Tak for det, formand.
Jeg kan som justitsminister ikke kommentere den konkrete sag, som der henvises til i begrundelsen for spørgsmålet, nærmere.
Men jeg vil gerne starte med at slå fast, at det er regeringens linje, at udvisningsreglerne skal være stramme, og at kriminelle udlændinge som udgangspunkt skal udvises.
Udvisningsreglerne er derfor også udformet sådan, at udlændinge, som begår kriminalitet, der giver mulighed for udvisning, skal udvises, medmindre det vil være i strid med Danmarks internationale forpligtelser.
Domstolene foretager en afvejning af kriminalitetens grovhed over for udlændingens forhold for at vurdere, om udvisning vil være i strid med Danmarks internationale forpligtelser.
I den forbindelse vurderer domstolene særligt udlændingens tilknytning til Danmark.
Når den afvejning, som domstolene foretager, fører til, at der ikke kan ske udvisning af udlændingen, fordi det vil være i strid med Danmarks internationale forpligtelser, skal den pågældende udvises betinget med en prøvetid på 2 år.
En betinget udvisning er et tydeligt signal om, at begået kriminalitet i sig selv giver anledning til udvisning.
Samtidig er en betinget udvisning en klar advarsel til den kriminelle om, hvad konsekvenserne af næste skridt på den kriminelle løbebane vil være.
Det er sådan, at hvis en udlænding, der er betinget udvist, begår ny kriminalitet inden for prøvetiden, ja, så skal det vurderes, om udvisningen fortsat vil være i strid med Danmarks internationale forpligtelser, eller om sagen har ændret sig, så den betingede udvisning nu kan udløses.
Hvis den nye kriminalitet f.eks.
er så grov, at afvejningen fører til, at udvisning ikke længere vil stride mod de internationale forpligtelser, så skal der ske udvisning, men der skal også ske udvisning, hvis den nye kriminalitet sammenholdt med den tidligere begåede kriminalitet efter en samlet afvejning fører til, at udvisningen ikke vil stride mod de internationale forpligtelser.
Så populært sagt kan vægtskålen altså tippe, så de begåede kriminelle forhold samlet set nu vejer tungere end de forhold, der tidligere har betydet, at udvisningen i en sag ikke kunne ske inden for rammerne af Danmarks internationale forpligtelser.