Vedtaget af Folketinget ved 3. behandling
den 9. juni 2020
Forslag
til
Lov om ændring af lov om midlertidig
udskydelse af angivelses- og betalingsfrister m.v. på
skatteområdet i forbindelse med covid-19, kildeskatteloven,
ligningsloven og forskellige andre love
(Yderligere udskydelse af betalingsfrister
for A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, udskydelse af angivelses- og
betalingsfrister for moms, forlængelse af afgiftsperioder for
moms samt midlertidige lempelser af regler om fuld skattepligt,
regler om lempeligere beskatning af udenlandsk lønindkomst
og regler om forskerskatteordningen som følge af covid-19
m.v.)
§ 1
I lov nr. 211 af 17. marts 2020 om midlertidig
udskydelse af angivelses- og betalingsfrister m.v. på
skatteområdet i forbindelse med covid-19, som ændret
ved § 11 i lov nr. 572 af 5. maj 2020, foretages
følgende ændringer:
1. §
1 affattes således:
Ȥ 1. For
indeholdelsespligtige, der omfattes af opkrævningslovens
§ 2, stk. 5, er den sidste rettidige betalingsdag for
indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for april 2020 den 10.
september 2020, for maj 2020 er den sidste rettidige betalingsdag
den 12. oktober 2020, for juni 2020 er den sidste rettidige
betalingsdag den 10. november 2020, for august 2020 er den sidste
rettidige betalingsdag den 29. januar 2021, for september 2020 er
den sidste rettidige betalingsdag den 31. marts 2021, og for
oktober 2020 er den sidste rettidige betalingsdag den 31. maj
2021.«
2. §
2 affattes således:
Ȥ 2. For
indeholdelsespligtige, der omfattes af opkrævningslovens
§ 2, stk. 6, er den sidste rettidige betalingsdag for
indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for april 2020 den 31.
august 2020, for maj 2020 er den sidste rettidige betalingsdag den
30. september 2020, for juni 2020 er den sidste rettidige
betalingsdag den 30. oktober 2020, for august 2020 er den sidste
rettidige betalingsdag den 15. januar 2021, for september 2020 er
den sidste rettidige betalingsdag den 16. marts 2021, og for
oktober 2020 er den sidste rettidige betalingsdag den 17. maj
2021.«
3. I
§ 5 indsættes efter
»afgiftsperiodens udløb«: », for juli 2020
udskydes fristen til den 9. september 2020, og for august 2020
udskydes fristen til den 2. oktober 2020«.
4. I
§ 7 indsættes som stk. 2:
»Stk. 2.
For virksomheder, der i medfør af momslovens § 57, stk.
3, anvender kvartalet som afgiftsperiode i tredje og fjerde kvartal
i kalenderåret 2020, sammenlægges tredje kvartal med
fjerde kvartal, således at angivelsesfristen for den samlede
periode udløber den 1. marts 2021, medmindre virksomheden
angiver et momstilsvar for tredje kvartal 2020 senest den 1.
december 2020.«
§ 2
I kildeskatteloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 117 af 29. januar 2016, som
ændret bl.a. ved § 3 i lov nr. 1686 af 26. december
2017, § 27 i lov nr. 745 af 8. juni 2018, § 5 i lov nr.
1130 af 11. september 2018, lov nr. 1432 af 5. december 2018,
§ 4 i lov nr. 84 af 30. januar 2019 og § 17 i lov nr. 551
af 7. maj 2019 og senest ved § 4 i lov nr. 1583 af 27.
december 2019, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 2, stk. 1, nr. 1,
indsættes som 6. pkt.:
»Skattepligten omfatter endvidere vederlag
omfattet af den midlertidige ordning som nævnt i § 7,
stk. 1, 3.-6. pkt.«
2. I
§ 2, stk. 9, indsættes to
steder efter »stk. 1, nr. 1,«: »1.-5. pkt., og
nr.«
3. I
§ 7, stk. 1, indsættes som
3.-6. pkt.:
»Personen kan dog vælge at blive
omfattet af en midlertidig ordning, der medfører, at der
ikke indtræder skattepligt efter § 1, stk. 1, nr. 1, ved
uafbrudt ophold her i landet over 3 måneder eller ved samlede
ophold her i landet over 180 dage inden for et tidsrum på 12
måneder, hvis overskridelsen skyldes ophold her i landet i
perioden fra og med den 9. marts 2020 til og med den 30. juni 2020.
