L 18 Forslag til lov om ændring af lov om registrering af køretøjer, registreringsafgiftsloven, brændstofforbrugsafgiftsloven, lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v. og lov om afgift af naturgas og bygas m.v.

(Krav om sovepladser i campingbiler, afgiftsgrundlag for veterankøretøjer, brug af prøveskilte og prøvemærker, fastsættelse af lovregler om registrering og afgiftsfritagelse for visse køretøjer, kørsel i uregistrerede køretøjer m.v. som led i offentligt hverv, adgang for forsvaret til at registrere og afmelde egne køretøjer og nedsættelse af afgiftssats for gas til motorbrændstof m.v.).

Af: Skatteminister Karsten Lauritzen (V)
Udvalg: Skatteudvalget
Samling: 2017-18
Status: Stadfæstet

Tillægsbetænkning

Afgivet: 30-11-2017

Tillægsbetænkning afgivet af Skatteudvalget den 30. november 2017

20171_l18_tillaegsbetaenkning.pdf
Html-version

Tillægsbetænkning afgivet af Skatteudvalget den 30. november 2017

1. Ændringsforslag

Alternativets og Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget har under den fornyede udvalgsbehandling stillet 1 ændringsforslag til lovforslaget.

2. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 4. oktober 2017 og var til 1. behandling den 12. oktober 2017. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteududvalget. Udvalget afgav betænkning den 9. november 2017. Lovforslaget var til 2. behandling den 23. november 2017, hvorefter det blev henvist til fornyet behandling i Skatteudvalget.

Møder

Udvalget har, efter lovforslaget blev henvist til fornyet udvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 1 møde.

Spørgsmål

Udvalget har under den fornyede behandling af lovforslaget stillet 8 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.

3. Indstillinger og politiske bemærkninger

Et flertal i udvalget (S, DF, V, LA, RV og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse i den affattelse, hvori det foreligger efter 2. behandling.

Socialdemokratiets medlemmer af udvalget støtter lovforslaget, idet det bemærkes, at lovforslaget er et skridt i den rigtige retning i forhold til at fremme gas til transportformål. Således bakker Socialdemokratiet op om lovforslagets formål om en ligestilling af biogas med diesel for på den måde at lette indfasningen af biogas i transportsektoren. Vi noterer os, at der er ikke er tale om en afgiftsligestilling, når der ses på selve transportarbejdet, men en ligestilling med hensyn til energiindhold.

Når Socialdemokratiet ikke støtter det stillede ændringsforslag skyldes det, at vi ikke mener, at de samfundsøkonomiske konsekvenser af en sænkning af afgiften til 63,5 kr. pr. GJ er tilstrækkeligt belyst. Det er imidlertid Socialdemokratiets holdning, at en nærmere undersøgelse af mulighederne for at fremme gas til transportformål bør iværksættes. Det er på sigt uhensigtsmæssigt, at afgiften på eksempelvis biogas er højere end afgiften på diesel.

Et mindretal i udvalget (ALT og SF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det stillede ændringsforslag.

Alternativets og Socialistisk Folkepartis medlemmer påpeger, at lovforslaget uden det stillede ændringsforslag ikke vil sidestille biogas og diesel, hvilket havde været oplagt, da biogas ifølge både Energistyrelsen og Energinet samfundsmæssigt udgør den mest optimale måde at reducere CO2-udledningen fra den tunge transport på. Den lille justering af afgiftssatsen i det oprindelige forslag indregner ikke det tekniske faktum, at forbruget af biogas i forbindelse med transport er ca. 18,9 pct. højere, jf. henvendelsen fra E. ON Danmark A/S (bilag 9). Justeringen i det oprindelige forslag vil derfor næppe øge omstillingen af den tunge transport fra diesel til biogas. Biogas har desuden dobbelt CO2-effekt, hvilket ikke bare gør biogassen CO2-neutral, men faktisk CO2-negativ, i det omfang biogas fortrænger fossile brændsler i transportsektoren (jf. Energistyrelsen).

Et andet mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse. Mindretallet vil stemme imod det stillede ændringsforslag.

Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for tillægsbetænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i tillægsbetænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i tillægsbetænkningen.

