Skriftlig fremsættelse (30. august
2016)
Finansministeren
(Claus Hjort Frederiksen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om fastsættelse af
udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret
2020
(Lovforslag nr. L 193)
Det
lovforslag, der hermed fremsættes for Folketinget, har til
formål at fastsætte konkrete niveauer for udgiftslofter
for stat, kommuner og regioner for finansåret 2020.
Det
følger af budgetlovens § 6, stk. 1, at finansministeren
samtidig med forslaget til finanslov kan fremsætte et forslag
til lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner
og regioner for det fjerde af de følgende finansår.
Forslaget til udgiftslofter for det fjerde finansår
lægges i henhold til budgetlovens § 7, stk. 2, sammen
med de gældende udgiftslofter samt ændringsforslag
hertil til grund for regeringens forslag til finanslov.
Udgiftslofterne for 2020 fastsættes med afsæt i den
forudsatte udgiftsudvikling i en fremskrivning af dansk
økonomi, hvor de årlige strukturelle offentlige
underskud højst må udgøre ½ pct. af BNP,
og hvor de mellemfristede mål for den offentlige saldo og
holdbarhedsindikatoren er opfyldt. Fremskrivningen er udelukkende
baseret på reformer og initiativer, der er fundet flertal for
i Folketinget.
Udgiftslofterne for 2020 er fastlagt i overensstemmelse med en
opdateret mellemfristet fremskrivning, der er baseret på
finanslovforslaget for 2017 og grundlaget i Økonomisk Redegørelse, august
2016. Regeringens 2025-plan er ikke indbudgetteret på
finanslovforslaget for 2017 og er således ikke afspejlet i
det fremsatte lovforslag om udgiftslofter i 2020.
Ved
genfremsættelsen af finanslovforslaget for 2017 i oktober vil
regeringen fremlægge et revideret lovforslag om udgiftslofter
for 2020, der afspejler regeringens 2025-plan.
Med
lovforslaget fastsættes overordnet tre separate udgiftslofter
for henholdsvis stat, kommuner og regioner. Det statslige
udgiftsloft er opdelt i to dellofter for henholdsvis driftsudgifter
og indkomstoverførsler. Det kommunale udgiftsloft er en
øvre grænse for de kommunale nettodriftsudgifter til
service, mens det regionale udgiftsloft er opdelt i to dellofter
for henholdsvis sundhedsområdet og de regionale
udviklingsopgaver.
Et udgiftsloft
angives som et beløb opgjort i milliarder kroner med
én decimal. Udgiftslofterne skal overholdes af stat,
kommuner og regioner hver især og må ikke overskrides
med henvisning til en samlet overholdelse af summen af
udgiftslofterne for de tre sektorer til sammen.
Forslaget
sendes i høring samtidig med fremsættelsen med
høringsfrist den 27. september 2016.
Høringssvarene foreligger
således ikke endnu, men vil blive fremsendt forud for 1.
behandlingen af forslaget efter genfremsættelsen.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.