L 43 Forslag til lov om ændring af lov om dyrlæger.

(Ændringer som følge af etablering af veterinæruddannelse ved Aarhus Universitet).

Af: Minister for fødevarer, landbrug og fiskeri Jacob Jensen (V)
Udvalg: Miljø- og Fødevareudvalget
Samling: 2023-24
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 05-10-2023

Skriftlig fremsættelse (5. oktober 2023)

20231_l43_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (5. oktober 2023)

Ministeren for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri (Jacob Jensen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om dyrlæger (Ændringer som følge af etablering af veterinæruddannelse ved Aarhus Universitet)

(Lovforslag nr. L 43)

Lovforslaget fremsættes med baggrund i den politiske aftale "Flere og bedre uddannelsesmuligheder i hele Danmark" indgået den 25. juni 2021 af den daværende regering (Socialdemokratiet) sammen med Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige, Alternativet og Kristendemokraterne og af tillægsaftale af 22. marts 2022 indgået af den daværende regering (Socialdemokratiet) sammen med Venstre, Socialistisk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti, Nye Borgerlige og Kristendemokraterne.

Det følger af aftalen, at der skal etableres en veterinæruddannelse ved Aarhus Universitet. De første veterinærstuderende vil påbegynde deres studie ved Aarhus Universitet den 1. september 2024.

Lovforslaget har til formål at foretage de nødvendige ændringer i lov om dyrlæger, jf. lovbekendtgørelse nr. 1523 af 26. oktober 2020, som følge af etablering af en veterinæruddannelse ved Aarhus Universitet.

Det foreslås, at der etableres hjemmel til, at kandidater i veterinærmedicin fra Aarhus Universitet kan autoriseres som dyrlæge, herunder at de veterinærstuderende ved universitetet som led i deres uddannelse kan deltage i diagnostik og behandling af dyr i universitetets undervisningslokaler, i universitetets besætninger og i dyrlægepraksis godkendt af universitetet og udøve dyrlægegerning som omfattet af § 2, stk. 1, nr. 2 og 3, i loven.

Det foreslås, at der kan føres tilsyn med dyrlæger beskæftiget ved Aarhus Universitets undervisningslokaler, for så vidt angår deres behandling af andres dyr.

Det foreslås derudover, at der etableres hjemmel til, at de veterinærstuderende ved Københavns Universitet som led i deres uddannelse også kan deltage i diagnostik og behandling af dyr i dyrlægepraksis godkendt af universitetet og udøve dyrlægegerning som omfattet af § 2, stk. 1, nr. 2 og 3, i loven. For nuværende deltager de veterinærstuderende ved universitetet i behandling af dyr på universitetets to dyrehospitaler. Dette vil indtil videre fortsætte uændret, men med forslaget gives der Københavns Universitet de samme muligheder for at lade universitetets veterinærstuderende deltage i behandling af dyr i private dyrlægepraksis.

De veterinærstuderendes deltagelse i behandling af dyr og udøvelse af dyrlægegerning skal altid ske efter en dyrlæges anvisninger og under dennes ansvar.

Det foreslås endvidere, at der etableres hjemmel til, at der i forhold til begge universiteter kan fastsættes bestemmelser om, hvilke studiekrav de veterinærstuderende skal opfylde for at kunne deltage i diagnostik og behandling af dyr og udøve dyrlægegerning som led i deres uddannelse.

Det foreslås, at ændringerne træder i kraft den 1. januar 2024.

Forslaget vurderes ikke at indebære hverken økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet. Aarhus Universitet vil indgå partnerskab med en række dyrlægepraksisser, som vil modtage og undervise veterinærstuderende. Lovforslaget giver Københavns Universitet mulighed for det samme. I begge tilfælde vil der være tale om et aftaleretligt forhold mellem universiteterne og den enkelte dyrlægepraksis. Valget af dyrlægepraksisser vil skulle ske på baggrund af objektive, gennemsigtige og ikke-diskriminerende vilkår.

Lovforslaget har ikke EU-retlige konsekvenser, idet der er tale om ændring af nationale regler.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.