Betænkning afgivet af Socialudvalget
den 21. maj 2015
1. Ændringsforslag
Ministeren for børn, ligestilling,
integration og sociale forhold har stillet 5 ændringsforslag
til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 15. april
2015 og var til 1. behandling den 24. april 2015. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Socialudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale
forhold sendte den 14. januar 2015 dette udkast til udvalget, jf.
SOU alm. del - bilag 87. Den 15. april 2015 sendte ministeren for
børn, ligestilling, integration og sociale forhold de
indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 5
spørgsmål til ministeren for børn,
ligestilling, integration og sociale forhold til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling, men vil stemme
for de stillede ændringsforslag.
4. Politiske bemærkninger
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
støtter lovforslaget. Der har været gennemført
en helhedsanalyse af det danske adoptionssystem med særligt
fokus på internationale fremmedadoptioner. Kammeradvokaten
har også gennemført en undersøgelse af tilsynet
med de adoptionsformidlende organisationer, der har indgået i
helhedsanalysen. Kammeradvokaten har peget på en række
tiltag, som efter hans opfattelse netop skulle overvejes i forhold
til et nyt adoptionssystem, bl.a. anbefalinger om
præciseringer i grundlaget for tilsynet, ligesom der peges
på et behov for tydeliggørelse af indholdet af tilsyn,
og hvem der fører tilsyn med adoptionsbureauerne.
Dansk Folkeparti har indgået en
aftale med størsteparten af folketingets partier. Det
overordnede formål med aftalen er at skabe et nyt
adoptionssystem, at fremtidssikre den internationale
adoptionsformidling til Danmark og at understøtte den
nødvendige stabilitet i adoptionssystemet, samtidig med at
sikkerheden i forhold til de adoptioner, der gennemføres,
øges. Forslaget skal dermed også være med til at
understøtte gode vilkår for de børn, der kommer
til Danmark.
Dansk Folkeparti vil følge
området og anmode om at få en status over, om loven
lever op til intentionerne.
Enhedslistens medlemmer af udvalget
bemærker, at de seneste års skandaler på
adoptionsområdet har vist et stort behov for en
grundlæggende oprydning. Fejl i sagerne, rod i
økonomien og mistanker om såkaldte
børnehøstere kalder på ansvarlige politiske
beslutninger. Men de øvrige partier har ikke vist sig
villige til at gøre det, der skal til, så vi kan
være sikre på, at børn, der kommer til Danmark,
altid gør det på et etisk og juridisk korrekt
grundlag.
Enhedslisten er bekymrede for, at systemet
heller ikke fremover vil være gearet til at sikre, at
adoptioner til Danmark sker, uden at biologiske forældre er
direkte eller indirekte presset til at bortadoptere. Tilsynet i
afgiverlandene er ikke tilfredsstillende, og de økonomiske
incitamenter er desværre ikke elimineret. Der vil ikke
være et egentlig tilsyn i de lande, hvor børnene
kommer fra, og hvor der er fare for, at biologiske forældre
presses eller snydes til at opgive deres børn, ligesom man
ikke vil adskille hjælpearbejde, dvs. økonomiske
donationer, og adoptioner, og der eksisterer derfor fortsat
økonomisk incitament til at fortsætte strømmen
af adoptioner. Enhedslisten mener, at man burde stille krav om en
fuldstændig adskillelse af hjælpearbejde og adoptioner,
og at der bør sikres et uafhængigt tilsyn med de
danske adoptioners grundlag direkte i afgiverlandene, hvor der er
størst risiko for fejl, pres og decideret handel med
børn.
De adopterede selv får desuden ikke
de særlige rettigheder, som et tidssvarende børnesyn
burde føre til. De burde blive sikret reelle rettigheder,
herunder retten til egne papirer, retten til en relation til
biologiske forældre og familie, retten til at blive
understøttet i en relation til oprindelseslandet og retten
til rådgivning og støtte (såkaldt
PAS-rådgivning) uden adoptivfamiliens tilstedeværelse,
fordi de adopterede kommer med en historie og en fortid, og de er
selvstændige individer, som skal respekteres som
sådan.
Lovforslaget betyder desuden, at de samme
skandaleramte private formidlende organisationer får lov til
at fortsætte. Der kommer lidt ekstra krav til den fremtidige
private organisation, men dette står efter Enhedslistens
mening på ingen måde mål med de mange fejl, der
er begået, og den usikkerhed, der historisk er om de private
formidlende organisationer. Det er Enhedslistens holdning, at det
ansvarlige ville have været en statslig formidling.
