Fremsat den 30. maj 2012 af
skatteministeren (Thor Möger Pedersen)
Forslag
til
Lov om ændring af afskrivningsloven
(Forhøjelse af afskrivningsgrundlaget
for investeringer i nye driftsmidler)
§ 1
I lov om skattemæssige afskrivninger
(afskrivningsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 1191 af 11.
oktober 2007, som ændret senest ved § 2 i lov nr.
1382 af 28. december 2011, foretages følgende
ændring:
1.
Efter § 5 C indsættes:
Ȥ 5
D. Den skattepligtige kan i stedet for at afskrive efter
§ 5 vælge at afskrive udgifter til anskaffelse af
nye driftsmidler, som udelukkende benyttes erhvervsmæssigt,
på en særskilt saldo, hvor anskaffelsessummen
indgår med 115 pct., jf. dog stk. 2-7. Ved nye
driftsmidler forstås driftsmidler, der anskaffes af den
skattepligtige som fabriksnye.
Stk. 2. Det er en
betingelse for afskrivning efter stk. 1, at anskaffelsessummen
som nævnt i stk. 1 ikke fradrages (straksafskrives)
efter § 6, stk. 1.
Stk. 3. Stk. 1
finder ikke anvendelse for udgifter til anskaffelse af personbiler
og skibe.
Stk. 4.
Indkomstårets afskrivninger efter stk. 1 foretages
på grundlag af den afskrivningsberettigede saldoværdi
ved indkomstårets udgang. Denne værdi opgøres
som saldoværdien ved indkomstårets begyndelse med
tillæg af 115 pct. af anskaffelsessummen for driftsmidler,
der er anskaffet i indkomståret, jf. dog stk. 7, og med
fradrag af 115 pct. af salgssummen for driftsmidler, der er solgt
og leveret i indkomstårets løb, og som indgik på
den særskilte saldo med 115 pct. af anskaffelsessummen.
Saldoværdien ved indkomstårets begyndelse udgør
det beløb, hvortil driftsmidler anskaffet i tidligere
indkomstår er nedbragt ved afskrivninger efter
stk. 1.
Stk. 5. Afskrivning
efter stk. 1 kan højst udgøre 25 pct. af den
afskrivningsberettigede saldoværdi efter stk. 4.
Stk. 6. Stk. 1
finder ikke anvendelse for udlejningsdriftsmidler omfattet af
§ 5, stk. 4, jf. dog § 5, stk. 6.
Stk. 7. Stk. 1
finder alene anvendelse for driftsmidler, der er anskaffet senest
den 31. december 2013, jf. § 3. Den
afskrivningsberettigede saldoværdi efter stk. 4 skal
lægges sammen med saldoværdien efter § 5 ved
udgangen af indkomståret 2017. Den derved fremkomne samlede
saldoværdi skal fra og med indkomståret 2018 behandles
efter § 5.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Stk. 2. Loven har
virkning fra og med den 30. maj 2012.
Stk. 3. Ved
opgørelsen af en kommunes slutskat og kirkeskat for
indkomstårene 2012 og 2013 efter § 16 i lov om
kommunal indkomstskat korrigeres den opgjorte slutskat for den
beregnede virkning af de ændringer i udskrivningsgrundlaget
for kommuneskat og kirkeskat for 2012 og 2013, der følger af
denne lovs § 1, nr. 1.
Stk. 4. Den
beregnede korrektion af kommunens og kirkens slutskat efter
stk. 3 fastsættes af økonomi- og
indenrigsministeren på grundlag af de oplysninger
vedrørende indkomståret 2012, der foreligger pr. 1.
maj 2014, og de oplysninger vedrørende indkomståret
2013, der foreligger pr. 1. maj 2015.
Bemærkninger til lovforslaget
| | Almindelige
bemærkninger | | | Indholdsfortegnelse | | | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets formål og indhold | 3. | Gældende ret | 4. | Lovforslaget | 5. | Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | 6. | Administrative konsekvenser for det
offentlige | 7. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | 8. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | 9. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 10. | Miljømæssige
konsekvenser | 11. | Forholdet til EU-retten | 12. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 13. | Sammenfattende skema | | |
|
1. Indledning
Lovforslaget er en del af regeringens
skattereform. Regeringen vil med skattereformen fremme private
investeringer og sætte skub i økonomien, så der
skabes nye arbejdspladser i Danmark. Regeringen vil således
åbne et investeringsvindue, der bidrager til, at flere kommer
i job.
