Fremsat den 28. januar 2010 af
kirkeministeren (Birthe Rønn Hornbech)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om begravelse og
ligbrænding og lov om folkekirkens økonomi
(Samarbejde om krematoriedrift mv.)
§ 1
I lov om begravelse og ligbrænding, jf.
lovbekendtgørelse nr. 586 af 19. juni 2008, foretages
følgende ændring:
1.
Efter § 4 indsættes:
Ȥ 4
a. Et eller flere menighedsråd/kirkegårds- og
krematoriebestyrelser kan indgå samarbejde om krematoriedrift
i et interessentskab. Ligeledes kan et eller flere
menighedsråd/kirkegårds- og krematoriebestyrelser
indgå samarbejde med en eller flere kommunalbestyrelser om
krematoriedrift i et interessentskab.
Stk. 2. De
nærmere betingelser for samarbejdet skal fastsættes i
en vedtægt, som skal godkendes af Kirkeministeriet.
Stk. 3.
Kirkeministeren kan fastsætte nærmere regler om
vedtægten, herunder krav om anvendelse af
standardvedtægter udarbejdet af Kirkeministeriet.«
§ 2
I lov om folkekirkens økonomi, jf.
lovbekendtgørelse nr. 560 af 17. juni 2009, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 17 g indsættes som
stk. 7:
»Stk. 7.
Tilskud til krematoriedrift i og uden for provstiet kan ydes af
provstiudvalgskassen efter kirkeministerens nærmere
bestemmelse.«
§ 3
Loven træder i kraft
den 15. juni 2010.
§ 4
Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
1. Indledning
Baggrunden for lovforslaget er, at Miljøstyrelsen har
udsendt et standardvilkår med krav om, at
krematorieanlæg skal forsynes med filtre, som renser for
kviksølv m.v. Disse filtre skal etableres på alle
krematorier inden den 1. januar 2011. De samlede udgifter til
filtre kan ifølge Danske Krematoriers Landsforening
forventes at beløbe sig til minimum 140 mio. kr. eksklusiv
moms, fordelt med ca. 100 mio. kr. til de folkekirkeligt drevne
krematorier og 40 mio. kr. til de kommunalt drevne krematorier. Med
udsigt til at skulle finansiere betydelige investeringer i
miljøfiltre indenfor en kort periode, blev det i
Kirkeministeriet besluttet at nedsætte »Arbejdsgruppen
vedrørende krematorievirksomhed i Danmark«, som skulle
foretage en analyse af krematorieområdet.
Arbejdsgruppen bestod af repræsentanter for
Kirkeministeriet, Danmarks Provsteforening, Danske Krematoriers
Landsforening (DKL), Kommunernes Landsforening (KL), Foreningen af
Danske Kirkegårdsledere og Landsforeningen af
Menighedsråd. Arbejdsgruppen afsluttede sit arbejde i
december 2006 med offentliggørelse af "Rapport fra
arbejdsgruppen vedrørende krematorievirksomhed i
Danmark".
Hidtil er krematorievirksomhed blevet tilrettelagt på
grundlag af lokale behov. Det ændres der ikke ved.
Formålet med lovforslaget er således et ønske om
at give krematorieejere og menighedsråd mulighed for, at
krematoriedrift fremover kan ske som et samarbejde i
interessentskabsform. Det kan blive aktuelt, når der inden
den 1. januar 2011 skal etableres filtre på samtlige
krematorier med store millioninvesteringer til følge.
Endvidere giver lovforslaget mulighed for, at provstier fra
provstiudvalgskassen kan yde tilskud til krematorier i og uden for
provstiet for derved at understøtte opretholdelsen af
krematoriedrift.
2. Gældende ret
Ligbrænding blev indført i slutningen af
1800-tallet, og krematorievirksomheden er herefter udøvet
som en myndighedsopgave i tilknytning til
kirkegårdsdrift.
Der findes i dag 31 krematorier med i alt 43 ovne.