4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Til § 5

Af et mindretal (ALT og SF):

1) Nr. 1 affattes således:

»1. I § 1, stk. 3, 1. pkt., ændres »297,6« til: »251,4«.«

[Ændring af afgiftssatsen for biogas til transportformål]

Bemærkninger

Til nr. 1

Et af formålene med lovforslaget er afgiftsmæssigt at sidestille biogas med diesel for på den måde at lette indfasningen af biogas i den tunge transport og derved udfase fossil diesel. Men i forslaget er der blot justeret på afgiften, så den modsvarer dieselafgiften og er baseret på energiindholdet. Inden for transportområdet er der imidlertid tradition for at sammenholde selve transportarbejdet og regne alt om til kilometer, og der har biogas den ulempe, at forbruget er relativt højere end for diesel.

Skal lovforslaget sikre en lige konkurrence mellem diesel og biogas på transportområdet, bør afgiftssatsen derfor sænkes til 63,5 kr. pr. GJ, svarende til 251,4 øre pr. Nm3 biogas. Dermed tages der højde for det øgede energiforbrug i gaskøretøjer, som ifølge Energistyrelsen er 18,9 pct. højere end i dieseldrevne køretøjer (Energistyrelsen 2016). Denne afgiftssats svarer til dieselafgiften, når man tager højde for det faktiske energiforbrug i køretøjerne, så afgiftssatserne ligestilles i forhold til transportarbejde.

Dennis Flydtkjær (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Kim Christiansen (DF) Jan Rytkjær Callesen (DF) Mikkel Dencker (DF) René Christensen (DF) Louise Schack Elholm (V) Jan E. Jørgensen (V) Preben Bang Henriksen (V) Jacob Jensen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Mads Fuglede (V) Joachim B. Olsen (LA) nfmd. May-Britt Kattrup (LA) Anders Johansson (KF) Per Husted (S) Malte Larsen (S) Daniel Toft Jakobsen (S) Jesper Petersen (S) Mattias Tesfaye (S) Peter Hummelgaard Thomsen (S) fmd. Claus Larsen-Jensen (S) Rune Lund (EL) Pelle Dragsted (EL) Josephine Fock (ALT) René Gade (ALT) Andreas Steenberg (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Jacob Mark (SF)

Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Socialdemokratiet (S)46
Dansk Folkeparti (DF)37
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)34
Enhedslisten (EL)14
Liberal Alliance (LA)13
Alternativet (ALT)10
Radikale Venstre (RV)? 8
Socialistisk Folkeparti (SF)7
Det Konservative Folkeparti (KF)6
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Tjóðveldi (T)1
Javnaðarflokkurin (JF)1
Uden for folketingsgrupperne (UFG)1

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 18

Bilagsnr.
Titel
8
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 9. november 2017
9
Henvendelse af 23/11-17 fra E. ON Danmark A/S
10
1. udkast til tillægsbetænkning


Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 18

Spm.nr.
Titel
6
Spm. om, hvor stor afgiftsbyrden er pr. 1.000 km kørt for en rutebus på henholdsvis diesel og biogas leveret fra naturgasnettet, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
7
Spm. om, hvor stor CO2-udledningen er pr. 1.000 km kørt for en rutebus på henholdsvis diesel og biogas leveret fra naturgasnettet, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
8
Spm. om, hvor store de globale vugge til grav-klimaemissioner er (beregnet i CO2-ækvivalenter pr. 1.000 kørte km i en rutebus) for henholdsvis fossil diesel, biodiesel lavet på palmeolie, biodiesel lavet på rapsolie og biogas, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
9
Spm. om, hvilke provenumæssige effekter der forventes at være ved at erstatte den nuværende mængde af importerede biobrændsler med danskproduceret biogas, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
10
Spm. om, hvad de provenumæssige effekter forventes at blive ved at opfylde iblandingskravet på 0,9 pct. avancerede biobrændstoffer i 2020 ved henholdsvis biogas, bioethanol og biodiesel inklusive eventuelle grænsehandelseffekter, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
11
Spm. om, hvad regeringen agter at gøre for at udnytte den dobbelte CO2-gevinst, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
12
Spm. om, hvad den provenumæssige virkning på de offentlige finanser vil være af en sænkelse af afgiftssatsen på biogas til transportformål til 63 kr. pr. GJ, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
13
Spm. om kommentar til henvendelsen af 23/11-17 fra ?E. ?ON? Danmark A/S, til skatteministeren, og ministerens svar herpå