Tilføjelse til betænkning
afgivet af Skatteudvalget den 16. december 2015
1. Ændringsforslag
Der er stillet 2 ændringsforslag til
lovforslaget. Liberal Alliances medlemmer af udvalget har i
tilføjelse til betænkning stillet
ændringsforslag nr. 2 om deling af lovforslaget, og
Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 3, der træder i stedet for
ændringsforslag nr. 1 stillet uden for betænkning.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 11. november
2015 og var til 1. behandling den 17. november 2015. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Udvalget afgav betænkning den 10. december 2015. Lovforslaget
var til 2. behandling den 15. december 2015, hvorunder behandlingen
blev afbrudt og lovforslaget henvist til fornyet behandling i
Skatteudvalget.
Enhedslistens medlemmers
ændringsforslag stillet uden for betænkning er under
den fornyede udvalgsbehandling taget tilbage og er i stedet stillet
til det delte lovforslag.
Møder
Udvalget har, efter lovforslaget blev
henvist til fornyet udvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 1
møde.
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, DF, V, ALT, RV og KF) vil stemme for det af LA under
nr. 2 stillede ændringsforslag om deling af lovforslaget.
Flertallet indstiller de under A og B nævnte lovforslag til
vedtagelse uændret. Flertallet
vil stemme imod det af EL til det under A nævnte lovforslag
stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL) vil stemme for det af LA under nr. 2 stillede
ændringsforslag om deling af lovforslaget. Mindretallet
indstiller det under A nævnte lovforslag til vedtagelse med det af EL til det under A
nævnte lovforslag stillede ændringsforslag.
Mindretallet indstiller det under B nævnte lovforslag til
vedtagelse uændret.
Et andet
mindretal i udvalget (LA) vil stemme for det stillede
ændringsforslag om deling af lovforslaget. Mindretallet
indstiller det under A nævnte lovforslag til vedtagelse uændret. Mindretallet vil
stemme imod det af EL til det under A nævnte lovforslag
stillede ændringsforslag. Mindretallet indstiller det under B
nævnte lovforslag til forkastelse
ved 3. behandling.
Et tredje
mindretal i udvalget (SF) vil stemme for det af LA under nr.
2 stillede ændringsforslag om deling af lovforslaget.
Mindretallet vil stemme for det af EL til det under A nævnte
lovforslag stillede ændringsforslag og vil ved 2. behandling
redegøre for sin stilling til det under A nævnte
lovforslag. Mindretallet indstiller det under B nævnte
lovforslag til vedtagelse
uændret.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for afgivelse af tilføjelse til betænkning
ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
udtalelser i tilføjelsen til betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i tilføjelsen til
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af et mindretal
(LA), tiltrådt af et flertal (det
øvrige udvalg):
2)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag
til lov om ændring af momsloven og forskellige andre love.
(Momsgodtgørelse for ambassader m.v., bemyndigelse til
momskontrol af betalingsoplysninger, tilpasning af reglerne om
herboende repræsentant for motoransvars- og
lystfartøjsforsikringer, tilpasning af adgangen til
registrering af oplysninger i Køretøjsregisteret,
afskaffelse af befordringsfradrag m.v. for skattefritagne personer
m.v.)« omfattende §§ 1-3, § 4, nr. 1 og 2, og
§§ 5-16.
B. »Forslag
til lov om ændring af lov om registrering af
kø-retøjer. (Tilpasning af adgangen til indhentelse
af oplysninger i Køretøjsregisteret)«
omfattende § 4, nr. 3-5, og § 16, stk. 1.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
b
Ændringsforslag til
det under A nævnte lovforslag
Til § 7
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(SF):
3) Det
under nr. 7 foreslåede § 16, stk. 8, 3. pkt., affattes
således:
»Værdien af privat brug af
Marienborg medregnes ikke til statsministerens skattepligtige
indkomst, hvis statsministerens brug alene udgør ophold og
overnatning i umiddelbar tilknytning til statsministerens
repræsentative eller øvrige arbejdsrelaterede
aktiviteter på Marienborg.«
[Statsministerens skattefrihed for
brug af Marienborg begrænses]
Bemærkninger
Til nr. 2
Liberal Alliance vil ikke medvirke til at
cementere og udvide SKATs bemyndigelser. Det drejer sig om
hjemlerne til SKATs indgåelse af aftaler med private
virksomheder om adgang til oplysninger i
Køretøjsregisteret og om SKATs udlevering af
oplysninger fra Køretøjsregisteret til udenlandske
myndigheder. Derfor foreslår LA, at lovforslaget deles i to,
hvorved den del, der handler om SKATs bemyndigelseshjemler
udskilles i et særskilt lovforslag (B), som LA herefter vil
stemme imod ved 3. behandling. Det andet lovforslag (A)
vedrørende den øvrige del af lovforslaget vil LA
stemme for ved 3. behandling.
