Vil ministeren redegøre for merudgifterne og de fordelingsmæssige konsekvenser ved at justere fripladsskalaen for dagtilbud, således at dagtilbud bliver gratis for flere familier end i dag, samt hvor dagtilbud bliver billigere for flere familier, idet ministeren bedes redegøre for konsekvenserne ved hver af følgende modeller:
1. Indtægtsgrænsen for betaling på 0 pct. hæves fra 208.101 (og derunder) til 550.000 kr. (og derunder), og hvor betalingen i pct. af den tilskudsberettede forældrebetaling øges gradvist op til den eksisterende grænse på 646.500 kr.
2. Indtægtsgrænsen for betaling på 0 pct. hæves fra 208.101 (og derunder) til 550.000 kr. (og derunder), og hvor betalingen i pct. af den tilskudsberettede forældrebetaling øges gradvist op til en grænse på 950.000 kr.
3. Indtægtsgrænsen for betaling på 0 pct. hæves fra 208.101 (og derunder) til 550.000 kr. (og derunder), og hvor betalingen i pct. af den tilskudsberettede forældrebetaling øges gradvist op til en grænse på 1.200.000 kr.
Idet der bedes redegjort for de umiddelbare merudgifter, efter tilbageløb og efter tilbageløb og adfærd, for hver af modellerne. De fordelingsmæssige konsekvenser bedes angivet ved ændringer i gini-koefficienten (korrigeret for udvidede forbrugsmuligheder), og der bedes angivet, hvor mange familier der berøres ved hver af modellerne, samt hvor mange familier der vil kunne modtage gratis dagtilbud, samt hvor mange familier der kan få deres betaling halveret (50 pct. betaling). Dertil bedes der angivet virkningen af sparede udgifter for udvalgte familietyper herunder Arbejderfamilie med 2 børn i dagtilbud, Funktionærfamilie med 2 børn i dagtilbud, dagpengemodtagere (par) med 2 børn i dagtilbud, HK’ere (par) med 2 børn i dagtilbud.
Dato: 16-04-2025
Status: Foreløbigt besvaret
Emne:
specialundervisning