Der kan udføres arbejde under opholdet her i landet i den
angivne periode, uden at der indtræder skattepligt her til
landet efter § 1, stk. 1, nr. 1. Tilvælges ordningen
efter 3. pkt., er der fortsat pligt til at svare indkomstskat til
staten af vederlag for personligt arbejde i tjenesteforhold og
honorarer, der kan henføres til den angivne periode, i det
omfang personen opholder sig her i landet. Valget skal
træffes senest den 1. maj 2021 og kan omgøres til og
med den 30. juni 2022.«
4. I
§ 48 E indsættes efter stk.
6 som nyt stykke:
»Stk. 7.
Hvis ansættelsesforholdet, jf. stk. 1, er indgået
senest den 8. marts 2020, ses der bort fra følgende forhold
vedrørende perioden fra og med den 9. marts 2020 til og med
den 30. juni 2020:
1) Ophør
af skattepligt efter § 2, stk. 1, nr. 1, ved vurderingen af,
om en person er skattepligtig til Danmark, jf. stk. 1.
2) Ophold uden
for Danmark, der medfører, at beskatningsretten
overgår til udlandet, Færøerne eller
Grønland for mere end 30 arbejdsdage, jf. stk. 2.
3) Vederlaget i
henhold til ansættelseskontrakten, jf. stk. 3, nr.
3.«
Stk. 7 bliver herefter stk. 8.
5. I
§ 48 F, stk. 2, indsættes
som 4. pkt.:
»Nyt ansættelsesforhold, der i
medfør af 2. pkt. skulle være tiltrådt i
perioden fra og med den 9. marts 2020 til og med den 30. juni 2020,
kan beskattes efter stk. 1, såfremt
ansættelsesforholdet tiltrædes senest den 1. august
2020.«
§ 3
I ligningsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 806 af 8. august 2019, som ændret senest ved § 13 i
lov nr. 739 af 30. maj 2020, foretages følgende
ændring:
1. I
§ 33 A indsættes som stk. 6:
»Stk. 6.
Ved anvendelsen af stk. 1 kan personen vælge at se bort fra
ophold her i riget fra og med den 9. marts 2020 til det tidspunkt,
hvor arbejdet genoptages i det land, hvor arbejdet normalt
udføres, dog senest til og med den 30. juni 2020. Valget
medfører, at arbejde her i riget, der ikke er
nødvendigt arbejde i direkte forbindelse med
udlandsopholdet, ikke afbryder udlandsopholdet. Nedsættelsen
af den samlede indkomstskat efter stk. 1 og 3 omfatter ikke den del
af lønindkomsten, der kan henføres til den angivne
periode. Valget skal træffes senest den 1. maj 2021 og kan
omgøres til og med den 30. juni 2022.«
§ 4
I lov nr. 1291 af 21. november 2018 om
indgåelse af dobbeltbeskatningsoverenskomst og
tilhørende protokol mellem Danmark og Armenien, som
ændret ved § 7 i lov nr. 1583 af 27. december 2019,
foretages følgende ændringer:
1. I
bilag 1, artikel 3, stk. 1,
indsættes som litra d:
»d)
Udtrykket »person« omfatter en fysisk person, et
selskab og enhver anden sammenslutning af personer.«
2. Bilag 1,
artikel 9, stk. 1, affattes således:
»1. Hvis
a) et
foretagende i en kontraherende stat direkte eller indirekte
deltager i ledelsen af, kontrollen med eller kapitalen i et
foretagende i den anden kontraherende stat, eller
b) de samme
personer direkte eller indirekte deltager i ledelsen af, kontrollen
med eller kapitalen i såvel et foretagende i en kontraherende
stat som et foretagende i den anden kontraherende stat,
og der i nogle af disse tilfælde
mellem de to foretagender er aftalt eller fastsat vilkår
vedrørende deres forretningsmæssige eller finansielle
