L 145 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om varsling m.v. i forbindelse med afskedigelser af
større omfang og lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats. (Handlingsplan m.v.).
Fremsat den 14. december 2004 af
Jan Petersen (S), Mette Frederiksen (S) og
Anne Marie Meldgaard (S)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om varsling m.v. i
forbindelse med afskedigelser af større omfang og lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats
(Handlingsplan m.v.)
§ 1
I lov nr. 414 af 1. juni 1994 om varsling
m.v. i forbindelse med afskedigelser af større omfang, som
ændret ved lov nr. 184 af 12. marts 1997, foretages
følgende ændringer:
1. I § 5, stk. 1, 1. pkt.,
ændres ordene »så tidligt som muligt« til:
»senest 21 dage før meddelelse af
afskedigelser«.
2. I § 6 indsættes efter
stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2. Arbejdsgiveren skal i
samarbejde med arbejdsformidlingen og de berørte
lønmodtageres organisationer udarbejde en handlingsplan for
de lønmodtagere, der påtænkes afskediget.
Handlingsplanen skal indeholde muligheder for vejledning og
uddannelse, som virksomheden, arbejdsformidlingen, kommunerne og de
berørte lønmodtageres organisationer stiller til
rådighed. Beskæftigelsesministeren fastsætter
efter indstilling fra Beskæftigelsesrådet nærmere
regler om handlingsplaner.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
3. § 8 affattes
således:
Ȥ 8.
Afskedigelser, hvorom der er givet meddelelse efter § 7, stk.
1, får tidligst virkning 8 uger efter, at meddelelsen er
sendt til arbejdsmarkedsrådet.«
4. § 11 affattes
således:
Ȥ 11. En
arbejdsgiver, der i forbindelse med afskedigelser omfattet af
§ 1 undlader at indlede forhandlinger med lønmodtagere
efter § 5, undlader at give skriftlig meddelelse efter §
6, stk. 2, undlader at udarbejde handlingsplan efter § 6, stk.
3, eller undlader at sende meddelelse til
arbejdsmarkedsrådet efter § 7, skal yde de
pågældende lønmodtagere en godtgørelse.
Godtgørelsen, der mindst skal svare til 1 måneds
løn, kan udgøre indtil 6 måneders
løn.«
§ 2
I lov nr. 419 af 10. juni 2003 om en aktiv
beskæftigelsesindsats, som ændret ved lov nr. 424 af 9.
juni 2004, foretages følgende ændringer:
1. § 102, stk. 2, affattes
således:
»Stk. 2. Ved større
afskedigelser forstås afskedigelser omfattet af § 1 i
lov om varsling m.v. i forbindelse med afskedigelser af
større omfang.«
2. I § 102, stk. 3, udgår
ordene »om mindst 50 pct. eller mindst 100
ansatte«.
§ 3
Loven træder i kraft den 1. januar
2005.
Bemærkninger til lovforslaget
Lovforslagets hovedindhold
Som led i en offensiv strategi med henblik
på at skaffe flere job foreslås en udvidet dialog
mellem de involverede aktører i varslingssager i forbindelse
med større afskedigelser. Med lovforslaget forpligtes
arbejdsgiveren til i samarbejde med arbejdsformidlingen og de
faglige organisationer at udarbejde en handlingsplan for hver
medarbejder. Arbejdsgiveren har initiativpligt.
Lovforslaget indeholder endvidere en
præcisering af tidsfristen for varsling, en skærpelse
af godtgørelsen ved manglende opfyldelse af
varslingsreglerne og ensretning af varslingsperioden, således
at de samme regler gælder, uanset hvor mange medarbejdere der
afskediges.
Det foreslås endvidere, at definitionen
af større afskedigelser i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats bliver enslydende med definitionen af
større afskedigelser i lov om varsling m.v. i forbindelse
med afskedigelser af større omfang. Hermed bliver det muligt
at sætte ind med opkvalificering i de situationer, hvor
arbejdsgiveren varsler det offentlige
beskæftigelsessystem.
Baggrunden for lovforslaget
Lovforslaget er et led i Socialdemokraternes
kamp for flere job, jf. Socialdemokraternes »Investering i
fremtiden«. Formålet med lovforslaget er at få en
mere effektiv og fleksibel varslingsindsats ved større
afskedigelser.
