Fremsat den 24. februar 2016 af transport-
og bygningsministeren (Hans Christian Schmidt)
Forslag
til
Lov om ændring af færdselsloven
(Højere lokale
hastighedsgrænser på motortrafikveje og justering af
bødetaksten for hastighedsoverskridelser på visse
motortrafikveje)
§ 1
I færdselsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1386 af 11. december 2013, som
ændret senest ved lov nr. 154 af 18. februar 2015, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 42, stk. 4, 2. pkt.,
ændres »90« til: »100«.
2. I
§ 118, stk. 2, 2. pkt.,
indsættes efter »på«:
»motortrafikveje med en hastighedsgrænse på 100
km i timen og«.
3. I
§ 118, stk. 4, indsættes
efter »end«: »motortrafikveje med en
hastighedsgrænse på 100 km i timen og«.
§ 2
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at skabe
mulighed for at fastsætte en højere
hastighedsgrænse på
motortrafikvejsstrækninger, hvor det er
trafiksikkerhedsmæssigt forsvarligt.
Højere hastighedsgrænser
øger fremkommeligheden på vejene og påvirker
mobiliteten mellem hjem, arbejde og uddannelse. Kortere rejsetid
kan gøre det mere attraktivt at pendle og dermed muligt for
flere mennesker at få eller bibeholde et job og samtidig
blive boende på landet eller i øvrigt opretholde en
bopæl langt fra arbejdspladsen. Kortere rejsetid kan
også bidrage til at gøre det mere attraktivt at
opsøge rekreative og andre aktiviteter længere
væk fra boligen og dermed øge interaktionen mellem
forskellige områder i landet. Den øgede
fremkommelighed kan dermed også understøtte
væksten i turisterhvervet i forskellige dele af landet.
På veje, hvor hastighedsgrænsen i
dag er 80 eller 90 km/t., vil der kunne opnås en
rejsetidsbesparelse på henholdsvis 20 og 10 pct. ved en
forhøjelse af hastighedsgrænsen til 100 km/t. på
de pågældende strækninger, forudsat at
bilisternes gennemsnitshastighed i udgangspunktet er den samme som
hastighedsgrænsen.
Det foreslås konkret at forhøje
færdselslovens mulighed for lokalt at fastsætte en
højere hastighedsgrænse end den generelle
hastighedsgrænse på motortrafikveje fra 90 til 100
km/t. på de motortrafikveje, som er indrettet forsvarligt
hertil.
Det foreslås desuden, at sanktionen for
hastighedsoverskridelser på motortrafikveje, hvor
hastighedsgrænsen måtte blive forhøjet til 100
km/t., sidestilles med hastighedsoverskridelser på motorveje
med en hastighedsgrænse på 100 km/t. eller derover.
2. Baggrund
Efter færdselslovens § 2, nr. 17,
er motorvej og motortrafikvej vej, som er forbeholdt færdsel
med motorkøretøjer, og som med færdselstavler
er afmærket som henholdsvis motorvej og motortrafikvej.
Motortrafikvejsnettet udgøres af en
række vejstrækninger med varierende udformning og
indretningsstandard. Motortrafikvejene er som regel af relativt
høj standard med hensyn til visse designparametre, herunder
i forhold til vognbanebredder og kurveradier. Motortrafikvejene
varierer særligt i forhold til tværprofiler, og der
forekommer forskellige krydstyper på vejene.
Motortrafikvejene er altid afmærket med motortrafikvejstavlen
E43, jf. § 23 i bekendtgørelse nr. 802 af 4. juli 2012
om vejafmærkning.
For så vidt angår
motortrafikvejenes tværprofil er hovedparten af vejene
tosporede veje uden fysisk adskillelse af
kørselsretningerne. Visse af vejene er tresporede (afstribet
som såkaldte 2+1-veje) eller fire- eller sekssporede veje med
midterrabat som på motorveje. Visse af vejene har almindelige
smalle kantbaner (arealet mellem kørebane og
asfaltkant/rabat), mens andre er indrettet med egentlige
nødspor. Visse nyere statslige motortrafikveje er anlagt som
2+1-veje med en smal spærreflade (og i et enkelt
tilfælde desuden autoværn) til at adskille
kørselsretningerne.
Hovedparten af motortrafikvejene er tosporede
veje uden nødspor eller midteradskillelse af
kørselsretningerne og med kryds i niveau (kryds i ét
plan). Der forekommer typisk kryds i niveau på de ældre
motortrafikveje, mens krydsene på de nyere motortrafikveje
ofte er en form for to-plans-kryds. Et-plans-krydsene kan
være rundkørsler, almindelige vigepligts- eller
signalregulerede tre- og firevejskryds. I og omkring krydsene vil
der som regel være fastsat en lavere hastighedsgrænse
(typisk til 70 km/t.) via skiltning.
