L 195 Forslag til lov om ændring af ligningsloven, kildeskatteloven og personskatteloven.

(Nedsættelse af loft over rejsefradrag, øget beskatning af fri bil, beskatning af fuldt skattepligtiges udenlandske lønindkomst, beskatning ved arbejdsudleje og udvidet beskatning af lønarbejde i Danmark).

Af: Skatteminister Thor Möger Pedersen
Udvalg: Skatteudvalget
Samling: 2011-12
Status: Stadfæstet

Betænkning

Afgivet: 06-09-2012

Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 6. september 2012

20111_l195_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 6. september 2012

1. Ændringsforslag

Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet 7 ændringsforslag til lovforslaget.


2. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 14. august 2012 og var til 1. behandling den 20. august 2012. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.


Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 5 møder.


Høring

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og skatteministeren sendte den 2. juli 2012 dette udkast til udvalget, jf. alm. del - bilag 311. Den 14. august 2012 sendte skatteministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.


Skriftlige henvendelser

Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:


Anders Laust Friis Andersen,


Michael Arendahl,


Jan Bjerregård, Herning,


Bornholms Regionskommune,


Burmeister & Wain Scandinavian Contractor A/S,


Dansk Byggeri,


Dansk Missionsråd,


Central Denmark EU Office m.fl.,


Klavs Dahl Christensen, Risskov,


COWI A/S,


Danske Maritime,


Esbjerg Kommune,


Foreningen af Rådgivende Ingeniører,


Nina Hermanson, København S,


Johnny Holgaard, Monaco,


Ingeniørforeningen,


Nina Ivy, London,


JKM ApS,


Magnus Justesen,


Munck Asfalt A/S,


Lars Møller,


Mads Petersen,


PWC,


Rejsearbejdere.dk,


Revisoft,


Daniel Schrøder,


Ole Tejsner og


Nikky Torres.


Skatteministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser.


Deputationer

Endvidere har følgende mundtligt over for udvalget redegjort for deres holdning til lovforslaget:


COWI A/S,


Dansk Byggeri,


Dansk Missionsråd og NGO Forum,


Danske Maritime,


Det Syddanske EU-kontor og Midtjyllands EU-kontor,


Foreningen af Rådgivende Ingeniører,


Ingeniørforeningen,


Maskinmestrenes Forening,


Munck Asfalt A/S og


Rejsearbejdere.dk.


Spørgsmål

Udvalget har stillet 68 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig besvarelse som skatteministeren har besvaret, bortset fra spørgsmål 64-68, der forventes besvaret inden 2. behandling.


3. Indstillinger og politiske bemærkninger

Et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse af DF og LA) indstiller lovforslaget til vedtagelse. Flertallet vil stemme imod de stillede ændringsforslag.


Venstres og Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget udtaler, at Venstre og Det Konservative Folkeparti er en del af skatteaftalen. Det skyldes, at Venstre og Det Konservative Folkeparti fik afgørende indrømmelser til aftalen i forhold til regeringens udspil til en skattereform. For Venstre og Det Konservative Folkeparti var det helt afgørende, at boligejerne skulle kunne fortsætte med den tryghed, som skattestoppet siden 2001 under VK-regeringen har betydet. For Venstre og Det Konservative Folkeparti var det helt afgørende, at der ikke blev foretaget et angreb på folkepensionens grundbeløb, som regeringen lagde op til i sit udspil. For Venstre og Det Konservative Folkeparti var det endvidere afgørende, at den foreslåede aldersdiskrimination, som regeringen lagde op til i sit udspil, blev fjernet. Endelig var det helt centralt, at skattereformen indeholder reelle skattelettelser for knap 8 mia. kr., jf. skatteministerens svar af 3. september 2012 på L 194 - spørgsmål 19.


Venstre og Det Konservative Folkeparti havde gerne set, at en endnu større del af skatteaftalen var blevet finansieret med midler uden for skattesystemet. Venstre og Det Konservative Folkeparti opnåede dog så store indrømmelser, at aftalen indeholder reelle skattelettelser for knap 8 mia. kr.


