L 39 Forslag til lov om ændring af lov om landbrugsejendomme.

(Ophævelse af regler om husdyrhold og arealkrav, ophævelse af arealgrænse for erhvervelse og forpagtning, ændring af reglerne om bopælspligt og lempelse af reglerne om personers og selskabers erhvervelse).

Af: Fødevareminister Eva Kjer Hansen (V)
Udvalg: Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Samling: 2009-10
Status: Stadfæstet

Betænkning

Afgivet: 24-02-2010

Betænkning afgivet af Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri den 24. februar 2010 (omtryk)

20091_l39_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri den 24. februar 2010

1. Ændringsforslag

Der er stillet 18 ændringsforslag til lovforslaget. Fødevareministeren har stillet ændringsforslag nr. 1-17. Socialdemokratiets medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 18.


2. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 8. oktober 2009 og var til 1. behandling den 29. oktober 2009. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.


Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 7 møder.


Høring

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og fødevareministeren sendte den 16. juli 2009 dette udkast til udvalget, jf. folketingsåret 2008-09, FLF alm. del - bilag 342. Den 8. oktober og den 12. november 2009 sendte fødevareministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.


En række ændringsforslag blev den 14. december 2009 sendt i høring hos den kreds, som havde fået sendt et udkast til lovforslaget i høring. Fødevareministeren sendte den 1. februar 2010 de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.


Udvalget holdt den 10. februar 2010 i samarbejde med Teknologirådet en offentlig høring over lovforslaget med henblik på at belyse lovforslagets konsekvenser.


Skriftlige henvendelser

Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:


Advokatfirmaet Lov & Landbrug,


Hanne Blok-Pedersen, København N,


Dansk Gartneri,


Økologisk Landsforening og


Aage V. Jensen Naturfond.


Fødevareministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget med undtagelse af en, som forventes kommenteret inden 2. behandling.


Samråd

Udvalget har stillet 1 spørgsmål til fødevareministeren til mundtlig besvarelse. Ministeren har besvaret spørgsmålet i et samråd med udvalget den 24. februar 2010. Ministeren har i forlængelse af samrådet overgivet udvalget det talepapir, der lå til grund for ministerens besvarelse af spørgsmålet.


Spørgsmål

Udvalget har stillet 44 spørgsmål til fødevareministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret med undtagelse af 3 spørgsmål, som forventes besvaret inden 2. behandling.


3. Indstillinger og politiske bemærkninger

Et flertal i udvalget (V, DF og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af ministeren stillede ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod det under nr. 18 stillede ændringsforslag.


Et mindretal i udvalget (S) vil ved 2. behandling redegøre for sin stilling til lovforslaget. Mindretallet vil stemme hverken for eller imod de af ministeren stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme for det under nr. 18 stillede ændringsforslag.


Et andet mindretal i udvalget (SF) vil ved 2. behandling redegøre for sin stilling til lovforslaget. Mindretallet vil stemme hverken for eller imod de af ministeren stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme for det under nr. 18 stillede ændringsforslag.


Et tredje mindretal i udvalget (RV) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling og vil stemme hverken for eller imod de af ministeren stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme for det under nr. 18 stillede ændringsforslag.


Det Radikale Venstres medlem af udvalget finder, at lovforslaget er meget omfattende, og at det stadig er uklart, hvilke konsekvenser lovforslaget vil få for landområderne. Med ophævelse af bopælspligten og mulighed for kapitaltilførsel udefra er der åbnet op for omfattende ændringer i landdistrikterne. Der er åbnet for meget større landbrugsvirksomheder, og da landet ikke bliver større af den grund, må andre mindre virksomheder forsvinde. Det Radikale Venstre vil gerne se en udvikling, hvor yderområderne styrkes i deres mangfoldighed, men lovforslaget vil sandsynligvis medvirke til det modsatte - nemlig en større koncentration af landbrugsjorden på færre hænder.


Fødevareudvalget har afholdt en offentlig høring og et åbent samråd om lovforslaget. Men tilbage står stadig en hel del ubesvarede spørgsmål om lovforslagets konsekvenser, som udelukkende er begrundet med det argument, at landbruget skal have bedre konkurrencevilkår og bedre mulighed for vækst.


