Fremsat den 23. marts 2010 af
Lone Dybkjær (RV), Bente Dahl (RV),
Margrethe Vestager (RV) og Morten Østergaard (RV)
Forslag til folketingsbeslutning
om kriminalisering af køb af sex hos
prostituerede, der er ofre for menneskehandel
Folketinget pålægger regeringen i næste
folketingssamling at fremsætte et lovforslag til
ændring af straffelovens § 223 a, således at den,
der som kunde mod betaling har samleje med en person, der er offer
for menneskehandel, jf. straffelovens § 262 a, straffes med
bøde eller fængsel indtil 2 år.
Bemærkninger til forslaget
Forslaget er en delvis genfremsættelse af
beslutningsforslag nr. B 35 fra Folketingsåret 2006-07, jf.
Folketingstidende, forhandlingerne side 2320 og 6730, tillæg
A side 2441 og 2443 og tillæg B side 846.
Det Radikale Venstre ønsker med beslutningsforslaget at
understrege, at det klart skal fremgå af lovgivningen, at det
er strafbart at købe sex hos et handlet menneske, på
samme måde som det fremgår, at det er strafbart at
tvinge nogen til at indgå ægteskab. Efter partiets
opfattelse vil en tydeliggørelse af lovgivningen gøre
det mindre let at påstå, at den prostituerede ikke var
handlet. Behovet for en tydelig lovgivning er ikke blevet mindre de
seneste år, tværtimod. Der er Det Radikale Venstres
klare opfattelse, at der er en stigende tendens til, at flere og
flere prostituerede er handlede. Regeringens indsats mod
kvindehandel er efter Det Radikale Venstres opfattelse ikke
tilstrækkelig.
Som optakt til det tidligere beslutningsforslag blev der i
folketingsåret 2005-06 stillet følgende
spørgsmål i Folketingets Socialudvalg, jf. SOU alm.
del - spørgsmål 180 (2005-06) »Ministeren bedes
oplyse, hvorledes en ny paragraf i straffeloven, der forbyder
køb af sex hos prostituerede, der er ofre for
menneskehandel, kan formuleres. I den forbindelse ønskes
oplyst, hvorledes man i den type sager kan operere med
uagtsomhed.«
Justitsministeren svarede:
»En ændring af straffeloven som nævnt i
spørgsmålet ville i givet fald f.eks. kunne udformes
som en tilføjelse til § 223 a om køb af
seksuelle ydelser hos personer under 18 år:
Ȥ 223 a. Den, der som
kunde mod betaling eller løfte om betaling har samleje med
en person under 18 år eller med en person, der udnyttes under
de i § 262 a nævnte omstændigheder, straffes med
bøde eller fængsel indtil 2 år.«
Bestemmelsen ville i givet fald finde tilsvarende anvendelse
med hensyn til anden kønslig omgængelse end samleje og
med hensyn til kønslig omgængelse med en person af
samme køn, jf. straffelovens § 224 og § 225.
Efter Justitsministeriets opfattelse må det antages, at
det i praksis ofte ville være vanskeligt at bevise, at
gerningsmanden havde det fornødne forsæt med hensyn
til, at den pågældende prostituerede var offer for
menneskehandel i straffelovens forstand.
Med hensyn til, hvordan man i disse sager ville kunne operere
med uagtsomhed, skal Justitsministeriet anføre, at en
straffebestemmelse om uagtsomt køb af seksuelle ydelser hos
en person, der er offer for menneskehandel, i givet fald i
overensstemmelse med almindelige lovgivningsprincipper bør
udformes således, at det med den fornødne klarhed kan
angives, hvilke objektive forhold en prostitutionskunde skal
være særlig agtpågivende over for ved
købet af den seksuelle ydelse. Det vil i den forbindelse
kunne være relevant at overveje, hvilke muligheder der i
praksis vil være for at fastslå, at kunden burde have
været opmærksom på de pågældende
forhold.«
Det er denne ændring af straffeloven, Det Radikale
Venstre fortsat ønsker at få gennemført,
således at det kriminaliseres at købe sex hos
prostituerede, der er ofre for menneskehandel. Det bør
være muligt at udforme retningslinjer, der angiver de
objektive forhold, som en prostitutionskunde skal være
særlig opmærksom på i forbindelse med
købet af den seksuelle ydelse. Ligesom det f.eks. er
almindeligt antaget, at køber man et B&O-anlæg
på et værtshus, kan det være »varmt«,
burde der også kunne opstilles formodninger om og kriterier
for, hvornår en prostitueret kan tænkes at være
handlet, således at sexkunden ikke kan påberåbe
sig at være i god tro.
Det fremgår af førstebehandlingen af forslaget,
at det alene er spørgsmålet om bevisvurderingen, der
gør, at regeringen ikke kunne støtte forslaget. Det
er dog ikke efter Det Radikale Venstres vurdering et
tilstrækkeligt argument for ikke at gennemføre en
sådan bestemmelse. Den daværende justitsminister sagde,
da også, bl.a.: »at regeringen har stor sympati for
intentionen bag forslaget, nemlig at styrke indsatsen mod
menneskehandel. Jeg er enig i, at menneskehandel er en
særdeles alvorlig forbrydelse, og vi skal gøre alt for
at hjælpe ofrene, der bliver udsat for kynisk
udnyttelse.«
Det fremgår endvidere af svar på B 35
spørgsmål 1 (2006-07) at »Hvis en prostitueret
er under 18 år, kan kunden straffes efter straffelovens
§ 223 a. Bestemmelsen kriminaliserer den, der som kunde mod
betaling eller løfte om betaling har samleje med en person
under 18 år, herunder et mindreårigt offer for
menneskehandel.« Det Radikale Venstre skal her bemærke,
at der ikke bør være forskel på om offeret for
menneskehandel er over eller under 18 år.
Derudover er der i lande, som vi normalt sammenligner os med
bl.a. Sverige og Norge indført et totalt forbud mod at
købe sex. I Holland og Tyskland er der indført
licensordninger. I en række andre lande er prostitution
direkte forbudt. Endvidere er det i Finland sket en kriminalisering
af bl.a. køb af seksuelle ydelser hos en person, der har
været udsat for menneskehandel. Det Radikale Venstre mener
derfor ikke, at vi i Danmark skal lade det være
uprøvet, men med sådan en ny bestemmelse sende et
klart signal om, at det ikke under nogen omstændigheder er
accepttablet at købe sex af prostituerede, der er
handlede.
Skriftlig fremsættelse
Lone Dybkjær
(RV):
Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig
herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
kriminalisering af køb af sex hos prostituerede, der er ofre
for menneskehandel.
(Beslutningsforslag nr. B 159).
Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der
ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige
behandling.