Vedtaget af Folketinget ved 3. behandling
den 25. januar 2018
Forslag
til
Lov om forvaltning og administration af
tilgodehavende feriemidler
Kapitel 1
Formål og
anvendelsesområde
§ 1.
Loven har til formål i forbindelse med overgangen til et nyt
feriesystem, jf. ferielovens § 48, stk. 2, at sikre
lønmodtagernes krav på tilgodehavende feriemidler og
at give arbejdsgiverne mulighed for at beholde de tilgodehavende
feriemidler, indtil de forfalder til betaling.
Stk. 2. Til
sikring af lovens formål oprettes Lønmodtagernes Fond
for Tilgodehavende Feriemidler (fonden) som en særskilt
økonomisk enhed i Lønmodtagernes Dyrtidsfond, der
forestår midlernes indbetaling, forvaltning og
udbetaling.
Stk. 3. Ved
tilgodehavende feriemidler, jf. stk. 1, forstås feriebetaling
opgjort efter § 2.
Stk. 4. Fonden
indtræder ved indberetning efter § 3 i
lønmodtagerens indberettede krav på tilgodehavende
feriemidler, jf. stk. 3, mod arbejdsgiveren, hvorefter
arbejdsgiveren alene kan betale med frigørende virkning til
fonden og lønmodtageren alene kan rette sit krav mod fonden.
Indtil fonden er indtrådt i lønmodtagerens
indberettede krav på tilgodehavende feriemidler, er kravet et
forhold imellem lønmodtager og arbejdsgiver, som
forældes efter § 4 i forældelsesloven.
Kapitel 2
Opgørelse
og indberetning af tilgodehavende feriemidler
§ 2.
Feriedage og feriebetaling optjent i perioden fra den 1. september
2019 til den 31. august 2020 efter lov om ferie, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1177 af 9. oktober 2015 som
ændret ved det samtidig fremsatte forslag til lov om ferie,
opgøres for hver enkelt lønmodtager pr. 31. august
2020.
Stk. 2.
Feriebetalingen beregnes som feriegodtgørelse med 12,5 pct.
af lønnen i optjeningsperioden, jf. § 26 i lov om
ferie, jf. lovbekendtgørelse nr. 1177 af 9. oktober 2015 som
ændret ved det samtidig fremsatte forslag til lov om ferie,
jf. dog stk. 3 og 4.
Stk. 3. For en
lønmodtager, der er antaget månedsvis eller for
længere tid, og som i den periode under ansættelsen,
der er nævnt i stk. 1, har haft orlov efter barselsloven,
hvor arbejdsgiveren skal betale delvis løn, beregnes
feriebetalingen for orlovsperioden på grundlag af
lønmodtagerens sædvanlige løn i de seneste 4
uger, hvor fuld løn er udbetalt.
Stk. 4. Har en
lønmodtager med ret til ferie med løn ifølge
kollektiv aftale krav på pensionsbidrag af
feriegodtgørelse ved fratræden, indgår disse
midler i opgørelsen efter stk. 1.
§ 3.
Der skal for hver enkelt lønmodtager ske indberetning til
fonden af tilgodehavende feriemidler opgjort efter § 2 senest
den 31. december 2020. Arbejdsgiveren kan ved undskyldelige fejl
gøre indsigelse imod indberetningen på samme
måde som angivet i § 4, stk. 3.
Stk. 2.
Indberetningen foretages af den arbejdsgiver, hos hvem optjeningen
af de tilgodehavende feriemidler er sket. For tilgodehavende
feriemidler, som er indberettet til FerieKonto i henhold til §
28 i lov om ferie, jf. lovbekendtgørelse nr. 1177 af 9.
oktober 2015, eller som er indberettet til en privat feriekasse i
henhold til en kollektiv overenskomst, foretages indberetningen dog
af henholdsvis FerieKonto og den private feriekasse.
Stk. 3.
Indberetningen skal for hver enkelt lønmodtager indeholde
oplysning om
1) navn og
cpr-nummer eller anden entydig identifikation,
2) det
beløb, de tilgodehavende feriemidler er opgjort til, og
3) antallet af
opsparede feriedage.
Stk. 4. Fonden
kan afvise indberetningen, hvis arbejdsgiveren ikke ved
påkrav kan dokumentere, at de tilgodehavende feriemidler er
opgjort i overensstemmelse med § 2.
Stk. 5. Undlader
arbejdsgiveren at foretage indberetning i overensstemmelse med stk.
1-4, kan fonden pålægge arbejdsgiveren straks at
indsende de manglende oplysninger. Undlader arbejdsgiveren på
trods af pålæg herom at indsende de manglende
oplysninger, kan fonden træffe afgørelse om, at
arbejdsgiveren skal foretage indbetaling af tilgodehavende
feriemidler inden for en frist på 4 uger, hvorved
arbejdsgiveren mister retten efter § 6, stk. 1, til at beholde
midlerne. Rykkerskrivelsen kan pålægges gebyr.
