L 141 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om ændring af lov om almene boliger samt
støttede private andelsboliger m.v., lov om boliger for
ældre og personer med handicap og lov om boligbyggeri.
(Revision af reglerne om frit valg af ældreboliger m.v.).
Fremsat den 25. januar 2006 af
socialministeren (Eva Kjer Hansen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om ændring af
lov om almene boliger samt støttede private andelsboliger
m.v., lov om boliger for ældre og personer med handicap og
lov om boligbyggeri
(Revision af reglerne om frit valg af
ældreboliger m.v.)
§ 1
I lov nr. 423 af 6. juni 2002 om
ændring af lov om almene boliger samt støttede private
andelsboliger m.v., lov om boliger for ældre og personer med
handicap og lov om boligbyggeri, foretages følgende
ændring:
1. § 4, stk. 2,
ophæves.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. april
2006.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Lovforslagets baggrund og
formål
Muligheden for, at ældre og personer med et
handicap frit kan vælge en ældrebolig m.v. var en del
af regeringens ældrepakke, der trådte i kraft den 1.
juli 2002.
Efter de tidligere regler i lov om almene boliger
samt støttede private andelsboliger m.v. og lov om
byfornyelse og boligforbedring, havde ældre og personer med
handicap, der ønskede at flytte til en ældrebolig
m.v., i en anden (amts)kommune, kun ret til af få anvist en
sådan bolig efter samme retningslinier, som var
gældende for (amts)kommunens egne borgere, hvis de
pågældende opfyldte en af de konkrete grunde, der var
fastsat i lovgivningen. Disse grunde var flytning 1) med henblik
på at bevare tæt kontakt til pårørende, 2)
af religiøse grunde, 3) til et bomiljø med et
særligt tegnsprog for døve eller 4) til en
særlig bolig, beregnet for personer, der er omfattet af lov
om erstatning til besættelsestidens ofre.
Formålet med at indføre frit valg af
ældrebolig m.v. har således primært været
at sidestille ældre og handicappede boligsøgende med
andre boligsøgende, idet de uanset begrundelse har
fået mulighed for frit at vælge, hvor de vil bo.
Ved lovens ikrafttræden fandtes der kun
meget sparsomme oplysninger om ældres og handicappedes
flyttefrekvens. Den tidligere ordning med begrænset adgang
til at flytte over kommunegrænserne blev benyttet af ca.
1.500 personer årligt. Dette antal blev med nogen usikkerhed
vurderet til at ville stige til ca. 3.000 personer årligt. Da
det ikke kunne udelukkes, at ordningen dermed kunne give anledning
til visse tilpasnings- og kapacitetsproblemer i nogle kommuner og
amtskommuner, blev det i § 4, stk. 2, i lov nr. 423 af 6.
juni 2002 fastsat, at der skulle fremsættes forslag til
revision af fritvalgsordningen for Folketinget i
folketingsåret 2005-2006.
Gældende ret
Reglerne om frit valg af ældrebolig m.v. i
§§ 58 a €" 58 c i lov om almene boliger m.v. og
§ 92, stk. 3-5, i lov om social service indebærer,
at ældre og personer med handicap, herunder personer med
betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, der
har et særligt behov for almene ældreboliger,
amtskommunale botilbud samt plejehjem og beskyttede boliger, jf.
almenboliglovens § 105 og servicelovens
§§ 92 og 140, har ret til frit at vælge
sådanne boliger. Retten gælder endvidere boliger
ombygget efter lov om byfornyelse eller lov om byfornyelse og
boligforbedring, som er særligt indrettet for den
nævnte personkreds, og boliger efter den tidligere lov om
boliger for ældre og personer med handicap.
Retten til frit valg af ældrebolig m.v.
gælder uanset boligens beliggenhed, når behovskriteriet
er opfyldt i bopæls(amts)kommunen og ved flytning til anden
(amts)kommune både i bopæls(amts)kommunen og
tilflytnings(amts)kommunen. Tilflytnings(amts)kommunens
behovsvurdering skal ske efter samme retningslinier, som
gælder for (amts)kommunens egne borgere.
Retten til frit valg af ældrebolig m.v.
omfatter retten til, at ægtefælle, samlever eller
registreret partner kan følge med. Den tilbudte bolig skal i
så fald være egnet til 2 personer. Efterlevende
ægtefælle m.fl. har ret til at fortsætte
lejeforholdet.
I praksis kan fritvalgsordningen indebære,
at den behovsvurderede optages på venteliste. Ledige boliger
anvises til de personer på ventelisten, der har størst
behov for den pågældende bolig og derefter til de
personer, der i længst tid har stået på
ventelisten.
