Vedtaget af Folketinget ved 3. behandling
den 2. juni 2017
Forslag
til
Lov om forlængelse af
økonomiprotokollatet for almen praksis
§ 1.
Økonomiprotokollat af 1. september 2014, som udløber
den 31. august 2017, til »Overenskomst om almen
praksis« af 3. juni 1991, som ændret senest ved aftale
af 1. marts 2014, forlænges, jf. bilag 1.
Stk. 2. Den
økonomiske ramme svarer forholdsmæssigt til den
periode, hvor økonomiprotokollatet, jf. bilag 1, er
gældende.
§ 2.
Loven træder i kraft den 1. september 2017.
Stk. 2.
Sundhedsministeren fastsætter tidspunktet for lovens
ophør.
§ 3.
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland.
Bilag 1
Økonomiprotokollat af 01-09-2014
Den økonomiske ramme for almen praksis
er opgjort i forhandlingsaftalen og udgør 7.714,9 mio. kr.
(april 2014-niveau, eksklusiv korrektion for akutbetjeningen).
Rammen omfatter alle udgifter i dag- og vagttiden, inkl.
basishonorering. Udgifter vedrørende lokale aftaler og
rammeaftaler er ikke inkluderet i rammen.
Rammen skal reduceres for udgifter vedr.
profylaktiske ydelser, influenzavaccinationer og udtagelse af
prøver af livmoder m.m. til cytologiske undersøgelser
(2102) inkl. én 0101.
Den økonomiske ramme reduceres
endvidere for udgifter vedr. sygebesøg og samtaleterapi i
takt med, at der i de enkelte regioner indgås en praksisplan
og i tilknytning hertil en underliggende aftale til
praksisplanen mellem PLO, regionen og kommunerne i regionen,
hvor indsatser omkring de forskellige former for sygebesøg
og indsatsen for visse patienter med psykiske problemstillinger
fastlægges. Rammen reduceres med et beløb svarende til
den enkelte regions udgifter til ydelserne vedrørende
sygebesøg og samtaleterapi de forudgående 12
måneder.
Til rammen
lægges:
- Løn- og prisregulering af honorarerne i
henhold til § 62 i overenskomsten.
- 43 mio. kr. pr. 1. oktober 2014, 78 mio. kr. pr.
1. oktober 2015 og 120 mio. kr. pr. 1. oktober 2015 blandt andet
som følge af udviklingen i gruppe 1-sikrede (april 2014
prisniveau).
Fra rammen
trækkes:
- 10 mio. kr. pr. 1. oktober 2014, 35 mio. kr. pr.
1. oktober 2015 og 40 mio. kr. pr. 1. oktober 2016 i medfør
af den nye bestemmelse om automatiske højestegrænser
(april 2014 prisniveau).
Udviklingen i økonomien sammenholdt med
den økonomiske ramme følges løbende, som
minimum via kvartalsvise opgørelser. I den forbindelse skal
der ske en drøftelse af fælles tiltag, hvis der er
udsigt til overskridelse af den forventede økonomi. Den
første opgørelse udarbejdes, når udgiftstallene
for december 2014 foreligger.
Hvis de årlige udgifter til almen
praksis overstiger den aftalte ramme, er parterne enige om, at der
med virkning fra 1. oktober efter opgørelsen foreligger,
sker en modregning efter følgende principper:
1. Ved
overskridelser af den økonomiske ramme på mindre end
½ procent af den samlede ramme iværksættes ikke
modregning. Eventuelle overskridelser af den økonomiske
ramme det efterfølgende år på mindre end
½ procent undtages ikke fra modregning i
reguleringsprocenten som beskrevet i punkt 2, medmindre andet
aftales.
2. Ved
overskridelser af den økonomiske ramme ud over ½
procent sker en modregning i reguleringsprocenten, der skal give
kompensation svarende til forskellen mellem den økonomiske
ramme plus ½ pct. og de faktiske udgifter. Der kan dog ikke
blive tale om nedsættelse af honorarer. I tilfælde af,
at overskridelsen ikke fuldt ud kan modregnes i reguleringen pr. 1.
oktober, overføres den manglende modregning til
efterfølgende reguleringer. Eventuelle overskridelser af den
økonomiske ramme det efterfølgende år på
mindre end ½ procent undtages ikke fra modregning i
reguleringsprocenten.
I forbindelse med beregningen af modregningen
skal der foretages en særlig vurdering af væksten i
ydelse 0120 (aftalt specifik forebyggelsesindsats). Hvis
væksten i denne ydelse ligger over den gennemsnitlige
vækst samlet set, nedsættes den samlede modregning med
halvdelen af værdien af væksten i 0120.
Der anvendes som udgangspunkt statiske data
ved beregning af modregningen, og der sker således ikke
efterregulering ved ændret adfærd.
Den økonomiske ramme korrigeres teknisk
for følgende:
- Opsagte lokalaftaler i det omfang, aktiviteten
flyttes inden for rammen.
- Ændringer i omfanget af andre
leverandører (private klinikker og regionsklinikker)
- Nye ydelser som følge af lovgivning,
bekendtgørelse eller lignende.
I helt særlige tilfælde kan der
herudover mellem de centrale parter aftales en korrektion af
rammen. Det kan eksempelvis skyldes ekstraordinær sygelighed
og større strukturelle ændringer samt ændringer
som følge af lovgivning.
Der er ikke fastsat nogen økonomisk
ramme for perioden efter 1. september 2017.