Tak, formand, og tak for spørgsmålet. Mærkningen af gulpladebiler er et af initiativerne i lovpakken rettet mod sort arbejde. Baggrunden er, at mindre vare- og lastbiler på gule plader benyttes til udførelse af sort arbejde og optræder anonymt på stedet, hvor det sorte arbejde udføres. Regeringen har gennemført lovpakken rettet mod sort arbejde, fordi regeringen prioriterer kampen mod skatte- og afgiftsunddragelser, herunder bekæmpelse af sort arbejde, meget højt. Sort arbejde fører til, at betydelige midler unddrages fællesskabet; det er mange milliarder, vi taler om. Det bidrager til en uretfærdig fordeling, fordi de, som unddrager sig betaling af skatter og afgifter, jo vælter byrderne over på loyale og lovlydige skatteydere. Jeg har heldigvis også forstået, at der bredt i Folketinget er enighed om, at sort arbejde og afgiftsunddragelse ikke er acceptabelt.
Når det er sagt, er jeg helt enig med spørgeren i, at sikkerheden for chauffører skal være i orden, og at de ikke må udsættes for unødig fare. Jeg mener dog, at reglerne om mærkning af gulpladebiler er udformet og også udmøntet på en sådan måde, at den enkelte virksomhed har adgang til at anføre virksomhedsnavn på bilen på en meget diskret måde, sådan at chaufførerne af de her biler ikke udsættes for unødig fare. Det er op til den enkelte virksomhed, om der ønskes en mere diskret angivelse, eller om oplysningerne skal anvendes i forbindelse med en mere synlig markedsføring af virksomheden i gadebilledet. Jeg mener ikke, at det er hensigtsmæssigt at indføre en dispensationsordning af hensyn til transport af værdifuldt gods, herunder f.eks. medicin, der transporteres til apoteker.
Jeg har netop udstedt en bekendtgørelse, der nærmere fastsætter de enkelte krav til oplysningerne på vare- og lastbilerne. I forhold til bekendtgørelsen, som har været i høring, er kravene til synlighed lempet, idet virksomhedsnavn m.v. som hovedregel blot skal anføres med 3 cm høje bogstaver og tal, og det er mindre end det oprindeligt foreslåede. Samtidig er den enkelte virksomhed frit stillet med hensyn til, hvor på siden af bilen oplysningerne placeres, så muligheden spænder fra en meget diskret mærkning til en egentlig markedsføringsmæssig synliggørelse.