Regeringen foreslår, at virksomhederne skal
kunne afskrive 115 pct. af investeringerne i nye driftsmidler
anskaffet i perioden fra og med den 30. maj 2012 og indtil udgangen
af 2013.
2. Lovforslagets formål og
baggrund
Regeringen lægger vægt på at
sikre større vækst i den private sektor både her
og nu og i fremtiden. Det er afgørende for at realisere
ambitionen om øget velstand og flere job i Danmark.
Danmark blev hårdt ramt af den
internationale økonomiske krise. Faldet i produktion og
beskæftigelse fra konjunkturtoppunktet i 2008 har været
større end i mange andre lande. De private investeringer
faldt særlig markant efter krisen og ligger fortsat lavt i et
historisk perspektiv.
Regeringen vil derfor indføre et
investeringsvindue for at øge og fremrykke virksomhedernes
investeringer. Højere private investeringer vil
understøtte vækst og beskæftigelse i den private
sektor og virksomhedernes produktivitet. Det vil sætte ekstra
skub i økonomien.
Konkret vil virksomhederne få mulighed for
at afskrive 115 pct. af investeringer i nye driftsmidler, som
foretages i resten af 2012 og frem til udgangen af 2013.
De bedre afskrivningsmuligheder forventes at
øge de private investeringer med i alt 15-20 mia. kr. i
perioden, hvor investeringsvinduet gælder. En betydelig del
vil være fremrykning af investeringer, som ellers skulle
foretages senere, men der vil også blive tale om helt nye
investeringer.
Investeringsvinduet vil medvirke til at forny og
effektivisere virksomhedernes produktionsapparat hurtigere end
ellers. Det giver bedre konkurrenceevne og højere
produktivitet, og virksomhederne vil stå bedre rustet til
fornyet fremgang i dansk økonomi.
Samtidig vil investeringerne i sig selv give
anledning til øget aktivitet og flere job på kort
sigt. Investeringsvinduet skønnes at give ca. 1.000 ekstra
jobs allerede i 2012 og ca. 6.500 ekstra i 2013.
3. Gældende ret
Driftsmidler, som en skattepligtig udelukkende
benytter erhvervsmæssigt, afskrives som udgangspunkt på
en samlet saldo for den enkelte virksomhed. Denne metode kaldes
saldometoden.
Efter saldometoden foretages indkomstårets
afskrivninger på grundlag af den afskrivningsberettigede
saldoværdi ved indkomstårets udgang.
Saldoværdien ved indkomstårets udgang
opgøres som saldoværdien ved indkomstårets
begyndelse med tillæg af anskaffelsessummen for driftsmidler,
der er anskaffet i indkomståret, og med fradrag af
salgssummen for driftsmidler, der er solgt og leveret i
indkomståret.
Den årlige afskrivning kan højst
udgøre 25 pct. af den afskrivningsberettigede
saldoværdi.
Hvis den afskrivningsberettigede saldoværdi
før indkomstårets afskrivning udgør 12.300 kr.
(2012-niveau) eller derunder, kan beløbet fradrages fuldt ud
ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst.
I stedet for at afskrive efter saldometoden
ovenfor kan erhvervsdrivende og selskaber vælge at
straksafskrive hele anskaffelsessummen for:
1) Driftsmidler,
hvis fysiske levealder må antages ikke at overstige 3
år.
2) Driftsmidler med
en anskaffelsessum på 12.300 kr. (2012-niveau) eller
derunder.
3) Driftsmidler og
skibe til forsøgs- og forskningsvirksomhed.
4)
Edb-software.
Der gælder særlige regler om
afskrivning af infrastrukturanlæg og andre
driftsmidler med lang levetid.
4. Lovforslaget
Det foreslås, at erhvervsdrivende og
selskaber får mulighed for at vælge at afskrive 115
pct. af anskaffelsessummen for fabriksnye driftsmidler, som er
anskaffet i perioden fra og med den 30. maj 2012 og indtil udgangen
af kalenderåret 2013. Det er en betingelse, at driftsmidlet
udelukkende benyttes erhvervsmæssigt. Afskrivningerne
foretages på en særskilt saldo.
