L 69 Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven.

(Nedsættelse af registreringsafgiftens højeste sats for personbiler m.v.).

Af: Skatteminister Karsten Lauritzen (V)
Udvalg: Skatteudvalget
Samling: 2015-16
Status: Stadfæstet

Betænkning

Afgivet: 16-12-2015

Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 16. december 2015

20151_l69_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 16. december 2015

1. Ændringsforslag

Skatteministeren har stillet 1 ændringsforslag til lovforslaget.

2. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 20. november 2015 og var til 1. behandling den 4. december 2015. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.

Høring

Et udkast til lovforslaget er samtidig med fremsættelsen sendt i høring, og skatteministeren sendte den 22. november 2015 dette udkast til udvalget, jf. bilag 1. Den 2. december 2015 sendte skatteministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.

Skriftlige henvendelser

Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:

Bilbranchen,

DACF Dansk Autocamper Forening,

Det Økologiske Råd,

Finans og Leasing og

KPMG Acor Tax.

Skatteministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser.

Deputation

DACF Dansk Autocamper Forening har mundtligt over for udvalget redegjort for sin holdning til lovforslaget.

Spørgsmål

Udvalget har stillet 13 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.

3. Indstillinger og politiske bemærkninger

Et flertal i udvalget (DF, V, LA, og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det stillede ændringsforslag.

Et mindretal i udvalget (S, EL og SF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme hverken for eller imod det stillede ændringsforslag.

Et andet mindretal i udvalget (ALT og RV) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for det stillede ændringsforslag.

Alternativets medlemmer af udvalget hæfter sig ved, at lovforslaget giver røde tal på både den økonomiske, den sociale og den miljømæssige bundlinje. Den økonomiske bundlinje for så vidt, at lovforslaget umiddelbart vil koste statskassen 1,2 mia. kr. i 2016, og selv om dette efter tilbageløb og adfærd kun beløber sig til 350 mio. kr., dækker det over, at regeringen regner med at indhente noget af tabet, bl.a. ved at regeringen skønner, at der vil blive købt flere og dyrere biler, samt at der bliver forbrugt mere diesel og benzin. Den sociale slagside består i, at dyrere biler bliver relativt billigere, forstået sådan, at jo dyrere bilen er, jo større vil besparelsen være i kroner og øre. Den miljømæssige bundlinje viser ligeledes røde tal, da lovforslaget tilskynder til køb af større biler, der, alt andet lige, vil have højere brændstofforbrug.

Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

4. Ændringsforslag med bemærkninger

Til § 2

Af skatteministeren, tiltrådt af et flertal (DF, V, LA, ALT, RV og KF):

1) Stk. 3-6 affattes således:

»Stk. 3. Køretøjer, som anmeldes til registrering i perioden fra og med den 20. november 2015 til og med den 31. december 2015, afgiftsberigtiges efter de hidtil gældende regler. Den afgiftspligtige har krav på tilbagebetaling af det forskelsbeløb, der opstår for køretøjer, som er afgiftsberigtiget efter registreringsafgiftslovens § 4, og for hvilke der er beregnet afgift på grundlag af 180 pct., men efter lovens § 1 alene skal beregnes afgift på grundlag af 150 pct. Told- og skatteforvaltningen tilbagebetaler efter lovens ikrafttræden forskelsbeløbet til den afgiftspligtige. Krav om tilbagebetaling af registreringsafgift kan af en køber af et køretøj, som ikke selv har forestået registreringen af køretøjet, alene rettes imod den afgiftspligtige.

Stk. 4. For køretøjer, som er afgiftsberigtiget efter registreringsafgiftslovens § 4, og for hvilke der i perioden fra og med den 20. november 2015 til og med den 31. december 2015 er fremsat anmodning om eksportgodtgørelse efter registreringsafgiftslovens §§ 7 b-7 d, sker eksportgodtgørelsen efter de hidtil gældende regler. Told- og skatteforvaltningen opkræver efter lovens ikrafttræden hos den godtgørelsesberettigede det forskelsbeløb, der opstår for køretøjer, for hvilke der er beregnet godtgørelse på grundlag af 180 pct., men efter lovens § 1 alene skal beregnes godtgørelse på grundlag af 150 pct.

Stk. 5. For køretøjer, som er afgiftsberigtiget efter registreringsafgiftslovens § 4, og for hvilke der i perioden fra den 20. november 2015 til og med den 31. december 2015 er fremsat anmodning om beregning af afgiftsdifferencer efter registreringsafgiftslovens § 3 a, stk. 7, og § 3 b, stk. 7, sker beregningen efter de hidtil gældende regler. Told- og skatteforvaltningen opkræver efter lovens ikrafttræden hos den afgiftspligtige det forskelsbeløb, der opstår for køretøjer, for hvilke der er beregnet afgiftsdifference på grundlag af 180 pct., men efter lovens § 1 alene skal beregnes afgiftsdifference på grundlag af 150 pct.

Stk. 6. Efter- og tilbagebetalingskrav som følge af stk. 3-5 forfalder den 29. februar 2016 og forrentes fra forfaldsdagen efter reglerne i rentelovens § 5, stk. 1.«

[Præcisering vedrørende beregning af afgiftsdifferencer for leasingkøretøjer m.v. og lovtekniske rettelser]

Bemærkninger

Til nr. 1

Ændringerne til lovforslagets § 2, stk. 3, 4 og 6, består alene af lovtekniske rettelser. Ændringen til lovforslagets § 2, stk. 5, er uddybet nedenfor. Der er tale om en præcisering af indholdet i lovforslaget, som hverken har skærpende eller lempende karakter.

Udenlandske firmakøretøjer, jf. registreringsafgiftslovens § 3 a, jf. § 1, stk. 4, leasingkøretøjer, jf. § 3 b, og køretøjer, der tilhører en udlænding, og som benyttes her i landet i forbindelse med et tidsbegrænset ophold, jf. § 3 c, kan anmeldes til registrering under en ordning med betaling af forholdsmæssig registreringsafgift. Når en kontrakt ophører eller køretøjet på anden måde udgår af ordningen, har køretøjsejeren tre valgmuligheder.

Ejeren kan vælge at betale restafgiften, jf. § 3 a, stk. 8, § 3 b, stk. 10, og § 3 c, stk. 4. Der vil i denne situation skulle betales afgift på baggrund af den oprindelig beregnede afgift. Det betyder, at køretøjer, som inden den 20. november 2015 er anmeldt til registrering under en ordning med forholdsmæssig betaling af registreringsafgift, ved udgang af ordningen skal betale den oprindelig beregnede restafgift, dvs. på baggrund af de 180 pct., også selv om udgangen af ordningen først sker den 20. november 2015 eller senere.

Ejeren kan endvidere vælge alene at afregne afgift for den periode, dvs. det antal måneder, som køretøjet har kørt under ordningen. Ved efterfølgende videresalg skal der herefter ske afgiftsberigtigelse på ny, jf. § 3 a, stk. 8, § 3 b, stk. 10, og § 3 c, stk. 4. Det vil eksempelvis sige, at der ved videresalg af en forhenværende leasingpersonbil skal ske afgiftsberigtigelse efter samme regler, som er gældende for en almindelig, brugt, importeret personbil. Den efterfølgende afgiftsberigtigelse skal ske på baggrund af 150 pct., hvis det brugte køretøj anmeldes til registrering den 20. november 2015 eller senere.

Endelig kan ejeren vælge at få værdisat køretøjet på ny (værditabsberegning), jf. § 3 a, stk. 7, og § 3 b, stk. 7. Denne mulighed eksisterer ikke, for så vidt angår køretøjer omfattet af § 3 c. Ved en værditabsberegning vurderes køretøjets aktuelle afgiftspligtige værdi, jf. registreringsafgiftslovens § 10. Ud fra denne værdi beregnes registreringsafgiften på ny.

Beregningen af afgiftsdifferencer i henhold til § 3 a, stk. 7, og § 3 b, stk. 7, sker på baggrund af lovforslagets § 1, dvs. på baggrund af de 150 pct., når anmodningen herom er fremsat den 20. november 2015 eller senere. Indtil loven træder i kraft den 1. januar 2016, jf. lovforslagets § 2, stk. 1, administrerer SKAT efter gældende regler, det vil sige, at der i ovennævnte periode for de omfattede køretøjer beregnes afgiftsdifferencer på baggrund af 180 pct. SKAT vil herefter omberegne afgiftsdifferencerne på baggrund af de foreslåede 150 pct. og opkræve forskelsbeløbet.

For en leasingpersonbil, hvoraf der er betalt en forholdsmæssig del af registreringsafgiften efter registreringsafgiftslovens § 3 b, stk. 2, ved indgåelse af en leasingkontrakt inden den 20. november 2015, dvs. på baggrund af 180 pct., kan der således ved kontraktens ophør den 20. november 2015 eller senere ske en genberegning af den forholdsmæssige registreringsafgift i leasingperioden, jf. § 3 b, stk. 7. Beregningen foretages på baggrund af 150 pct. og modregnes herefter i den oprindelig beregnede afgift, som er betalt ved kontraktindgåelse.

Forbruget af afgift i den periode, hvor køretøjet har kørt under en ordning med betaling af forholdsmæssig registreringsafgift, vil være højere ved en afgiftssats på 150 pct. end ved en afgiftssats på 180 pct. Det betyder, at det beløb, som kan tilbagebetales til køretøjsejeren, eller som modregnes i SKATs krav mod køretøjsejeren, jf. nr. 3, vil blive mindre som følge af nedsættelsen af registreringsafgiften. Dette kan illustreres med nedenstående eksempel:

Eksempel på beregning af afgiftsdifference:
En personbil nyregistreres i 2013 og leases i 36 måneder.
Den fulde registreringsafgift opgøres til 176.000 kr.
Bilens pris inkl. registreringsafgift udgør 330.287 kr.
Ved leasing i 36 måneder skal der, jf. registreringsafgiftslovens § 3 b, stk. 2, betales en forholdsmæssig registreringsafgift på 39 pct. af den fulde registreringsafgift, svarende til 68.640 kr. (176.000 kr. x 0,39)
Den ikkebetalte afgift udgør 107.360 kr. (176.000 kr. - 68.640 kr.)
I 2016, når leasingperioden udløber, opgøres bilens aktuelle handelspris inklusive moms og registreringsafgift, til 215.000 kr. Bilen er således nedskrevet i værdi til omkring 65,1 pct. af den oprindelige nypris (215.000 kr. / 330.287 kr.)
Den del af registreringsafgiften, der endnu ikke er betalt, findes ved at »regne baglæns« ud fra bilens handelspris inklusive moms og registreringsafgift.
Ved en afgiftssats på 180 pct. udgør den del af registreringsafgiften, der endnu ikke er betalt, 113.937 kr.
Forskellen mellem den oprindelig opgjorte fulde registreringsafgift og den del af registreringsafgiften, der endnu ikke er betalt, kan således beregnes til 62.063 kr. (176.000 kr. - 113.937 kr.).
Leasingselskabet skal hermed have tilbagebetalt 6.577 kr. (68.640 kr. - 62.063 kr.).
Ved en afgiftssats på 150 pct. udgør den del af registreringsafgiften, der endnu ikke er betalt, 109.394 kr.
Forskellen mellem den oprindelig opgjorte fulde registreringsafgift og den del af registreringsafgiften, der endnu ikke er betalt, kan således beregnes til 66.606 kr. (176.000 kr. - 109.394 kr.)
Leasingselskabet skal hermed have tilbagebetalt 2.034 kr. (68.640 kr. - 66.606 kr.).


Der er endvidere foretaget mindre lovtekniske rettelser i stk. 5.

Ændringsforslaget har ingen provenumæssige konsekvenser, idet der er tale om præcisering samt lovtekniske rettelser.

Dennis Flydtkjær (DF) Jan Rytkjær Callesen (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Kim Christiansen (DF) Morten Marinus (DF) René Christensen (DF) Louise Schack Elholm (V) Jan E. Jørgensen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Jacob Jensen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Britt Bager (V) Merete Riisager (LA) nfmd. Ole Birk Olesen (LA) Brian Mikkelsen (KF) Per Husted (S) Jens Joel (S) Jeppe Bruus (S) Jesper Petersen (S) Mattias Tesfaye (S) Peter Hummelgaard Thomsen (S) Thomas Jensen (S) fmd. Jesper Kiel (EL) Pelle Dragsted (EL) Josephine Fock (ALT) René Gade (ALT) Martin Lidegaard (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Jonas Dahl (SF)

Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Socialdemokratiet (S)47
Dansk Folkeparti (DF)37
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)34
Enhedslisten (EL)14
Liberal Alliance (LA)13
Alternativet (ALT)9
Radikale Venstre (RV)8
Socialistisk Folkeparti (SF)7
Det Konservative Folkeparti (KF)6
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Siumut (SIU)1
Tjóðveldi (T)1
Javnaðarflokkurin (JF)1

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 69

Bilagsnr.
Titel
1
Lovudkast sendt i høring
2
Fastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
3
Henvendelse af 19/11-15 fra Det Økologiske Råd
4
Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
5
Henvendelse af 20/11-15 fra DACF Dansk Autocamper Forening
6
1. udkast til betænkning
7
Henvendelse af 11/12-15 fra DACF Dansk Autocamper Forening
8
Ændringsforslag, fra skatteministeren
9
Henvendelse af 15/12-15 fra Bilbranchen
10
2. udkast til betænkning
11
Henvendelse af 15/12-15 fra KPMG Acor Tax
12
Henvendelse af 15/12-15 fra Finans og Leasing


Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 69

Spm.nr.
Titel
1
Spm. om kommentar til henvendelsen af 19/11-15 fra Det Økologiske Råd, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
2
Spm. om at redegøre for, hvor meget billigere det vil blive at forhøje reparationsgrænsen fra 65 pct. til 75 pct. efter nedsættelsen af registreringsafgiften fra 180 pct. til 150 pct., til skatteministeren, og ministerens svar herpå
3
Spm. om at foretage et regneeksempel for en brugt importeret bil, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
4
Spm. om at underbygge og udrede skønnet af de positive effekter på arbejdsudbuddet ved en nedsættelse af registreringsafgiften fra 180 pct. til 150 pct., til skatteministeren, og ministerens svar herpå
5
Spm. om at redegøre for omfanget af adfærdseffekterne ved en nedsættelse af registreringsafgiften fra 180 pct. til 150 pct., til skatteministeren, og ministerens svar herpå
6
Spm. om kommentar til henvendelsen af 20/11-15 fra DACF Dansk Autocamper Forening, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
7
Spm. om at redegøre for, hvad grundlaget er for vurderingen af SKATs brug af 2-4 årsværk i januar og februar 2016 i forbindelse med administrationen af tilbagebetalingen for biler indregistreret i perioden fra 20/11-15 til 31/12-15, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
8
Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 11/12-15 fra DACF Dansk Autocamper Forening, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
9
Spm. om, hvor meget billigere henholdsvis en benzinbil og en dieselbil, der i dag har en forbrugerpris på henholdsvis 100.000 kr., 200.000 kr., 500.000 kr., 1 mio. kr. og 2 mio. kr., bliver, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
10
Spm. om, hvad der skyldes antagelsen om øget arbejdsudbud, og hvad der skyldes øget køb af biler m.v., til skatteministeren, og ministerens svar herpå
11
Spm. om kommentar til henvendelsen af 15/12-15 fra Bilbranchen, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
12
Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 15/12-15 fra KPMG Acor Tax, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
13
Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 15/12-15 fra Finans og Leasing, til skatteministeren, og ministerens svar herpå