B 95 Forslag til folketingsbeslutning om forbud mod TikTok, Snapchat og Instagram for mindreårige: Beskyt danske børn og unge mod skadelige, vanedannende digitale stimulanser (borgerforslag).

Udvalg: Udvalget for Digitalisering og It
Samling: 2024-25
Status: Beretning afgivet

Afgivet: 30-04-2025

Afgivet: 30-04-2025

Beretning om Forslag til folketingsbeslutning om forbud mod TikTok, Snapchat og Instagram for mindreårige: Beskyt danske børn og unge mod skadelige, vanedannende digitale stimulanser (borgerforslag) afgivet af Udvalget for Digitalisering og It den 30. april 2025

20241_b95_beretning.pdf
Html-version

Beretning afgivet af Udvalget for Digitalisering og It den 30. april 2025

1. Politiske bemærkninger

Udvalget

Udvalget støtter beslutningsforslagets intention om at beskytte børn og unge online og deler de bekymringer, der ligger til grund for beslutningsforslaget.

Udvalget noterer, at det ikke er muligt at indføre beslutningsforslagets primære forslag om at indføre et forbud eller en aldersgrænse for mindreåriges brug af sociale medier i dansk lovgivning, da Danmark ikke kan regulere forhold, som er omfattet af forordningen om digitale tjenester (DSA), herunder fastsætte mere vidtgående regler nationalt end dem, der er fastsat med forordningen. Udvalget kan af den grund ikke støtte beslutningsforslaget.

Udvalget bemærker, at beslutningsforslagets alternative forslag 1 om at pålægge udbydere af digitale platforme at implementere restriktioner, der beskytter unge brugere, i væsentligt omfang allerede bliver adresseret i europæisk lovgivning, herunder særlig via DSA'en.

Udvalget ønsker at pålægge regeringen fortsat at presse på for effektiv aldersverifikation i EU i partnerskab med andre medlemslande. Desuden ønsker udvalget at forpligte regeringen på at afdække, om EU-retten er til hinder for, om der kan fastsættes en aldersgrænse på 15 år for at kunne indgå kontrakt om behandling af persondata med sociale medier, hvormed børn ikke vil kunne oprette profiler på sociale medier uden deres forældres samtykke.

Udvalget støtter desuden beslutningsforslagets alternative forslag 2 om at styrke håndhævelsen. Det er afgørende, at Danmark sikrer effektiv håndhævelse af love og regler, så børn og unge kan beskyttes online. Danmark er forpligtet til at have et DSA-tilsyn, og udvalget ønsker at pålægge regeringen at undersøge muligheden for at styrke håndhævelsen af DSA'en herigennem. Gennem DSA-tilsynet videregives vigtig dokumentation til Europa-Kommissionen, der kan styrke håndhævelsen af reglerne i DSA'en over for techgiganterne.

Udvalget støtter beslutningsforslagets alternative forslag 3 om at interessevaretage børn og unges trivsel online i EU. Reglerne for sociale medier udspringer i høj grad af EU-regulering. Derfor ønsker udvalget at forpligte regeringen på fortsat at arbejde for initiativer til at styrke EU-regulering af sociale medier og andre digitale tjenester, herunder bl.a. skadelige designpraksisser, fastholdelsesmekanismer og datahøst.

Endelig har udvalget noteret, at regeringen har igangsat en række initiativer, som skal understøtte arbejdet med at beskytte børn og unge online. Eksempelvis har regeringen udarbejde anbefalinger for skærmbrug i grundskolen. Desuden vil regeringen undersøge muligheden for at stille krav om obligatoriske børnevenlige standardindstillinger for producenter af elektroniske enheder, hvormed risikoen for at børn og unge eksponeres for indhold, der ikke er alderssvarende, kan begrænses. Herudover er der bl.a. fokus på tematikken i forbindelse med arbejdet i Trivselskommissionen. Arbejdet med tematikken forventes desuden at fortsætte i Alliancen for et trygt og godt digitalt børne- og ungeliv efter Trivselskommissionens afrapportering.

Socialistisk Folkeparti

Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, at alle muligheder for i dansk lovgivning at indføre et forbud mod eller en aldersgrænse for mindreåriges brug af sociale medier bør afsøges, herunder også muligheden for, at der i DSA'en gives national kompetence, når det gælder sundhedsmæssige problemstillinger forbundet med brugen af sociale medier.

Socialistisk Folkeparti forventer desuden, at regeringen snarest får håndteret problematikken om mindreåriges muligheder for at indgå bindende kontrakter (aftaler) om anvendelse af data og personoplysninger til sociale medieplatforme, herunder at sikre en effektiv håndhævelse af aldersgrænsen i GDPR, som i Danmark er 15 år.

Borgernes Parti, Naleraq, Inuit Ataqatigiit og Javnaðarflokkurin havde ved beretningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med politiske bemærkninger i beretningen.

2. Udvalgsarbejdet

Beslutningsforslaget blev fremsat den 12. december 2024 og var til 1. behandling den 20. februar 2025. Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Digitaliseringsudvalget.

Oversigt over beslutningsforslagets sagsforløb og dokumenter

Beslutningsforslaget og dokumenterne i forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under beslutningsforslaget på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.

Møder

Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 2 møder.

Bilag

Under udvalgsarbejdet er der omdelt 1 bilag på beslutningsforslaget.

Skriftlige henvendelser

Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig henvendelse om beslutningsforslaget.

Spørgsmål

Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 20 spørgsmål til digitaliseringsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.

P.u.v.

Lisbeth Bech-Nielsen

formand