Åben høring om inklusion i grundskolen

23.03.2022

Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg afholder åben høring om inklusion i grundskolen onsdag den 27. april 2022 kl. 9-12 i Landstingssalen på Christiansborg.

Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg forsøger hele tiden at blive klogere på, hvordan inklusionsindsatsen kan løftes, så de nuværende problemer med inklusion mange steder kan løses. Udvalget har derfor haft flere aktiviteter med fokus på inklusion, bl.a. en lukket mini-høring den 25. august 2021.

Med denne åbne høring ønsker udvalget at komme et spadestik dybere og få input til, hvordan der kan ske reelle forbedringer af inklusionsindsatsen i de enkelte skoler og kommuner.

Udvalget ønsker indledningsvist at få en dybdegående status på den nuværende inklusionsindsats og at få belyst, hvorfor inklusionsindsatsen fungerer nogle steder, men ikke andre steder. Dernæst ønsker udvalget input til, hvordan de gode eksempler med inklusionsindsatsen, som heldigvis også er derude, kan videreføres til alle kommuner og alle skoler. Inden en afsluttende debatrunde ønsker udvalget at få ét godt råd fra hver af en række centrale nøgleorganisationer til, hvilke initiativer Folketinget skal og kan søsætte med det samme for at forbedre inklusionsindsatsen.

Programmet for høringen kan findes her.

Høringen er åben for alle, men tilmelding er nødvendig (også for pressen). Tilmelding skal ske senest dagen før kl. 12. Der er et begrænset antal pladser til høringen, og pladserne vil blive fordelt efter først til mølle-princippet.

Tilmelding til høringen kan ske her.

Gæster i Folketinget må beregne ekstra tid til registrering i besøgsindgangen på grund af sikkerhedstjek, og det anbefales derfor at møde op ca. en halv time, inden høringen starter. Det er tilladt at optage lyd og billeder under høringen, hvis det kan ske uden at forstyrre høringens afvikling i øvrigt.

Høringen tv-optages og vil blive vist live her på Folketingets hjemmeside. Den vil også kunne findes efterfølgende under "TV fra Folketinget".

Som baggrund for høringen henvises der til bilag 140 vedrørende VIVEs evaluering af inkluderende læringsmiljøer og specialpædagogisk bistand.