redegørelser, altså at mange af de ting, der bliver lavet, er aftaler, der laves bl.a. gennem det arktiske samarbejde.
Med det er jo ikke det eneste samarbejde, der har betydning i forhold til Arktis. Der er også samarbejdet om NATO. Fordi NATO jo dækker over det nordatlantiske område, er det jo også noget, som Rusland hele tiden kæmper op imod. Derfor er det samarbejde, vi har NATO, utrolig vigtigt. Danmark har jo en stor interesse i det arktiske gennem rigsfællesskabet, og der er det vigtigt, vi også tager vores andel af det ansvar, der er for at løfte sikkerhedsmæssige.
Så har vi EU, der også har fået et større fokus på det arktiske og har sat rigtig mange penge af til Grønland i deres kommende budget. Det er jo rigtig positivt, at man også fra europæisk side har fokus på, at vi har en rolle at spille. Så er der Nordisk Råd, hvor vi også har et samarbejde, og hvor der også er fokus på et resilient Arktis. Så på den måde er Arktis blevet opprioriteret i alle de regi, vi arbejder i, og det er også på sin plads, og det er nødvendigt.
Vi har også et fiskerisamarbejde, der hedder Joint Program of Scientific Research and Monitoring, og det endnu en afspejling af, at situationen har ændret sig. For i takt med at det taktiske hav bliver isfrit, er der jo også en diskussion om, hvorvidt man må fiske der eller ej. Vi har lavet en aftale med de andre arktiske lande om, at man ikke skal fiske i det arktiske hav, før vi har fået kortlagt, hvad konsekvenserne af det vil være. Så jeg synes, det er rigtig godt, at vi har de internationale samarbejder, og i en verden, hvor der bliver sat spørgsmålstegn ved internationale samarbejder, vil jeg jeg godt lige hejse flaget for de internationale samarbejder, for vi kan ikke alene, som ene land, bestemme, hvad der foregår i Arktis. Vi er nødt til at have en form for samtale og dialog med hinanden om det, og derfor synes jeg, det er rigtig positivt, at vi har de samarbejder, som vi har.
Men det er ikke nok at have samarbejder udadtil – vi skal også samarbejder indadtil. Der er samarbejdet i rigsfællesskabet utrolig vigtigt. Og selv om der er en debat decideret om rigsfællesskabet, vil jeg bare sige her, at for mit vedkommende og for Venstres vedkommende er det meget vigtigt, vi har en god dialog internt i rigsfællesskabet, Grønland, Færøerne og Danmark imellem, også i forhold til det arktiske. Det er jo det, vi også ser i forhold til Arktisk Råd.
Vi har også et ansvar for at beskytte den del af det arktiske, vi også har et lod i, altså Grønland, Færøerne og Danmark, men også at spille ind i det bredere samarbejde, der er i NATO. Derfor er jeg rigtig glad for, at regeringen har lavet både en Arktispakke I og en Arktispakke II i tæt samarbejde med Færøerne og Grønland. Jeg tror ikke, vi tidligere har samarbejdet så meget om en forsvarsaftale med resten af rigsfællesskabet, men det er helt på sin plads her, fordi det spiller så stor en rolle. Det er massive investeringer i forsvaret, vi laver, med Arktispakke I og II. 14,6 milliarder i Arktispakke I og 27,4 milliarder i Arktispakke I.
Noget af det, der jo er fokus på, er at sikre, at vi har nogle nye skibe – nu bliver det op til fem skibe – og isbryderkapacitet, og så der den arktiske basisuddannelse, som også har været meget efterspurgt i Grønland, og som er med til også at øge, man kan sige den styrke, der er i Grønland i sig selv. Den synes vi er rigtig, rigtig positiv. Der har været meget stor søgning på uddannelsen, og den bliver nu styrket. Så er der jo også fokus på overvågning. Og så er der med Arktispakke II også et ekstra søkabel til Grønland. Det er jo også virkelig vigtigt for Grønland, at de får et søkabel ekstra, for vi ved, at det er et af de områder, som er i risiko for at blive saboteret. Så det er vigtigt, at vi giver så meget sikkerhed for Grønland som muligt.
Derudover er der i redegørelsen selvfølgelig også fokus på klima. Klima har jo en rigtig stor betydning. Man kan se, at temperaturerne stiger tre gange hurtigere i Arktis, end de gør i resten af verden. Derfor har det utrolige konsekvenser med de klimaforandringer, der er. Så der er også et samarbejde med at håndtere klimaudfordringerne. Vi har jo set, at der med permafrostens forsvinden også sker en del fjeldskred i Grønland, hvilket har nogle ret store konsekvenser. Der har Danmark gennem de geologiske undersøgelser jo rigtig stor betydning, også i forhold til det samarbejde, der er for at måle det. Det er en ny situation, og det giver også en udfordring i forhold til at tilpasse de samfund, der er i det arktiske, til de nye klimadiskussioner, som der er. Så er der fokus på biodiversitet og beskyttelse af hav og havmiljø og miljøet.
Så der er rigtig, rigtig mange samarbejder, og meget af det foregår jo i både FN og i Arktisk Råd. Så igen viser det sig jo, at mange af de her ting, vi gennemfører, gennemfører vi gennem de samarbejder, som vi har, og som vi er nødt til at have i fremtiden for at kunne sikre, at det foregår på bedst mulig måde i det arktiske. Men efter vores opfattelse skal vi være meget vågne, i forhold til hvad vi skal gøre, og meget opmærksomme, og så skal det foregå i et tæt samarbejde, både i rigsfællesskabet og med vores nabolande. Tak for ordet.