Stk. 6.
Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere
regler om indberetningen, herunder om dens indhold og form, og
nærmere regler om opkrævning af et
administrationsbidrag ved indberetning af et krav, der kan afvises
efter stk. 4, herunder om opkrævning af gebyrer for
rykkerskrivelser og niveauet herfor.
Stk. 7.
Beskæftigelsesministeren kan desuden fastsætte
nærmere regler om fremgangsmåden og vilkårene for
sanktioner og håndhævelse i forbindelse med mangelfuld
indberetning af tilgodehavende feriemidler, jf. stk. 5.
§ 4.
Fonden underretter arbejdsgiveren og efterfølgende
lønmodtageren om de indberettede oplysninger m.v., jf.
§ 3 og § 28, stk. 3, 2. pkt.
Stk. 2. Forud
for underretningen af arbejdsgiveren efter stk. 1 skal fonden
undersøge, om arbejdsgiveren har foretaget fuldstændig
indberetning for alle lønmodtagere. Identificerer fonden
lønmodtagere, for hvilke der må antages ikke at
være indberettet oplysninger om tilgodehavende feriemidler,
foretager fonden høring af arbejdsgiveren og
lønmodtageren over den manglende indberetning.
Stk. 3. En
lønmodtager, der er uenig i en opgørelse efter §
3, skal gøre indsigelse til arbejdsgiveren senest den 30.
juni 2025. Ved orientering af fonden om indsigelsen skal
lønmodtageren dokumentere, at lønmodtageren og
arbejdsgiveren er enige om en anden opgørelse af de
tilgodehavende feriemidler, eller dokumentere, at
lønmodtageren har foretaget de nævnte skridt i §
35, stk. 2, i lov om ferie, jf. lovbekendtgørelse nr. 1177
af 9. oktober 2015.
§ 5.
FerieKonto og private feriekasser skal til fonden overføre
de tilgodehavende feriemidler, der er indberettet til fonden, jf.
§ 3, stk. 2, 2. pkt., senest den 31. december 2020, jf. dog
stk. 2. Tilgodehavende feriemidler, som en arbejdsgiver har
indberettet til FerieKonto eller en privat feriekasse, men i strid
med reglerne ikke har indbetalt hertil, kan fonden forlange betalt
inden 4 uger med tillæg af renter efter § 28, stk. 2, i
lov om ferie, jf. lovbekendtgørelse nr. 1177 af 9. oktober
2015.
Stk. 2. Senest
den 1. april 2020 skal FerieKonto overføre de feriemidler,
der er indbetalt til FerieKonto for perioden fra den 1. september
2019 til den 31. december 2019, til fonden.
Kapitel 3
Arbejdsgivers
betaling
§ 6.
Arbejdsgiveren indbetaler i forbindelse med indberetningen efter
§ 3 tilgodehavende feriemidler for hver lønmodtager til
fonden, medmindre arbejdsgiveren i forbindelse med indberetningen
tilkendegiver, at denne ønsker at beholde tilgodehavende
feriemidler i virksomheden, indtil de forfalder til betaling efter
§§ 8 og 9, jf. dog § 3, stk. 5, 2. pkt.
Stk. 2. En
arbejdsgiver, der ikke har indbetalt samtlige tilgodehavende
feriemidler til fonden, skal årligt senest den 31. august
bekræfte over for fonden, at arbejdsgiveren fortsat vil
beholde ikkeforfaldne tilgodehavende feriemidler i virksomheden,
jf. stk. 1.
Stk. 3. En
arbejdsgiver, der ikke har indbetalt samtlige tilgodehavende
feriemidler til fonden, kan til enhver tid frivilligt indbetale en
lønmodtagers tilgodehavende feriemidler tillagt de foretagne
årlige indekseringer, jf. stk. 4 og § 7.
Stk. 4.
Feriemidler, der er indbetalt efter stk. 3, indekseres efter §
7. Indekseringen er forholdsmæssig for perioden fra den
seneste indeksering efter § 7 og frem til og med den
måned, hvori indbetaling finder sted.
Stk. 5. Ved en
arbejdsgivers fulde indbetaling af en lønmodtagers
tilgodehavende feriemidler med tillæg af indeksering, jf.
stk. 4 og § 7, ophører arbejdsgiverens forpligtelser
over for fonden vedrørende den pågældende
lønmodtager.
§ 7.
Fonden giver arbejdsgiveren meddelelse om størrelsen af
indekseringen af de tilgodehavende feriemidler.
Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren eller den, som
beskæftigelsesministeren bemyndiger hertil, fastsætter
hvert år senest den 31. maj størrelsen af den
indeksering, arbejdsgiverne skal anvende til at regulere de
tilgodehavende feriemidler, som arbejdsgiverne skal indbetale til
fonden.
