B 16 Forslag til folketingsbeslutning om at forbyde brugen af mobiltelefoner i folkeskolen.

Udvalg: Børne- og Undervisningsudvalget
Samling: 2023-24
Status: 2. beh./Forkastet

Beslutningsforslag som fremsat

Fremsat: 11-10-2023

Fremsat: 11-10-2023

Fremsat den 11. oktober 2023 af Alex Ahrendtsen (DF), Mikkel Bjørn (DF), Peter Kofod (DF), Morten Messerschmidt (DF) og Mette Thiesen (DF)

20231_b16_som_fremsat.pdf
Html-version

Fremsat den 11. oktober 2023 af Alex Ahrendtsen (DF), Mikkel Bjørn (DF), Peter Kofod (DF), Morten Messerschmidt (DF) og Mette Thiesen (DF)

Forslag til folketingsbeslutning

om at forbyde brugen af mobiltelefoner i folkeskolen

Folketinget pålægger regeringen inden udgangen af folketingsåret 2023-24 at fremsætte lovforslag om at forbyde folkeskoleelevers brug af mobiltelefoner i skoletiden, medmindre der er en faglig begrundelse for at bruge dem.

Bemærkninger til forslaget

Der har i flere år været debat om brugen af mobiltelefoner i skolerne. En af de udfordringer, der har været rejst, er, at mobiltelefoner kan være en distraktion for eleverne og kan forstyrre undervisningen (»Digital støj i undervisningen - Vidensnotat«, www.emu.dk, marts 2020, »Skoleforskere: På mange skoler er papirhæfter og fysiske bøger smidt ud. Det har store konsekvenser for eleverne«, www.politiken.dk, den 9. januar 2023, og »Eksperter: Der er klart forskningsmæssigt belæg for at begrænse børns skærmbrug«, www.altinget.dk, den 5. oktober 2023). Mobiltelefoner har endvidere været kritiseret for at hæmme elevernes koncentration og reducere deres kognitive evner. Dermed får eleverne et ringere udbytte af undervisningen (»Læg telefonen væk i undervisningen og få en højere karakter«, www.dr.dk, den 16. januar 2017).

Statusredegørelser for folkeskolens udvikling viser samtidig, at børn og unges færdigheder i læsning og matematik for de fleste årgange er gået i stå eller har haft en svag tilbagegang de seneste år (»Status på folkeskolereformens målsætninger i skoleåret 2021/2022«, Børne- og Undervisningsministeriet, den 30. marts 2023). Det er vigtigt, at vi skaber de bedst mulige læringsmiljøer for eleverne og giver dem mulighed for at fokusere på deres uddannelse. Det mener forslagsstillerne, at vi bl.a. gør ved at fjerne alle de distraktioner fra undervisningen, som ikke er strengt nødvendige, herunder mobiltelefoner, når der ikke er en faglig begrundelse for at bruge dem.

Der har også været rejst kritik af, at brugen af mobiltelefoner i skolen kan være en kilde til mobning og social uro (»Skolen, børnene og SoMe«, Dansk Center for Undervisningsmiljø, 2021). I en tid hvor børn og unges trivsel i forvejen er udfordret (»Det går den forkerte vej med unges sundhed«, sst.dk, den 9. marts 2022), og hvor færre børn og unge mødes med jævnaldrende uden for skoletiden (»Børn og unge er mindre sammen med deres venner«, www.vive.dk, den 19. december 2022), gælder det ifølge forslagsstillerne om at sætte ind alle de steder, som potentielt kan være med til at styrke børns og unges sociale liv og trivsel. Forbuddet mod brug af mobiltelefoner i skolen vil efter forslagsstillernes opfattelse have positive effekter på fællesskabet og venskaberne i frikvartererne og styrke elevernes fællesskab og sociale interaktion. Uden mobiltelefoner vil eleverne have mere tid til at interagere med hinanden og opbygge stærke sociale bånd, og måske kan det være med til at højne børns og unges trivsel, at de ikke også i skolen har fokus på, hvad der sker på hver deres mobiltelefon (»Mobilfri skole? «, Center for Digital Dannelse, den 5. januar 2023).

Mange skoler har allerede indført forbud mod mobiltelefoner (»Politiker vil forbyde mobiler i skolen - men det rammer helt skævt, mener forskere og unge«, www.nyheder.tv2.dk, den 8. januar 2023), men efter forslagsstillernes mening er der fra national side behov for at træffe beslutning om, at elever i folkeskolen skal fokusere på deres undervisning og på at være sammen med deres klassekammerater. Flere andre lande overvejer et lignende forbud, bl.a. England (»England vil forbyde mobiltelefoner i alle skoler«, www.folkeskolen.dk, den 4. oktober 2023), og Holland vil pr. 1. januar 2024 indføre et forbud mod mobiltelefoner i skolerne, medmindre der er et specifikt formål med at bruge dem (»Mobiltelefoner ude af hollandske klasser fra 2024«, www.folkeskolen.dk, den 4. juli 2023). I Sverige er de begyndt at sætte spørgsmålstegn ved, om deres brug af digitale undervisningsmidler har medført en forringelse af skoleelevernes basale færdigheder. Efter sommerferien er der derfor sat mere tid af til undervisning med fysiske bøger, stille læsetid og at øve håndskrift. Samtidig afsættes der mindre tid til undervisning med brug af skærm (»Switching off: Sweden says back-to-basics schooling works on paper«, www.theguardian.co.uk, den 11. september 2023). Også FN mener, at mobiltelefoner bør forbydes i skoler, bl.a. med henblik på at styrke indlæringen og mindske risikoen for digital mobning (»FN-rapport anbefaler at fjerne smartphones fra skoler«, www.nyheder.tv2.dk, den 26. juli 2023).

Forslagsstillerne er klar over, at skolen kan være med til at lære børn og unge om digital dannelse og teknologiforståelse, hvilket f.eks. Danske Skoleelever også påpeger (»Mobiltelefoner i skoletiden«, Danske Skoleelever), men forslagsstillerne mener, at teknologiforståelsen kan skabes, uden at børn og unge hele tiden har mobiltelefoner med i skolen. Mobiltelefoner skal naturligvis kunne bruges i undervisningen, når lærerne vurderer, at der er en faglig begrundelse for det.

Forslagsstillerne vurderer ikke, at beslutningsforslaget har økonomiske konsekvenser for folkeskolen.

Skriftlig fremsættelse

Alex Ahrendtsen (DF):

Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig herved at fremsætte:

Forslag til folketingsbeslutning om at forbyde brugen af mobiltelefoner i folkeskolen.

(Beslutningsforslag nr. B 16)

Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige behandling.