Konklusion fra cykelkonference i Landstingssalen: Flere skal cykle mere

27.09.2023

Hvordan kommer flere børn til at vælge cyklen? Hvordan bliver det nemmere for arbejdspladserne at gøre cyklen til det oplagte transportvalg for medarbejdere? Og hvilke strukturelle greb skal der til for at sikre en vækst i cykling frem mod 2030?

Det var nogle af de emner, der blev diskuteret, da Folketingets Transportudvalg sammen med Cyklistforbundet var vært for en velbesøgt cykelkonference i Landstingssalen tirsdag den 26. september 2023. 
 
Her bidrog over 120 tilhørere, folketingsmedlemmer og repræsentanter fra en lang række organisationer, virksomheder og offentlige myndigheder til en god debat om både udfordringerne og mulighederne for at fremme cyklisme i Danmark. 
 
Transportminister Thomas Danielsen (V) bød velkommen til konferencen sammen med formand for Transportudvalget Rasmus Prehn (S) og Cyklistforbundets direktør Kenneth Øhrberg Krag. 
 
Rasmus Prehn indledte konferencen og fremhævede i sin åbningstale, at cyklisme er et columbusæg, der kan løse mange af samfundets udfordringer. Både i forhold til at fremme danskernes sundhed, mindske trængsel på vejene og forbedre klimaet. 
 
Rasmus Prehn blev efterfulgt af Cyklistforbundets formand Kenneth Øhrberg Kragh, som opfordrede politikerne til at udforme en ny ambitiøs cykelplan, der sikrer, at Danmark igen bliver verdens førende cykelland. 
 
Transportministeren så i sin tale frem til at drøfte med både udvalg, ordførere og interessenter, hvordan en ny national cykelstrategi skal se ud, og hvordan de prioriterede cykelmidler under infrastrukturaftalen skal bruges til at fremme cyklisme i Danmark.
 
Til konferencen efterspurgte medlemmer af Transportudvalget konkrete bud på, hvordan de som landspolitikere kan være med til at gøre det mere attraktivt for flere danskere at vælge cyklen. Det kom der mange bud på fra de tre paneler og salen. Nogle af buddene handlede om flere og mere sikre cykelstier i hele landet, klip i kørekortet for at køre for stærkt i nærheden af skoler og bedre cykelparkeringsmuligheder. Der blev også nævnt økonomiske incitamenter, f.eks. at indføre et cykelbefordringsfradrag og fjerne beskatningen på arbejdsgiverbetalte cykler. Desuden var det vigtigt med gode rollemodeller udover forældrene, som særligt unge kan spejle sig i, til at sikre en fortsat stærk dansk cykelkultur.