Venstre og Det Konservative Folkeparti finder, at det er helt afgørende, at det skal kunne betale sig at arbejde. Derfor indførte VK-regeringen i sin tid beskæftigelsesfradraget, afskaffede mellemskatten og løftede hundredetusinder ud af topskatten.


Lempelserne med skatteaftalen ligger derfor i fin forlængelse af VK-regeringens tiltag på skatteområdet: højere gevinst ved at være i beskæftigelse i forhold til at være på passiv forsørgelse, og at færre skal betale den højeste marginalskat. Begge elementer gavner arbejdsudbuddet og giver en større tilskyndelse til både at være i beskæftigelse, uddanne sig og yde en ekstra indsats.


Fra begyndelsen af forløbet omkring skatteaftalen har Venstre og Det Konservative Folkeparti gjort det klart, at en række af de aftalte skattefinansieringsforslag bestemt ikke er uproblematiske. Desværre har regeringen ikke været indstillet på at forbedre skatteaftalen, bl.a. når det gælder skatteforholdene for udsendte danskere. Venstre og Det Konservative Folkeparti står naturligvis ved den indgåede aftale, men ærgrer sig over, at regeringen ikke har været villig til at lytte til den berettigede kritik.


Venstre og Det Konservative Folkeparti bemærker, at der i skatteaftalen alene er to bindinger på aftalepartierne.


For det første ligger boligejernes skatteforhold fast frem til 2020. Venstre og Det Konservative Folkeparti har siden 2001 stået vagt om trygheden for boligejerne. At aftalen indeholder, at også regeringen er bundet til denne målsætning de kommende år, er positivt og sikrer tryghed for den enkelte boligejer og boligmarkedet generelt.


For det andet betyder de ændrede skatteforhold for kapitalpensioner, herunder rabatten ved udbetaling i 2013, at der er betydelig usikkerhed om provenuet af denne del af skatteaftalen. For Venstre og Det Konservative Folkeparti har det været afgørende, at måtte provenuet blive større end regeringens vurderinger, vil merprovenuet ubeskåret gå til at nedbringe statens gæld. Uden denne binding ville der være en risiko for, at et ekstraprovenu ville blive anvendt som kortvarig finansiering, og dermed ville der mangle finansiering i fremtiden.


Et mindretal i udvalget (DF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag. Forkastes ændringsforslagene, vil mindretallet indstille lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.


Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget udtaler, at Dansk Folkeparti er stærkt utilfredse med udvalgsbehandlingen af lovforslaget, da skatteministeren ikke har givet fyldestgørende svar, og i flere tilfælde slet ikke har svaret på spørgsmålene. Samme tendens gør sig gældende i skatteministerens besvarelser på flere henvendelser fra borgere og organisationer, hvor ministeren heller ikke har villet svare på spørgsmål om beskæftigelsesmæssige, konkurrenceevne- eller provenumæssige konsekvenser ved afskaffelsen af ligningslovens § 33 A. Skatteministeren har på ingen måde været villig til at give udvalget de oplysninger, som er nødvendige, for at Folketinget kan stemme om lovforslaget på det mest oplyste grundlag.


Dansk Folkeparti er derfor dybt uforstående over for, hvordan de andre partier kan stemme for et lovforslag, som i udvalgsarbejdet er blevet så voldsomt kritiseret af høringsparterne, og hvor de negative konsekvenser af lovforslaget er blevet så dårligt eller slet ikke belyst af skatteministeren.


Dansk Folkeparti er modstandere af afskaffelsen af ligningslovens § 33 A, da omkostningerne ved afskaffelsen er alt for store. Afskaffelsen af paragraffen vil ramme alt fra erhvervsliv, kirkelige organisationer og universiteter til nødhjælpsarbejdsorganisationer. Dansk Folkeparti bemærker også, at stort set alle høringssvar er negative, og at skatteministeren har modtaget et brev fra 24 af landets største virksomheder, som advarer imod denne lovændring, dog uden at dette virker til at have gjort noget indtryk på partierne bag lovforslaget.