Det Radikale Venstre mener, at vi burde have de fulde konsekvenser belyst. For os er det, at landbruget skal have bedre konkurrencevilkår og bedre vækstvilkår, ikke en tilstrækkelig grund til et så omfattende lovforslag, der har uklare konsekvenser for det omgivende samfund. Som det er nu, bliver lovforslaget hastet igennem på alt for kort tid uden tilstrækkeligt tilbundsgående undersøgelser.


Fødevareministeren har ved samrådet i udvalget den 24. februar 2010 tilkendegivet, at hvis der skulle vise sig uhensigtsmæssige konsekvenser, vil ministeren se på loven igen for at ændre den. Det løfte ser vi frem til bliver holdt. Det Radikale Venstre er skeptisk over for lovforslaget og stemmer derfor imod.


Et fjerde mindretal i udvalget (EL) vil ved 2. behandling redegøre for sin stilling til lovforslaget. Mindretallet vil stemme hverken for eller imod de af ministeren stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme for det under nr. 18 stillede ændringsforslag.


Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.


En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.


4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Til titlen

Af fødevareministeren, tiltrådt af et flertal (V, DF og KF):

1) I undertitlen udgår », herunder ophævelse af reglerne om fortrinsstilling«.

[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 15 og 16]

Til § 1

Af fødevareministeren, tiltrådt af et flertal (V, DF og KF):

2) I det under nr. 2 foreslåede § 2, stk. 4, indsættes som 3. pkt.:

»Tilsvarende gælder for en person, der ejer en femtedel eller derover af kapitalen i et selskab efter lovens § 21, nr. 3, jf. § 16, stk. 2, hvis den pågældende som ankermand skal opfylde betingelserne for personlig erhvervelse af ejendommen.«


[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 15 og 16]

Af fødevareministeren, tiltrådt af et flertal (V, DF og KF):

3) Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer:

»01. I § 6, stk. 1, nr. 3, der bliver nr. 4, udgår »fritliggende«.«

[Lempelse af reglerne om ophævelse af landbrugspligt ved supplering]

Af fødevareministeren, tiltrådt af et flertal (V, DF og KF):

4) I den under nr. 8 foreslåede affattelse af § 8 ændres i stk. 1, 1. pkt., og i stk. 5 »§ 12, §§ 14-16 og §« til: »§§ 12-16 og«.

[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 7]

Af fødevareministeren, tiltrådt af et flertal (V, DF og KF):

5) I den under nr. 14 foreslåede affattelse af § 12 indsættes efter »pligten til fast bopæl i § 8«: », jf. dog stk. 2«.

[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 6]

Af fødevareministeren, tiltrådt af et flertal (V, DF og KF):

6) I den under nr. 14 foreslåede affattelse af § 12 indsættes som stk.2 og 3:

»Stk. 2. Er erhververen og dennes børn under 18 år i forvejen ejer eller medejer af en eller flere landbrugsejendomme, kan den pågældende erhverve adkomst på yderligere en landbrugsejendom i landzone, hvis reglerne om fortrinsstilling til suppleringsjord, jf. §§ 31-33, er opfyldt, når erhververen og dennes børn under 18 år efter erhvervelsen tilsammen vil være ejer eller medejer af et areal på mere end 150 ha.

Stk. 3. Ved opgørelse af arealet efter stk. 2 medregnes ikke de fradragsarealer, der er anført i § 10, stk. 5.«

[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 16]

Af fødevareministeren, tiltrådt af et flertal (V, DF og KF):

7) Nr.15 affattes således:

»15. § 13 affattes således:

»§ 13. En landbrugsbedrift, der består af flere landbrugsejendomme i landzone, kan helt eller delvis erhverves af en person, der ikke i forvejen er ejer eller medejer af en landbrugsejendom, hvis

1) overdrageren har haft lovlig adkomst på alle landbrugsejendomme inden for bedriften og

2) erhververen inden 6 måneder efter erhvervelsen opfylder pligten til fast bopæl, jf. § 8.«



[Opretholdelse af reglerne om erhvervelse af en samlet bedrift]

Af fødevareministeren, tiltrådt af et flertal (V, DF og KF):

8) I den under nr. 17 foreslåede affattelse af § 16, stk. 2, indsættes efter »12,«: »13,«.

[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 7]

Af fødevareministeren, tiltrådt af et flertal (V, DF og KF):

9) I den under nr. 19 foreslåede affattelse af § 17 ændres i stk. 1 og 2 »§ 12 og §§ 14-16« til: »§§ 12-16«.

