Fremsat den 11. oktober 2023 af Alex Ahrendtsen (DF),
Mikkel Bjørn (DF), Peter Kofod (DF),
Morten Messerschmidt (DF) og Mette Thiesen (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om at forbyde brugen af mobiltelefoner i
folkeskolen
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af folketingsåret 2023-24 at fremsætte
lovforslag om at forbyde folkeskoleelevers brug af mobiltelefoner i
skoletiden, medmindre der er en faglig begrundelse for at bruge
dem.
Bemærkninger til forslaget
Der har i flere år været debat om
brugen af mobiltelefoner i skolerne. En af de udfordringer, der har
været rejst, er, at mobiltelefoner kan være en
distraktion for eleverne og kan forstyrre undervisningen
(»Digital støj i undervisningen - Vidensnotat«,
www.emu.dk, marts 2020, »Skoleforskere: På mange skoler
er papirhæfter og fysiske bøger smidt ud. Det har
store konsekvenser for eleverne«, www.politiken.dk, den 9.
januar 2023, og »Eksperter: Der er klart
forskningsmæssigt belæg for at begrænse
børns skærmbrug«, www.altinget.dk, den 5.
oktober 2023). Mobiltelefoner har endvidere været kritiseret
for at hæmme elevernes koncentration og reducere deres
kognitive evner. Dermed får eleverne et ringere udbytte af
undervisningen (»Læg telefonen væk i
undervisningen og få en højere karakter«,
www.dr.dk, den 16. januar 2017).
Statusredegørelser for folkeskolens
udvikling viser samtidig, at børn og unges færdigheder
i læsning og matematik for de fleste årgange er
gået i stå eller har haft en svag tilbagegang de
seneste år (»Status på folkeskolereformens
målsætninger i skoleåret 2021/2022«,
Børne- og Undervisningsministeriet, den 30. marts 2023). Det
er vigtigt, at vi skaber de bedst mulige
læringsmiljøer for eleverne og giver dem mulighed for
at fokusere på deres uddannelse. Det mener forslagsstillerne,
at vi bl.a. gør ved at fjerne alle de distraktioner fra
undervisningen, som ikke er strengt nødvendige, herunder
mobiltelefoner, når der ikke er en faglig begrundelse for at
bruge dem.
Der har også været rejst kritik
af, at brugen af mobiltelefoner i skolen kan være en kilde
til mobning og social uro (»Skolen, børnene og
SoMe«, Dansk Center for Undervisningsmiljø, 2021). I
en tid hvor børn og unges trivsel i forvejen er udfordret
(»Det går den forkerte vej med unges sundhed«,
sst.dk, den 9. marts 2022), og hvor færre børn og unge
mødes med jævnaldrende uden for skoletiden
(»Børn og unge er mindre sammen med deres
venner«, www.vive.dk, den 19. december 2022), gælder
det ifølge forslagsstillerne om at sætte ind alle de
steder, som potentielt kan være med til at styrke
børns og unges sociale liv og trivsel. Forbuddet mod brug af
mobiltelefoner i skolen vil efter forslagsstillernes opfattelse
have positive effekter på fællesskabet og venskaberne i
frikvartererne og styrke elevernes fællesskab og sociale
interaktion. Uden mobiltelefoner vil eleverne have mere tid til at
interagere med hinanden og opbygge stærke sociale bånd,
og måske kan det være med til at højne
børns og unges trivsel, at de ikke også i skolen har
fokus på, hvad der sker på hver deres mobiltelefon
(»Mobilfri skole? «, Center for Digital Dannelse, den
5. januar 2023).
Mange skoler har allerede indført
forbud mod mobiltelefoner (»Politiker vil forbyde mobiler i
skolen - men det rammer helt skævt, mener forskere og
unge«, www.nyheder.tv2.dk, den 8. januar 2023), men efter
forslagsstillernes mening er der fra national side behov for at
træffe beslutning om, at elever i folkeskolen skal fokusere
på deres undervisning og på at være sammen med
deres klassekammerater. Flere andre lande overvejer et lignende
forbud, bl.a. England (»England vil forbyde mobiltelefoner i
alle skoler«, www.folkeskolen.dk, den 4. oktober 2023), og
Holland vil pr. 1. januar 2024 indføre et forbud mod
mobiltelefoner i skolerne, medmindre der er et specifikt
formål med at bruge dem (»Mobiltelefoner ude af
hollandske klasser fra 2024«, www.folkeskolen.dk, den 4. juli
2023). I Sverige er de begyndt at sætte
spørgsmålstegn ved, om deres brug af digitale
undervisningsmidler har medført en forringelse af
skoleelevernes basale færdigheder. Efter sommerferien er der
derfor sat mere tid af til undervisning med fysiske bøger,
stille læsetid og at øve håndskrift. Samtidig
afsættes der mindre tid til undervisning med brug af
skærm (»Switching off: Sweden says back-to-basics
schooling works on paper«, www.theguardian.co.uk, den 11.
september 2023). Også FN mener, at mobiltelefoner bør
forbydes i skoler, bl.a. med henblik på at styrke
indlæringen og mindske risikoen for digital mobning
(»FN-rapport anbefaler at fjerne smartphones fra
skoler«, www.nyheder.tv2.dk, den 26. juli 2023).
Forslagsstillerne er klar over, at skolen kan
være med til at lære børn og unge om digital
dannelse og teknologiforståelse, hvilket f.eks. Danske
Skoleelever også påpeger (»Mobiltelefoner i
skoletiden«, Danske Skoleelever), men forslagsstillerne
mener, at teknologiforståelsen kan skabes, uden at
børn og unge hele tiden har mobiltelefoner med i skolen.
Mobiltelefoner skal naturligvis kunne bruges i undervisningen,
når lærerne vurderer, at der er en faglig begrundelse
for det.
Forslagsstillerne vurderer ikke, at
beslutningsforslaget har økonomiske konsekvenser for
folkeskolen.
Skriftlig
fremsættelse
Alex Ahrendtsen
(DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
forbyde brugen af mobiltelefoner i folkeskolen.
(Beslutningsforslag nr. B 16)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.