Den samlede længde af statsvejnettet er
på 3.796 km. Længden af de statslige motortrafikveje
udgør i 2015 ca. 310 km. Den generelle
hastighedsgrænse på 80 km/t. gælder for ca. 40 km
heraf, mens der for ca. 270 km via skiltning er fastsat en
højere lokal hastighedsgrænse på 90 km/t. De
kommunale motortrafikveje er fordelt på 12 kommuner og har en
samlet længde af 59 km.
3. Lovforslagets
indhold
3.1. Færdselslovens
hastighedsgrænser
3.1.1. Gældende ret
De generelle hastighedsgrænser er
fastsat i færdselslovens § 42. På motortrafikveje
må hastigheden for biler og motorcykler ikke overstige 80
km/t., jf. § 42, stk. 3. Der kan dog for en vejstrækning
fastsættes en højere hastighedsgrænse end den
generelle hastighedsgrænse, såfremt
omstændighederne, herunder trafikafviklingen, tilsiger det,
og afgørende færdselssikkerhedsmæssige hensyn
ikke taler derimod, jf. § 42, stk. 4. På motortrafikveje
må hastigheden dog ikke overstige 90 km/t.
Hastighedsgrænsen på 90 km/t. for motortrafikveje blev
oprindeligt indsat i færdselslovens § 42, stk. 4, ved
lov nr. 158 af 24. april 1985 om ændring af
færdselsloven som følge af et ændringsforslag
indstillet af et flertal i Retsudvalget i udvalgets
betænkning af 29. marts 1985. Det fremgår af
betænkningen, jf. Folketingstidende 1984-85, tillæg B,
spalte 1003, at forslaget indebærer, at
hastighedsgrænsen ved skiltning kan forhøjes til 90
km/t., og at denne forhøjelse navnlig skal kunne ske
på motortrafikveje uden niveauskæring.
Der kan for en vejstrækning desuden
fastsættes en lavere hastighedsgrænse end den
generelle, jf. § 42, stk. 5.
Der er i færdselslovens § 43 (som
ikke foreslås ændret) fastsat hastighedsgrænser
for særlige typer af (tunge) køretøjer, som er
lavere end de generelle hastighedsgrænser.
Det er politiet, der efter forhandling med
vejmyndigheden (kommunalbestyrelsen og Vejdirektoratet for
henholdsvis kommune- og statsvejene) træffer afgørelse
efter bl.a. færdselslovens § 42, stk. 4, om lokale
hastighedsbegrænsninger for offentlig vej, jf. § 92 a,
stk. 2.
Politiets adgang til at fastsætte lokale
hastighedsbegrænsninger er nærmere reguleret i
cirkulære nr. 72 af 5. juli 1985 om lokale
hastighedsbegrænsninger (hastighedscirkulæret). Det
fremgår bl.a. af cirkulærets § 6, at der på
motortrafikveje kan fastsættes en højere lokal
hastighedsbegrænsning til 90 km/t. En sådan
hastighedsgrænse kan navnlig fastsættes på
motortrafikvejsstrækninger uden kryds i niveau. Det
fremgår desuden af cirkulæret, at afgørelserne
om lokale hastighedsbegrænsninger træffes på
grundlag af oplysninger om bl.a. områdets karakter, vejens
funktion og standard, randbebyggelsen, færdselsuheld,
trafikmængden og trafikkens sammensætning, jf. §
1, stk. 2.
Der er i de såkaldte vejregler, som er
den overordnede betegnelse for en samling af publikationer under
Vejdirektoratet, fastsat (hovedsageligt) vejledende, men også
bindende normer, der anvendes som reference for udformning af
trafikarealer i vejsektoren. Vejreglerne har til formål at
støtte vejsektoren i arbejdet med at planlægge,
projektere, udbyde og drive veje og medvirke til at sikre, at
vejnettet er fremkommeligt, tilgængeligt og trafiksikkert.
Vejreglerne indeholder f.eks. forskrifter om sikkerhedszone og
oversigtsforhold for bl.a. motortrafikvejsstrækninger.
Vejreglerne kan tilgås på Vejdirektoratets
hjemmeside.
3.1.2. Transport-
og Bygningsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
3.1.2.1. En
forøgelse af den faktiske hastighed medfører alt
andet lige en øget risiko for flere og mere alvorlige
færdselsulykker. Vejdirektoratet har i den forbindelse peget
på, at en forhøjelse af hastighedsgrænsen
særligt vil kunne indebære en højere risiko for
flere og mere alvorlige frontalkollisioner, ligesom der kan
opstå særlige faresituationer i forbindelse med, at
billister kører af vejen og påkører genstande
uden for vejen med en højere hastighed. Desuden vil der i
forbindelse med et-plans-kryds kunne være øget risiko
for ulykker, herunder kørsel frem for ubetinget vigepligt,
kørsel frem for rødt i eventuelle signalregulerede
kryds samt flere og mere alvorlige bagendekollisioner ved
rundkørsler.