Det danske arbejdsmarked er i disse år
præget af en række større afskedigelser som
følge af indskrænkninger, udflytninger eller
betalingsstandsninger. Bare i 2004 har virksomheder som Flextronic,
LM Glasfiber, Thermo King, Sonofon, ATP, Sadolin, Vestas, MAN
B&W Diesel, Danish Crown, AGCO og mange flere afskediget store
grupper af medarbejdere.
Alene i 2003 blev ca. 17.000 medarbejdere
afskediget i forbindelse med større varslingssager, mens
tallet i 2002 var ca. 16.000 medarbejdere. Særlig regioner
som Nordjylland og Storkøbenhavn har været ramt.
Det er mange forskellige faktorer, som
determinerer afskedigelserne. Overordnet har dog særlig tre
faktorer betydning:
€" Stigende konkurrence fra lande med lavere
lønninger som f.eks. lande i Asien og Østeuropa.
€" En teknologisk udvikling mod en
højere grad af automatisering.
€" Ændringer i forbrugernes
efterspørgsel efter industri- og serviceprodukter.
Samlet betyder disse udviklingstendenser, at
flere og flere virksomheder står over for afskedigelser af
større grupper af medarbejdere, og dermed, at tusinder af
medarbejdere hvert år finder sig selv i en situation, hvor
deres job og indkomstgrundlag forsvinder.
Arbejdsmarkedet står samtidig over for
en fremtidig mangel på arbejdskraft. Nyrupregeringens plan
€" som den nuværende regering har overtaget €"
betyder, at der i 2010 skal beskæftiges 80.000 flere
personer.
Situationer med større afskedigelser
håndteres i dag efter lov om varsling m.v. i forbindelse med
afskedigelser af større omfang og lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats. Lov om varsling m.v.
pålægger virksomheder, der står over for
større afskedigelser, at varsle det offentlige
beskæftigelsessystem, mens lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats giver AF-systemet mulighed for at
tilbyde uddannelse i særlige situationer.
Varslingsperioden i forbindelse med
større afskedigelser er en chance for samfundet og det
offentlige til at sætte ind med en effektiv indsats over for
hver enkelt medarbejder, således at ledighed
undgås.
I stedet for at vente på, at de
afskedigede medarbejdere kommer bag i køen i AF-systemet,
giver varslingsperioden mulighed for en tidlig indsats, hvorved
arbejdsmarkedsfastholdelse kan opnås.
En fleksibel indsats over for de afskedigede
medarbejdere er derfor meget central, dels fordi en effektiv
indsats sikrer den enkelte medarbejder et indkomstgrundlag via
ordinær beskæftigelse €" dermed skånes en
stor gruppe mennesker for de personlige og sociale problemer, som
ledighed kan medføre €" dels fordi en effektiv indsats
sparer samfundet for store udgifter til dagpenge, aktivering m.m.
Undersøgelser viser, at hver gang en gruppe på 100
mennesker afskediges i forbindelse med varslingssager, er ca. 25
personer stadig ledige et år efter.
Hverken selve varslingsordningen eller
arbejdsformidlingens indsats ved varsling er i dag effektiv og
fleksibel nok. Det forslås derfor,
€" at alle relevante aktører
involveres i en aktiv proces omkring hver enkelt afskediget
medarbejder, for dermed påtager alle sig et ansvar for
fastholdelsen af de afskedigede medarbejdere, og
€" at medarbejderne, der er omfattet af lov
om varsling m.v. i forbindelse med afskedigelser af større
omfang, også omfattes af mulighed for opkvalificering som
følge af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Samtidig bør de økonomiske
begrænsninger af midlerne til varslingsindsatsen
ændres, jf. Socialdemokraternes »Investering i
fremtiden«. Indsatsen i dag begrænses i høj grad
af disse bindinger. Derfor bør det for det første
være muligt at fortsætte den aktive varslingsindsats
over for de opsagte medarbejdere, selv om de formelt er
overgået til dagpengesystemet. Det vil sige, at det
bør være muligt at bruge varslingsmidlerne efter
varslingsperiodens ophør.
For det andet bør varslingsmidlerne
kunne bruges til lønsum, således at f.eks. en
tillidsrepræsentant, som kender de opsagte medarbejdere, kan
frikøbes fra virksomheden til en projektstilling knyttet til
jobsøgningsprojekter eller lignende for de afskedigede
medarbejdere.
For det tredje bør det være
muligt at bruge varslingsmidlerne til forsørgelse,
således at medarbejdere eventuelt kan købes fri til
opkvalificering.
