Folketingets Administration styrker indsatsen mod seksuel chikane

22.10.2020

Et af initiativerne er en fælles whistleblowerordning.

Folketingets Præsidium fik den 21. oktober en orientering om Folketingets Administrations planlagte initiativer for at styrke indsatsen mod seksuel chikane blandt de 440 medarbejdere i Folketingets Administration.
 
Initiativerne indeholder blandt andet forslag om en whistleblowerordning. Den skal give medarbejdere mulighed for at henvende sig til et advokatfirma, hvor de kan indberette en seksuel krænkelse. Whistleblowerordningen er ved at blive udformet i samarbejde med et advokatfirma og ventes at træde i kraft inden for den nærmeste fremtid.
 
Præsidiet hilser velkommen, at der er en række initiativer i gang i partigrupperne. Folketingets formand, Henrik Dam Kristensen, vil som supplement tilbyde, at også grupperne kan anvende en fælles whistleblowerordning med udgangspunkt i administrationens whistleblowerordning. Den skal sikre, at der altid vil være mulighed for at indberette en seksuel krænkelse, uanset hvilket organisatorisk tilhørsforhold man har.          
   
»Jeg vil nu tage en snak med gruppeformændene for at høre, om de ansatte i grupper og partisekretariater og folketingsmedlemmer også er interesserede i at gøre brug af whistleblowerordningen. Det er vigtigt, at vi på Christiansborg understøtter en kultur, hvor krænkende adfærd er uacceptabel. Alle skal have et trygt sted at henvende sig, hvis de kommer ud for en ubehagelig oplevelse«, siger Henrik Dam Kristensen.
 
Folketinget er et sammensat hus med mange arbejdsgivere. Hver partigruppe har således selv ansvaret for at sikre et godt arbejdsmiljø blandt medlemmer og ansatte i sekretariaterne.
 
Præsidiet er alene arbejdsgiver for de ansatte i Folketingets Administration, men Præsidiet ønsker at bidrage til det fælles arbejde med at skabe en kultur i Folketinget, der er fri for seksuel chikane.