Beretning afgivet af Udvalget for
Digitalisering og It den 30. april 2025
1. Politiske bemærkninger
Udvalget
Udvalget støtter
beslutningsforslagets intention om at beskytte børn og unge
online og deler de bekymringer, der ligger til grund for
beslutningsforslaget.
Udvalget noterer, at det ikke er muligt at
indføre beslutningsforslagets primære forslag om at
indføre et forbud eller en aldersgrænse for
mindreåriges brug af sociale medier i dansk lovgivning, da
Danmark ikke kan regulere forhold, som er omfattet af forordningen
om digitale tjenester (DSA), herunder fastsætte mere
vidtgående regler nationalt end dem, der er fastsat med
forordningen. Udvalget kan af den grund ikke støtte
beslutningsforslaget.
Udvalget bemærker, at
beslutningsforslagets alternative forslag 1 om at
pålægge udbydere af digitale platforme at implementere
restriktioner, der beskytter unge brugere, i væsentligt
omfang allerede bliver adresseret i europæisk lovgivning,
herunder særlig via DSA'en.
Udvalget ønsker at
pålægge regeringen fortsat at presse på for
effektiv aldersverifikation i EU i partnerskab med andre
medlemslande. Desuden ønsker udvalget at forpligte
regeringen på at afdække, om EU-retten er til hinder
for, om der kan fastsættes en aldersgrænse på 15
år for at kunne indgå kontrakt om behandling af
persondata med sociale medier, hvormed børn ikke vil kunne
oprette profiler på sociale medier uden deres forældres
samtykke.
Udvalget støtter desuden
beslutningsforslagets alternative forslag 2 om at styrke
håndhævelsen. Det er afgørende, at Danmark
sikrer effektiv håndhævelse af love og regler, så
børn og unge kan beskyttes online. Danmark er forpligtet til
at have et DSA-tilsyn, og udvalget ønsker at
pålægge regeringen at undersøge muligheden for
at styrke håndhævelsen af DSA'en herigennem. Gennem
DSA-tilsynet videregives vigtig dokumentation til
Europa-Kommissionen, der kan styrke håndhævelsen af
reglerne i DSA'en over for techgiganterne.
Udvalget støtter
beslutningsforslagets alternative forslag 3 om at interessevaretage
børn og unges trivsel online i EU. Reglerne for sociale
medier udspringer i høj grad af EU-regulering. Derfor
ønsker udvalget at forpligte regeringen på fortsat at
arbejde for initiativer til at styrke EU-regulering af sociale
medier og andre digitale tjenester, herunder bl.a. skadelige
designpraksisser, fastholdelsesmekanismer og datahøst.
Endelig har udvalget noteret, at regeringen
har igangsat en række initiativer, som skal
understøtte arbejdet med at beskytte børn og unge
online. Eksempelvis har regeringen udarbejde anbefalinger for
skærmbrug i grundskolen. Desuden vil regeringen
undersøge muligheden for at stille krav om obligatoriske
børnevenlige standardindstillinger for producenter af
elektroniske enheder, hvormed risikoen for at børn og unge
eksponeres for indhold, der ikke er alderssvarende, kan
begrænses. Herudover er der bl.a. fokus på tematikken i
forbindelse med arbejdet i Trivselskommissionen. Arbejdet med
tematikken forventes desuden at fortsætte i Alliancen for et
trygt og godt digitalt børne- og ungeliv efter
Trivselskommissionens afrapportering.
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget bemærker, at alle muligheder for i dansk lovgivning
at indføre et forbud mod eller en aldersgrænse for
mindreåriges brug af sociale medier bør
afsøges, herunder også muligheden for, at der i DSA'en
gives national kompetence, når det gælder
sundhedsmæssige problemstillinger forbundet med brugen af
sociale medier.
Socialistisk Folkeparti forventer desuden,
at regeringen snarest får håndteret problematikken om
mindreåriges muligheder for at indgå bindende
kontrakter (aftaler) om anvendelse af data og personoplysninger til
sociale medieplatforme, herunder at sikre en effektiv
håndhævelse af aldersgrænsen i GDPR, som i
Danmark er 15 år.
Borgernes Parti, Naleraq, Inuit Ataqatigiit
og Javnaðarflokkurin havde ved beretningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
politiske bemærkninger i beretningen.
2. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 12.
december 2024 og var til 1. behandling den 20. februar 2025.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Digitaliseringsudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets
sagsforløb og dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i
forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under
beslutningsforslaget på Folketingets hjemmeside
www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 2 møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 1 bilag
på beslutningsforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse om beslutningsforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
20 spørgsmål til digitaliseringsministeren til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
P.u.v.
Lisbeth Bech-Nielsen
formand