Stk. 3.
Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere
regler om fondens meddelelse til arbejdsgiverne.
§ 8.
Fonden træffer hvert år inden udgangen af juli
måned afgørelse om, at tilgodehavende feriemidler, som
er udbetalt eller skal udbetales til lønmodtageren i
perioden fra den 1. marts i afgørelsesåret og frem til
udgangen af februar måned i det følgende år, jf.
§ 15, stk. 1, 1. pkt., skal indbetales af arbejdsgiveren til
fonden senest den 1. september i afgørelsesåret, jf.
dog § 28, stk. 4. I 2021 træffes endvidere
afgørelse om indbetaling af andre tilgodehavende
feriemidler, som i medfør af § 15, stk. 1, 1. pkt., jf.
§ 15, stk. 5, kan kræves udbetalt den 1. oktober
2021.
Stk. 2. Fonden
træffer hvert år inden udgangen af juli måned
afgørelse om, at tilgodehavende feriemidler, som i perioden
fra den 1. marts i det forudgående år og frem til
udgangen af februar måned i afgørelsesåret er
blevet udbetalt til en lønmodtager efter § 15, stk.
2-4, skal indbetales af arbejdsgiveren til fonden senest den 1.
september i afgørelsesåret, jf. dog § 28, stk. 4.
I 2021 træffes endvidere afgørelse om indbetaling af
tilgodehavende feriemidler, hvorom fonden inden udgangen af februar
måned 2021 har bestemt, at der skal ske udbetaling efter
§ 15, stk. 2-4, den 1. oktober 2021, jf. § 15, stk.
5.
Stk. 3. Fonden
træffer hvert år inden udgangen af juli måned
afgørelse om, at forholdsmæssig indeksering efter
§ 6, stk. 4, som vedrører perioden fra den 1. juni i
det forudgående år til den 31. maj i
afgørelsesåret, skal indbetales af arbejdsgiveren til
fonden senest den 1. september i afgørelsesåret.
§ 9.
Tilgodehavende feriemidler hos en arbejdsgiver forfalder uanset
§ 8 til betaling til fonden, senest samtidig med at
arbejdsgiverens virksomhed opløses, ophører eller
opgiver den tilknytning til Danmark, som udløste de
registrerede krav på tilgodehavende feriemidler.
Tilgodehavende feriemidler forfalder i øvrigt ved
arbejdsgiverens konkurs eller arbejdsgiverens død,
såfremt der træffes afgørelse om
insolvensbehandling eller boet sluttes ved boudlæg uden
skiftebehandling. Arbejdsgiveren skal endvidere indbetale
tilgodehavendet ved afvikling af sine aktiviteter.
Stk. 2. I
forbindelse med hel eller delvis overdragelse af en virksomhed kan
overdrageren og erhververen i fælleskab meddele fonden, at
erhververen overtager overdragerens forpligtelse vedrørende
tilgodehavende feriemidler over for fonden.
§
10. Undlader en arbejdsgiver, der ikke har indbetalt
tilgodehavende feriemidler, at tilkendegive, at denne ønsker
at beholde tilgodehavende feriemidler i virksomheden, jf. § 6,
stk. 1, eller at bekræfte, at denne fortsat ønsker at
beholde ikkeforfaldne tilgodehavende feriemidler i virksomheden,
jf. § 6, stk. 2, skal fonden umiddelbart efter fristen for
indberetning, jf. § 3, stk. 1, eller fristen for
bekræftelse, jf. § 6, stk. 2, sende en rykkerskrivelse
til den pågældende arbejdsgiver. Foreligger der ikke
svar inden 4 uger fra modtagelse af rykkerskrivelsen, forfalder
samtlige tilgodehavende feriemidler hos arbejdsgiveren, medmindre
manglende tilkendegivelse eller rettidig bekræftelse er
undskyldelig og uden betydning for udsigten til, at der vil ske
betaling. Fonden kan fastsætte en frist for dokumentation
heraf. Rykkerskrivelsen kan pålægges gebyr.
Stk. 2. Undlader
en arbejdsgiver at indbetale tilgodehavende feriemidler, der er
forfaldne, jf. § 3, stk. 5, 2. pkt., § 5, stk. 1, 2.
pkt., §§ 8 og 9 og § 10, stk. 1, skal fonden,
når dette ikke allerede er sket, sende en rykkerskrivelse til
arbejdsgiveren med krav om indbetaling af samtlige tilgodehavende
feriemidler inden 4 uger. Kravet om rykkerskrivelse gælder
dog ikke ved forfald som følge af arbejdsgiverens konkurs
eller arbejdsgiverens død, såfremt der træffes
afgørelse om insolvensbehandling, eller hvor boet sluttes
ved boudlæg uden skiftebehandling. Rykkerskrivelsen kan
pålægges gebyr.