Det forhøjede afskrivningsgrundlag
afskrives med 25 pct. om året svarende til den gældende
afskrivningssats for de driftsmidler, som er omfattet af
forslaget.
Investeringer, der kan straksafskrives efter
gældende regler, f.eks. software, omfattes ikke af
forslaget.
Forslaget omfatter ikke investeringer i
personbiler og skibe. Forslaget omfatter heller ikke investeringer
i infrastrukturanlæg og andre driftsmidler med lang levetid,
herunder aktiver i forbindelse med udvindingsvirksomhed.
For at undgå misbrug ved, at driftsmidler
udelukkende anskaffes for at opnå en forhøjelse af
afskrivningsgrundlaget og derefter videresælges,
foreslås det, at salgssummen forhøjes med 15 pct. for
driftsmidler, hvor der ved købet er lagt 15 pct. til
anskaffelsessummen. For at undgå misbrug bl.a. ved
koncerninterne overdragelser (bytte) af brugte driftsmidler
omfatter forslaget alene nyfabrikerede driftsmidler.
Muligheden for at anvende et forhøjet
afskrivningsgrundlag skal kun gælde for driftsmidler
anskaffet senest den 31. december 2013. Ved udgangen af
indkomståret 2017 skal den afskrivningsberettigede
saldoværdi for driftsmidler, hvis afskrivningsgrundlag er
blevet forhøjet, lægges sammen med saldoværdien
for driftsmidler, der er afskrevet efter den gældende
saldometode. Den derved fremkomne samlede saldoværdi skal fra
og med indkomståret 2018 indgå på den almindelige
driftsmiddelsaldo.
Sammenlægningen indebærer, at
afståelsessummen for driftsmidler med et forhøjet
afskrivningsgrundlag omfattet af den særlige saldo ikke
længere skal fragå med 115 pct. men med 100 pct. som
normalt.
Der henvises i øvrigt til beskrivelsen af
de gældende regler i punkt 3 ovenfor.
5. Økonomiske konsekvenser
for det offentlige
Forslaget indebærer, at
afskrivningsgrundlaget for en række driftsmidler, der
afskrives med 25 pct. (jf. punkt 4) forhøjes med 15 pct. til
115 pct. af anskaffelsessummen for nye driftsmidler anskaffet i
perioden fra og med den 30. maj 2012 og indtil udgangen af
2013.
Det forhøjede afskrivningsgrundlag vil
midlertidigt reducere virksomhedernes kapitalomkostninger svarende
til, at udgifterne til de omfattede investeringer falder med 3,25
pct. for virksomheder i skatteposition. Dette vil tilskynde
virksomhederne til dels at øge deres investeringer i 2012 og
2013, dels at fremrykke investeringer, der ellers var planlagt til
2014 og senere år. Det skønnes med betydelig
usikkerhed, at førstnævnte effekt isoleret set vil
øge investeringerne med ca. 2,5 mia. kr. i 2012 og ca. 5,0
mia. kr. i 2013. Herudover forventes de fremrykkede investeringer
at udgøre ca. 10 mia. kr. Samlet set skønnes
forslaget således at øge investeringerne i 2012 og
2013 med i alt 15-20 mia. kr. Det skønnes, at
investeringerne i driftsmidler uden investeringsvinduet
vil ligge på omkring 100 mia. kr.
Det højere investeringsniveau forventes at
øge beskæftigelsen i 2012 og 2013 med henholdsvis
1.000 og 6.500 fuldtidsbeskæftigede, mens det lavere
investeringsniveau i 2014 forventes at reducere
beskæftigelsen med 1.250 fuldtidsbeskæftigede.
Det forhøjede afskrivningsgrundlag
forventes med uændret adfærd at medføre et
umiddelbart provenutab før tilbageløb på ca.
380 mio. kr. i 2012 stigende til ca. 1.035 mio. kr. i 2013.