Krematorierne er etableret i landets større byer på
grundlag af lokale initiativer og behov. Der har således
på intet tidspunkt været tale om en samlet organisering
af krematorievirksomhed på landsplan. 21 krematorier bestyres
af menighedsråd eller kirkegårdsbestyrelser, mens 10
krematorier er kommunalt bestyrede. Kirkeministeriet er ved lov om
begravelse og ligbrænding tillagt central
godkendelseskompetence på krematorieområdet, idet det i
lovens § 3, stk. 1, er bestemt, at ligbrænding
skal ske i krematorier, der er godkendt af kirkeministeren. Indtil
loven trådte i kraft den 1. januar 1976 var
godkendelseskompetencen henlagt til justitsministeren.
I henhold til loven skal ligbrænding således finde
sted i krematorier, »der er godkendt af
kirkeministeren«. I ministeriets administrative praksis er
denne bestemmelse fortolket, så kompetencen til at godkende
krematorier både omfatter opførelse, udvidelse og
ombygning af krematoriebygningen samt udskiftning af
krematorieovne, ligesom Kirkeministeriet skal godkende, hvis
krematorier ønskes nedlagt. I forbindelse med godkendelsen
af krematoriebyggeri vurderer Kirkeministeriet, om der er behov
(befolkningsgrundlag) for projektet, og om finansieringen er til
stede. Ministeriet sikrer sig desuden, at de nødvendige
bygnings- og miljømæssige godkendelser er
tilvejebragt.
Idet krematoriedrift ikke har været organiseret på
landsplan, har det heller ikke været lovreguleret, hvor der
skal være krematorier, og hvorledes krematoriernes takster
skal beregnes. Det er således i dag en lokal
afgørelse, om man søger om at etablere et
krematorium.
I henhold til gældende ret kan to eller flere
menighedsråd indgå aftale om samarbejde om
løsning af de opgaver, der finansieres af kirkekassen, jf.
§ 42 a i lov om menighedsråd. Udover de i
§ 42 a nævnte tilfælde kan to eller flere
menighedsråd i henhold til § 43, stk. 1, i lov
om menighedsråd indgå aftale om samarbejde, der
kræver dispensation fra reglerne i kapitel 1-7 og kapitel 9 i
lov om menighedsråd samt regler i lov om valg til
menighedsråd, lov om folkekirkens økonomi, lov om
folkekirkens kirkebygninger og kirkegårde og lov om
bestyrelse og brug af folkekirkens kirker m.m. Samarbejdet skal
vedrøre løsning af folkekirkelige anliggender. Idet
hjemlen til at indgå samarbejde i medfør af
§ 43, stk. 1, ikke omfatter lov om begravelse og
ligbrænding, kan samarbejde om krematorievirksomhed
således ikke indgås efter denne bestemmelse. Det er
således i dag ikke muligt for menighedsråd og
kirkegårdsbestyrelser at indgå samarbejde om
krematoriedrift.
Tilskud til krematoriedrift ydes i dag via tildeling af
ligningsmidler til de menighedsråd i provstiet, som ejer
krematorier. Tilskuddet ydes til den lokale kirkekasse, jf.
§ 3, stk. 3, i lov om folkekirkens økonomi. I
henhold til gældende ret kan der således alene ydes
tilskud til krematoriedrift indenfor provstiet, i hvilket
krematoriet er beliggende.
§ 17 g afgrænser de udgifter, der kan afholdes
af provstiudvalgskassen. Det er udgifter vedrørende
provstiudvalgets virksomhed, udgifter til særlige
revisionsarbejder og udgifter til samarbejde mellem
menighedsråd inden for provstiet, jf. 43 a i lov om
menighedsråd. I henhold til denne bestemmelse er der
således ikke hjemmel til at yde tilskud til
krematorievirksomhed af provstiudvalgskassen.
3. Arbejdsgruppens forslag og anbefalinger
Arbejdsgruppen fremkom i »Rapport fra arbejdsgruppen
vedrørende krematorievirksomhed i Danmark« med en
række forslag og anbefalinger i relation til
krematorievirksomhed.
Arbejdsgruppen konstaterede i rapporten bl.a., at der er en
uudnyttet ovnkapacitet på landets krematorier. Arbejdsgruppen
foreslog denne overkapacitet fjernet eller minimeret gennem
nedlæggelse af krematorier. Arbejdsgruppen foreslog, at dette
kunne ske ved, at Kirkeministeriet i medfør af
§ 3, stk. 1, i lov om begravelse og
ligbrænding afviste at godkende de lovpligtige
miljøinvesteringer i kviksølvfiltre, hvilket ville
tvinge det pågældende krematorium til at ophøre
med sin virksomhed.