§
11. Beskæftigelsesministeren fastsætter
nærmere regler om arbejdsgiveres indbetaling af
tilgodehavende feriemidler efter §§ 3, 5, 6 og 8-10,
herunder om de oplysninger, der skal ledsage indbetalingen.
Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere
regler om en arbejdsgivers meddelelse til fonden om, at
arbejdsgiveren vil beholde ikkeforfaldne tilgodehavende feriemidler
i virksomheden, jf. § 6, stk. 1 og 2.
Stk. 3.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere
regler om fremgangsmåden og vilkårene for sanktioner og
håndhævelse i forbindelse med mangelfuld indbetaling af
tilgodehavende feriemidler, herunder om, hvornår der
foreligger undskyldelighed efter § 10, stk. 1, 2. pkt., og om
opkrævning af gebyrer for rykkerskrivelser efter § 10 og
niveauet herfor.
Kapitel 4
Lønmodtagers krav og årlig
regulering
§
12. En lønmodtagers krav på tilgodehavende
feriemidler efter denne lov omfatter indberettede tilgodehavende
feriemidler, jf. § 3, med tillæg af den årligt
tilskrevne regulering efter § 13, jf. dog § 28, stk.
3.
§
13. Fondens resultat tilskrives én gang årligt
pr. 30. juni de enkelte lønmodtageres tilgodehavende
feriemidler i forhold til deres andel i den samlede formue.
§
14. Fonden oplyser hvert år en saldoopgørelse
af de tilgodehavende feriemidler inklusive den årlige
regulering, jf. § 13, til hver enkelt lønmodtager,
uanset om de tilgodehavende feriemidler beror hos arbejdsgiveren
eller er indbetalt til fonden.
Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere
regler om indhold af og formkrav til saldoopgørelser efter
stk. 1.
Kapitel 5
Udbetaling til
lønmodtager
§
15. Fonden udbetaler tilgodehavende feriemidler med
tillæg af årlige reguleringer, jf. § 13, til
lønmodtageren, når lønmodtageren har nået
folkepensionsalderen i henhold til kapitel 1 i lov om social
pension, jf. dog stk. 2-5. Lønmodtageren og fonden kan
aftale, at tilgodehavende feriemidler udbetales på et senere
tidspunkt.
Stk. 2. Fonden
udbetaler efter ansøgning tilgodehavende feriemidler til
lønmodtagere, der har forladt arbejdsmarkedet, når
lønmodtageren
1) har
fået tilkendt førtidspension i henhold til kapitel 3 i
lov om social pension,
2) er
overgået til efterløn i medfør af reglerne i
kapitel 11 a i lov om arbejdsløshedsforsikring,
3) har
fået tilkendt fleksydelse efter kapitel 2 i lov om
fleksydelse,
4) har
fået udbetalt alderspension oprettet som led i et
ansættelsesforhold eller
5) har taget
varigt ophold i udlandet.
Stk. 3. Ved en
lønmodtagers død udbetaler fonden tilgodehavende
feriemidler til dødsboet.
Stk. 4. Fonden
skal udbetale tilgodehavende feriemidler til lønmodtagere,
hvis samlede tilgodehavende feriemidler på
indberetningstidspunktet ikke overstiger 1.500 kr.
Stk. 5. Fonden
har ikke pligt til at opfylde krav på udbetaling af
tilgodehavende feriemidler efter stk. 1-4 før den 1. oktober
2021.
Stk. 6. Fonden
kan kræve udbetalte tilgodehavende feriemidler, som
lønmodtageren ikke har krav på, tilbagebetalt.
§
16. En lønmodtagers krav på udbetaling efter
§ 15, stk. 1 og 3, forældes som fordringer omfattet af
forældelseslovens § 4, dog tidligst 5 år efter at
opgørelsen af lønmodtagerens tilgodehavende
feriemidler er blevet endelig, jf. § 4.
§
17. Beskæftigelsesministeren fastsætter
nærmere regler om udbetaling af tilgodehavende feriemidler,
jf. § 15.
Kapitel 6
Administration
m.v.
§
18. Fonden drives af Lønmodtagernes Dyrtidsfond.
Lønmodtagernes Dyrtidsfond forvalter de tilgodehavende
feriemidler i overensstemmelse med reglerne i kapitel 3, 4 og 5 i
lov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond, så de berettigede
lønmodtageres interesser varetages bedst muligt.
Stk. 2. Fondens
forvaltning og administration af midler efter denne lov
indgår i Lønmodtagernes Dyrtidsfonds regnskabs- og
revisionsmæssige forpligtelser efter kapitel 5 i lov om
Lønmodtagernes Dyrtidsfond. Fondens administration og
kapitalforvaltning vedrørende de opsparede feriemidler skal
være specificeret i årsrapporten for
Lønmodtagernes Dyrtidsfond.