De negative konsekvenser ved afskaffelsen af ligningslovens § 33 A er bl.a. følgende:


- Mange danske virksomheder får deres konkurrenceevne forringet, da de skal betale mere i løn til den enkelte medarbejder, når lønnen nu skal beskattes på dansk skatteniveau.

- Det vil fremover blive sværere at finde medarbejdere, som vil tage en tørn i udlandet.

- Arbejdspladser vil flytte til udlandet.

- Udenlandske ansættelser vil ikke længere bidrage til en positiv udvikling i Danmark.

- Der ansættes udlændinge til at udføre danske projekter i udlandet, hvilket medfører, at danske medarbejdere mister værdifuld udenlandsk viden og erfaring.



Det er Dansk Folkepartis overbevisning, at omkostningerne og de negative konsekvenser af afskaffelsen af ligningslovens § 33 A hurtigt vil undergrave det forventede skatteprovenu, hvilket en stor del af høringsparterne og de organisationer, som har været i foretræde for udvalget, også udtrykker.


En anden del af lovforslaget er nedsættelsen af loftet over rejsefradraget fra 50.000 til 25.000 kr. Målet skulle være at gå efter udenlandsk arbejdskraft, der ikke betaler ret meget skat i Danmark, men forslaget har store konsekvenser for de danskere, der rammes af ændringen. F.eks. bliver mange jyske og bornholmske håndværkere ramt. Det mindsker mobiliteten på det danske arbejdsmarked, og ifølge beregningerne fra Skatteministeriet betyder det, at de pågældende danskere mister 3.700 kr. i rådighedsbeløb om året. Det gør, at Dansk Folkeparti ikke kan støtte en forringelse af rejsefradraget.


Angående beskatningen af fri bil er Dansk Folkeparti imod, at det kommer til at virke med tilbagevirkende kraft. Derfor har Dansk Folkeparti stillet ændringsforslag, som indebærer, at de foreslåede ændringer vedrørende fri bil kun får virkning for fremtidige anskaffelser af firmabiler.


Ændringerne omkring beskatning ved arbejdsudleje og udvidet beskatning af lønarbejde i Danmark kan Dansk Folkeparti godt støtte, men da skatteministeren har afvist en opdeling af lovforslaget, hvilket ellers er normal kutyme i Folketinget, er det ikke muligt for Dansk Folkeparti at stemme for de elementer, som partiet godt kan støtte.


Et andet mindretal i udvalget (LA) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de stillede ændringsforslag.


Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.


En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.


4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Til titlen

Af et mindretal (DF), tiltrådt af et mindretal (LA):

1) Titlen affattes således:

»Forslag


til


Lov om ændring af ligningsloven og kildeskatteloven


(Øget beskatning af fri bil, beskatning ved arbejdsudleje og udvidet beskatning af lønarbejde i Danmark)«


[Ændring af lovens titel, som følge af at ændringerne vedrørende nedsættelse af loft over rejsefradrag og beskatning af fuldt skattepligtiges udenlandske lønindkomst udgår af lovforslaget, jf. ændringsforslag nr. 2. ]

Til § 1

Af et mindretal (DF), tiltrådt af et mindretal (LA):

2) Nr. 1, 2, 3, 6 og 7 udgår.

[Ændringerne vedrørende nedsættelse af loft over rejsefradrag og beskatning af fuldt skattepligtiges udenlandske lønindkomst udgår af lovforslaget]

Til § 2

Af et mindretal (DF), tiltrådt af et mindretal (LA):

3) Nr. 5 og 6 udgår.

[Konsekvensændringer som følge af, at ophævelsen af ligningslovens § 33 A udgår]

Til § 3

Af et mindretal (DF), tiltrådt af et mindretal (LA):

4) Paragraffen udgår.

[Konsekvensændring som følge af, at ophævelsen af ligningslovens § 33 A udgår]

Til § 4

Af et mindretal (DF), tiltrådt af et mindretal (LA):

5) Stk. 2, 3 og 5 udgår.