Med lovforslaget skabes der hjemmel i lov
om registrering af køretøjer til, at SKAT kan
indgå aftaler om terminaladgang til
Køretøjsregisteret med offentlige myndigheder og
private virksomheder vedrørende oplysninger om ejer- og
brugerforhold, jf. lovforslagets § 4, nr. 4. Det fremgår
således af lovforslagets bemærkninger til lovforslaget,
at det foreslås, at den bemyndigelse, som skatteministeren i
dag har til at fastsætte regler om, at
forsikringsvirksomheder og nummerpladeoperatører kan
opnå terminaladgang til oplysninger om ejer- og brugerforhold
m.v. i Køretøjsregisteret, udvides til også at
gælde offentlige myndigheder og virksomhedstyper som f.eks.
parkeringsvirksomheder, advokater og inkassovirksomheder,
genbrugspladser m.v.
Et andet formål med det fremsatte
lovforslag er at skabe en hjemmel i lov om registrering af
køretøjer til, at SKAT kan videregive oplysninger om
et køretøjs ejer og/eller bruger til udenlandske
myndigheder efter anmodning, jf. lovforslagets § 4, nr. 5.
Efter lovforslaget får SKAT adgang til efter en konkret
vurdering at videregive oplysninger om et køretøjs
ejer og/eller bruger fra Køretøjsregisteret til en
udenlandsk myndighed. Formålet med denne del af lovforslaget
er således efter lovforslagets bemærkninger at fravige
skattemyndighedernes særlige tavshedspligt efter
skatteforvaltningslovens § 17, stk. 1.
Til nr. 3
Det foreslås i § 7, nr. 7, at
værdien af privat brug af Marienborg kun medregnes til den
til enhver tid siddende statsministers skattepligtige indkomst,
hvis statsministeren tager bopæl på Marienborg.
Enhedslisten foreslår, at
skattefritagelsen for statsministeren begrænses til kun at
gælde ophold og overnatning i umiddelbar tilknytning til
statsministerens repræsentative eller øvrige
arbejdsrelaterede aktiviteter på Marienborg, det vil sige
når eventuelle overnatninger har et tjenstligt formål,
f.eks. i forbindelse med en overnatning forud for et møde
med en officiel udenlandsk gæst på Marienborg den
følgende dag.
Dennis Flydtkjær (DF) Jan
Rytkjær Callesen (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Kim
Christiansen (DF) Morten Marinus (DF) René Christensen (DF)
Louise Schack Elholm (V) Jan E. Jørgensen (V) Kristian Pihl
Lorentzen (V) Jacob Jensen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Britt
Bager (V) Merete Riisager (LA) nfmd. Ole Birk Olesen (LA) Brian
Mikkelsen (KF) Per Husted (S) Jens Joel (S) Jeppe Bruus (S) Jesper
Petersen (S) Mattias Tesfaye (S) Peter Hummelgaard Thomsen (S)
Thomas Jensen (S) fmd. Jesper
Kiel (EL) Pelle Dragsted (EL) Josephine Fock (ALT) René Gade
(ALT) Martin Lidegaard (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Jonas Dahl
(SF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 9 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 56 efter afgivelse af
betænkning
Bilagsnr. Titel
5 | Betænkning afgivet den
10/12-15 | 6 | Ændringsforslag til 2. behandling
stillet af EL den 13/12-15 | 7 | 1. udkast til tilføjelse til
betænkning |
|