§
19. Driften af fonden varetages med teknisk og administrativ
bistand fra Arbejdsmarkedets Tillægspension. Arbejdsmarkedets
Tillægspension yder bistand på omkostningsdækket
basis. Der indgås en administrationsaftale mellem fonden og
Arbejdsmarkedets Tillægspension.
Stk. 2. Udgifter
til dækning af teknisk og administrativ bistand fra
Arbejdsmarkedets Tillægspension finansieres af bidrag fra de
arbejdsgivere, der indbetaler ATP-bidrag for deres ansatte til
Arbejdsmarkedets Tillægspension. Opkrævning af bidrag
fra arbejdsgiverne sker ved fælles opkrævning sammen
med de øvrige bidrag, som Arbejdsmarkedets
Tillægspension i henhold til lov opkræver fra
arbejdsgiverne. Restancer for betaling kan indgå i den
fælles opkrævning. Øvrige udgifter dækkes
af fonden.
Stk. 3. Sker
indbetaling af bidrag efter stk. 2 ikke rettidigt, skal
arbejdsgiveren betale renter af bidraget fra forfaldsdatoen med den
rentesats, der til enhver tid er fastsat i medfør af §
5 i renteloven.
Stk. 4.
Arbejdsmarkedets Tillægspension har udpantningsret for
betalingsrestancer til en fælles opkrævning, jf. stk.
2. Dette gælder også for renter og
ekspeditionsgebyrer.
Stk. 5. I
tilfælde af fejl under udførelsen af administrationen
bærer arbejdsgiverne, jf. stk. 2, det økonomiske
ansvar. Arbejdsmarkedets Tillægspension har pligt til at
begrænse det økonomiske tab og berigtige fejlen.
Arbejdsmarkedets Tillægspension underretter hurtigst muligt
bestyrelsen for fonden om væsentlige fejl.
Stk. 6.
Beskæftigelsesministeren fastsætter regler om bidragets
størrelse, jf. stk. 2, efter indstilling fra
Arbejdsmarkedets Tillægspensions bestyrelse. Ministeren
fastsætter desuden regler om beregning af bidraget og
nærmere regler om opkrævning af bidraget, modregning og
Arbejdsmarkedets Tillægspensions mulighed for at give
henstand med betaling og eftergive bidrag og renter heraf.
§
20. Fonden kan indhente og behandle oplysninger om
lønmodtagere og arbejdsgivere til brug for administration af
og kontrol med overholdelsen af denne lov, herunder foretage
registersamkøring. Arbejdsgivere, lønmodtagere,
faglige organisationer og a-kasser skal efter anmodning give fonden
alle oplysninger, der er nødvendige for fondens
administration og kontrol efter denne lov.
Stk. 2. Fonden
kan til brug for administration og kontrol i henhold til denne lov
få terminaladgang til oplysninger i indkomstregisteret, jf.
§ 7 i lov om et indkomstregister. Adgangen omfatter alle
oplysninger om indkomst, herunder modtagelse af offentlige ydelser,
løn- og ansættelsesperiode og ferie m.v.
Stk. 3. Fonden
kan indhente nødvendige person- og virksomhedsoplysninger
fra andre offentlige myndigheder i elektronisk form til brug for
administration og kontrol, herunder fra Arbejdsmarkedets
Tillægspension.
Stk. 4. Fonden
kan til brug for administration af denne lov foretage
registersamkøring i kontroløjemed af data fra egne
registre, herunder af data, der er indhentet i medfør af
stk. 1-3.
Kapitel 7
Beskyttelse af
tilgodehavende feriemidler
§
21. Lønmodtagernes Garantifond sikrer fondens krav
på tilgodehavende feriemidler hos arbejdsgivere efter
reglerne i lov om Lønmodtagernes Garantifond i
tilfælde omfattet af § 3, stk. 5, § 5 og §
10.
Stk. 2.
Lønmodtagernes Garantifond foretager indbetaling af
tilgodehavende feriemidler til fonden. Det er uden betydning, om
betingelserne for udbetaling af de tilgodehavende feriemidler til
lønmodtageren er indtrådt.
§
22. Fonden anmelder krav på tilgodehavende feriemidler
til Lønmodtagernes Garantifond, snarest efter at fonden er
blevet bekendt med forhold omfattet af § 3, stk. 5, § 5
og § 10. Fonden vedlægger dokumentation for kravet.
Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere
regler om fondens anmeldelse af krav til Lønmodtagernes
Garantifond, herunder hvad der kan udgøre dokumentation for
kravet.
§
23. En lønmodtager kan ikke gyldigt overdrage sit
krav på tilgodehavende feriemidler, og kravet kan ikke
gøres til genstand for retsforfølgning.