Arbejdsgruppen foreslog i øvrigt, at krematorierne
tilskyndes til at indgå samarbejder. Arbejdsgruppen
bemærkede i denne forbindelse, at det må overvejes, om
der for at sikre en mere hensigtsmæssig regulering af
krematoriedriften på længere sigt skal etableres et
system, der giver mulighed for, at krematorierne på
frivilligt grundlag kan samarbejde i selskabsform om
krematoriedriften.
4. Kirkeministeriets overvejelser
Kirkeministeriet kan ikke tilslutte sig arbejdsgruppens
anbefaling, hvorefter Kirkeministeriet skal foretage regulering af
krematoriekapaciteten. Ministeriet finder således ikke, at
det er hensigtsmæssigt, hvis ministeriet dikterer, hvordan
folkekirken løser opgaven med at tilvejebringe den
nødvendige kapacitet. Ministeriet lægger i denne
forbindelse afgørende vægt på, at krematorierne
alle er etableret på grundlag af lokale initiativer og behov.
På denne baggrund vil det ikke være
hensigtsmæssigt, hvis ministeriet tilsidesætter lokale
vurderinger.
Derimod finder ministeriet, som foreslået af
arbejdsgruppen, at det vil være hensigtsmæssigt, om de
enkelte krematorier får mulighed for at indgå
samarbejde om krematoriedrift, således at krematorieejere og
menighedsråd på frivillig basis kan indgå
samarbejde for på den måde at få mulighed for at
effektivisere krematoriedriften. Dette kan særligt være
relevant i forbindelse med udsigten til at skulle finansiere
betydelige investeringer i miljøfiltre - som alt andet lige
vil betyde øgede omkostninger for krematorierne og dermed
også forventeligt højere takster for borgerne.
Ministeriet lægger desuden vægt på henvendelser
fra flere menighedsråd, som ønsker at indgå
sådanne samarbejder og f.eks. erstatte deres krematorier med
et nyt fælles krematorium med den nødvendige
ovnkapacitet, mens de eksisterende faciliteter som kølerum
og kapel kan bibeholdes på eksisterende lokaliteter.
I udkastet til lovforslag, som blev sendt i høring den
27. oktober 2009, blev det foreslået, at et sådant
samarbejde mellem krematorieejere m.v. alene kunne finde sted
mellem krematorier indenfor et stift. I de indkomne
høringssvar er der imidlertid udtrykt et stort ønske
om, at krematoriesamarbejde også kan foregå over
stiftsgrænserne. Det fremgår af flere
høringssvar, at baggrunden for denne anbefaling er, at der
er aktuelle planer om økonomisk og miljømæssigt
fordelagtige krematoriesamarbejder over stiftsgrænser,
herunder samarbejde om planer om opførelse af et nyt
krematorium i stedet for eksisterende krematorier - også i
nabostifter. På denne baggrund har ministeriet ændret
lovforslaget, da ministeriet gerne vil understøtte
sådanne samarbejder, som er opstået på lokalt
initiativ.
På det kommunale område er der praksis for
indgåelse af samarbejder om diverse driftsopgaver.
Samarbejderne er ofte organiseret som interessentskaber. På
baggrund heraf er det ministeriets opfattelse, at
interessentskabsformen er en hensigtsmæssig model for
samarbejde også på krematorieområdet. Ministeriet
finder derfor, at det er ønskeligt, at krematorieejere kan
indgå aftale om, at krematorier kan drives i et
interessentskab og med mulighed for, at også
menighedsråd uden et krematorium kan deltage i
samarbejdet.
Et menighedsråd eller kirkegårdsbestyrelse, der
har et krematorium, som fortsat ønskes opretholdt, vil
herefter have følgende 5 muligheder, når der skal
træffes beslutning om den fremtidige drift:
1) Fortsætte
driften som hidtil.
2) Udvide
ejerkredsen via et samarbejde (i et interessentskab) med andre
menighedsråd.
3) Samarbejde (i et
interessentskab) med menighedsråd med eget krematorium.
4) Samarbejde (i et
interessentskab) med et kommunalt krematorium.
5) Kombination af
nr. 2-4.