Herefter falder provenutabet gradvist, og den varige virkning
skønnes at udgøre et provenutab på ca. 85 mio.
kr. før tilbageløb. En del af det umiddelbare
provenutab vil dog blive opvejet af tilbageløb i form af
øgede skatter og afgifter på grund af en højere
disponibel indkomst hos skattepligtige. Det forventes, at
tilbageløbet udgør ca. 35 pct. af den umiddelbare
varige virkning, og den varige virkning efter tilbageløb
bliver hermed ca. 55 mio. kr. årligt.
Provenuet vil endvidere blive påvirket af
ændret adfærd i form af det højere
investeringsniveau i 2012 og 2013. Korrigeres for
skatteværdien af disse investeringer, stiger det varige
provenutab efter tilbageløb til ca. 60 mio. kr.
årligt. Den samlede belastning af de offentlige finanser
udgør ca. 3,3 mia. kr., når der medregnes
tilbageløb og adfærd.
| Provenuvirkning ved
forhøjelse af afskrivningsgrundlaget for driftsmidler
(2013-priser) | | Mio. kr. | 2012* | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | Varig virkning | Umiddelbar virkning | -380 | -1.035 | -820 | -625 | -485 | -85 | Efter tilbageløb | -250 | -675 | -535 | -405 | -315 | -55 | Efter adfærd og
tilbageløb | -265 | -800 | -615 | -460 | -360 | -60 | | | | | | | | * Forslaget forudsættes at
omfatte investeringer svarende til ½ års
investeringer. Anm. : Der er lagt til grund for
vurderingen, at tilbageløbet udgør 35 pct. af den
varige virkning. | | | | | | | |
|
I provenuberegningerne er lagt til grund, at kun
ca. 80 pct. af investeringerne vil blive foretaget af virksomheder
i skatteposition i investeringsåret. Virksomheder, der ikke
er i skatteposition i investeringsåret, kan fremføre
fradraget til de efterfølgende år, hvorved det
skønnes, at kontantværdien af udnyttelsen af fradraget
kommer op på ca. 90 pct. De resterende 10 pct. af fradraget
skønnes ikke at blive udnyttet, dels fordi fradraget vil
være forsinket, dels fordi visse selskaber vil nå at
lukke, inden de kommer i skatteposition
Idet forslaget medfører en
skattemæssig favorisering af de driftsmidler, der er omfattet
af lovforslaget, indebærer det forhøjede
afskrivningsgrundlag en skatteudgift svarende til det umiddelbare
provenutab.
Forslaget vil medføre et provenutab for
kommunerne i form af lavere indtægter fra selskabsskat og
beskatning af selvstændigt erhvervsdrivende. Kommunernes
forventede provenutab før tilbageløb skønnes
til ca. 115 mio. kr. i 2012 og 315 mio. kr. i 2013. Herefter
aftager kommunernes provenutab gradvist. Af kommunernes samlede
provenutab udgør lavere skatteindtægter fra
selvstændigt erhvervsdrivende ca. 75 mio. kr. i 2012 og ca.
205 mio. kr. i 2013.
Virkningen på det kommunale skatteprovenu i
de kommuner, der har valgt at selvbudgettere i 2012, vil blive
neutraliseret. Tilsvarende gælder for virkningen i 2013, da
denne af tidsmæssige grunde ikke har kunnet indgå i
kommuneforhandlingerne for 2013 og i opgørelsen af det
statsgaranterede kommunale udskrivningsgrundlag for 2013.
6. Administrative konsekvenser
for det offentlige
Forslaget skønnes ikke at have
nævneværdige administrative konsekvenser for det
offentlige.
7. Økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet
Forslaget indebærer en midlertidig
forhøjelse af afskrivningsgrundlaget for visse typer
driftsmidler.
Dette vil midlertidigt reducere virksomhedernes
kapitalomkostninger og hermed øge erhvervslivets
incitament til at investere. Det vil øge
investeringsniveauet i 2012 og 2013, dels som følge af de
lavere kapitalomkostninger, dels som følge af en fremrykning
af investeringer, der ellers var planlagt til 2014 og senere
år.
Det skønnes med betydelig usikkerhed, at
investeringerne vil stige med ca. 2,5 mia. kr. i 2012 og ca. 5,0
mia. kr. i 2013 som følge af de lavere omkostninger.