Det er desuden Enhedslistens holdning, at
det danske samarbejde bør begrænses til lande, der har
underskrevet Haagerkonventionen, som beskytter børnenes
grundlæggende rettigheder i adoptioner. Regeringen og de
øvrige aftalepartier afviste dette krav under henvisning
til, at det ville føre til færre adoptioner samlet
set, hvilket muligvis er sandt. Det er dog Enhedslistens holdning,
at antallet af gennemførte adoptioner må være
sekundært til ønsket om juridisk og etisk korrekte
adoptioner.
Enhedslisten mener, at denne reform af
adoptionssystemet var en historisk chance, som skulle have
været udnyttet til at lave et tidssvarende system, der
sætter de adopterede i centrum. Systemet bør indrettes
med det primære formål at sikre barnets tarv
før, under og efter en eventuel adoption, og hensynet til
adoptivforældre bør være sekundært. Dette
er først og fremmest af hensyn til børnene, men
også af hensyn til de adoptivfamilier, som lider, hvis der
kan sås tvivl om grundlaget for en adoption. Enhedslisten
mener ikke, at det er lykkedes med dette lovforslag, men at man
tværtimod har forsøgt at stoppe kritik af et
grundlæggende skævt system med kosmetiske
ændringer, og Enhedslisten kan derfor ikke støtte
lovforslaget.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af ministeren for
børn, ligestilling, integration og sociale forhold,
tiltrådt af udvalget:
1) I
indledningen indsættes efter »27. december 2014«:
»og § 1 i lov nr. 530 af 29. april 2015«.
[Konsekvensændring]
2)
Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
»01. § 9, stk. 3 og 4, affattes således:
»Stk. 3.
Adoption kan meddeles efter stk. 2, hvis betingelserne for
anbringelse af barnet uden for hjemmet i § 58, stk. 1, nr. 1
eller 2, i lov om social service er opfyldt og det er
sandsynliggjort, at forældrene varigt vil være ude af
stand til at varetage omsorgen for barnet, og at adoption af hensyn
til kontinuiteten og stabiliteten i barnets opvækst vil
være bedst for barnet.
Stk. 4.
Når barnet er anbragt uden for hjemmet i en plejefamilie, jf.
§ 66, stk. 1, nr. 1-3, i lov om social service, og
betingelserne for anbringelse af barnet uden for hjemmet i §
58, stk. 1, i lov om social service er opfyldt, kan adoption efter
stk. 2 meddeles plejeforældrene, hvis barnets tilknytning til
plejefamilien har antaget en sådan karakter, at det vil
være skadeligt for barnet at bryde denne tilknytning, navnlig
under hensyn til kontinuiteten og stabiliteten i barnets
opvækst og til barnets relation til sine
forældre.««
[Konsekvensændring]
3) Nr. 4
affattes således:
»4. I §
25, nr. 3, ændres »§§ 6 og 8,
og« til: »§§ 6 og 8,«, og i nr. 4 ændres », jf. §
9.« til: », jf. § 9, og«.«
[Lovteknisk ændring]
4)
Efter nr. 9 indsættes som nye numre:
»02. I §
34, stk. 1, nr. 1, ændres »efter § 30, stk.
2,« til: »i en tilladelse efter § 30, stk. 1,
eller tilsidesætter regler fastsat i medfør af §
30 c,«.
03. I
§ 34, stk. 1, nr. 2, ændres
»§§ 31-33« til: »§ 31, § 32
eller § 33«.
04. I
§ 34, stk. 3, ændres
»§ 30, stk. 2« til: »§ 30
c«.«
[Konsekvensændringer]
Ny paragraf
5)
Efter § 1 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
I lov nr. 530 af 29. april 2015 om ændring
af adoptionsloven, lov om social service,
forældreansvarsloven og lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område (Lempelse af
betingelserne for adoption uden samtykke m.v.) foretages
følgende ændring:
1. § 1,
nr. 2, ophæves.«
[Lovteknisk ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Adoptionsloven er efter lovforslagets
fremsættelse blevet ændret ved § 1 i lov nr. 530
af 29. april 2015 om ændring af adoptionsloven, lov om social
service, forældreansvarsloven og lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område (Lempelse af
betingelserne for adoption uden samtykke m.v.). I indledningen til
§ 1 indsættes en henvisning til denne
ændringslov.
Til nr. 2 og 5
Ved § 1, nr. 2, i lov nr. 530 af 29.
april 2015 ændres adoptionslovens regler om adoption uden
samtykke i § 9, stk. 3 og 4. Efter den nye bestemmelse i stk.
3 er det en betingelse for adoption uden samtykke, at adoptionen
vil være til gavn for barnet.
Ved lovforslagets § 1, nr. 1,
foreslås det, at den generelle betingelse for adoption i
lovens § 2 ændres fra »til gavn for barnet«
til »bedst for barnet«. Det foreslås, at en
tilsvarende sproglig modernisering foretages i lovens § 9,
stk. 3. Af lovtekniske grunde er det således
nødvendigt at nyaffatte § 9, stk. 3 og 4, i
lovforslaget og samtidig ophæve § 1, nr. 2, i lov nr.