Kapitel 8
Digital
kommunikation
§
24. Beskæftigelsesministeren kan fastsætte
regler om, at fondens kommunikation med myndigheder, juridiske
personer og borgere skal ske digitalt i forbindelse med varetagelse
af opgaver efter denne lov. Ministeren kan herunder fravige
formkrav i lovgivningen, der er til hinder for digital
kommunikation.
Stk. 2.
Ministeren kan fastsætte regler om, at digitale meddelelser
anses for at være kommet frem, når de er
tilgængelige for modtageren.
Stk. 3.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om
undtagelse fra kravet om digital kommunikation, jf. stk. 1.
Kapitel 9
Tilsyn og
klageadgang
§
25. Beskæftigelsesministeren fører tilsyn med,
at bestyrelsen for fonden udfører sit hverv i
overensstemmelse med lovgivningen, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Finanstilsynet påser, at Lønmodtagernes Dyrtidsfond
overholder § 18, stk. 1, ved forvaltningen af midlerne.
Reglerne i kapitel 5 a i lov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond
finder tilsvarende anvendelse.
§
26. Klage over afgørelser, der er truffet af fonden
efter denne lov, skal indgives til fonden, inden 4 uger fra den dag
hvor afgørelsen er meddelt. Fonden vurderer, om der er
grundlag for at give klageren helt eller delvis medhold. Giver
fonden ikke klageren fuldt ud medhold, sender fonden klagen og
begrundelsen for afgørelsen og genvurderingen videre til
ankenævnet for Arbejdsmarkedets Tillægspension.
Kapitel 10
Straf
§
27. Medmindre højere straf er forskyldt efter anden
lovgivning, straffes med bøde den arbejdsgiver, der uden
rimelig grund undlader at betale tilgodehavende feriemidler efter
§ 6, stk. 1 og 2, og §§ 8 og 9.
Stk. 2. Der kan
pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens kapitel 5.
Stk. 3. Der kan
fastsættes bødestraf for overtrædelse af
forskrifter udstedt i henhold til denne lov.
Kapitel 11
Særlig
mulighed for fondsferiedage for nye på arbejdsmarkedet i
2019
§
28. En lønmodtager, som ønsker at benytte sig
af retten efter § 48 a, stk. 3, i lov om ferie, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1177 af 9. oktober 2015 som
ændret ved det samtidig fremsatte forslag til lov om ferie,
til at afholde op til 8,3 feriedage optjent i 2019 som
særlige fondsferiedage med feriebetaling fra fonden, skal
indgive ansøgning til fonden herom.
Stk. 2.
Feriebetaling efter stk. 1 udgør 12,5 pct. af
lønindkomsten i optjeningsperioden fra den 1. september 2019
til den 31. december 2019.
Stk. 3.
Udbetaling efter stk. 2 fratrækkes lønmodtagerens krav
mod fonden på tilgodehavende feriemidler efter § 12.
Forud for høring af lønmodtageren efter § 4,
stk. 1, skal fonden undersøge, om lønmodtageren har
fået udbetalt feriebetaling efter stk. 2, som skal
fratrækkes ved opgørelsen af lønmodtagerens
tilgodehavende feriemidler.
Stk. 4.
Udbetaling efter stk. 2 og fradrag efter stk. 3 er uden betydning
for arbejdsgiverens pligt til indberetning, opgørelse og
betaling af tilgodehavende feriemidler efter kapitel 2 og 3.
Fradrag i lønmodtagerens krav på tilgodehavende
feriemidler, jf. stk. 3, skal ikke indgå i opgørelsen
af, hvad arbejdsgiveren skal indbetale til fonden.
Stk. 5.
Feriebetaling efter stk. 2 medregnes ved opgørelsen af den
skattepligtige indkomst, i det omfang den træder i stedet for
ferie med løn eller feriegodtgørelse i
feriekortordninger uden feriekasser. Feriebetalingen medregnes ikke
ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst, i det omfang
den træder i stedet for øvrig feriegodtgørelse.
Udbetalingen som nævnt i 1. pkt. henregnes til A-indkomst,
jf. kildeskattelovens § 43, og medregnes til grundlaget for
arbejdsmarkedsbidrag efter arbejdsmarkedsbidragsloven.
Kildeskattelovens § 49 B finder tilsvarende anvendelse.
Stk. 6.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere
regler om særlige fondsferiedage, herunder regler for
opgørelse og afholdelse af fondsferiedage, regler om
lønmodtagerens ansøgning og ansøgningsfrist ud
fra hensyn til bl.a. ferieplanlægning og regler om fondens
administration.