Herudover forventes de fremrykkede investeringer at udgøre
ca. 10 mia. kr.
Samlet set skønnes forslaget således
at øge investeringerne i 2012 og 2013 med i alt 15-20 mia.
kr.
Endelig vil fradraget for de investeringer, som
virksomhederne under alle omstændigheder ville have
gennemført frem til udgangen af 2013, også blive
forhøjet. Det skønnes, at dette medfører en
umiddelbar nedsættelse af den samlede skattebetaling i form
af primært selskabsskat med i størrelsesordenen 380
mio. kr. i 2012 og 1.035 mio. kr. i 2013.
De højere investeringer vil have positiv
effekt på konjunkturforløbet i 2012 og 2013 i form af
bl.a. højere beskæftigelse og
efterspørgsel.
8. Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Forslaget skønnes at medføre en
begrænset, midlertidig administrativ byrde i forbindelse med
håndteringen af aktiver i forhold til den særlige saldo
for driftsmidler omfattet af det foreslåede forhøjede
afskrivningsgrundlag.
9. Administrative konsekvenser
for borgerne
Forslaget har ingen administrative konsekvenser
for borgerne.
10. Miljømæssige
konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
11. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
12. Hørte myndigheder og
organisationer m.v.
Forslaget er samtidig med fremsættelsen i
Folketinget sendt i høring til:
Advokatsamfundet, AgroSkat as, AE Rådet,
ATP, Børsmæglerforeningen, CEPOS, Cevea, Danmarks
Rederiforening, Danmarks Skibskreditfond, Dansk
Aktionærforening, Dansk Byggeri, Dansk
Ejendomsmæglerforening, Dansk Erhverv, Dansk Gartneri, Dansk
Iværksætterforening, Dansk Revisorforening, Danske
Advokater, Den Danske Fondsmæglerforening, Den danske
Skatteborgerforening, DI, DVCA, Ejendomsforeningen Danmark,
Ejerlederne, Finansrådet, FSR - Danske Revisorer, Forsikring
& Pension, Handel Transport og Service, Horesta,
Håndværksrådet, InvesteringsForeningsRådet,
KL, Landbrug & Fødevarer, Lokale Pengeinstitutter,
Nasdaq OMX Copenhagen A/S, Nationalbanken, Realkreditforeningen,
Realkreditrådet, SRF Skattefaglig og Videncentret for
Landbrug.
| | | 13. Sammenfattende skema | | | | Samlet vurdering af
konsekvenser af lovforslaget | | | | | Positive konsekvenser/mindre udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | Ingen. | Forslaget forventes med uændret
adfærd at medføre et umiddelbart provenutab på
ca. 380 mio. kr. i 2012 stigende til ca. 1.035 mio. kr. i 2013. Den
varige virkning efter tilbageløb anslås til ca. 55
mio. kr. årligt. | Administrative konsekvenser for det
offentlige | Ingen. | Ingen. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Forslaget vil midlertidigt reducere
virksomhedernes kapitalomkostninger og hermed øge
erhvervslivets incitament til at investere. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | En begrænset, midlertidig byrde i
forbindelse med håndteringen af aktiver i forhold til den
særlige saldo for driftsmidler omfattet af det
foreslåede forhøjede afskrivningsgrundlag. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen. | Ingen. | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen. | Ingen. | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Til stk. 1
Det foreslås, at der indsættes en ny
§ 5 D i afskrivningsloven.
I stk. 1 foreslås, at den
skattepligtige i stedet for at afskrive efter afskrivningslovens
§ 5 kan vælge at afskrive 115 pct. af
anskaffelsessummen for nye driftsmidler, som udelukkende benyttes
erhvervsmæssigt, på en særskilt saldo for den
enkelte virksomhed.
Det vil sige, at det er en forudsætning for
at kunne vælge at anvende den foreslåede regel om et
forhøjet afskrivningsgrundlag med 15 pct. ud over det
almindelige afskrivningsgrundlag, at aktivet ville kunne afskrives
efter § 5.
Dette indebærer, at forslaget om et ekstra
afskrivningsgrundlag ikke omfatter afskrivning på
infrastrukturanlæg og andre driftsmidler med lang levetid,
jf. afskrivningslovens § 5 C.
