Riv grænsehindringerne ned i Norden
I morgen den 20. april afholdes der temadebat om nordiske grænsehindringer i Folketinget. Debatten begynder kl. 9.00
Det er en historisk begivenhed, når samtlige nordiske parlamenter i disse dage debatterer den fri bevægelighed i Norden, konstaterer Bertel Haarder, formand for den danske delegation i Nordisk Råd.
I år afholdes der for første gang, under ensartede former og nogenlunde samtidigt, en parlamentarisk temadebat om fri bevægelighed/grænsehindringer i Norden.
”Vi danskere har været nogle af de værste til at skabe grænsehindringer, så derfor er vi stolte over at kunne fremsætte et forslag til vedtagelse i Folketinget på fredag, der skal sikre at lovgivningen fremover får et serviceeftersyn, der skal bremse nye grænsehindringer i Norden ” siger Bertel Haarder, som også er 1. næstformand for Folketinget.
Til hverdag diskuteres nordiske spørgsmål af denne type primært inden for rammerne af Nordisk Råd, men spørgsmål som vedrører arbejdskraftens og erhvervslivets frie bevægelighed i Norden er så afgørende for væksten i de nordiske samfund, at de samlede parlamenter og regeringer skal engageres og involveres i dem. Derfor årets temadebat i alle de nordiske parlamenter.
Norden er de nordiske landes vigtigste handelspartner. Norden er som handelspartner langt vigtigere for de enkelte nordiske lande end eksempelvis USA, Kina, Indien og Rusland. Det er også imellem de nordiske lande, at den største mobilitet af arbejdskraft finder sted. Cirka en halv million mennesker har i løbet af de sidste ni år flyttet eller pendlet mellem de nordiske lande.
Grænsehindringer koster milliarder
Dansk og svensk økonomi taber årligt en milliard kroner i Øresundsregionen på grund af grænsehindringer. Det afsløres i en ny rapport, som blev fremlagt på en konference på Christiansborg i denne uge.
Beregninger, som Copenhagen Economics har udarbejdet for Øresundskomitéen og Øresunddirekt, påviser store tab, som særligt skyldes tre grænsehindringer. Dansk og svensk økonomi taber 280 millioner kroner årligt på tre uddannelser, som ikke godkendes på tværs af Øresund.
Det gælder VVS-folk, elektrikere og lokomotivførere, der ikke kan søge job på tværs af Øresund.
Også andre faggrupper bremses, og unge danskere på erhvervsuddannelser kan stort set ikke komme i praktik i Sverige.
Endelig er deltidsarbejde for to arbejdsgivere på tværs af Sundet umuligt i dag. Det koster dansk og svensk økonomi omkring 190 millioner kroner, fordi der skal betales svenske arbejdsmarkedsafgifter af en dansk løn.
De nye beregninger viser også, at Øresundsregionen går glip af en halv milliard kroner, fordi ikke EU-borgere, der bor i Sverige, forbydes at arbejde i Danmark.
Danmark tjener allerede godt på den svenske pendling. Siden 2000 har den ifølge Øresundsbron givet et økonomisk løft på 30 milliarder kroner.
Debat i de nordiske parlamenter
Samme dag d. 20.april afholdes en tilsvarende debat i parlamenterne i Island, Færøerne og Åland.
Norge og Finland følger efter d. 24. og 25. april. I Sveriges Riksdag foregik debatten d. 11. april.