Det kunne være fristende at fortabe sig i overvejelser om, hvad der kunne ske, hvis der kom endnu en løsgænger i Folketinget.
Det kunne sikkert være spændende og sjovt, men jeg ved, at jo mere, jeg fortaber mig i det, jo mindre sandsynligt er det vel, at der er en, der hopper på det, så det vil jeg undlade.
Jeg kunne nemlig selv, som sundhedsministeren siger, blive løsgænger.
Det er jo et interessant eksperiment, som jeg ikke havde overvejet, men man skal aldrig lukke af for nogen som helst muligheder.
Det kan de jo så tænke over i mit parti til i morgen.
Det, jeg ellers vil sige, er, at når jeg ikke har kastet mig ind i debatten her i anden runde, skyldes det ikke kun en stor respekt for formanden, men det skyldes også, at jeg faktisk synes, at diskussionen har udviklet sig rigtig, rigtig uheldigt.
Det var faktisk sådan, at da vi startede diskussionen med, at ministeren helt forudsigeligt sagde, at regeringen har en handlingsplan, og at den vil de følge, havde jeg en forventning om, at den debat, som vi skulle have i dag, kunne føre til, at der kunne komme et mildt pres på ministeren for at få ham til at skærpe nogle af målsætningerne i handlingsplanen – måske fremrykke nogle deadlines, måske få nogle klare måltal undervejs.
Men det, der er sket, er noget helt andet.
Det er nemlig, at ministeren kan være fuldstændig sikker på, at hvis han eller den kommende socialdemokratiske minister kommer i 2014 og siger, at vi ikke kan nå det, fordi landbruget siger, at det ikke kan nås, vil Venstre, De Konservative og Socialdemokraterne sige:
Det er søreme rigtigt; I kan ikke nå det, for vi har også meget klart sagt, at det her indføres den dag, dansk landbrug siger, at de er parate.
Det var sådan set ikke det, ministeren sagde, og derfor føler jeg sådan set ingen trang til at kritisere ministeren, men det er der, flertallet har lagt sig i debatten.
Det er jo rigtig, rigtig uheldigt, når man fremsætter et beslutningsforslag for at opnå et ganske bestemt resultat, at man ved afslutningen af debatten kan konstatere, at det tilsyneladende er gået nærmest modsat.
Jeg vil sige, at det er lidt usædvanligt.
Jeg synes sådan set, at jeg indimellem har rimelig gode erfaringer med at få nogle ting presset i den rigtige retning, men i dag er det altså under hele debatten gået den helt forkerte vej.
Om der så er nogle partier, der efter debatten har held til at fremstille sig selv som mere dyrevelfærdsvenlige end andre, er selvfølgelig interessant og spændende, men jeg synes ikke, at det er så afgørende.
Enhedslisten har fremsat det her forslag ud fra det grundsynspunkt, at det sådan set godt kan lade sig gøre at udfase kastrationer af smågrise i år eller i hvert fald inden for en lang kortere tidshorisont end den, der ligger i regeringens handlingsplan.
Det skal ikke være nogen hemmelighed, at vi synes, at det, der sker med smågrisene dyrevelfærdsmæssigt er et så alvorligt problem, at man fordomsfrit må vurdere, hvilke alternativer der findes.
Det er beskrevet i vores beslutningsforslag, at de allerede i mindre omfang på slagteriet i Ringsted er i stand til at producere hangrise, at de i England, Australien og New Zealand er i stand til at løse problemerne, og at der findes eksempler på, at der i Holland er nogle supermarkedskæder, hvor de også har løst problemet.
Jeg er godt klar over, at der blandt mine venner både i Økologisk Landsforening og i Dyrenes Beskyttelse er mange, der er skeptiske over for, at der er blevet foreslået en vaccinationsmodel, som vil betyde, at man undgår lugten og undgår kastration.
Det kan nemlig være, at det i øvrigt har nogle bivirkninger på dyrenes velfærd – det skal jeg ikke kunne udelukke – men jeg har bare endnu ikke mødt nogen, som i fuld alvor har villet sige til mig, at de problemer er af samme omfang som de problemer, der er ved kastration.
Så jeg mener sådan set, at det ville være godt at undersøge det.
Jeg havde jo håbet på, at udgangen på den her debat ville være, at vi i udvalget kunne stille nogle spørgsmål til ministeren, der dels gik på, om ministeren ville være indstillet på at lave en udfasningsplan med nogle måltal for de kommende år frem til 2014, dels gik på seriøst at undersøge den her vaccinationsordning med henblik på at bruge den til at fremme processen, hvis der ikke er nogen negative konsekvenser for dyrevelfærden eller for den sags skyld menneskers sundhed.
Jeg vil bare sige, at alt arbejdet nok skal blive lavet i udvalget.
Jeg skal nok stille de spørgsmål.
Jeg er sikker på, at ministeren på baggrund af sin fortid vil være overbevist om, at det vil ske.
Men ministeren er jo ikke under noget særlig stærkt pres fra et flertal i Folketinget, for det er jo nærmest sådan, at hvis bare svineproducenterne kommer med en udtalelse om, at det nok kan blive svært at afsætte det her kød, for folk kan nok ikke lide at spise svinekød med kugler på, som den socialdemokratiske ordfører sagde, så sker der ikke mere, for man vil ikke lægge noget pres på branchen på dette område.
Det er det, som jeg synes at et flertal i Folketinget desværre har givet udtryk for i dag, og det gør jo det videre arbejde med det her temmelig vanskeligt.
Men der er jo ingen grund til, at vi ikke skal arbejde videre med det, og det vil vi i Enhedslisten selvfølgelig gøre.
Derfor ser vi frem til, at vi trods debattens ikke særlig positive udvikling i dag kan få et seriøst og grundigt udvalgsarbejde, hvor vi måske igen kan få lidt fokus på det, der er formålet.