forbindelser, der afviger fra de vilkår, som ville være
blevet aftalt mellem uafhængige foretagender, kan enhver
fortjeneste, som, hvis disse vilkår ikke havde foreligget,
ville være tilfaldet dette, medregnes til dette foretagendes
fortjeneste og beskattes i overensstemmelse hermed.«
3. Bilag 1,
artikel 27, stk. 7, affattes således:
»7. Hvis et skattekrav på et tidspunkt
efter fremsættelse af en anmodning fra en kontraherende stat
efter stykke 3 eller 4, og før den anden kontraherende stat
har inddrevet og overført det pågældende
skattekrav til den førstnævnte stat, ophører
med at være
a) for så
vidt angår en anmodning efter stykke 3, et skattekrav i den
førstnævnte stat, som kan inddrives efter denne stats
lovgivning, og hvor den person, som skylder beløbet,
på dette tidspunkt efter lovgivningen i denne stat ikke kan
gøre indsigelse mod inddrivelsen, eller
b) for så
vidt angår en anmodning efter stykke 4, et skattekrav i den
førstnævnte stat, hvor denne stat efter sin lovgivning
kan iværksætte foranstaltninger med henblik på at
sikre inddrivelsen,
skal den kompetente myndighed i den
førstnævnte stat straks underrette den kompetente
myndighed i den anden stat herom, og efter den anden stats valg
skal den førstnævnte stat enten stille anmodningen i
bero eller trække den tilbage.«
4. Bilag 1,
artikel 27, stk. 8, affattes således:
»8. Bestemmelserne i denne artikel kan i
intet tilfælde fortolkes således, at der
pålægges en kontraherende stat en pligt til:
a) at
udføre forvaltningsakter, der strider mod denne eller den
anden kontraherende stats lovgivning og forvaltningspraksis,
b) at
iværksætte foranstaltninger, som ville stride mod
almene interesser (ordre public),
c) at yde
bistand, hvis den anden kontraherende stat ikke har iværksat
alle rimelige foranstaltninger til inddrivelse henholdsvis sikring
af skattekravet, som kan iværksættes efter denne stats
lovgivning eller forvaltningspraksis,
d) at yde
bistand i tilfælde, hvor den administrative byrde for denne
stat klart ikke står mål med de fordele, som den anden
kontraherende stat vil opnå.«
§ 5
I lov nr. 1588 af 27. december 2019 om
ændring af tobaksafgiftsloven og lov om forskellige
forbrugsafgifter (Forhøjelse af afgiften på tobak),
som ændret ved § 9 i lov nr. 168 af 29. februar 2020,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 3, stk. 25, 1. pkt.,
ændres »1. oktober 2020« til: »1. oktober
2019«.
2. I
§ 3, stk. 31, 1. pkt.,
ændres »30. april 2021« til: »31. marts
2021«.
§ 6
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 15. juni 2020.
Stk. 2. § 2, nr.
1-3, og § 3 har virkning fra og med indkomståret
2019.
Stk. 3. § 2, nr. 4,
har virkning for personer, der var omfattet af
forskerskatteordningen den 9. marts 2020.
Stk. 4. § 2, nr. 5,
har virkning for ansættelsesforhold, der skulle være
tiltrådt i perioden fra og med den 9. marts 2020 til og med
den 30. juni 2020.
Stk. 5. § 4 har
virkning fra og med den 1. januar 2020.
Stk. 6. Regler fastsat i
medfør af kildeskattelovens § 48 E, stk. 7, jf.
lovbekendtgørelse nr. 117 af 29. januar 2016 som
ændret bl.a. ved lov nr. 1432 af 5. december 2018, forbliver
i kraft, indtil de ophæves eller afløses af
forskrifter udstedt i medfør af kildeskattelovens § 48
E, stk. 8.