[Ikrafttrædelsesbestemmelserne vedrørende nedsættelse af loft over rejsefradrag og beskatning af fuldt skattepligtiges udenlandske lønindkomst udgår]

Af et mindretal (DF), tiltrådt af et mindretal (LA):

6) Stk. 4 affattes således:

»Stk. 4. § 1, nr. 4 og 5, har virkning fra og med den 1. januar 2013. § 1, nr. 4 og 5 finder dog ikke anvendelse på biler, der på tidspunktet for lovens ikrafttræden beskattes i henhold til ligningslovens § 16, stk. 4.«

[Ændret ikrafttræden vedrørende øget beskatning af fri bil]

Af et mindretal (DF), tiltrådt af et mindretal (LA):

7) I stk. 8 ændres »ændringerne af ligningslovens § 9, stk. 4, som affattet ved § 1, nr. 1, af ligningslovens § 9 A, som affattet ved § 1, nr. 2 og 3, af ligningslovens § 16, stk. 4, som affattet ved § 1, nr. 4 og 5 og af ophævelsen af ligningslovens § 33 A, jf. § 1, nr. 7« til: »ændringen af ligningslovens § 16, stk. 4, som affattet ved § 1, nr. 4 og 5«.

[Konsekvensændring, som følge af at ophævelsen af ligningslovens § 33 A og ændringerne vedrørende nedsættelse af loft over rejsefradrag udgår]

Bemærkninger

Til nr. 1-5 og 7

Ændringsforslagene indebærer, at de i lovforslaget foreslåede ændringer vedrørende nedsættelse af loft over rejsefradrag og beskatning af fuldt skattepligtiges udenlandske lønindkomst (ophævelsen af ligningslovens § 33 A) udgår af lovforslaget.


Til nr. 6

Ændringsforslaget indebærer, at de foreslåede ændringer vedrørende fri bil kun får virkning for fremtidige anskaffelser af firmabiler.


Ane Halsboe-Larsen (S) Benny Engelbrecht (S) Jacob Bjerregaard (S) John Dyrby Paulsen (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Nadeem Farooq (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV) Camilla Hersom (RV) Jonas Dahl (SF) Jesper Petersen (SF) Frank Aaen (EL) Stine Brix (EL) Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Hans Andersen (V) Gitte Lillelund Bech (V) fmd. Martin Geertsen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Henrik Høegh (V) Torsten Schack Pedersen (V) Troels Lund Poulsen (V) Mads Rørvig (V) Dennis Flydtkjær (DF) Mikkel Dencker (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Karina Adsbøl (DF) Ole Birk Olesen (LA) nfmd. Brian Mikkelsen (KF)

Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)47
Socialdemokratiet (S)44
Dansk Folkeparti (DF)22
Radikale Venstre (RV)17
Socialistisk Folkeparti (SF)16
Enhedslisten (EL)12
Liberal Alliance (LA)9
Det Konservative Folkeparti (KF)8
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Siumut (SIU)1
Sambandsflokkurin (SP)1
Javnaðarflokkurin (JF)1