For at imødegå den
forøgede risiko, som en forøgelse af
hastighedsgrænsen indebærer, anbefaler Vejdirektoratet,
at vejindretningen tilpasses kørsel med højere
hastigheder på de motortrafikvejsstrækninger, hvor
hastighedsgrænsen måtte blive forhøjet til 100
km/t.
Det anbefales således, at der bør
være fysisk adskillelse mellem kørselsretningerne for
at imødegå risikoen for frontalkollisioner. Vejen
bør have midterrabat med autoværn, eller der
bør etableres et autoværn i et afstribet areal mellem
kørselsretningerne.
Det bør desuden tilstræbes, at
den såkaldte sikkerhedszone (arealet langs vejen, hvor der
ikke findes genstande, der kan medføre personskade ved
påkørsel) har den fornødne bredde.
Ifølge de gældende vejregler svarer en
forøgelse af hastighedsgrænsen med 10 km/t. til en
udvidelse af sikkerhedszonens bredde med én meter, jf. pkt.
6.5.5. i vejregelhåndbogen Grundlag for udformning af
trafikarealer fra oktober 2012.
Endelig anbefales det, at der som udgangspunkt
ikke etableres hastighedsgrænser på 100 km/t. på
motortrafikveje med et-plans-kryds, herunder tre- eller
firevejskryds med signalregulering eller med ubetinget vigepligt.
Til- og frakørsel bør kun ske i hver ende af
motortrafikvejen eller via to-plans-kryds med til- og
frakørselsramper som på motorveje, således at
der ved indkørsel til motortrafikvejen foretages
sammenfletning med trafikken på motortrafikvejen.
3.1.2.2.
Vejdirektoratet har på baggrund af en foreløbig
gennemgang af det statslige motortrafikvejsnet vurderet, at
strækningerne Holbæk - Vig (ca. 18 km), Bredsten -
Vandel (ca. 10 km) og Sdr. Borup - Assentoft (ca. 5 km) umiddelbart
er indrettet eller kan indrettes til kørsel med op til 100
km/t. Af hensyn til færdselssikkerheden er det en
forudsætning for forhøjelsen, at der for de enkelte
strækninger foretages forskellige ændringer af
vejindretningen.
Fælles for strækningerne er bl.a.,
at krydsene på strækningerne er udformet som
to-plans-kryds med til- og frakørselsramper, og at vejenes
tværprofiler tillader etablering af midteradskillelse af
køreretningerne med etablering af autoværn
(Holbæk - Vig har i dag midteradskillelse med autoværn)
og tilstrækkelig sikkerhedszone. Samtlige strækninger
har i dag en lokal (forhøjet) hastighedsbegrænsning
på 90 km/t.
3.1.2.3. Det er
regeringens hensigt at styrke mobiliteten og fremkommeligheden ved
at øge hastighedsgrænsen på de
motortrafikvejsstrækninger, hvor det er
færdselssikkerhedsmæssigt forsvarligt.
Transport- og Bygningsministeriet vurderer, at
det på de motortrafikvejsstrækninger, som har en
høj vejstandard af motorvejslignende karakter, og som f.eks.
er indrettet med midteradskillelse af kørselsretningerne med
autoværn, behørig sikkerhedszone, kryds i to-plan,
gode oversigtforhold mv., vil være
færdselssikkerhedsmæssigt forsvarligt lokalt at
forhøje hastighedsgrænsen til 100 km/t.
3.1.2.4. For at
imødegå den risiko, som er forbundet med en
forhøjelse af hastighedsgrænsen, er det en
forudsætning for forhøjelsen, at de omfattede
vejstrækninger er indrettet og dimensioneret til
kørsel med op til 100 km/t. Med den foreslåede
forhøjelse af hastighedsgrænsen vil
hastighedsgrænsen på motortrafikvejene nærme sig
de motorvejsstrækninger, hvor hastighedsgrænsen via
skiltning er fastsat til 110 km/t., jf. færdselslovens §
42, stk. 5, og hvor vejindretning, dimensionering og
oversigtsforhold gør vejene egnede hertil. Transport- og
Bygningsministeriet finder i den forbindelse, at det bør
tilstræbes, at vejindretningen mv. af de omfattede
motortrafikveje ligner indretningen af motorvejene. Transport- og
Bygningsministeriet lægger herved vægt på, at
alvorlighedsgraden af ulykkerne på motortrafikvejene er
væsentligt højere end for andre veje, og at en
forhøjelse af hastighedsgrænsen f.eks. særligt
vil kunne indebære en højere risiko for flere og mere
alvorlige frontalkollisioner. Det er derfor hensigten, at
Vejdirektoratets anbefalinger om etablering af fysisk adskillelse
mellem kørselsretningerne, tilstrækkelig
sikkerhedszone og kryds i to-plan, jf. pkt. 3.1.2.1 ovenfor,
indgår i den samlede vurdering af, om det er
færdselssikkerhedsmæssigt forsvarligt, at der på
en motortrafikvejsstrækning fastsættes en
hastighedsgrænse på 100 km/t.