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det foreslås at fastlægge
tidspunktet, fra hvilket der skal indledes forhandling, til mindst
21 dage før der skrides til afskedigelser.
Det hidtidige krav om tidligst muligt er for
upræcist og har vist sig ikke at give tid til reelle
forhandlinger.
Til nr. 2
Det foreslås, at arbejdsgiveren
forpligtes til at udarbejde en handlingsplan.
Beskæftigelsesministeren fastsætter efter
indstilling fra Beskæftigelsesrådet nærmere
regler. Formålet er at sikre involvering af alle relevante
aktører i en aktiv proces omkring hver enkelt medarbejders
arbejdsmarkedsfastholdelse. Arbejdsgiveren har
initiativpligten.
Til nr. 3
Det foreslås at forlænge den
gældende frist for virkningen af afskedigelser fra 4 til 8
uger efter, at meddelelse er sendt til arbejdsmarkedsrådet.
Herved sikres den fornødne tid til seriøse
forhandlinger og udmøntningen af handlingsplaner.
8-ugers-fristen vil da gælde for alle afskedigelser omfattet
af § 1.
Til nr. 4
Undladelse af at overholde lovens
bestemmelser er en alvorlig krænkelse af de berørte
lønmodtageres retsstilling. Der bør derfor i
alle tilfælde udmåles en tabsuafhængig
godtgørelse, der fastsættes ud fra sagens
konkrete omstændigheder, dog som minimum 1 måneds
løn og som maksimum 6 måneders løn.
Lignende sanktionsbestemmelser findes i
f.eks. ligestillingslovgivningen.
Til § 2
Til nr. 1
Det foreslås at definere
»større afskedigelser« på samme måde
som i varslingsloven.
Til nr. 2
Der er tale om en konsekvensrettelse.
Til § 3
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2005.
Skriftlig fremsættelse
Jan Petersen (S):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Lov om ændring af lov om varsling m.v.
i forbindelse med afskedigelser af større omfang og lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats. (Handlingsplan
m.v.).
(Lovforslag nr. L 145).
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager lovforslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lovgivning
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | § 1 I lov nr. 414 af 1. juni 1994 om varsling
m.v. i forbindelse med afskedigelser af større omfang, som
ændret ved lov nr. 184 af 12. marts 1997, foretages
følgende ændringer: |
| | |
§ 5. Agter en
arbejdsgiver at foretage afskedigelser, der er omfattet af §
1, skal arbejdsgiveren så tidligt som muligt indlede
forhandlinger med lønmodtagerne på virksomheden eller
disses repræsentanter, såfremt sådanne er valgt
eller udpeget. Lønmodtagerne eller disses
repræsentanter kan under forhandlingerne ledsages af
særligt sagkyndige. | | 1. I § 5, stk. 1,
1. pkt., ændres »så tidligt som
muligt« til: »senest 21 dage før meddelelse af
afskedigelser«. |
| | |
§ 6. Arbejdsgiveren skal
til brug ved forhandlingerne efter § 5 give
lønmodtagerne på virksomheden eller disses
repræsentanter, såfremt sådanne er valgt eller
udpeget, alle relevante oplysninger af betydning for sagen og give
skriftlig meddelelse i det mindste om | | |
1) årsagerne til de påtænkte
afskedigelser, 2) antallet af lønmodtagere, der
påtænkes afskediget, hvilke relevante kategorier de
tilhører, og over hvilket tidsrum det forudses at
afskedigelserne skal finde sted, 3) antallet af lønmodtagere, der normalt
beskæftiges på virksomheden, og hvilke kategorier de
tilhører, 4) hvilke kriterier der påtænkes
anvendt ved udvælgelsen af de lønmodtagere, der
påtænkes afskediget, for så vidt det
ifølge lovgivningen og/eller praksis er arbejdsgiveren, der
har beføjelsen hertil, og 5) hvorvidt der blandt de lønmodtagere,
som påtænkes afskediget, er lønmodtagere, der
har adgang til afskedigelsesgodtgørelser fastsat ved
individuel eller kollektiv aftale, og i givet fald hvordan disse
godtgørelser opgøres. | | |
| | |
| | 2. I § 6
indsættes efter stk. 1 som nyt stykke: |
Stk. 2. Arbejdsgiveren skal samtidig med
den i stk. 1 nævnte skriftlige meddelelse fremsende en
genpart af meddelelsen til Arbejdsmarkedsrådet. | | »Stk. 2. Arbejdsgiveren skal i
samarbejde med arbejdsformidlingen og de berørte
lønmodtageres organisationer udarbejde en handlingsplan for
de lønmodtagere, der påtænkes afskediget.