[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 7]

Af fødevareministeren, tiltrådt af et flertal (V, DF og KF):

10) I den under nr. 21 foreslåede affattelse af § 20 affattes stk. 1, nr. 2, således:

»2) opfylde betingelserne for personlig erhvervelse af ejendommen, jf. §§ 12-15 og 17.«

[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 7]

Af fødevareministeren, tiltrådt af et flertal (V, DF og KF):

11) I den under nr. 24 foreslåede affattelse af § 27 affattes stk. 1, 2. pkt., således:

»Tilsvarende gælder for et fællesskab af personer, der opfylder betingelserne i § 16, stk. 2, eller et selskab, der opfylder betingelserne i § 20, stk. 1 eller 2, eller et selskab, der har lovlig adkomst på en eller flere landbrugsejendomme med tilladelse efter § 21, nr. 3.«


[Konsekvensændring som følge af de lempede erhvervelsesregler]

Af fødevareministeren, tiltrådt af et flertal (V, DF og KF):

12) I den under nr. 26 foreslåede affattelse af § 29 indsættes i stk. 1 efter »praktiserende landinspektør,«: »jf. dog stk. 2,«.

[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 13]

Af fødevareministeren, tiltrådt af et flertal (V, DF og KF):

13) I den under nr. 26 foreslåede affattelse af § 29 indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:

»Stk. 2. Når erhververen og dennes børn under 18 år ved køb af suppleringsjord tilsammen vil være ejer eller medejer af et areal på mere end 150 ha, gælder reglerne om fortrinsstilling til suppleringsjord, jf. §§ 31-33.«

Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5.


[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 15]

Af fødevareministeren, tiltrådt af et flertal (V, DF og KF):

14) I den under nr. 26 foreslåede affattelse af § 29 indsættes i stk. 2, der bliver stk. 3, efter »stk. 1«: »og 2«.

[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 13]

Af fødevareministeren, tiltrådt af et flertal (V, DF og KF):

15) Efter nr. 26 indsættes som nye numre:

»02. I § 31, stk. 1 og 2, ændres »100 ha« til: »150 ha«.

03. I § 31 indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:

»Stk. 3. Der kan højst opnås fortrinsstilling til 40 pct. af jorderne til den erhvervede landbrugsejendom eller af det erhvervede areal.«

Stk. 3 bliver herefter stk. 4.


04. § 31, stk. 3, der bliver stk. 4, affattes således:

»Stk. 4. Ved opgørelse af arealet efter stk. 1-3 medregnes ikke de i § 10, stk. 5, anførte fradragsarealer.«

05. § 32, stk. 2, nr. 2 og 3, affattes således:

»2) opfylde de krav til en jordbrugsuddannelse, der fastsættes af ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri,

3) være villig til at betale den aftalte handelspris for jorden, medmindre den afviger væsentligt fra markedsprisen, og«

06. I § 32, stk. 4, ændres »§ 12, stk. 5,« til: »§ 10, stk. 5,«.

07. § 33, stk. 1, affattes således:

»Bestemmelserne om fortrinsstilling til suppleringsjord i §§ 31 og 32 finder ikke anvendelse ved køb af jord til supplering af en hovedejendom, jf. stk. 4, der ved supplering ikke overstiger 150 ha bortset fra fradragsarealer, jf. § 10, stk. 5. Hvis en ejer af en landbrugsejendom efter den 1. november 2006 har suppleret ejendommen efter reglerne om supplering af hovedejendom i 1. pkt., skal der ved arealgrænsen på 150 ha tillige medregnes landbrugspligtige arealer, som den pågældende efterfølgende har fraskilt ejendommen, men som den pågældende fortsat er ejer eller medejer af.«

[Opretholdelse og justering af reglerne om fortrinsstilling]

Af fødevareministeren, tiltrådt af et flertal (V, DF og KF):

16) Nr.27 udgår.

[Opretholdelse af reglerne om fortrinsstilling til suppleringsjord]

Af fødevareministeren, tiltrådt af et flertal (V, DF og KF):

17) I den under nr. 32 foreslåede affattelse af § 50, stk. 1, nr. 1 og 2, ændres i nr.1 »§ 12, §§ 14-16« til: »§§ 12-16«.

[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 7]

Til § 2

Af et mindretal (S), tiltrådt af et mindretal (SF, RV og EL):

18) Datoen »1. april 2010« ændres til: »1. april 2011«.