Det er hensigten, at forhøjelsen af den
lokalt fastsatte hastighedsgrænse dels skal anvendes på
de eksisterende motortrafikvejsstrækninger, som allerede i
dag vurderes at være indrettet til eller at kunne indrettes
forsvarligt til kørsel med op til 100 km/t., jf. herom pkt.
3.1.2.2 ovenfor, dels skal skabe mulighed for ved fremtidige
anlæg og ud- og ombygninger af motortrafikvejsnettet at
projektere disse med en hastighedsgrænse på 100 km/t.
for øje. Hastighedsgrænsen forventes i første
omgang gennemført på strækningen Holbæk -
Vig, som allerede i dag er indrettet med midteradskillelse med
autoværn. Etablering af en lokal hastighedsgrænse
på 100 km/t. på denne strækning vil ifølge
Vejdirektoratet alene kræve opsætning af skilte, idet
den eksisterende vejindretning i øvrigt gør
strækningen egnet til kørsel med op til 100 km/t. For
strækningerne Bredsten - Vandel og Sdr. Borup - Assentoft,
som vurderes at være dimensioneret til hurtigere
kørsel, vil en forhøjelse af hastighedsgrænsen
tillige kræve en ændret vejindretning, herunder
etablering af midteradskillelse med autoværn.
3.1.2.5. Forslaget
medfører behov for revision af vejreglerne som omtalt
ovenfor under pkt. 3.1.1, således at der fastsættes
nærmere normer for indretningen motortrafikveje med
særligt høje hastigheder på op til 100 km/t. De
nærmere normer for indretningen mv. vil blive fastsat i de
relevante vejregelgrupper på baggrund af en trafikfaglig og
færdselssikkerhedsmæssig vurdering.
Den endelige fastsættelse af de lokale
skiltede hastighedsgrænser vil ske i samarbejde mellem
vejmyndigheden (kommunalbestyrelsen og Vejdirektoratet for
henholdsvis kommune- og statsvejene) og den lokale politikreds, jf.
færdselslovens § 92 a, stk. 2.
Transport- og Bygningsministeriet agter
desuden at justere hastighedscirkulæret, navnlig med henblik
på at fastsætte retningslinjer for, hvornår
hastighedsgrænsen kan forhøjes til 100 km/t. på
motortrafikvej.
Transport- og Bygningsministeriet
foreslår på den baggrund at justere muligheden for
lokalt at fastsætte en højere hastighedsgrænse
end den generelle hastighedsgrænse fra 90 til 100 km/t.,
såfremt omstændighederne, herunder trafikafviklingen,
tilsiger det, og afgørende
færdselssikkerhedsmæssige hensyn ikke taler derimod,
jf. den foreslåede justering af færdselslovens §
42, stk. 4.
3.2. Sanktionering
af overskridelse af hastighedsgrænserne
3.2.1. Gældende ret
Overtrædelse af færdselslovens
§§ 42 og 43 om hastighed straffes som udgangspunkt med
bøde, jf. færdselslovens § 118, stk. 1.
Det fremgår af færdselslovens
§ 118, stk. 2, at der ved fastsættelsen af bøder
for overtrædelse af §§ 42 og 43 eller en anden
hastighedsgrænse fastsat ved færdselstavler eller anden
afmærkning skal tages hensyn til den generelle
risikoforøgelse, som den pågældende
hastighedsovertrædelse medfører. Ved
hastighedsovertrædelser på motorveje med en
hastighedsgrænse på 100 km/t. eller derover
udmåles en skærpet bøde, jf. § 118, stk. 2,
2. pkt. Der udmåles ligeledes en skærpet bøde
ved hastighedsoverskridelser begået ved kørsel med
bl.a. en række tunge køretøjer, jf. § 118,
stk. 2, 3. pkt., nr. 1-6.
Ifølge § 118, stk. 3, skal det ved
fastsættelsen af bøder for overtrædelse af
§§ 42 og 43, jf. stk. 2, tillige indgå som en
skærpende omstændighed, hvis hastigheden har udgjort
140 km/t. eller derover (det såkaldte
»højhastighedstillæg«).