Det foreslås, at de nærmere betingelser for et
eventuelt samarbejde i interessentskabsform skal fastsættes i
en vedtægt, som skal godkendes af ministeriet. Det
foreslås endvidere, at ministeriet kan bestemme, at der skal
benyttes en standardvedtægt. Det vil fremgå af
Kirkeministeriets standardvedtægt, at interessentskabet skal
ledes af en bestyrelse. Bestyrelsen skal varetage selskabets
overordnede ledelse. De deltagende parter i interessentskabet er
øverste besluttende organ i selskabet. Vedtægten for
krematoriesamarbejdet skal desuden fastsætte regler om
ejerforhold, indtræden og udtræden af samarbejdet,
drift, kapitalforhold m.v. Kirkeministeriet vil i forbindelse med
godkendelse af krematoriesamarbejde i et interessentskab
lægge vægt på de samme godkendelseskriterier, som
anvendes i forbindelse med godkendelse af krematoriebyggeri, jf.
afsnit 2.
I flere af de indkomne høringssvar blev der udtrykt
ønske om, at også provstiudvalg - i lighed med
menighedsråd uden eget krematorium - skal have mulighed for
at deltage i interessentskaber vedrørende krematoriedrift.
Det blev ligeledes foreslået, at alle provstier, som yder
tilskud til driften af et krematoriesamarbejde, skal
repræsenteres i et tilsvarende omfang i bestyrelsen for
interessentskabet, så disse provstier derved også
får indflydelse på interessentskabets drift.
Ministeriet har ikke ønsket at følge denne
anbefaling, da provstiudvalgs eventuelle deltagelse i
interessentskaber vil være et opgør med det
nuværende regelsæt på det folkekirkelige
område, hvorefter det er menighedsrådene, som er ejere,
mens provstiudvalgene alene er bevilligende myndigheder. Det vil
endvidere efter ministeriets opfattelse være problematisk i
forhold til provstiudvalgenes økonomiske tilsynsopgave i
forhold til menighedsrådene, hvis de selv er deltagere i
interessentskabet (eller blot får sæde i bestyrelsen),
og derved får en selvstændig økonomisk interesse
i selskabets drift.
Det skal understreges, at et interessentskab på
krematorieområdet i henhold til dette lovforslag skal
opfattes som en offentlig myndighed, hvorfor et eventuelt
interessentskab vil være omfattet af såvel
offentlighedslovens som forvaltningslovens regler.
Ministeriet foreslår endelig, at provstier får
hjemmel til at yde tilskud til driften af krematorier i og uden for
provstiet for derigennem at fastholde grundlaget for den
eksisterende krematoriedrift. Da kremering af borgere som
nævnt må opfattes som en myndighedsopgave, er det
ministeriets opfattelse, at de enkelte provstier kan have en
interesse i, at provstiets borgere kan blive kremeret.
5. De
økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative
konsekvenser for det offentlige.
6. De
økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
mv.
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
7. De
administrative konsekvenser for borgere
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
8. De
miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder mv.
Et lovudkast har været sendt i høring hos
følgende myndigheder, organisationer mv.:
Samtlige biskopper og stiftsøvrigheder, samtlige
stiftsråd, Landsforeningen af Menighedsråd, Danmarks
Provsteforening, Kommunernes Landsforening, Foreningen af Danske
Kirkegårdsledere, Danske Krematoriers Landsforening, Fagligt
Fælles Forbund (3 F), Danske Bedemænd, Landsforeningen
Liv og Død samt Arbejdsgruppen vedr. Fælleskrematorium
i Ringsted.
|
11. Sammenfattende
skema |
| Positive konsekvenser/ mindre udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for staten,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for staten,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
| |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Bestemmelsen giver menighedsråd og kirkegårds- og
krematoriebestyrelser mulighed for at indgå samarbejde om
krematoriedrift. Ligeledes kan et eller flere menighedsråd og
kirkegårds- og krematoriebestyrelser indgå samarbejde
med en eller flere kommunalbestyrelser om krematoriedrift i et
interessentskab. Krematoriedrift kan således drives i et
interessentskab med deltagelse af folkekirkelige krematorieejere
eller med deltagelse af folkekirkelige og kommunale
krematorieejere. Endvidere kan menighedsråd uden eget
krematorium også deltage i sådanne
interessentskaber.
