Det har jeg også forstået, og det er derfor, at jeg med lidt undren har set på den formulering, der er i finanslovaftalen, netop omkring det her frikommuneforsøg.
Der er jo stor fokus på kommunernes økonomi og opgaveløsning, og jeg tror også, at der er en enighed om, at kommunerne skal levere service på selvfølgelig de områder, kommunerne har ansvaret for, og også, at de samtidig skal have orden på økonomien, hvad den økonomi så end måtte være.
Men jeg tror, vi bliver uenige om, hvad det er, kommunerne så har lov til at gøre for at løse den opgave.
Derfor havde jeg forestillet mig, at netop et parti som Venstre, som er Danmarks Liberale Parti, eller den regering, vi har nu, som har en liberal tilgang til tingene – i hvert fald på papiret – var parat til at lave noget mere gennemslagskraftigt omkring kommunerne, f.eks.
at give kommunerne en reel frihed til at vurdere, hvad man gerne vil have af bureaukrati, f.eks.
at kommunerne selv kunne vælge, om man ville konkurrenceudsætte en række områder, sådan at man kan bruge krudtet på noget andet; og at man selv kan vælge, hvordan man vil administrere forskellige slags områder og på den måde få både ansvar og frihed, netop i en situation hvor kommunerne bliver presset til at levere meget for mindre.
Så det, jeg spørger ind til, er sådan set baseret på en vis undren, men også skuffelse over, at det her er det bedste, man kan levere, når det handler om at sætte kommunerne fri.
Jeg synes, at vi bytter lidt om på rollerne omkring, hvad det er, der sådan set går ind i det at give kommunerne et frirum og værdsætte det kommunale selvstyre.
Når man tænker på det kommunale selvstyre, er ministeren så tilfreds med, at det, vi kan byde ind på som nyt i forhold til kommunerne og det kommunale selvstyre, er, at fem kommuner fra 2012 og i en eller anden tidsramme frem, som vi ikke kender endnu, får lov til at lave nogle forsøg med at administrere de regler, vi har allerede nu.
For jeg synes, at det er skuffende.