Det indebærer også, at driftsmidler
til f.eks. udvindingsvirksomhed kun kan vælges afskrevet
på det forhøjede afskrivningsgrundlag, hvis
driftsmidlet ville kunne afskrives efter § 5.
Den skattepligtige kan ikke anvende reglerne i
både § 5 og den foreslåede § 5 D,
idet den skattepligtige efter den foreslåede affattelse af
§ 5 D, stk. 1, kan vælge at afskrive 115 pct.
af anskaffelsessummen »i stedet for« at afskrive efter
§ 5. Dermed fravælger den skattepligtige
afskrivning efter § 5 ved at vælge afskrivning
efter § 5 D.
Det foreslås, at reglen om afskrivning af
115 pct. af anskaffelsessummen kun skal gælde for nye
driftsmidler. Ved »nye« driftsmidler forstås
driftsmidler, der er anskaffet af den skattepligtige som
fabriksnye.
Da der efter det foreslåede § 5 D,
stk. 1, skal være tale om driftsmidler, »som
udelukkende anvendes erhvervsmæssigt«, er blandede
driftsmidler ikke omfattet af forslaget. Ved »blandede«
driftsmidler forstås driftsmidler, der både anvendes
erhvervsmæssigt og privat af den erhvervsdrivende.
De gældende regler i § 5 er
beskrevet i de almindelige bemærkninger, punkt 3, hvortil der
henvises.
Til stk. 2
Det foreslås, at det er en betingelse for at
anvende det forhøjede afskrivningsgrundlag, at
anskaffelsessummen for driftsmidlet ikke fradrages efter den
gældende § 6 i afskrivningsloven, hvorefter den
skattepligtige kan vælge at straksafskrive visse aktiver
i stedet for at afskrive dem efter afskrivningslovens
§ 5.
De gældende regler i § 6 er
beskrevet i de almindelige bemærkninger, punkt 3, hvortil der
henvises.
Til stk. 3
Det foreslås, at den skattepligtige ikke
skal kunne vælge at anvende det forhøjede
afskrivningsgrundlag på anskaffelsessummen for personbiler og
skibe.
Personbiler defineres som biler, der er indrettet
til befordring af højst 9 personer føreren medregnet.
En virksomhed, der køber en varebil i perioden, vil derfor
kunne anvende det forhøjede afskrivningsgrundlag på
anskaffelsessummen for bilen.
Til stk. 4
Det foreslås, at afskrivning på det
forhøjede grundlag foretages på grundlag af den
afskrivningsberettigede saldoværdi ved indkomstårets
udgang. Denne værdi opgøres som saldoværdien ved
indkomstårets begyndelse med tillæg af 115 pct. af
anskaffelsessummen for driftsmidler, der er anskaffet i
indkomståret, og med fradrag af 115 pct. af salgssummen for
driftsmidler, der er solgt og leveret i indkomstårets
løb, og som indgik på den særskilte saldo med
115 pct. af anskaffelsessummen. Saldoværdien ved
indkomstårets begyndelse udgør det beløb,
hvortil driftsmidler anskaffet i tidligere indkomstår er
nedbragt ved afskrivning på det forhøjede
grundlag.
Denne metode svarer til den almindelige
afskrivningsmetode for driftsmidler efter afskrivningslovens
§ 5 tilpasset afskrivningerne på det
forhøjede grundlag.
Til stk. 5
Det foreslås, at afskrivning på det
forhøjede grundlag højst kan udgøre 25 pct. af
den afskrivningsberettigede saldoværdi.
Satsen på 25 pct. svarer til satsen for
afskrivning på den almindelige driftsmiddelsaldo efter
afskrivningslovens § 5.
Til stk. 6
Adgangen til at afskrive på driftsmidler med
115 pct. af anskaffelsesudgiften, jf. det foreslåede
§ 5 D, stk. 1, gælder ikke for udgifter til
anskaffelse af udlejningsdriftsmidler omfattet af reglen i
afskrivningslovens § 5, stk. 4, om udskydelse af
begyndelsestidspunktet for afskrivning til året efter
anskaffelsesåret. Hvis SKAT meddeler dispensation efter
§ 5, stk. 6, vil der dog kunne afskrives efter det
foreslåede § 5 D, stk. 1.