Herudover fremgår det af § 118,
stk. 4, at der ved fastsættelse af bøder for
overtrædelse af §§ 42 og 43, jf. stk. 2,
udmåles en særlig skærpet bøde ved
hastighedsovertrædelser på andre veje end motorveje,
hvis hastighedsoverskridelsen er på 30 pct. eller derover
(det såkaldte »30 pct.-tillæg«).
Færdselslovens § 118 om
bødeudmåling for bl.a. hastighedsforseelser
gælder tilsvarende ved overtrædelse af lokalt fastsatte
hastighedsgrænser fastsat i medfør af
færdselslovens § 42, stk. 4 og 5, og som er
tilkendegivet ved færdselstavler eller anden
afmærkning, jf. færdselslovens § 4, stk. 1.
Bødefastsættelsen på
færdselsområdet, herunder ved hastighedsforseelser, er
i høj grad baseret på standardbødetakster, som
fremgår af Rigsadvokatens meddelelse nr. 4/2000 om
sanktionspåstande mv. i færdselssager
(bødekataloget). Meddelelsens afsnit om hastighed er senest
revideret i januar 2015.
Bødeberegningen ved
hastighedsforseelser tager udgangspunkt i den procentuelle
overskridelse af den aktuelle hastighedsgrænse og sker efter
en progressivt stigende skala. Bødetaksten afhænger
som følge af de ovenfor beskrevne
bødeberegningsregler i færdselslovens § 118, stk.
2-4, endvidere af, om kørslen sker med et tungt
køretøj på motorvej eller andre veje, og for
så vidt angår alle andre køretøjer
(undtaget knallert), om kørslen finder sted på en
motorvej med tilladt hastighed på under 100 km/t., en
motorvej med tilladt hastighed på 100 km/t. eller derover
eller på andre veje.
Af tabel 1 og 2 nedenfor fremgår
Rigsadvokatens retningslinjer for anklagemyndighedens
strafpåstand i sager om overtrædelse af
hastighedsbestemmelserne i færdselslovens §§ 42 og
43. De skærpelser af bødeudmålingen, som
følger af færdselslovens § 118, stk. 2 og 4, som
er omtalt ovenfor, er indregnet i skemaerne.
Tunge køretøjer: | Tabel 1 (Kilde: RM
4/2000) | Hastighedsoverskridelse i pct. | Motorveje (kr.) | Alle andre veje (kr.) | Under 20 | 1.500 | 1.500 | 20-29 | 1.500 | 1.500 | 30-39 | 2.000 | 3.000 | 40-49 | 2.500 | 3.500 | 50-59 | 3.000 | 4.000 | 60-69 | 3.500 | 4.500 | 70-79 | 4.500 | 5.500 | 80-89 | 5.000 | 6.000 | 90-99 | 6.500 | 7.500 | 100 eller mere | 7.500 | 8.500 |
|
Andre køretøjer end tunge
køretøjer (undtagen knallert): | Tabel 2 (Kilde: RM
4/2000) | Hastighedsoverskridelse i pct. | Motorveje med tilladt hastighed på under 100 km/t. (kr.) | Motorveje med tilladt hastighed på 100 km/t. eller derover (kr.) | Alle andre veje (kr.) | Under 20 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 20-29 | 1.500 | 1.500 | 1.500 | 30-39 | 1.500 | 2.000 | 2.500 | 40-49 | 2.000 | 2.500 | 3.000 | 50-59 | 2.000 | 3.000 | 3.000 | 60-69 | 2.500 | 3.500 | 3.500 | 70-79 | 3.000 | 4.500 | 4.000 | 80-89 | 3.500 | 5.000 | 4.500 | 90-99 | 4.500 | 6.500 | 5.500 | 100 eller mere | 5.000 | 7.500 | 6.000 |
|
Ud over bødestraf kan
hastighedsforseelser desuden efter færdselslovens § 125,
stk. 1, nr. 3-4, og stk. 2, nr. 5, samt § 126, stk. 1, nr.
11-12, og § 127 i visse situationer medføre betinget
eller ubetinget frakendelse af førerretten eller efter
omstændighederne kørselsforbud.
3.2.2. Transport-
og Bygningsministeriets overvejelser
På de motortrafikveje, hvor
hastighedsgrænsen måtte blive forhøjet til 100
km/t., vil hastigheden nærme sig hastighedsgrænsen
på visse motorveje, og motortrafikvejene vil, som forudsat
ovenfor under pkt. 3.1.2.3, have motorvejslignende karakter.