Kommunalbestyrelsen eller amtsrådet kan i
særlige tilfælde og af hensyn til at kunne tilbyde egne
borgere en passende bolig eller et passende botilbud beslutte, at
udefrakommende midlertidigt ikke kan optages på venteliste,
bortset fra personer, der flytter af de grunde, der også
efter de tidligere gældende regler berettigede til flytning
over (amts)kommunegrænser.
Der henvises til forarbejderne til lov nr. 423 af
6. juni 2002 €" lov om ændring af lov om almene boliger
samt støttede private andelsboliger m.v., lov om boliger for
ældre og personer med handicap og lov om boligbyggeri (L 119
2001-2002, 2. samling): Folketingstidende 2001-2002, Till. A 3520,
Till. 3486, FF 4031, Till. B 737, FF 6150, FF 6528, Till.C 431.
Lovforslagets indhold
Ankestyrelsen har i sommeren/efteråret 2005
gennemført en landsdækkende
spørgeskemaundersøgelse hos samtlige (amts)kommuner
med henblik på at vurdere effekterne af
fritvalgsordningen.
Undersøgelsen viser, at antallet af
personer, der har gjort brug af fritvalgsordningen, indtil videre
ikke har haft det omfang, som det forsigtigt blev skønnet
ved ordningens gennemførelse. De omkring 1.625 personer, som
i perioden 1. juli 2004 til den 30. juni 2005 er flyttet over
(amts)kommunegrænserne, er således væsentligt
lavere end det oprindelige skøn på ca. 3.000
personer.
Det er endvidere kun forholdsvis få
ægtefæller, der har valgt at flytte med.
Samtidig viser undersøgelsen, at der har
været et meget begrænset brug af adgangen til at afvise
personer fra andre (amts)kommuner, hvilket må tages som
udtryk for, at der ikke har været tilpasnings- og/eller
kapacitetsproblemer for (amts)kommunerne.
Bevæggrundene for at flytte har
næsten ikke ændret sig i forhold til den tidligere
begrænsede adgang til at flytte over
(amts)kommunegrænserne. Det er således fortsat
ønsket om at bo tættere på
pårørende, der er den primære grund til at
flytte.
Fritvalgsordningen sikrer, at borgeren har
mulighed for at træffe et frit valg. Målet har
således ikke været at fremme antallet af flytninger
inden for eller over (amts)kommunegrænserne. Det
afgørende er derimod borgernes valgfrihed. Det er så
op til borgeren selv at benytte dette frie valg.
Samlet set vurderes det derfor, at der på
baggrund af Ankestyrelsens undersøgelse ikke er behov for at
ændre på reglerne om frit valg af ældreboliger
m.v., da ordningen fungerer efter hensigten. Det foreslås
derfor alene, at revisionsbestemmelsen ophæves.
Økonomiske konsekvenser
for det offentlige
Lovforslaget medfører ingen
økonomiske konsekvenser for det offentlige, da der alene er
tale om ophævelse af en revisionsbestemmelse.
Administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for det offentlige.
Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser
for borgerne.
Miljømæssige
konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
Høring
Lovforslaget har været sendt i
høring hos Amtsrådsforeningen, Kommunernes
Landsforening, Boligselskabernes Landsforening, Lejernes
Landsorganisation, Ejendomsforeningen Danmark, Danmarks
Lejerforening, BOSAM, Advokatrådet, Landsforeningen
Ældresagen, Ældremobiliseringen, De Samvirkende
Invalideorganisationer, Omsorgsorganisationernes Samråd,
Organisationen af Selvejende Institutioner,
Ældreboligrådet og Indenrigs- og
Sundhedsministeriet.
Lovforslagets konsekvenser i
hovedtræk
| Positive konsekvenser/ Mindreudgifter | Negative konsekvenser/ Merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Som det nærmere er beskrevet i de
almindelige bemærkninger, viser Ankestyrelsens
undersøgelse samlet set, at fritvalgsordningen fungerer
efter hensigten. Det vurderes derfor på baggrund af
undersøgelsen, at der ikke er behov for at ændre
på reglerne om frit valg af ældreboliger m.v. Det
foreslås derfor alene, at revisionsbestemmelsen
ophæves.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft
den 1. april 2006.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | |
§ 4 Stk.1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2002. Stk. 2.
Forslag til revision af bestemmelserne i denne lov fremsættes
for Folketinget i folketingsåret 2005-06. | | § 1 1. § 4,
stk. 2, ophæves. |
| | |
| | § 2 Loven træder i
kraft den 1. april 2006. |