Til stk. 7
Det foreslås, at afskrivning på det
forhøjede grundlag alene finder anvendelse for nye
driftsmidler, der er anskaffet senest den 31. december 2013, jf.
afskrivningslovens § 3.
Efter afskrivningslovens § 3 anses
driftsmidler for anskaffet, når driftsmidlet er
1) leveret til en
igangværende virksomhed,
2) bestemt til at
indgå i virksomhedens drift og
3)
færdiggjort i et sådant omfang, at det kan indgå
i driften.
Det foreslås endvidere, at værdien af
den særskilte saldo for driftsmidler med det forhøjede
afskrivningsgrundlag skal lægges sammen med værdien af
den almindelige driftsmiddelsaldo ved udgangen af
indkomståret 2017. Den derved fremkomne samlede
saldoværdi skal fra og med indkomståret 2018 behandles
efter reglerne i afskrivningslovens § 5.
Sammenlægningen indebærer, at afståelsessummen
for driftsmidler med et forhøjet afskrivningsgrundlag
omfattet af den særlige saldo ikke længere skal
fragå med 115 pct. men med 100 pct. som normalt.
Til § 2
Til stk. 1
Det foreslås, at loven træder i kraft
dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende for at sikre, at
loven træder i kraft hurtigst muligt efter Folketingets
vedtagelse af loven.
Til stk. 2
Det foreslås, at loven har virkning fra og
med den 30. maj 2012 svarende til tidspunktet for
fremsættelsen af lovforslaget. Dermed finder loven anvendelse
på driftsmidler, der anskaffes den 30. maj 2012 eller senere.
Der er alene tale om en begunstigende ændring af
afskrivningsloven.
Til stk. 3 og 4
De foreslåede bestemmelser indebærer,
at de økonomiske virkninger af lovforslaget for
indkomståret 2012 neutraliseres for kommunerne og folkekirken
for så vidt angår de kommuner, der for 2012 har valgt
at budgettere med deres eget skøn over
udskrivningsgrundlaget for den personlige indkomstskat.
Det er i overensstemmelse med aftalen af 4. juni
2011 med KL om kommunernes økonomi for 2012. Det
fremgår således af bloktilskudsaktstykket for 2012:
»Skønnet over udskrivningsgrundlaget i 2012 er
korrigeret for Reformpakken 2020 og hviler derudover på en
forudsætning om i øvrigt uændret lovgivning. Ved
efterfølgende ændringer heri med virkning for
2012-grundlaget neutraliseres virkningerne for de selvbudgetterende
kommuner.«
Kommunerne vedtog senest den 15. oktober 2011
deres budgetter for 2012. Til brug for kommunernes
budgetlægning - herunder også fastsættelsen af
kirkeskatteprocenterne for 2012 - har Økonomi- og
Indenrigsministeriet ultimo juni 2011 udmeldt et statsgaranteret
udskrivningsgrundlag for kommuneskat og kirkeskat, jf.
bestemmelserne herom i lov om kommunal indkomstskat. For 2012 har
én kommune valgt at selvbudgettere
udskrivningsgrundlaget.
For den kommune, der for 2012 har valgt at
budgettere med sit eget skøn over udskrivningsgrundlaget,
vil efterreguleringen af indkomstskatten for 2012, som
opgøres i 2014 og afregnes i 2015, blive korrigeret efter
denne bestemmelse.
Det er ikke muligt at opgøre lovforslagets
økonomiske konsekvenser for de enkelte kommuner.
Korrektionen af efterreguleringen foreslås derfor opgjort som
den enkelte kommunes andel af den skønnede nedsættelse
på 300 mio. kr. af det kommunale udskrivningsgrundlag som
følge af lovforslaget opgjort i forhold til kommunens andel
af det samlede udskrivningsgrundlag for kommuneskat for 2012
beregnet på grundlag af de oplysninger, der foreligger pr. 1.
maj 2014. Korrektionen for kirkeskat i den selvbudgetterende
kommune beregnes på tilsvarende måde.