Kapitel 12
Ikrafttræden, ændringer i anden
lovgivning og territorial gyldighed
§
29. Loven træder i kraft den 1. januar 2019.
§ 30. I
lov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1109 af 9. oktober 2014, som
ændret senest ved § 11 i lov nr. 1547 af 19. december
2017, foretages følgende ændring:
1. I
§ 1 indsættes som stk. 2:
»Stk. 2.
Lønmodtagernes Dyrtidsfond skal endvidere drive
Lønmodtagernes Fond for Tilgodehavende Feriemidler i henhold
til lov om forvaltning og administration af tilgodehavende
feriemidler.«
§ 31. I
lov om Lønmodtagernes Garantifond, jf.
lovbekendtgørelse nr. 686 af 20. juni 2011, som ændret
ved § 7 i lov nr. 1569 af 15. december 2015 og § 10 i lov
nr. 1669 af 26. december 2017, foretages følgende
ændringer:
1.
Før § 1 indsættes som ny overskrift:
»Lovens formål«.2. I
§ 1 indsættes som stk. 4:
»Stk. 4.
Lønmodtagernes Garantifond skal endvidere sikre
Lønmodtagernes Fond for Tilgodehavende Feriemidlers krav
på tilgodehavende feriemidler efter §§ 8 a-8
c.«
3.
Før § 2 indsættes som ny overskrift:
»Lønmodtagerkrav
m.v.«4. I
§ 5, stk. 1, ændres
»afgørelser om udbetaling fra fonden« til:
»administrationen af denne lov«.
5. I
§ 5, stk. 3, 1. pkt.,
indsættes efter »insolvent arbejdsgiver«:
»og til brug for administration af og kontrol med
§§ 8 a-8 c«.
6. § 5,
stk. 3, 2. pkt., affattes således:
»Der kan ske samkøring og
sammenstilling af oplysninger fra fondens egne registre, herunder
af oplysninger, der er indhentet efter stk. 1 og 2, til brug for
administration og kontrol efter denne lov.«
7.
Efter § 8 indsættes:
»Lønmodtagernes Fond for Tilgodehavende
Feriemidlers krav
§ 8 a. Lønmodtagernes
Garantifond sikrer Lønmodtagernes Fond for Tilgodehavende
Feriemidlers krav på tilgodehavende feriemidler i de
tilfælde, hvor et krav ikke er indbetalt til
Lønmodtagernes Fond for Tilgodehavende Feriemidler efter
forfald i henhold til lov om forvaltning og administration af
tilgodehavende feriemidler.
Stk. 2.
Beløbet, jf. stk. 1, omfatter krav på tilgodehavende
feriemidler med indeksering efter § 7 i lov om forvaltning og
administration af tilgodehavende feriemidler. Beløbet, jf.
stk. 1, omfatter endvidere gebyrer efter § 3, stk. 5, og
§ 10 i lov om forvaltning og administration af tilgodehavende
feriemidler. Beløbet, jf. stk. 1, omfatter ikke, hvad der
svarer til en fast afgift på 38 pct. af de tilgodehavende
feriemidler, jf. pensionsbeskatningslovens § 14 B, stk. 2, 2.
pkt.
§ 8 b. Lønmodtagernes
Garantifond foretager udbetaling, når kravet er anmeldt og
dokumenteret over for Lønmodtagernes Garantifond.
§ 8 c. Lønmodtagernes
Garantifond indtræder i Lønmodtagernes Fond for
Tilgodehavende Feriemidlers krav mod arbejdsgiveren.
Stk. 2. Krav
efter stk. 1 skal være påtegnet af Styrelsen for
Arbejdsmarked og Rekruttering, hvis dette er en forudsætning
for, at kravet er eksigibelt i andre EU- og EØS-lande.
Stk. 3. Ved
indbetaling af garantimidler efter regler fastsat i medfør
af stk. 5 fastsættes en årlig rente, der svarer til den
fastsatte referencesats med tillæg på 5,75 pct. Som
referencesats anvendes den officielle udlånsrente, som
Nationalbanken har fastsat pr. henholdsvis 1. januar og 1. juli det
pågældende år. Renten beregnes fra tidspunktet
for fondens indbetaling til Lønmodtagernes Fond for
Tilgodehavende Feriemidler, og til indbetaling af garantimidler er
sket. Den maksimale løbetid for en afdragsordning, der
fastsættes med hjemmel i dette stykke, er 3 år.
Stk. 4. Der er
udpantningsret for tilgodehavender efter stk. 1, herunder for
renter, gebyrer og omkostninger, der pålægges efter
loven eller efter regler udstedt i medfør af loven.
Stk. 5.
Beskæftigelsesministeren fastsætter regler om
fremgangsmåden og vilkårene for indbetaling af
garantimidler, gebyr for mangelfuld betaling og omkostninger
forbundet med inddrivelse og mulighederne for henstand og
eftergivelse af sådanne krav mod arbejdsgiveren og dennes bo.