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 195


Bilagsnr.
Titel
1
Fastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
2
Henvendelse af 13/8-12 fra Esbjerg Kommune m.fl.
3
Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
4
Henvendelse af 6/8-2012 fra Lars Holte Nielsen, Central Denmark EU Office m.fl.
5
Henvendelse af 16/8-2012 fra Burmeister & Wain Scandinavian Contractor A/S
6
Henvendelse af 17/8-12 fra PwC
7
Henvendelse af 20/8-12 fra COWI
8
Henvendelse af 20/8-12 fra Danske Maritime
9
Skatteministerens svar på udvalgsspørgsmål stillet inden lovforslagets fremsættelse
10
Materiale i forbindelse med Det Syddanske EU-kontors og Midtjyllands EU-kontors foretræde den 23. august 2012
11
Henvendelse af 22/8-12 fra Munck Asfalt a/s
12
Henvendelse af 24/8-12 fra Danske Maritime
13
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 6/8-12 fra Central Denmark EU Office m.fl.
14
Henvendelse af 22/8-12 fra Bornholms Regionskommune
15
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 20/8-12 fra COWI
16
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 20/8 fra Danske Maritime
17
Henvendelse af 19/8-12 fra Klavs Dahl Christensen, Risskov
18
Henvendelse af 22/8-12 fra Nina Hermanson, København S
19
Henvendelse af 23/8-12 fra Revisoft
20
1. udkast til betænkning
21
Henvendelse af 24/8-12 fra Johnny Holgaard, Monaco
22
Henvendelse af 24/8-12 fra Magnus Justesen
23
Svar på FIU spørgsmål 291 (Alm. del - §) vedrørende lovforslaget
24
Henvendelse af 25/8-12 fra Daniel Schrøder
25
Henvendelse af 25/8-12 fra Mads Petersen
26
Henvendelse af 24/8-12 fra Lars Møller
27
Henvendelse af 27/8-12 fra Michael Arendahl
28
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 22/8-12 fra Munck Asfalt
29
Henvendelse af 27/8-12 fra Foreningen af Rådgivende Ingeniører
30
Henvendelse af 28/8-12 fra Nina Ivy, London
31
Henvendelse af 27/8-12 fra Nikky Torres
32
Henvendelse af 27/8-12 fra Jan Bjerregård, Herning
33
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 13/8-12 fra Esbjerg Kommune m.fl.
34
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 27/8-12 fra Foreningen af Rådgivende Ingeniører
35
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 17/8-12 fra Burmeister & Wain Scandinavian Contractor A/S
36
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 17/8-12 fra PwC
37
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 19/8-12 fra Klavs Dahl Christensen, Risskov
38
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 22/8-12 fra Nina Hermanson, København S
39
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 23/8-12 fra Revisoft
40
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 24/8-12 fra Johnny Holgaard, Monaco
41
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 24/8-12 fra Magnus Justesen
42
Henvendelse af 29/8-12 fra Ingeniørforeningen
43
Henvendelse af 29/8-12 fra Dansk Missionsråd
44
Henvendelse af 29/8-12 fra Johnny Holgaard, Monaco
45
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 29/8-12 fra Ingeniørforeningen
46
Henvendelse af 30/8-12 fra Klavs Dahl Christensen
47
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 28/8-12 fra Nina Ivy, London
48
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 29/8-12 fra Dansk Missionsråd
49
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 29/8-12 fra Johnny Holgaard, Monaco
50
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 27/8-12 fra Jan Bjerregård, Herning
51
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 27/8-12 fra Nikky Torres
52
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 27/8-12 fra Michael Arendahl
53
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 24/8-12 fra Lars Møller
54
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 25/8-12 fra Mads Petersen
55
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 25/8-12 fra Daniel Schrøder
56
2. udkast til betænkning
57
Henvendelse af 30/8-12 fra Lars Møller
58
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 22/8-12 fra Bornholms Regionskommune
59
Henvendelse af 28/8-12 fra Rejsearbejdere.dk
60
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 30/8-12 fra Klavs Dahl Christensen
61
Henvendelse af 1/9-12 fra JKM ApS
62
Henvendelse af 3/9-12 fra COWI
63
Henvendelse af 3/9-12 fra Ole Tejsner
64
3. udkast til betænkning
65
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 3/9-12 fra Ole Tejsner
66
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 28/8-12 fra Rejsearbejdere.dk
67
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 3/9-12 fra COWI
68
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 1/9-12 fra JKM ApS
69
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 24/8-12 fra Danke Maritime
70
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 30/8-12 fra Lars Møller
71
Henvendelse af 4/9-12 fra Klavs Dahl Christensen
72
Henvendelse af 4/9-12 fra Rejsearbejdere.dk
73
Nyt tidspunkt for betænkningsafgivelse over lovforslaget
74
Henvendelse af 4/9-12 fra Dansk Byggeri
75
Henvendelse af 4/9-12 fra Anders Laust Friis Andersen
76
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 4/9-12 fra Klavs Dahl Christensen
77
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 4/9-12 fra Dansk Byggeri
78
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 4/9-12 fra Anders Laust Friis Andersen
79
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 4/9-12 fra Rejsearbejdere.dk


Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 195


Spm.nr.
Titel
1
Spm. om, hvor mange der i hver landsdel forventes at blive ramt af det nedsatte rejsefradrag, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
2
Spm. , om ministeren er enig i, at nedsættelsen af rejsefradraget vil ramme udkantskommuner hårdere end andre kommuner, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
3
Spm. om, hvad den lavere mobilitet på det danske arbejdsmarked grundet forringelsen af rejsefradraget vil koste det danske samfund, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
4
Spm. om, hvordan SKAT agter at kontrollere, om der ved udbetaling af skattefri rejse- og befordringsgodtgørelse er indgået aftale med arbejdsgiveren om lønnedgang for at få udbetalt godtgørelse, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
5
Spm. om, hvor mange danskere der vil miste deres arbejde på grund af afskaffelsen af ligningslovens § 33 A, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
6
Spm. , om det ikke bekymrer ministeren, at der kun er negative høringssvar om ophævelsen af ligningslovens § 33 A, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
7
Spm. om, hvor meget afskaffelsen af ligningslovens § 33 A vil nedbringe det humanitære arbejde med, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
8
Spørgsmål om, hvor mange færre danske medarbejdere der fremover forventes udstationeret i udlandet grundet afskaffelsen af ligningslovens § 33 A, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
9
Spm. om, hvor meget ændringen af reglerne om beskatning af fuldt skattepligtiges udenlandske lønindkomst forventes at koste danske virksomheder, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
10
Spm. , om det for ændringen af reglerne om beskatning af fuldt skattepligtiges udenlandske lønindkomst er medregnet i det forventede provenu, at der vil blive tale om tab af synergieffekt, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
11
Spm. , om ministeren forventer en adfærdsændring i udstationeringen af dansk arbejdskraft, hvis ligningslovens § 33 A afskaffes, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
12
Spm. , om det er ministerens vurdering, at de negative adfærdsmæssige konsekvenser af afskaffelsen af ligningslovens § 33 A kan komme til at overstige provenuet, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
13
Spm. , om ministeren er enig med Ingeniørforeningen i, at afskaffelsen af ligningslovens § 33 A kan medføre færre danskere med international erfaring og færre danskere med centrale placeringer i globale virksomheder, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
14
Spm. om, hvad ministerens holdning er til, at danske virksomheder på grund af afskaffelsen af ligningslovens § 33 A fremover skal betale mere i løn til medarbejderne for at gøre udstationering attraktiv, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
15
Spm. om ministeren kan bekræfte, at en del personer, som anvender ligningslovens § 33 A, ikke har adgang til danske velfærdsydelser, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
16
Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag, der bevirker, at ændringerne om fri bil ikke virker med tilbagevirkende kraft, men alene får virkning for fremtidige anskaffelser af firmabiler, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
17
Spm. om at redegøre for de beregningstekniske forudsætninger bag skønnet over den varige svækkelse af de offentlige finanser på ca. 50 mio. kr., til skatteministeren, og ministerens svar herpå
18
Spm. , om ministeren er enig i, at når erhvervslivets konkurrenceevne påvirkes negativt af en ophævelse af ligningslovens § 33A, har det også en negativ indflydelse på de offentlige finanser, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
19
Spm. om at oplyse landefordelingen for personerne, der i 2010 fik halv eller hel lempelse efter ligningslovens § 33 A, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
20
Spm. om at oplyse fordelingen på uddannelsesmæssig baggrund for personerne, der i 2010 fik halv eller hel lempelse efter ligningslovens § 33 A, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
21
Spm. , om ministeren kan bekræfte, at en konsekvens af ophævelsen af ligningslovens § 33 A vil være, at danskere, der er udsendt, i en lang række tilfælde vil komme til at betale mere i skat end danskere, der arbejder i Danmark, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
22
Spm. om, hvilke lande der har sociale bidrag, som der ikke kan gives creditlempelse for i den danske skat, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
23
Spm. om ministeren mener, at det er rimeligt, at udsendte danskere skal betale mere i skat end danskere, der arbejder i Danmark, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
