L 24 Forslag til lov om ændring af lov om afgift efter brændstofforbrug for visse personbiler, registreringsafgiftsloven og forskellige andre love.

(Grøn omlægning af bilbeskatningen - II).

Af: Skatteminister Kristian Jensen (V)
Udvalg: Skatteudvalget
Samling: 2009-10
Status: Delt

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 07-10-2009

Skriftlig fremsættelse (7. oktober 2009)

20091_l24_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (7. oktober 2009)

Skatteministeren (Kristian Jensen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:


Forslag til lov om ændring af lov om afgift efter brændstofforbrug for visse personbiler, registreringsafgiftsloven og forskellige andre love. (Grøn omlægning af bilbeskatningen - II).

(Lovforslag nr. L 24).

Forslaget er en genfremsættelse af lovforslag nr. L 205 af 22. april 2009 om ændring af lov om afgift efter brændstofforbrug for visse personbiler, registreringsafgiftsloven og forskellige andre love (Grøn omlægning af bilbeskatningen). Lovforslag nr. L 205 blev vedtaget af Folketingets d. 28. maj 2009, jf. lov nr. 523 af 12. juni 2009.


Lovforslaget genfremsættes, fordi lovforslag nr. L 205 ved en fejl i ministeriet ikke er notificeret rettidigt over for EU-Kommissionen i henhold til Europa-parlamentets og Rådets direktiv 98/34/EF af 22. juni 1998 om en informationsprocedure med hensyn til tekniske standarder og forskrifter.


Det er hensigten med lovforslaget at skabe en mere miljøorienteret bilbeskatning. Personer og erhverv, der anvender køretøjer med et relativt højt brændstofforbrug, skal betale mere, mens de, der vælger at anskaffe mindre forurenende køretøjer, skal belønnes. Lovforslaget indeholder således følgende elementer:


Der indføres et afgiftstillæg på alle dieseldrevne personbiler, samt på nye varebiler fra d. 18. marts 2009 eller senere, som ikke har monteret et partikelfilter. Tilskyndelsen til at anskaffe dieselbiler uden partikelfilter reduceres hermed. Tillægget er på 1000 kr. årligt. Tillægget opkræves fra 2010.


Nye varebiler beskattes fra 2010 af bilernes brændstofforbrug frem for efter bilens vægt efter de satser, der gælder for personbiler.


Registreringsafgiften for hyrevogne forhøjes fra 20 pct. til 70 pct., men samtidig forhøjes bundgrænsen for registreringsafgiften fra 12.100 kr. til 230.000 kr. Ændringen vil tilskynde hyrevognsbranchen til at anskaffe mindre miljøbelastende vogne. Forslaget træder i kraft den 1. januar 2010.


Forslaget forventes at indbringe et merprovenu på 940 mio. kr. opgjort som tilbageløbskorrigeret årlig varig virkning (finansieringsbidrag til nedsættelse af personskatter mv.). Korrigeret for både tilbageløb og adfærd udgør det forventede merprovenu 1.010 mio. kr. opgjort som årlig varig virkning.