L 194 Forslag til lov om ændring af lov om vejledning om uddannelse og erhverv samt forskellige andre love.

(Vurdering af uddannelsesparathed, pligt til uddannelse, beskæftigelse m.v. og afbureaukratisering m.v.).

Af: Undervisningsminister Tina Nedergaard (V)
Udvalg: Uddannelsesudvalget
Samling: 2009-10
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 26-03-2010

Skriftlig fremsættelse (26. marts 2010)

20091_l194_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (26. marts 2010)

Undervisningsministeren (Tina Nedergaard) :

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:


Forslag til lov om ændring af lov om vejledning om uddannelse og erhverv samt forskellige andre love (Vurdering af uddannelsesparathed, pligt til uddannelse, beskæftigelse mv. og afbureaukratisering mv.).

(Lovforslag nr. L 194).

Formålet med lovforslaget er at bringe flere unge til at vælge, påbegynde og gennemføre en ungdomsuddannelse.


Unge uden en uddannelse rammes i højere grad af ledighed end unge med en uddannelse. Ikke blot er de oftere ledige, de er det også i længere tid ad gangen end unge med en uddannelse. Risikoen for ledighed er markant højere for en ufaglært end for en, der har en erhvervskompetencegivende uddannelse.


Mange unge har fortsat ikke en uddannelse ud over folkeskole- eller gymnasieniveau. Mere end 9 ud af 10 af de unge kontanthjælpsmodtagere under 30 år har ikke en erhvervskompetencegivende uddannelse. Unge, der ikke kommer i gang umiddelbart efter grundskolen, har sværere ved senere i livet at få fodfæste i uddannelsessystemet og på arbejdsmarkedet. Derfor er det vigtigt med en tidlig indsats at spore de unge ind på værdien af at få en uddannelse.


Med dette lovforslag foreslås en række initiativer, der skal styrke indsatsen, så flere unge kommer i job og uddannelse, og på længere sigt resulterer det i en bedre uddannet arbejdsstyrke.


Lovforslagets hovedpunkter er følgende:


- Alle 15-17-årige skal følge deres uddannelsesplan.


- De unges uddannelsesparathed skal vurderes.


- Etablering af tilbud for 15-17-årige.


- Omprioritering og afbureaukratisering af vejledningsindsatsen.


- Etablering og øget anvendelse af e-vejledning.


- Strategi for fastholdelse af elever og studerende.


- Videreførelse og justering af hidtidige globaliseringsinitiativer.


- Udvikling og drift af system til samkøring af data.


- Kommunerne får større frihed til lokalt at tilrettelægge indsatsen og målrette den mod de unge med størst behov.


Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.