Det er så dejligt at komme herop på talerstolen efter hr. Rune Lund fra Enhedslisten, dels fordi han siger nogle pæne ting om det forslag, vi har fremsat, dels fordi han har sørget for, at pulten er oppe i en højde, så jeg ikke skal stå og trykke den op og ned. Det er der ikke så mange der er. Jeg har stået heroppe efter fru Helle Sjelle fra De Konservative, og det var meget mere besværligt. Men det var nu ikke det, jeg kom herop for at sige noget om.
Det her forslag om fremme af cykeltrafik kunne i virkeligheden være fremsat til fire forskellige ministre:
transportministeren, som det er blevet, for det er der, ordet cykling hører hjemme; det kunne også have været fremsat til sundhedsministeren, fordi de resultater, vi har fra forsøget
i Odense, hvor der er lavet en præcis evaluering, i den grad peger i en sundhedsretning. Det kunne også være fremsat til undervisningsministeren, fordi vi ved, at cykling vil have en meget stor effekt på skolebørn. Vi snakker om, at vi har en fedmeepidemi, og det er rigtigt, det har vi. Vi snakker om, at børnene er ukoncentrerede, og vi klarer os dårligt i nogle PISA-undersøgelser, vi ved, at motion har en positiv indvirkning der. Så det her forslag kunne ved at gå ind og fremme skolevejene hjælpe her. Det kunne også være fremsat til miljøministeren, fordi det at køre på cykel frem for at køre i bil eller med kollektiv trafik for den sags skyld, men mest køre i bil, har en miljøeffekt, og specielt når vi er i de tætte trafikområder, er der gevinst her. Så det er altså et forslag, hvor der, som det fremgår af det her, mere end i så mange andre forslag er et samfundsperspektiv. Der er virkelig et samfundsperspektiv her.
I Danmark har vi vel specielt op igennem 1990'erne satset nogle steder, og det var også der, Odenseforsøget blev startet. Der har vi så haft en fremgang i cykling. Men det sidste tal, jeg har set, viser en stagnation med en tendens til en lille tilbagegang. Det er ikke sikkert, at de tal er fuldstændig rigtige, for det er nogle målinger, der er foretaget 28 steder i landet uden at tage specielt hensyn til større bysamfund, så man godt kan forestille sig, at de ikke har ramt fuldstændig. Jeg tror ikke på, at der er en tilbagegang, men der er måske en stagnation, og vi har brug for en fremgang.
I landene omkring os har man set det her og er misundelige over det niveau, vi er kommet op på i Danmark. Så vi er lidt et modelsamfund der, og derfor er det også så ærgerligt, at vi som modelsamfund ikke kan fortsætte og være
i front, men absolut skal lade det her stå stille, så vi måske kommer i bagtroppen. Det synes jeg ikke vil være rigtigt. Der er projekter i Norge, hvor de har satset mange flere penge, end vi snakker om her. De har satset over 200 mio. kr.
i en enkelt by i Norge, i Trondheim. Der er en region i Belgien på størrelse med Danmark og med 6 millioner indbyggere, hvor de, og jeg var ved at falde ned af stolen, da jeg hørte det, over en 3-årig periode bruger 600 mio. kr. alene til fremme af cyklisme. Så der er altså i landene omkring os nogle, der har fået øje på, at der er et potentiale i det her. Igen, ud fra Odensemodellen og ud fra de beregningsmodeller, som Transport- og Energiministeriet har til at lave cost-benefit-analyser, kan det betale sig for samfundet at gøre denne her øvelse. Der er lavet nogle beregninger. Jeg kom under et spørgsmål til sige et forkert tal, men hvis vi her i landet satser 150 mio. kr. over 12 år, så får vi en cost-benefit på 23 mia. kr. Det gøres ikke bedre. Jeg vil godt vædde en flaske vin af den gode slags med transportministeren på, at han ikke kan finde en bedre forretning. Og det er vel ikke borgerlig politik at sige nej til gode forretninger, når de også har et sigte, som gavner den almindelige befolkning! Derfor kan jeg ikke forstå, at afvisningerne er så massive. Der siges pæne ord fra ministeren, fra Venstres ordfører, fra De Konservative, fra Dansk Folkeparti, meget positive ord, men der er ingen vilje til at gøre noget for at få det her fremmet. Det synes jeg er skidt. Jeg takker for de meget positive ord fra Socialdemokratiet, De Radikale og Enhedslisten. Det er jo måske sådan, at vi skal indstille os på et andet flertal, før vi får det her, som er en samfundsopgave, igennem. Det må vi så håbe på. Jeg gentager lige til allersidst: Odenseforsøget, 20 pct. flere cyklister, 33 mio. kr. sparet i sundhedsudgifter på de gode områder som hjerte-kar-sygdomme, diabetes 2, knogleskørhed osv.
Vi kommer nok ikke længere. Jeg takker for, at partierne har forholdt sig til det, og så kommer vi nok igen med det her også.