§ 20-spørgsmål S 36 Om tests ved typegodkendelse af nye bilmodeller.

Til: Transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt (V)
Dato: 06-10-2015
Samling: 2015-16
Status: Besvaret, endeligt

Om § 20-spørgsmålet

Sagsgang:
Anmeldelse 06-10-2015
Endelig besvarelse 12-10-2015
Spørgsmålets ordlyd:
Hvad er ministerens holdning til, at EU’s krav til de tests, der gennemføres ved typegodkendelse af nye bilmodeller, tilsyneladende er for slappe og ikke retvisende i forhold til »normal« kørsel, og vil ministeren på den baggrund rejse sagen i EU med henblik på at sikre pålidelige og retvisende tests – både i forhold til emissioner og benzinøkonomi?
Skriftlig begrundelse:
Bilernes forurening har stor indflydelse på danskernes sundhed. Vi kan åbenbart ikke stole på producenterne, og EU’s kontrolfunktion fungerer tilsyneladende heller ikke. Der skulle en amerikansk miljøstyrelse til at opdage snyderiet. Derfor bør vi nationalt indføre en løbende stikprøvekontrol med parametre, som er vigtige for Danmark. Det gælder såvel forurenende stoffer fra udstødningen, som bilernes påståede benzinøkonomi, der jo giver store nedslag i den registreringsafgift, som tilgår staten. Stikprøverne kan gennemføres, når bilerne alligevel er inde til syn, men kan også udbygges med stikprøver for nye biler blandt bilforhandlerne.
Dokumentdato: 12-10-2015
Modtaget: 12-10-2015
Omdelt: 12-10-2015

Svar på spm. nr. S 36: Hvad er ministerens holdning til, at EU’s krav til de tests, der gennemføres ved typegodkendelse af nye bilmodeller, tilsyneladende er for slappe og ikke retvisende i forhold til »normal« kørsel, og vil ministeren på den baggrund rejse sagen i EU med henblik på at sikre pålidelige og retvisende tests – både i forhold til emissioner og benzinøkonomi?

Svar på spm. nr. S 36. (pdf-version)
Html-version
Dokumentdato: 06-10-2015
Modtaget: 06-10-2015
Omdelt: 06-10-2015

Hvad er ministerens holdning til, at EU’s krav til de tests, der gennemføres ved typegodkendelse af nye bilmodeller, tilsyneladende er for slappe og ikke retvisende i forhold til »normal« kørsel, og vil ministeren på den baggrund rejse sagen i EU med henblik på at sikre pålidelige og retvisende tests – både i forhold til emissioner og benzinøkonomi?

Hvad er ministerens holdning til, at EU’s krav til de tests, der gennemføres ved typegodkendelse af nye bilmodeller, tilsyneladende er for slappe og ikke retvisende i forhold til »normal« kørsel, og vil ministeren på den baggrund rejse sagen i EU med henblik på at sikre pålidelige og retvisende tests – både i forhold til emissioner og benzinøkonomi? (pdf-version)
Html-version
VW, kontrol af udstødning og benzinøkonomi (pdf-version)
Html-version