24
Spm. om redegørelse for, hvorfor det er i orden, at sømænd på DIS-ordningen ikke bidrager til den danske velfærdsstat, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
25
Spm. om en redegørelse for, hvorfor det er nødvendigt at have en DIS-ordning, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
26
Spm. , om ministeren mener, at man kan overføre argumenterne for at have en DIS-ordning til, hvorfor man har en bestemmelse som ligningslovens § 33 A, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
27
Spm. , om ministeren kan bekræfte, at man i lande omkring Danmark - Sverige, Norge, Finland og Tyskland - har en ordning, der minder om ligningslovens § 33 A, og at en afskaffelse af ligningslovens § 33 A dermed vil stille udsendte danskere dårligere skattemæssigt end udsendte fra de pågældende lande, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
28
Spm. om uddybning af, hvad ministeren mener med følgende sætning: »En dansk virksomhed vil kunne vælge at outsource opgaver til andre virksomheder. Herefter vil opgaven ikke blive anset for en del af den danske virksomhed, og der vil ikke være tale om arbejdsudleje«, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
29
Spm. om, hvad ministerens følgende sætning dækker over ». . . det almindelige skibsbygningsarbejde og de processer, der indgår som en del af bygningen af et skib, og som foregår på værftets areal. . .«, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
30
Spm. om, hvilken effekt på provenuet der vil være, hvis ordningen i stedet ændres, således at grænsen for fuld skattepligt flyttes fra seks til ni måneder, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
31
Spm. om, hvilken effekt på provenuet der vil være, hvis ordningen i stedet ændres, således at grænsen for fuld skattepligt flyttes fra seks til tolv måneder, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
32
Spm. om, hvad der begrunder den forskellige skattemæssige behandling af statsligt udsendte og udsendte fra offentlige - ikkestatslige - organisationer, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
33
Spm. om at stille ændringsforslag om deling af lovforslaget, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
34
Spm. om, hvilke forudsætninger om adfærd der ligger til grund for provenuberegningen på afskaffelsen af ligningsloven §33 A, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
35
Spm. om at oplyse provenukonsekvenserne, hvis COWI's antagelser om effekten alene på deres virksomhed er korrekte, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
36
Spm. om, hvor stor en andel af dem, der anvender ligningslovens § 33 A, der har familie i Danmark, er singler, eller
tager familien med til udlandet, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
37
Spm. , om de job, som Danmark mister til udlandet ved ophævelsen af ligningslovens § 33 A, kommer tilbage til Danmark, hvis man fortryder og sidenhen genindfører ligningslovens § 33 A, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
38
Spm. om der kan være danskere, der ikke har adgang til danske velfærdsydelser, når de er udsendt og benytter ligningslovens § 33 A, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
39
Spm. om, hvor mange danskere, som ved afskaffelsen af ligningslovens § 33 A vil blive fuldt beskattet i Danmark, selvom de ikke har adgang til danske velfærdsydelser, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
40
Spm. , om danskere i fremtiden vil betale fuld dansk skat under udlandsopholdet uden at have adgang til danske sociale velfærdsydelser, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
41
Spm. om, hvorfor man skattemæssigt skal behandles anderledes, blot fordi man sælger eller fremlejer sin bopæl, hvis man i en kortere periode flytter til udlandet, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
42
Spm. om virksomheders og organisationers bemærkninger om, at en ophævelse af ligningslovens § 33 A vil medføre udflytning af arbejdspladser og tab af ordrer, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
43
Spm. om, hvorvidt ministeren eller Skatteministeriet bedre kan gennemskue konsekvenserne af en ophævelse af ligningslovens § 33 A end de virksomheder og organisationer, der benytter ordningen, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
44
Spm. om, hvorfor man kan opretholde en skattefritagelse som DIS-ordningen, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
45
Spm. om, hvilke forudsætninger der er lagt ind i forbindelse med provenuberegningerne på en ophævelse af ligningslovens § 33 A, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
46