Det foreslås, at der sker en tilsvarende
neutralisering af lovforslagets økonomiske virkninger for
så vidt angår kommuner og folkekirken i kommuner, som
for 2013 vælger at budgettere med deres eget skøn over
udskrivningsgrundlaget. Det skyldes, at lovforslaget først
forventes vedlaget efter afslutningen af forhandlingerne med KL om
kommunernes økonomi i 2013. Desuden vil det
tidsmæssigt ikke være muligt at indarbejde
konsekvenserne i det statsgaranterede kommunale
udskrivningsgrundlag for 2013. I 2013 skønnes lovforslagets
nedsættelse af det kommunale udskrivningsgrundlag at andrage
815 mio. kr.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om skattemæssige afskrivninger
(afskrivningsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 1191 af 11.
oktober 2007, som ændret senest ved § 2 i lov nr.
1382 af 28. december 2011, foretages følgende
ændring: | | | | | | 1. Efter
§ 5 C indsættes: | | | »§ 5
D. Den skattepligtige kan i stedet for at afskrive efter
§ 5 vælge at afskrive udgifter til anskaffelse af
nye driftsmidler, som udelukkende benyttes erhvervsmæssigt,
på en særskilt saldo, hvor anskaffelsessummen
indgår med 115 pct., jf. dog stk. 2-7. Ved nye
driftsmidler forstås driftsmidler, der anskaffes af den
skattepligtige som fabriksnye. | | | Stk. 2. Det er en
betingelse for afskrivning efter stk. 1, at anskaffelsessummen
som nævnt i stk. 1 ikke fradrages (straksafskrives)
efter § 6, stk. 1. | | | Stk. 3.
Stk. 1 finder ikke anvendelse for udgifter til anskaffelse af
personbiler og skibe. | | | Stk. 4.
Indkomstårets afskrivninger efter stk. 1 foretages
på grundlag af den afskrivningsberettigede saldoværdi
ved indkomstårets udgang. Denne værdi opgøres
som saldoværdien ved indkomstårets begyndelse med
tillæg af 115 pct. af anskaffelsessummen for driftsmidler,
der er anskaffet i indkomståret, jf. dog stk. 7, og med
fradrag af 115 pct. af salgssummen for driftsmidler, der er solgt
og leveret i indkomstårets løb, og som indgik på
den særskilte saldo med 115 pct. af anskaffelsessummen.
Saldoværdien ved indkomstårets begyndelse udgør
det beløb, hvortil driftsmidler anskaffet i tidligere
indkomstår er nedbragt ved afskrivninger efter
stk. 1. | | | Stk. 5.
Afskrivning efter stk. 1 kan højst udgøre 25
pct. af den afskrivningsberettigede saldoværdi efter
stk. 4. | | | Stk. 6.
Stk. 1 finder ikke anvendelse for udlejningsdriftsmidler
omfattet af § 5, stk. 4, jf. dog § 5,
stk. 6. | | | Stk. 7.
Stk. 1 finder alene anvendelse for driftsmidler, der er
anskaffet senest den 31. december 2013, jf. § 3. Den
afskrivningsberettigede saldoværdi efter stk. 4 skal
lægges sammen med saldoværdien efter § 5 ved
udgangen af indkomståret 2017. Den derved fremkomne samlede
saldoværdi skal fra og med indkomståret 2018 behandles
efter § 5.« | | | | | | § 2 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende. | | | Stk. 2. Loven har
virkning fra og med den 30. maj 2012. | | | Stk. 3. Ved
opgørelsen af en kommunes slutskat og kirkeskat for
indkomstårene 2012 og 2013 efter § 16 i lov om
kommunal indkomstskat korrigeres den opgjorte slutskat for den
beregnede virkning af de ændringer i udskrivningsgrundlaget
for kommuneskat og kirkeskat for 2012 og 2013, der følger af
denne lovs § 1, nr. 1. | | | Stk. 4. Den
beregnede korrektion af kommunens og kirkens slutskat efter
stk. 3 fastsættes af økonomi- og
indenrigsministeren på grundlag af de oplysninger
vedrørende indkomståret 2012, der foreligger pr. 1.
maj 2014, og de oplysninger vedrørende indkomståret
2013, der foreligger pr. 1. maj 2015. |
|