[Udskydelse af lovens ikrafttræden med henblik på at få undersøgt lovforslagets konsekvenser tilbundsgående]

Bemærkninger

Til nr. 1 og 2

De foreslåede ændringer er en konsekvens af, at reglerne om fortrinsstilling fortsat skal være gældende, jf. bemærkningerne til nr. 16.


Personer, der opfylder betingelserne for at erhverve en landbrugsejendom i sameje efter lovens § 16, kan også få en tilladelse efter lovens § 21 til at erhverve ejendommen i selskabsform. Med den foreslåede bestemmelse i nr. 2 præciseres det, at den person, der som ankermand efter lovens § 16 skal opfylde lovens erhvervelsesregler, også betragtes som medejer af den selskabsejede ejendom i relation til vurderingen af, om reglerne om fortrinsstilling skal finde anvendelse. Reglen sikrer, at bestemmelsen om medejerskab gælder parallelt i både § 20- og § 21-selskaber.


Til nr. 3

Efter de gældende regler kan fritliggende parceller i landzone med helårs- eller fritidsboliger suppleres op til under 2 ha, hvis parcellen efter suppleringen udgør en sammenhængende lod. Ved fritliggende forstås i denne sammenhæng, at der ikke ligger andre beboelsesbygninger inden for en afstand på 100 m fra beboelsen på den pågældende ejendom.


Hvis parcellen ikke er fritliggende, kan den suppleres op til et samlet areal på højst 5.000 m2.


Med forslaget lægges der op til en forenkling af reglerne, idet det foreslås at give mulighed for, at alle parceller i landzone med helårs- eller fritidsboliger kan suppleres op til 2 ha uden landbrugspligt.


Reglen gælder som nævnt kun parceller i landzone. Parceller i byzone og sommerhusområder er således ikke omfattet af denne regel.


Til nr. 4, 8, 9, 10 og 17

Ændringsforslagene er en konsekvens af, at lovens § 13 vedrørende mulighederne for erhvervelse af en bedrift ikke ophæves, jf. bemærkninger til nr. 7.


Til nr. 5, 6 og 12-16

Med de foreslåede ændringer lægges der op til, at reglerne om fortrinsstilling til suppleringsjord fortsat skal være gældende, dog med visse justeringer.


Grænsen for, hvornår det skal undersøges, om der er naboer, der ønsker fortrinsstilling, foreslås hævet fra 100 ha til 150 ha. Det er således først, når en person ved erhvervelse af yderligere landbrugsejendomme eller ved køb af suppleringsjord vil blive ejer eller medejer af mere end 150 ha, at der kan være tale om fortrinsstilling. Baggrunden for dette forslag er at give landmænd større mulighed for strukturudvikling uden at skulle afgive jord i forbindelse med fortrinsstilling.


Samtidig foreslås grænsen for supplering af en hovedejendom hævet fra 125 ha til 150 ha. Med forslaget vil en landmand således altid kunne supplere sin hovedejendom, typisk bopælsejendommen, op til 150 ha, uden at naboer kan gøre fortrinsstilling gældende. Dette gælder som hidtil uanset arealet af de øvrige ejendomme, som vedkommende ejer.


Det foreslås endvidere, at der højst kan opnås fortrinsstilling til 40 pct. af jorderne til den erhvervede ejendom eller til det erhvervede areal. Ved denne opgørelse medregnes, ligesom ved grænsen på 150 ha, ikke fradragsarealer (f.eks. fredskovsarealer og arealer helt uden jordbrugsmæssig værdi).


Den nabolandmand, der gør fortrinsstilling gældende, kan som hidtil kun gøre fortrinsstilling gældende op til arealgrænsen på 70 ha. Vedkommende skal endvidere som hidtil være ejer eller medejer af en eller flere landbrugsejendomme, hvis areal er på mindst 30 ha, eller som har et arbejdsbehov på mindst 900 timer årligt, og selv drive sin eller sine landbrugsejendomme.


Selv om uddannelseskravet ved erhvervelse i fri handel foreslås ophævet, foreslås det, at der fortsat skal gælde et uddannelseskrav for de naboer, der ønsker at gøre fortrinsstilling gældende. Dette uddannelseskrav skal i princippet svare til det hidtidige uddannelseskrav ved erhvervelse af ejendomme over 30 ha.