530 af 29. april 2015.
Til nr. 3
Formålet med ændringen er at
præcisere, hvilket af de to forekomster af ordet
»og« i adoptionslovens § 25, nr. 3, der skal
udgå.
Til nr. 4
Den gældende § 34 i
adoptionsloven indeholder straffebestemmelser, der henviser til
lovens § 30, stk. 2, og §§ 31-33. Imidlertid
foreslås § 30, stk. 2, ændret, og der
foreslås indsat en række bestemmelser mellem § 31
og § 32. Det er derfor nødvendigt at ændre
henvisningerne i § 34.
§ 34, stk. 1, nr. 1, vedrører
straf for tilsidesættelse af vilkår for at yde
adoptionshjælp, der er fastsat efter den gældende
bestemmelse i § 30, stk. 2, i forbindelse med en tilladelse
til at yde adoptionshjælp efter § 30, stk. 1. Efter
lovforslaget kan der efter den foreslåede
bemyndigelsesbestemmelse i § 30 c fastsættes generelle
regler for at yde adoptionshjælp, og disse regler skal delvis
træde i stedet for de vilkår, der i dag
fastsættes efter § 30, stk. 2. Adgangen til at knytte
vilkår til en tilladelse til at yde adoptionshjælp
videreføres i det foreslåede § 30, stk. 1. Derved
svarer de foreslåede bestemmelser i § 30, stk. 1, og
§ 30 c om vilkår for og regler om ydelse af
adoptionshjælp til den gældende bestemmelse i §
30, stk. 2. § 34, stk. 1, nr. 1, ændres derfor,
således at den henviser til disse to bestemmelser.
Tilsvarende ændres henvisningen i
§ 34, stk. 3, fra § 30, stk. 2, til § 30 c.
Indsættelsen af de foreslåede
nye bestemmelser i §§ 31 a-31 j betyder på grund af
henvisningen i § 34, stk. 1, nr. 2, til §§ 31-33, at
overtrædelse af disse bestemmelser vil være strafbart,
hvilket ikke er tilsigtet. Henvisningen til §§ 31-33
omformuleres derfor, således at den ikke omfatter
overtrædelse af §§ 31 a-31 j.
Orla Hav (S) fmd. Pernille Rosenkrantz-Theil (S)
Mette Reissmann (S) Jens Joel (S) Karen J. Klint (S) Astrid Krag
(S) Julie Skovsby (S) Marlene Borst Hansen (RV) Liv Holm Andersen
(RV) Lotte Rod (RV) Trine Mach (SF) Özlem Sara Cekic (SF)
Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Finn Sørensen (EL) Pernille
Skipper (EL) Hans Andersen (V) Anne-Mette Winther Christiansen (V)
nfmd. Tina Nedergaard (V) Finn
Thranum (V) Sophie Løhde (V) Fatma Øktem (V) Karen
Ellemann (V) Karin Nødgaard (DF) Susanne Eilersen (DF)
Karina Adsbøl (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Merete
Riisager (LA) Thyra Frank (LA) Tom Behnke (KF)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Alternativet (ALT) | 1 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 187
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringsnotat og høringssvar,
fra ministeren for børn, ligestilling, integration og
sociale forhold | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 4 | Ændringsforslag, fra ministeren for
børn, ligestilling, integration og sociale forhold | 5 | 1. udkast til betænkning |
|
Oversigt over spørgsmål og svar
vedrørende L 187
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm., om risikoen for gentagelse af de
seneste års skandalesager omkring det danske adoptionssystem
vil mindskes med vedtagelsen af dette lovforslag, til ministeren
for børn, ligestilling, integration og sociale forhold, og
ministerens svar herpå | 2 | Spm. om, hvorfor man har valgt at
fortsætte privat adoptionsformidling frem for at lade staten
overtage, til ministeren for børn, ligestilling, integration
og sociale forhold, og ministerens svar herpå | 3 | Spm. om, hvorfor man har valgt ikke at lade
sig inspirere af det amerikanske system, for så vidt
angår tilsyn i afgiverlande, til ministeren for børn,
ligestilling, integration og sociale forhold, og ministerens svar
herpå | 4 | Spm. om at redegøre for Den
Europæiske Menneskerettighedskonventions bestemmelse om ret
til familieliv i forhold til adopterede børns ret til at
have kontakt med sin biologiske familie, til ministeren for
børn, ligestilling, integration og sociale forhold, og
ministerens svar herpå | 5 | Spm. om, hvorfor man ikke begrænser
dansk samarbejde til afgiverlande, der har ratificeret
Haagerkonventionen, til ministeren for børn, ligestilling,
integration og sociale forhold, og ministerens svar
herpå |
|