Politiker for en dag åbner på Christiansborg

01.03.2022

Nyt spil med greb fra rollespillets verden skal vække skoleelevers interesse for politik og demokrati.

Den 1. marts åbner en ny og revideret udgave af »Politiker for en dag«, der er et gratis undervisningstilbud på Christiansborg til elever i 8. og 9. klasse. 

Svære beslutninger med afgørende indflydelse på samfundet

Med digitale virkemidler, i autentiske rammer og greb fra rollespillets verden giver det interaktive læringsspil »Politiker for en dag« skoleelever mulighed for at prøve det politiske arbejde indefra, når nye love skal vedtages på Christiansborg. I »Politiker for en dag« er spillets endelige udfald helt afhængigt af de valg, de unge træffer undervejs. Det er eleverne selv, der har hovedrollerne. Og det er deres meninger, der tæller, når de skal træffe store beslutninger i spillet om nye love, som får afgørende betydning for det danske samfund. 

Demokratisk træningsbane

Med »Politiker for en dag« har Folketinget skabt et nyt undervisningstilbud, der er en form for en demokratisk træningsbane. I kælderen under Christiansborg kan eleverne få et indblik i det danske folkestyres arbejde på en måde, hvor de selv er deltagere.

»At lytte, argumentere, indgå kompromiser og nå til enighed om vigtige beslutninger er selve kernen i vores demokrati. Det er ikke noget, man bare kan. Det er færdigheder, der skal læres og trænes. Derfor glæder jeg mig også rigtig meget til at byde skoleklasser velkommen i det nye spil,« siger Folketingets formand, Henrik Dam Kristensen (S). 

Spil åbner for læring og nærvær på nye måder 

Formålet med »Politiker for en dag« er at bidrage til udviklingen af skoleelevernes politiske selvtillid og deres demokratiske dannelse. Spillets fremdrift er bygget op om folketingspolitikernes arbejde og de processer, et lovforslag skal igennem, når en ny lov skal vedtages. Det kan umiddelbart virke tørt og fjernt fra de unges hverdag. Derfor er der i den nye udgave af »Politiker for en dag« lagt vægt på at bruge greb fra rollespillets verden. 

»I rollespil udforsker og prøver man ting af sammen. I »Politiker for en dag« ved eleverne ikke på forhånd, hvordan det hele ender. Det eleverne gør, har konsekvenser i spillet, f.eks. når de tager en beslutning om at være for eller imod et lovforslag. Når spillet er slut, kan de så træde tilbage og se på, hvad der skete, og om det kunne være gjort anderledes. På den måde kan rollespil tilføje undervisningen et nyt læringsrum, hvor det, eleverne har lært, sætter sig bedre fast i deres hukommelsen, fordi de har været aktivt til stede i situationen,« siger Thorkild Hanghøj, professor med særlige opgaver i spil og læring, Aalborg Universitet. 

Et gratis, helstøbt undervisningsforløb 

»Politiker for en dag« er et helstøbt undervisningsforløb, der ud over selve spillet indbefatter en omvisning i Folketinget og et særligt sæt undervisningsmateriale, der skal bruges i klassen før og efter spillet.