Handlingsplanen skal indeholde muligheder for vejledning og
uddannelse, som virksomheden, arbejdsformidlingen, kommunerne og de
berørte lønmodtageres organisationer stiller til
rådighed. Beskæftigelsesministeren fastsætter
efter indstilling fra Beskæftigelsesrådet nærmere
regler om handlingsplaner.« Stk. 2 bliver herefter stk. 3. |
| | |
§ 8. Afskedigelser,
hvorom der er givet meddelelse efter § 7, stk. 1, får
tidligst virkning 30 dage efter, at meddelelsen er sendt til
Arbejdsmarkedsrådet. Hvor antallet af afskedigelser, der er
omfattet af § 1, udgør mindst 50 pct. af antallet af
lønmodtagere på et arbejdssted, jf. § 2, og der
på arbejdsstedet normalt er beskæftiget mindst 100
lønmodtagere, får disse afskedigelser tidligst
virkning 8 uger efter, at meddelelsen er sendt til
Arbejdsmarkedsrådet, medmindre andet er aftalt i en kollektiv
overenskomst. | | 3. § 8
affattes således: »§ 8.
Afskedigelser, hvorom der er givet meddelelse efter § 7, stk.
1, får tidligst virkning 8 uger efter, at meddelelsen er
sendt til arbejdsmarkedsrådet.« |
| | |
§ 11. En arbejdsgiver,
der i forbindelse med afskedigelser omfattet af § 1 undlader
at indlede forhandlinger med lønmodtagerne efter § 5
eller undlader at sende meddelelse til Arbejdsmarkedsrådet
efter § 7, skal yde de pågælde nde lønmodtagere en
godtgørelse. God tgørelsen udgør et
beløb, der for den enkelte lønmodtager svarer til 30
dages løn fra opsigelsestidspunktet. Fra godtgørelsen
skal trækkes den løn, som lønmodtageren har
modtaget i en eventuel individuel opsigelsesperiode. | | 4. § 11
affattes således: »§ 11. En
arbejdsgiver, der i forbindelse med afskedigelser omfattet af
§ 1 undlader at indlede forhandlinger med lønmodtagere
efter § 5, undlader at give skriftlig meddelelse efter §
6, stk. 2, undlader at udarbejde handlingsplan efter § 6, stk.
3 eller undlader at sende meddelelse til
arbejdsmarkedsrådet efter § 7, skal yde de
pågældende lønmodtagere en godtgørelse.
Godtgørelsen, der mindst skal svare til 1 måneds
løn, kan udgøre indtil 6 måneders
løn.« |
| | |
| | § 2 I lov nr. 419 af 10. juni 2003 om en aktiv
beskæftigelsesindsats, som ændret ved lov nr. 424 af 9.
juni 2004, foretages følgende ændringer: |
| | |
§ 102. Ved
større afskedigelser kan arbejdsformidlingen tilbyde
jobsøgningskurser i op til 2 uger til beskæftigede i
opsigelsesperioden. Arbejdsformidlingen kan herudover yde tilskud
til udgifter til opkvalificering, herunder efter- og
videreuddannelse, af de beskæftigede i opsigelsesperioden i
op til 8 uger. | | 1. § 102, stk.
2, affattes således: »Stk. 2. Ved større
afskedigelser forstås afskedigelser omfattet af § 1 i
lov om varsling m.v. i forbindelse med afskedigelser af
større omfang. « |
Stk. 2. Ved større
afskedigelser forstås mindst 50 pct. af medarbejderne
på et arbejdssted med mindst 100 ansatte. | | |
Stk. 3. Beskæftigelsesministeren
kan dog på baggrund af ansøgning fra det regionale
arbejdsmarkedsråd, jf. kapitel 7 i lov om ansvaret for og
styringen af den aktive beskæftigelsesindsats, fravige
bestemmelsen i stk. 2 om mindst 50 pct. eller mindst 100
ansatte, når muligheden for at opnå anden
ansættelse på det lokale arbejdsmarked er
begrænset og der er tale om afskedigelser af et ikke
ubetydeligt omfang. | | 2.I § 102, stk. 3,udgår ordene »om
mindst 50 pct. eller mindst 100 ansatte«. |
| | |
| | § 3 Loven træder i kraft den 1. januar
2005. |
| | |