Beskæftigelsesministeren kan efter indstilling fra
Lønmodtagernes Garantifond fastsætte regler om
fremgangsmåden ved opkrævning af garantimidler fra
arbejdsgiveren eller dennes bo, herunder om anvendelse af en
obligatorisk selvbetjeningsløsning.
Arbejdsgivers bidragspligt«.
8.
Efter § 9 indsættes:
»Administration, straf m.v.
§ 9 a. Staten indbetaler hvert
år i perioden fra 2020 til 2078 et beløb til delvis
dækning af udgifter i Lønmodtagernes
Garantifond.«
9.
Før § 14 indsættes som ny overskrift:
»Ikrafttræden m.v.«§ 32. I
konkursloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 11 af 6. januar
2014, som ændret senest ved § 36 i lov nr. 1555 af 19.
december 2017, foretages følgende ændring:
1. I
§ 95, stk. 1, indsættes som
nr. 6:
»6)
Lønmodtagernes Fond for Tilgodehavende Feriemidlers krav
på tilgodehavende feriemidler.«
§ 33. I
pensionsbeskatningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1088 af
3. september 2015, som ændret senest ved § 1 i lov nr.
1682 af 26. december 2017, foretages følgende
ændringer:
1.
Efter § 14 A indsættes før overskriften
før § 15:
Ȥ 14 B. Udbetaling af
tilgodehavende feriemidler med tillæg af årlige
reguleringer, jf. § 15 i lov om forvaltning og administration
af tilgodehavende feriemidler, medregnes ved opgørelsen af
den skattepligtige indkomst, i det omfang de hidrører fra
indbetalinger til fonden omfattet af § 19, stk. 5, jf. dog
stk. 2. Øvrige udbetalinger efter § 15 i lov om
forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler
medregnes ikke ved opgørelsen af den skattepligtige
indkomst.
Stk. 2. Krav
på tilgodehavende feriemidler som nævnt i § 8 a,
stk. 2, i lov om Lønmodtagernes Garantifond, som
Lønmodtagernes Garantifond indbetaler til
Lønmodtagernes Fond for Tilgodehavende Feriemidler efter
§ 8 b i lov om Lønmodtagernes Garantifond, medregnes
ikke til lønmodtagerens skattepligtige indkomst. Af kravet
betaler arbejdsgiveren en afgift på 38 pct. § 38 finder
ikke anvendelse på denne afgift.«
2. I
§ 19 indsættes som stk. 5:
»Stk. 5.
Ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst for en
arbejdstager medregnes ikke beløb, der indbetales af
arbejdsgiveren til Lønmodtagernes Fond for Tilgodehavende
Feriemidler efter §§ 6, 8 og 9 i lov om forvaltning og
administration af tilgodehavende feriemidler.«
§ 34. I
pensionsafkastbeskatningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
1126 af 10. oktober 2014, som ændret ved § 2 i lov nr.
1531 af 27. december 2014, § 3 i lov nr. 1883 af 29. december
2015 og § 8 i lov nr. 1888 af 29. december 2015, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 1, stk. 1, nr. 1, litra b,
indsættes efter »Lønmodtagernes Dyrtidsfond
(LD),«: »herunder i Lønmodtagernes Fond for
Tilgodehavende Feriemidler,«.
2. I
§ 1, stk. 2, indsættes som
nr. 14:
»14)
Lønmodtagernes Fond for Tilgodehavende
Feriemidler.«
3. I
§ 6, stk. 1, ændres »9
og 13« til: »9, 13 og 14«.
4. I
§ 6 indsættes som stk. 9:
»Stk. 9.
Lønmodtagernes Fond for Tilgodehavende Feriemidler er ikke
skattepligtig af indeksering efter § 7 i lov om forvaltning og
administration af tilgodehavende feriemidler.«
§ 35. I
lov nr. 471 af 12. juni 2009 om arbejdsmarkedsbidrag, som
ændret senest ved § 5 i lov nr. 1888 af 29. december
2015, foretages følgende ændring:
1. I
§ 2, stk. 1, indsættes som
nr. 6:
»6)
Udbetalinger som nævnt i pensionsbeskatningslovens § 14
B, stk. 1, 1. pkt.«
§ 36. I
kildeskatteloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 117 af 29.
januar 2016, som ændret senest ved § 3 i lov nr. 1686 af
26. december 2017, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 43, stk. 2, litra f,
indsættes efter »Indkomstskattepligtige udbetalinger
som nævnt i«: »§ 14 B,«.
2. I
§ 49 A, stk. 2, indsættes
som nr. 13:
»13)
Udbetalinger som nævnt i pensionsbeskatningslovens § 14
B, stk. 1, 1. pkt.«
3. I
§ 49 B, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »og 12« til: », 12 og 13«.
§
37. Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland.