Fremsat den 27. januar 2016 af Pernille
Skipper (EL), Johanne Schmidt-Nielsen (EL), Søren
Søndergaard (EL) og? ?Finn Sørensen (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om, at Danmark på alle punkter skal leve op
til kravene til rettigheder i EU's offerdirektiv
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af folketingsåret 2015-16 at tage de
nødvendig initiativer, der sikrer, at ofre for kriminalitet
i Danmark på alle punkter som minimum er sikret de
rettigheder, der fremgår af EU's offerdirektiv,
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2012/29/EU af 25.
oktober 2012.
Bemærkninger til forslaget
Almindelige bemærkninger
Direktiv 2012/29/EU af 25. oktober 2012,
offerdirektivet, er en af de retsakter, der blev fravalgt, da
Socialdemokratiet, Venstre, Radikale Venstre, Socialistisk
Folkeparti og Det Konservative Folkeparti fastlagde
afstemningstemaet for folkeafstemningen om det danske
EU-retsforbehold den 3. december 2015.
Forslagsstillerne finder det påfaldende
og beklageligt, at de fem partier ved dette fravalg tilsyneladende
ønsker at give ofre for kriminalitet en ringere beskyttelse
i Danmark end den, der gælder i de øvrige
EU-lande.
Forslagsstillerne ønsker ikke, at dansk
retspolitik skal fastlægges i Bruxelles, og kan derfor ikke
tilslutte sig, at Danmark opgiver retsforbeholdet - heller ikke i
forhold til det pågældende direktiv. Omvendt
ønsker forslagsstillerne, at ofre for forbrydelser i Danmark
nyder en beskyttelse, der er mindst lige så god som den, ofre
for forbrydelser nyder i de øvrige EU-lande.
Det fremgår af »Samarbejdet om
retlige og indre anliggender - En analyse af EU-lovgivning omfattet
af retsforbeholdet«, regeringen, 2015, at en
gennemførelse af direktivets bestemmelser i Danmark bl.a.
vil medføre, at dansk politi ved enhver anmeldelse af et
strafbart forhold skal udstede en skriftlig bekræftelse
på anmeldelsen med angivelse af de væsentligste dele af
den anmeldte forbrydelse, og at bekræftelsen efter anmodning
skal oversættes til et sprog, anmelderen forstår.
Endvidere vil myndighedernes forpligtelse til at underrette ofre
for forbrydelser i tilfælde af gerningsmandens undvigelse
eller løsladelse fra fængsel skulle udvides i forhold
til den gældende retsplejelovs bestemmelser.
Ifølge regeringsanalysen vil en
gennemførelse af direktivets bestemmelser endvidere
medføre, at en forurettet har ret til oversættelse af
retsafgørelser, som afslutter straffesagen, og af
skrivelser, som orienterer offeret om afholdelse af retssagen.
Danmark vil også skulle lovfæste regler om, at politiet
er forpligtet til at foretage en individuel vurdering af den
forurettede med henblik på at identificere særlige
beskyttelsesbehov, at kommunikation med ofre skal ske på et
enkelt og letforståeligt sprog, og at ofre skal have ret til
at være ledsaget af en person, som han eller hun selv har
valgt.
I regeringsanalysen anslås det - med
betydelig usikkerhed - at en gennemførelse af direktivets
bestemmelser i Danmark vil medføre årlige merudgifter
på politiets område på 4-6 mio. kr. og på
anklagemyndighedens område på 5-10 mio. kr. Efter
forslagsstillernes opfattelse kan forslaget realiseres inden for
rammerne af de nuværende bevillinger.
Skriftlig fremsættelse
Pernille Skipper
(EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om, at
Danmark på alle punkter skal leve op til kravene i EU's
offerdirektiv.
(Beslutningsforslag nr. B 58)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.