Spm. , om Skatteministeriet har undersøgt, hvor mange af de knap 6.000 personer, der benytter ligningslovens § 33 A, der bliver udsendt med en nettolønsordning, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
47
Spm. , om ligningslovens § 33 A ikke også har været med til at fastholde danske virksomheders generelle konkurrenceevne på verdensmarkederne og har medvirket til at fremme den danske beskæftigelse, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
48
Spm. om, hvor mange europæiske lande der benytter sig af en DIS-ordning, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
49
Spm. om, hvor mange europæiske lande, der benytter sig af en eksemptionsordning, som minder om eller har samme effekt som ligningslovens § 33 A, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
50
Spm. , om en ophævelse af ligningslovens § 33 A vil medføre, at man skattemæssigt bliver stillet bedre, hvis man i den periode, man er i udlandet, opgiver sin fulde danske skattepligt, end hvis man ikke gør det, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
51
Spm. , om der har været fortilfælde af, at en skattelovsændring er blevet kritiseret massivt som nu her ved ophævelsen af ligningslovens § 33 A, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
52
Spm. , om ministeren kan forestille sig, at der kan komme nogle oplysninger frem vedrørende de skadelige virkninger af en ophævelse af ligningslovens § 33 A, der vil medføre, at ministeren ændrer holdning til, hvorvidt bestemmelsen skal ophæves, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
53
Spm. , om ministeren mener, at ideologi går foran vækst og arbejdspladser, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
54
Spm. om ministeren er villig til at genoverveje en ophævelse af ligningslovens § 33 A, hvis det viser sig, at en ophævelse vil medføre et provenutab for Danmark, da der jo i så fald ikke vil være noget bidrag til at finansiere den fælles velfærd, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
55
Spm. om at fremsende eksempler på, at ganske vellønnede personer har kunnet undgå skattebetaling, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
56
Spm. , om ministeren mener, at en tekniker, maskinarbejder eller nødhjælpsarbejder, der ikke får en millionløn, men bliver udsendt på en nettoløn, vil kunne overskue konsekvenserne af at betale dansk skat, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
57
Spm. om, hvad afskaffelsen af ligningslovens §33 A forventes at koste danske virksomheder, hvilket ministeren ikke svarer på i svaret på spørgsmål 9, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
58
Spm. , om ministeren er enig med Ingeniørforeningen i, at afskaffelsen af ligningslovens § 33 A kan medføre færre danskere med international erfaring og færre danskere med centrale placeringer i globale virksomheder, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
59
Spm. om, hvor mange færre danske medarbejdere der fremover forventes udstationeret i udlandet grundet afskaffelsen af ligningslovens § 33 A, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
60
Spm. om, hvor mange danskere der vil miste deres arbejde på grund af afskaffelsen af ligningslovens § 33 A, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
61
Spm. om, hvor meget afskaffelsen af ligningslovens § 33 A vil nedbringe det humanitære arbejde med, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
62
Spm. om at vurdere omfanget og karakteren af de administrative byrder, der påføres organisationer godkendt efter ligningslovens § 8 A som følge af en ophævelse af ligningslovens § 33 A, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
63
Spm. , om ministeren vil være indstillet på at lade udarbejde en detaljeret, praktisk vejledning om beskatning af udsendte, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
64
Spm. om at overvåge, hvilke konsekvenser en ophævelse af ligningslovens § 33 A vil have, til skatteministeren
65
Spm. om, hvorfor Skatteministeriet tilsyneladende ikke har lavet en konsekvensberegning af, hvad en ophævelse af ligningslovens § 33 A vil medføre for danske virksomheders omsætning, til skatteministeren
66
Spm. om, hvorfor Skatteministeriet tilsyneladende ikke har lavet en konsekvensberegning af, hvad en ophævelse af ligningslovens § 33 A vil medføre i forhold til tab af danske arbejdspladser, til skatteministeren
67
Spm. om at overveje, om man i lyset af den helt uhørt massive kritik af lovforslaget og de manglende konsekvensberegninger fra ministeriets side vil udskyde ikrafttræden af lovforslaget, til skatteministeren
68
Spm. , om ministeren vil anerkende, at hvis der forsvinder 6.000 arbejdspladser fra Danmark pga. ophævelsen af ligningslovens § 33 A, vil det af ministeren opstillede provenuskøn være forkert, til skatteministeren