Transport- og Bygningsministeriet finder på denne baggrund,
at sanktionen for hastighedsoverskridelser på motortrafikveje
med en hastighedsgrænse på 100 km/t. bør
sidestilles med hastighedsoverskridelser begået på
motorveje med en hastighedsgrænse på 100 km/t. eller
derover, jf. færdselslovens § 118, stk. 2, 2. pkt., som
nærmere beskrevet ovenfor under pkt. 3.2.1, således at
der anvendes samme bødetakst for
hastighedsovertrædelser på de to vejtyper.
Det er desuden hensigten, at sanktionen for
hastighedsoverskridelser på motortrafikveje med en
hastighedsgrænse på 100 km/t. begået ved
kørsel med tunge køretøjer omfattet af
færdselslovens § 118, stk. 2, 3. pkt., nr. 1-6,
sidestilles med sanktionen for kørsel på motorveje, og
at der derfor anvendes samme bødetakst.
Der henvises i den forbindelse til de
gældende bødetakster, som er gengivet ovenfor under
pkt. 3.2.1.
Transport- og Bygningsministeriet
foreslår derfor en tilføjelse til færdselslovens
§ 118, stk. 2, 2. pkt., om udmåling af skærpede
bøder på motorveje med en hastighedsgrænse
på 100 km/t., således at motortrafikveje med en
hastighedsgrænse på 100 km/t. omfattes heraf. Desuden
foreslås en tilføjelse til § 118, stk. 4, om det
såkaldte »30 pct.-tillæg«, hvorefter der
udmåles en særligt skærpet bøde ved
hastighedsovertrædelser på andre veje end motorveje,
herunder motortrafikveje, hvis hastighedsoverskridelsen er 30 pct.
eller derover, således at motortrafikveje med en
hastighedsgrænse på 100 km/t. ligeledes undtages
herfra.
Der foreslås ikke ændringer i
bødeudmålingen for de øvrige motortrafikveje
med lavere hastighedsgrænser end 100 km/t.,
bødetaksterne i øvrigt eller reglerne om frakendelse
af førerretten.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget medfører ikke i sig selv
økonomiske eller administrative konsekvenser for det
offentlige, herunder for regioner og kommuner.
Med lovforslaget bliver der mulighed for at
forhøje hastighedsgrænsen lokalt på
motortrafikveje til 100 km/t. mod 90 km/t. i dag. Som omtalt
ovenfor under pkt. 3.1.2.2 vil en forhøjelse af
hastighedsgrænsen stille særlige krav til indretningen
af de vejstrækninger, herunder til autoværn,
sikkerhedszone, niveaufri kryds mv., som eventuelt måtte
blive omfattet. Omkostningerne forbundet med den nødvendige
tilpasning af vejstrækningerne vil afhænge af, hvilke
strækninger som konkret udvælges, og kan ikke
fastlægges på nuværende tidspunkt.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Med lovforslaget bliver det fremover muligt at
øge hastigheden lokalt for biler og motorcykler på
visse motortrafikveje. Der vil afhængigt af, om
hastighedsgrænsen i dag er 80 eller 90 km/t., kunne
opnås en rejsetidsbesparelse på henholdsvis 20 og 10
pct. på de pågældende strækninger, forudsat
at bilisternes gennemsnitshastighed i udgangspunktet er den samme
som hastighedsgrænsen.
6. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative
konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
En forøgelse af et
køretøjs faktiske hastighed medfører et
øget brændstofforbrug pr. kørt kilometer,
hvilket leder til en forøget udledning af CO2 og NOx. Hvis
køretøjernes gennemsnitshastighed
øges fra f.eks. 90 til 100 km/t., kan udledningen af CO2 og
NOx øges med 10 pct. baseret på et groft skøn
på basis af de modeller, som anvendes i Danmark.
En forøgelse af et
køretøjs hastighed medfører øget
støj i omgivelserne. Den samlede støjudsendelse fra
en vej er afhængig af faktorer som trafikintensitet,
køretøjssammensætning, hastighed og
vejbelægning. Hvis gennemsnitshastigheden øges fra 80
km/t. til 100 km/t., vil støjudsendelsen fra vejen typisk
forøges med ca. 2 dB(A). Hvis gennemsnitshastigheden
øges fra 90 km/t. til 100 km/t., vil støjudsendelsen
typisk forøges ca. 1 dB(A). Dette under forudsætning
af, at hastigheden for de lette køretøjer svarer til
gennemsnitshastigheden, mens hastigheden for de tunge
køretøjer er 80 km/t. svarende til
hastighedsgrænsen for tunge køretøjer.
8. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
9. Hørte
myndigheder, organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 3. februar 2016 til 14. februar 2016 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Østre og Vestre Landsret, samtlige
byretter, Advokatrådet, Autobranchen Danmark,
Automobilbranchens Handels- og Industriforening,
Beredskabsstyrelsen, Danmarks Tekniske Universitet, Institut for
Transport (DTU Transport), Dansk Bilbrancheråd, Dansk
Bilforhandler Union, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Dansk Industri
(DI), Dansk Kørelærer-Union, Dansk Køreskole
Forening, Dansk Metal, Dansk Transport & Logistik (DTL), Danske
Advokater, Danske Busvognmænd, Danske
Kørelæreres Landsforbund, Danske Regioner, De Danske
Bilimportører, Den Danske Dommerforening,
Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen,
Fagligt Fælles Forbund (3F), Falck Danmark A/S,
Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet, Forenede Danske
Motorejere (FDM), Foreningen af Frie Kørelærere,
Foreningen af offentlige anklagere, Foreningen for Trafikofre,
Forsikring og Pension, Frie Danske Lastbilvognmænd (FDL),
Håndværksrådet, International Transport Danmark
(ITD), KL, Køreprøvesagkyndiges Landsforening,
Landdistrikternes Fællesråd, Landsforeningen
Landsbyerne i Danmark, NOAH-Trafik, Oliebranchens
Fællesrepræsentation, Politiforbundet i Danmark,
Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Rådet for Bæredygtig
Trafik, Rådet for Sikker Trafik, Trafikforskningsgruppen ved
Aalborg Universitet og Trafiksikkerheds Venner i Danmark.
10. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/ Mindreudgifter | Negative konsekvenser/ Merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Visse anlægsudgifter | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Visse rejsetidsbesparelser | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Et forøget brændstofforbrug og
øget støj | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1
Efter færdselslovens § 42, stk. 4,
kan der for en vejstrækning fastsættes en højere
hastighedsgrænse end den generelle hastighedsgrænse,
såfremt omstændighederne, herunder trafikafviklingen,
tilsiger det, og afgørende
færdselssikkerhedsmæssige hensyn
ikke taler derimod. På motortrafikveje og motorveje må
hastigheden dog ikke overstige henholdsvis 90 km/t. og 130
km/t.
Det foreslås at forhøje
muligheden for lokalt at fastsætte en højere
hastighedsgrænse end den generelle hastighedsgrænse
på motortrafikveje fra 90 til 100 km/t.
Det forudsættes, at
hastighedsgrænsen kun forhøjes til 100 km/t. på
de motortrafikveje, som vurderes at være indrettet
forsvarligt hertil. Der henvises herved til Transport- og
Bygningsministeriets overvejelser ovenfor under de almindelige
bemærkninger pkt. 3.1.2.4.
Til nr.
2
Efter færdselslovens § 118, stk. 2,
2. pkt., udmåles der ved hastighedsovertrædelser
på motorveje med en hastighedsgrænse på 100 km/t.
eller derover en skærpet bøde.
Det foreslås, at motortrafikveje med en
hastighedsgrænse på 100 km i timen indsættes i
§ 118, stk. 2, 2. pkt. Med den foreslåede ændring
omfattes også motortrafikveje med en hastighedsgrænse
på 100 km/t. af bestemmelsen om udmåling af en
skærpet bøde, hvorved hastighedsoverskridelser
på disse motortrafikveje i sanktionsmæssig henseende
sidestilles med hastighedsoverskridelser på motorveje med en
hastighedsgrænse på 100 km/t. eller derover. Det er
hensigten, at der herefter skal anvendes samme bødetakst for
hastighedsovertrædelser på de to vejtyper, jf. de
almindelige bemærkninger pkt. 3.2.2.
Den foreslåede ændring skal ses i
sammenhæng med forslaget om justering af færdselslovens
§ 118, stk. 4 (lovforslagets § 1, nr. 3), hvorefter
motortrafikveje med en hastighedsgrænse på 100 km/t -
ligesom motorveje - foreslås undtaget det såkaldte
»30 pct.-tillæg«. Motortrafikveje med en
hastighedsgrænse på 100 km/t vil herefter i
sanktionsmæssig henseende være at sidestille med
motorveje med en hastighedsgrænse på 100 km/t. eller
derover.
Den foreslåede ændring
vedrører alene de motortrafikveje, hvor der fastsættes
en hastighedsgrænse på 100 km/t., og medfører
ikke ændringer i bødeudmålingen for de
øvrige motortrafikveje med lavere hastighedsgrænser
end 100 km/t.
Til nr.
3
Efter færdselslovens § 118, stk. 4,
skal der ved fastsættelse af bøder for
overtrædelse af §§ 42 og 43 eller en anden
hastighedsgrænse fastsat ved færdselstavler eller anden
afmærkning, jf. § 118, stk. 2, udmåles en
særligt skærpet bøde ved
hastighedsovertrædelser på andre veje end motorveje,
hvis hastighedsoverskridelsen er på 30 pct. eller
derover.