Det foreslås desuden, at det præciseres, at den landmand, der ønsker at gøre fortrinsstilling gældende, skal være villig til at betale den aftalte handelspris for jorden. Det vil dog stadig være aktuelt, at jordbrugskommissionen i visse situationer skal vurdere, hvad prisen skal være. Det vil f.eks. være tilfældet, hvis den primære erhverver har erhvervet en hel ejendom med bygninger og der skal fastsættes en pris på en del af arealet, eller hvis der inden for ejendommen er tale om arealer af meget forskellig bonitet.


Det er endvidere hensigten at fastsætte regler, hvorefter der ikke kan klages over jordbrugskommissionernes prisfastsættelse, således at dette ikke vil forlænge sagsbehandlingstiden.


Det bemærkes i øvrigt, at de deklarationer om hvilende fortrinsstilling, der er tinglyst i medfør af den tidligere landbrugslov fra 1999, kan aflyses. Der er således ikke med de foreslåede lempelser i erhvervelsesreglerne, med hensyn til hvor mange landbrugsejendomme den enkelte landmand må eje, behov for at opretholde disse deklarationer.


Til nr. 7

Når reglerne om fortrinsstilling opretholdes, vil der fortsat være behov for de særlige regler i § 13, hvorefter en person kan erhverve en samlet bedrift, uden at det skal undersøges, om der er naboer, der ønsker fortrinsstilling.


Det foreslås derfor, at bestemmelsen om erhvervelse af en bedrift opretholdes. Som konsekvens af at det foreslås, at kravene om alder, uddannelse og egen drift ved erhvervelse i fri handel bortfalder, foreslås det, at disse krav heller ikke skal gælde ved erhvervelse af en samlet bedrift.


Samtidig præciseres det i lovteksten, at reglerne også gælder i situationer, hvor der erhverves en del af en landbrugsbedrift.


Til nr. 11

Ændringsforslaget er en konsekvens af, at lovforslaget oprindelig ikke har medtaget muligheden for samejers forpagtning af hele landbrugsejendomme. Endvidere er de selskaber, som har fået en tilladelse efter lovens § 21, nr. 3, også medtaget i § 27.


Til nr. 18

Med ændringsforslaget udskydes lovforslagets ikrafttrædelsestidspunkt med 1 år for at få den nødvendige tid til at undersøge konsekvenserne af lovforslaget, især med hensyn til lempelserne af reglerne om selskabers erhvervelse af landbrugsejendomme. Fødevareministeren skal ivæksætte og få gennemført det nødvendige analysearbejde og på den baggrund fremsætte forslag om relevante tilpasninger af loven inden dennes ikrafttræden.


Torsten Schack Pedersen V nfmd. Karsten Lauritzen V Flemming Møller V Jens Kirk V Eyvind Vesselbo V René Christensen DF fmd. Bent Bøgsted DF Anita Christensen DF Tage Leegaard KF Bjarne Laustsen S Ole Vagn Christensen S Vibeke Grave S Benny Engelbrecht S Kristen Touborg SF Pia Olsen Dyhr SF Bente Dahl RV Per Clausen EL

Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Folketingets sammensætning
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
47
 
Liberal Alliance (LA)
3
Socialdemokratiet (S)
45
 
Inuit Ataqatigiit (IA)
1
Dansk Folkeparti (DF)
24
 
Siumut (SIU)
1
Socialistisk Folkeparti (SF)
23
 
Tjóðveldisflokkurin (TF)
1
Det Konservative Folkeparti (KF)
18
 
Sambandsflokkurin (SP)
1
Det Radikale Venstre (RV)
9
 
Uden for folketingsgrupperne
2
Enhedslisten (EL)
4
 
(UFG)
 


 

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 39


Bilagsnr.