Det foreslås, at de nærmere betingelser for
samarbejdet skal fastsættes i en vedtægt, som skal
godkendes af Kirkeministeriet. Kirkeministeriet vil i forbindelse
med godkendelse af krematoriesamarbejde i et interessentskab
lægge vægt på de samme godkendelseskriterier, som
anvendes i forbindelse med godkendelse af krematoriebyggeri, jf.
afsnit 2.
Endelig gives hjemmel til, at kirkeministeren kan
fastsætte nærmere regler om vedtægtens
udformning, herunder krav om benyttelse af en
standardvedtægt.
Til § 2
Bestemmelsen giver hjemmel til, at provstier får
mulighed for at yde tilskud til driften af krematorier i og uden
for provstiet. Lovforslaget indebærer således en
tilføjelse til § 17 g, der udvider
anvendelsesområdet for provstiudvalgskassen, således at
der af provstiudvalgskassen kan ydes tilskud direkte til
krematoriedriften i og uden for provstiet efter kirkeministerens
nærmere bestemmelse.
Til § 3
Loven træder i kraft den 15. juni 2010.
Til § 4
Bestemmelsen fastsætter lovens territoriale
gyldighedsområde.
Bestemmelsen indebærer, at loven ikke gælder for
Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | |
| | I lov om begravelse og ligbrænding,
jf. lovbekendtgørelse nr. 586 af 19. juni 2008, foretages
følgende ændring: |
| | |
§ 4.
Kirkeministeren fastsætter nærmere regler om begravelse
og ligbrænding. | | 1. Efter
§ 4 indsættes: »§ 4
a. Et eller flere menighedsråd/kirkegårds- og
krematoriebestyrelser kan indgå samarbejde om krematoriedrift
i et interessentskab. Ligeledes kan et eller flere
menighedsråd/kirkegårds- og krematoriebestyrelser
indgå samarbejde med en eller flere kommunalbestyrelser om
krematoriedrift i et interessentskab. Stk. 2.
De nærmere betingelser for samarbejdet skal fastsættes
i en vedtægt, som skal godkendes af Kirkeministeriet. Stk. 3.
Kirkeministeren kan fastsætte nærmere regler om
vedtægten, herunder krav om anvendelse af
standardvedtægter udarbejdet af
Kirkeministeriet.« |
| | |
| | § 2 |
| | |
| | I lov om folkekirkens økonomi, jf.
lovbekendtgørelse nr. 560 af 17. juni 2009, foretages
følgende ændringer: |
| | |
§ 17
g. Ved hvert provstiudvalg oprettes en provstiudvalgskasse,
der bestyres af provstiudvalget. Stk. 2.
Udgifterne til valg af provstiudvalgene og til disses møder,
herunder honorar til formanden, befordringsgodtgørelse og
diæter til de valgte medlemmer samt udvalgenes udgifter til
medhjælp, kontorartikler m.v., udredes af
provstiudvalgskassen efter kirkeministerens nærmere
bestemmelse. Stk. 3.
Udgifter til særlige revisionsarbejder vedrørende de
lokale kirkelige kasser ud over dem, der dækkes efter
§ 11, stk. 1, nr. 7, udredes af
provstiudvalgskassen. Stk. 4.
Udgifter til samarbejde, jf. § 43 a i lov om
menighedsråd, udredes af provstiudvalgskassen. Stk. 5.
Udgifter til provstiudvalgsmedlemmers deltagelse i kurser m.v., der
må anses af betydning for udøvelsen af hvervet som
provstiudvalgsmedlem, afholdes af provstiudvalgskassen. Der vil
endvidere efter kirkeministerens bestemmelse af
provstiudvalgskassen kunne ydes valgte provstiudvalgsmedlemmer
erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste i forbindelse
med deltagelse i sådanne kurser m.v. Stk. 6.
Udgifter til budgetudvalgets virksomhed afholdes af de deltagende
provstiudvalg. | | 1. I § 17 g indsættes som
stk. 7: »Stk. 7. Tilskud til
krematoriedrift i og uden for provstiet kan ydes af
provstiudvalgskassen efter kirkeministerens nærmere
bestemmelse.« |
| | |
| | § 3 |
| | |
| | Loven træder i kraft 15. juni
2010. |
| | |
| | § 4 |
| | |
| | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland. |