Det foreslås, at motortrafikveje med en
hastighedsgrænse på 100 km i timen indsættes i
§ 118, stk. 4. Med den foreslåede tilføjelse til
bestemmelsen undtages også motortrafikveje med særligt
høj hastighed (100 km/t.) - ligesom motorveje - fra 30
pct.-tillægget. 30-pct. tillægget vil herefter kun
gælde for andre veje end motortrafikveje med en
hastighedsgrænse på 100 km/t. og motorveje. Den
foreslåede ændring medfører ingen ændring
for andre motortrafikveje med en hastighedsgrænse under 100
km/t.
Den foreslåede ændring skal ses i
sammenhæng med forslaget om justering af færdselslovens
§ 118, stk. 2, 2. pkt. (lovforslagets § 1, nr. 2),
hvorefter motortrafikveje med en hastighedsgrænse på
100 km/t. i sanktionsmæssig henseende sidestilles med
motorveje med en hastighedsgrænse på 100 km/t. eller
derover. Med den foreslåede ændring af § 118, stk.
4, sidestilles motortrafikveje med en hastighedsgrænse
på 100 km/t. også med motorveje i forhold til 30
pct.-tillægget, jf. de almindelige bemærkninger pkt.
3.2.2.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i
kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende for at
tilvejebringe hjemlen til at forhøje hastighedsgrænsen
snarest muligt. Dette sker dels for at kunne igangsætte
processerne omkring en mulig forhøjelse af den lokale
hastighedsgrænse for de strækninger, som er nævnt
under de almindelige bemærkninger pkt. 3.1.2.2, dels for at
tilvejebringe lovgrundlaget for arbejdet i vejregelgrupperne, som
skal igangsættes som følge af forslaget.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
ret
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I færdselsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1386 af 11. december 2013, som
ændret senest ved lov nr. 154 af 18. februar 2015, foretages
følgende ændringer: | | | | § 42.
--- | | | Stk. 2-3.
--- | | | Stk. 4. For en
vejstrækning kan der fastsættes en højere
hastighedsgrænse end den generelle hastighedsgrænse,
såfremt omstændighederne, herunder trafikafviklingen,
tilsiger det, og afgørende
færdselssikkerhedsmæssige hensyn ikke taler derimod.
På motortrafikveje og motorveje må hastigheden dog ikke
overstige henholdsvis 90 km i timen og 130 km i timen. Stk.
5. --- | | 1. I § 42, stk. 4, 2. pkt., ændres
»90« til: »100«. | | | | § 118.
--- | | | Stk. 2. Ved
fastsættelsen af bøder for overtrædelse af
§§ 42 og 43 eller en anden hastighedsgrænse fastsat
ved færdselstavler eller anden afmærkning skal der
tages hensyn til den generelle risikoforøgelse, som den
pågældende hastighedsovertrædelse
medfører. Ved hastighedsovertrædelser på
motorveje med en hastighedsgrænse på 100 km i timen
eller derover udmåles en skærpet bøde. Der
udmåles ligeledes en skærpet bøde ved
hastighedsovertrædelser begået ved kørsel
med | | 2. I § 118, stk. 2, 2. pkt., indsættes
efter »på«: »motortrafikveje med en
hastighedsgrænse på 100 km i timen og«. | | | | 1) biler med tilladt totalvægt
på ikke over 3.500 kg med tilkoblet påhængsvogn,
sættevogn eller registreringspligtigt
påhængsredskab, herunder campingvogn, | | | | | | 2) lastbiler, hvis tilladte totalvægt
overstiger 3.500 kg, | | | | | | 3) busser, hvis tilladte totalvægt
overstiger 3.500 kg, | | | | | | 4) vogntog bestående af de under nr. 2
og 3 nævnte køretøjer og registreringspligtige
påhængskøretøjer, | | | | | | 5) ledbusser eller | | | | | | 6) motorcykel med tilkoblet
påhængsvogn eller registreringspligtigt
påhængsredskab. | | | Stk.
3. --- | | | Stk. 4. Ved
fastsættelse af bøder for overtrædelse af
§§ 42 og 43 eller en anden hastighedsgrænse fastsat
ved færdselstavler eller anden afmærkning, jf. stk. 2,
udmåles en særligt skærpet bøde ved
hastighedsovertrædelser på andre veje
end motorveje, hvis hastighedsoverskridelsen er på 30 pct.
eller derover. | | 3. I § 118, stk. 4, indsættes efter
»end«: »motortrafikveje med en
hastighedsgrænse på 100 km i timen og«. | Stk.
5-10. --- | | | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende. | | | | | | | | | | | | |
|