Titel


1
Høringssvar og høringsnotat, fra fødevareministeren
2
Henvendelse af 28/10-09 fra Hanne Blok-Pedersen, København N
3
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
4
Høringssvar fra jordbrugskommissionerne, fra fødevareministeren
5
Henvendelse af 10/11-09 fra Aage V. Jensen Naturfond
6
Henvendelse af 19/11-09 fra Dansk Gartneri
7
1. udkast til betænkning
8
Henvendelse af 2/12-09 fra Aage V. Jensen Naturfond
9
Ændringsforslag fra fødevareministeren
10
Ændringsforslag fra fødevareministeren
11
Kopi af brev fra udvalgets formand til fødevareministeren om høring over ændringsforslag
12
Meddelelse om udvalgets offentlige høring om lovforslaget den 10/2-10
13
Høringssvar og høringsnotat samt revideret ændringsforslag vedrørende fortrinsstilling, fra fødevareministeren
14
Program for udvalgets offentlige høring om lovforslaget den 10/2-10, fra Teknologirådet
15
Høringsmappe til udvalgets offentlige høring om lovforslaget den 10/2-10, fra Teknologirådet
16
2. udkast til betænkning
17
Henvendelse af 9/2-10 fra Advokatfirmaet Lov & Landbrug
18
Ændring til ændringsforslagene nr. 2, 7 og 13, fra fødevareministeren
19
Henvendelse af 19/2-10 fra Aage V. Jensen Naturfond
20
3. udkast til betænkning
21
Henvendelse af 24/2-10 fra Økologisk Landsforening
22
Fødevareministerens talepapir fra samrådet den 24/2-10


Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 39


Spm.nr.
Titel
1
Spm. om kommentar til henvendelsen af 28/10-09 fra Hanne Blok-Pedersen, København N, til fødevareministeren, og ministerens svar herpå
2
Spm. om, hvorvidt det er muligt at tilpasse reglerne om fortrinsstilling til suppleringsjord således, at den nabo, der ønsker fortrinsstilling, kan gøre fortrinsstillingen gældende til den første udbudspris, til fødevareministeren, og ministerens svar herpå
3
Spm. om kommentar til henvendelsen af 10/11-09 fra Aage V. Jensen Naturfond, herunder artiklen »Ejerskabet til fremtidens Danmark« lagt på information.dk den 26. juli 2007, til fødevareministeren, og ministerens svar herpå
4
Spm. om oversendelse af evalueringsrapporten om fortrinsstilling, til fødevareministeren, og ministerens svar herpå
5
Spm. om konsekvenserne af forslaget om selskabers ret til erhvervelse af landbrugsejendomme, til fødevareministeren, og ministerens svar herpå
6
Spm. om størrelsen af bedrifter som følge af lovforslaget, til fødevareministeren, og ministerens svar herpå
7
Spm. om konsekvenserne af at ophæve uddannelseskravet for ejere og forpagtere af landbrugsejendomme, til fødevareministeren, og ministerens svar herpå
8
Spm. om, hvordan bemyndigelsen til at fastsætte bestemmelser om uddannelseskrav vil blive udmøntet, til fødevareministeren, og ministerens svar herpå
9
Spm. om nedsættelse af en arbejdsgruppe, der skal analysere konsekvenserne af forslaget om selskabers ret til erhvervelse af landbrugsejendomme m.v., til fødevareministeren, og ministerens svar herpå
10
Spm. om konsekvenserne af forslaget om at indføre en upersonlig bopælspligt, til fødevareministeren, og ministerens svar herpå
11
Spm. om reglerne om beboelse af andre ejendomme på landejendommen end den, som den upersonlige bopælspligt vedrører, til fødevareministeren, og ministerens svar herpå
12
Spm. om sikring af, at primærerhverver altid kan få 60 pct. af det erhvervede areal, til fødevareministeren, og ministerens svar herpå
13
Spm. om ændringsforslag, der indebærer, at ejendomsforholdene hos primærkøber og fortrinsstillede på annonceringstidspunktet skal være gældende for afgørelse af fortrinstillingen, til fødevareministeren, og ministerens svar herpå
14
Spm. om maksimal sagsbehandlingstid på 14 dage i sager om prisfastsættelse af jord, til fødevareministeren, og ministerens svar herpå
15
Spm. om genoprettelsestilladelser til landbrug med landbrugspligt m.v., til fødevareministeren, og ministerens svar herpå
16
Spm. om status for de arealer, der frigøres ved etablering af jordløs husdyrproduktion m.v., til fødevareministeren, og ministerens svar herpå
17
Spm. om kommentar til henvendelsen af 19/11-09 fra Dansk Gartneri, til fødevareministeren, og ministerens svar herpå
18
Spm. om, hvorfor lovforslaget ikke blot går hele vejen og opretter agroindustrielle zoner i lighed med industriområder, såfremt regeringen ønsker jordløse landbrug, til fødevareministeren, og ministerens svar herpå
19
Spm. om lovforslagets miljømæssige konsekvenser, til fødevareministeren, og ministerens svar herpå
20
Spm. om den forventede udvikling i jordpriserne som følge af lovforslaget, til fødevareministeren, og ministerens svar herpå
21
Spm. om, hvor stor en del af den danske landbrugsjord der forventes ejet af udlændinge om 10-20 år, til fødevareministeren, og ministerens svar herpå
22
Spm. om oversendelse af den indgåede aftale mellem regeringen og Dansk Folkeparti om fortrinsstilling, til fødevareministeren, og ministerens svar herpå
23
Spm., om det er muligt at tilpasse reglerne om fortrinsstilling m.v., til fødevareministeren, og ministerens svar herpå
24
Spm., om ministerens holdning til at gøre fortrinsstillingen til en egentlig forkøbsret, til fødevareministeren, og ministerens svar herpå
25
Spm. om den mindste ejerandel, der skal til, for at være landmanden i et selskab, til fødevareministeren, og ministerens svar herpå
26
Spm. om at inddrage Fødevareudvalget, når arbejdet med udformning af uddannelseskravene tager form, til fødevareministeren, og ministerens svar herpå
27
Spm. om en mere uddybende redegørelse for begrebet bestemmende indflydelse, til fødevareministeren, og ministerens svar herpå
28
Spm. om, hvilke overvejelser der lå til grund forud for indførelsen af reglerne om begrænsningen af de øvrige investorer i 1999, til fødevareministeren, og ministerens svar herpå
29
Spm., om formålet med ophævelsen af bopælspligten er at give selskaber bedre muligheder for at overtage landbrugsejendomme, til fødevareministeren, og ministerens svar herpå
30
Spm. om indførelse af regler om en maksimal sagsbehandlingstid på 14 dage for behandling af klager over jordbrugskommissionens afgørelse m.v., til fødevareministeren, og ministerens svar herpå
31
Spm. om ændringsforslag om at lade ordet »fritliggende« udgå i § 6, stk. 1, nr. 3, til fødevareministeren, og ministerens svar herpå
32
Spm. om kommentar til henvendelsen af 2/12-09 fra Aage V. Jensen Naturfond, til fødevareministeren, og ministerens svar herpå
33
Spm. om høring over ændringsforslaget vedrørende reglerne om fortrinsstilling, til fødevareministeren, og ministerens svar herpå
34
Spm., om de eksisterende krav til dyrkning af jorden også vil gælde de selskaber, som i fremtiden kommer til at kunne erhverve landbrugsbedrifter, til fødevareministeren, og ministerens svar herpå
35
Spm. om kommentar til henvendelsen af 9/2-10 fra Advokatfirmaet Lov & Landbrug, til fødevareministeren, og ministerens svar herpå
36
Spm. om den årlige procentdel af landbrugsbedrifter, der ophører produktionen, gennem de sidste 10 år, til fødevareministeren, og ministerens svar herpå
37
Spm. om handelen med landbrugsjord på verdensplan, og hvilken pris der handles til, til fødevareministeren, og ministerens svar herpå
38
Spm. om, hvor grænsen for stordriftsfordelene i landbrugsproduktionen går - opgjort på areal, antal dyreenheder og omsætning, til fødevareministeren, og ministerens svar herpå
39
Spm. om konsekvenserne af at åbne op for fremmed kapitaltilførsel til dansk landbrug, til fødevareministeren, og ministerens svar herpå
40
Spm. om eventuelle konsekvenser, ved at forslagets ikrafttrædelsestidspunkt udskydes til efter den 1. april 2010, til fødevareministeren, og ministerens svar herpå
41
Spm. om kommentar til henvendelsen af 19/2-10 fra Aage V. Jensen Naturfond, til fødevareministeren, og ministerens svar herpå
42
Spm. om kommentar til henvendelsen af 24/2-10 fra Økologisk Landsforening, til fødevareministeren
43
Spm., om der findes dansk lovgivning, EU-lovgivning eller anden lovgivning, der tager højde for de juridiske og kontraktlige problemer, som kan opstå mellem udenlandske investorer og danske landmænd, der sælger eller bortforpagter deres jord til udenlandske investorer, til fødevareministeren
44
Spm. om en redegørelse for betingelserne for erhvervelse af landbrugsjord i Holland, Tyskland og Frankrig, til fødevareministeren


Oversigt over samrådsspørgsmål vedrørende L 39


Samråds-spm.nr.
Titel
A
Samrådsspm. om konsekvenser af adgangen for tilførsel af udenlandsk kapital til dansk landbrug, til fødevareministeren