Tak også for dette spørgsmål. Som jeg lige nævnte i mit svar på nr. S 847, altså lige før, er det fortsat Skatteministeriets opfattelse, og denne opfattelse bakkes op af den tværministerielle arbejdsgruppe og Justitsministeriet, at forvaltningsorganisationerne ikke kan anvende momsfritagelsen på kunstneriske ydelser. Jeg vil gerne pointere, at der i Skatteministeriet sidder medarbejdere, der er ganske godt inde i EU-retten, men som faktisk også og nok så vigtigt i denne sag er eksperter i momsret. Skatteministeriets konklusion deles som sagt af andre ministerier, herunder Justitsministeriet, som også er kendt for at have dygtige folk, der kender EU-retten.
Mit svar på spørgsmålet er derfor, at konklusionen om, at forvaltningsorganisationer er momspligtige af deres levering af kunstnerens ophavsrettigheder, udelukkende bygger på en faglig vurdering. At det så fra politisk side er besluttet at anvende merprovenuet til delvis finansiering af den nye flerårsaftale for kriminalforsorgens økonomi for 2022 til 2025, indgået af regeringen, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti, har intet med den faglige vurdering at gøre, selv om jeg selvfølgelig er glad for den oprindelige aftale, der er indgået.
Endelig vil jeg gerne endnu en gang anføre, at der ikke er tale om en ændring af momsfritagelsen for kunstnere, og derfor ophæves stand still-bestemmelsen ikke, hvilket det stillede spørgsmål ellers kunne antyde. I dag er forvaltningsorganisationerne ikke momsfritaget efter momsfritagelsen for kunstnere, men fordi forvaltningsorganisationernes levering af licenser til ophavsrettigheder er blevet anset for ikke at være omfattet af momsreglerne. Det er dette forhold, EU-Domstolen midlertidigt har underkendt.