Fremsat den 31. marts 2016 af Lisbeth Bech
Poulsen (SF), Jonas Dahl (SF) og Pia Olsen Dyhr (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om styrkelsen af og viden om tilsyn med
naturbeskyttelsesloven, planloven m.v.
Folketinget pålægger regeringen at
styrke tilsynet med håndhævelsen af
naturbeskyttelsesloven og planloven samt andre love, der har
naturbeskyttelse som formål, herunder naturgenopretning og
beskyttelse af det åbne land og bæredygtig udnyttelse
af Danmarks naturgrundlag.
Derudover pålægges regeringen at
skabe et forbedret videngrundlag om den kommunale forvaltning af
konkrete afgørelser og om udførelsen af det generelle
tilsyn med landets naturbeskyttelsesområder (§
3-områderne), fredede områder, bygge- og
beskyttelseslinjer og landzonen.
Et forbedret videngrundlag er tillige en
nødvendig forudsætning for kommende ændringer i
det retsgrundlag, der har naturbeskyttelse m.m. som
formål.
Forbedringen af videngrundlaget skal ske ud
fra følgende retningslinjer:
1. Der
tilvejebringes tilbagemeldingspligt til Natur- og
Miljøklagenævnet ved håndhævelse af
kommunale afgørelser i sager efter planloven,
naturbeskyttelsesloven og andre love, efter hvilke nævnet er
ankeinstans. Denne tilbagemeldingspligt gælder, i det omfang
nævnets afgørelse ikke helt eller delvis giver
kommunen medhold. Såfremt nævnet konstaterer, at en
afgørelse ikke håndhæves i overensstemmelse med
nævnets afgørelse, underretter nævnet
ressortministeren.
2. Der udarbejdes
årlige tilsynsredegørelser fra kommunerne til
ressortministeren med henblik på at tilvejebringe et
forbedret videngrundlag om den kommunale forvaltning af tilsynet
med naturbeskyttelsesområder, (§ 3-områder,
områder med bygge- og beskyttelseslinjer og fredede
områder) og administration af landzonebestemmelserne i
planloven. Ministeren registrerer på grundlag heraf og
på grundlag af oplysninger efter punkt 1 praksis i kommunerne
og vejleder kommunerne om forståelsen af lovgivningen.
3.
Beslutningsforslaget omfatter ikke Natura 2000-områderne, da
overvågningen af disse sker gennem det såkaldte
NOVANA-program.
Bemærkninger til forslaget
Det fremgår af flere svar fra tidligere
miljøminister Kirsten Brosbøl og tidligere indenrigs-
og økonomiminister Morten Østergaard, at ministrenes
tilsyn med kommunernes efterlevelse af konkrete afgørelser
fra Natur- og Miljøklagenævnet og med kommunernes
generelle tilsyn med tilstanden i de såkaldte §
3-områder, områder omfattet af bygge- og
beskyttelseslinjer og fredede områder ikke er egnet til at
skabe noget overblik over håndhævelsen af de regler,
der bl.a. har som formål at beskytte naturen
(folketingsåret 2014-15, 1. samling, Miljøudvalget,
alm. del, svar på spm. 289, 290, 347 og 348).
I det følgende er bemærkningerne
til forslagets tre retningslinjer.
Ad 1. Håndhævelse af afgørelser fra
Natur- og Miljøklagenævnet
Det er Statsforvaltningen, der er myndighed
med hensyn til klager over kommunernes manglende
håndhævelse af afgørelser fra Natur- og
Miljøklagenævnet. Denne myndighed udøves som
led i det almindelige statslige legalitetstilsyn med kommunerne,
jf. grundlovens § 82. Dette tilsyn udøves i praksis fra
Statsforvaltningens kontor i Ringsted. Dette kontor varetager
samtlige tilsynsopgaver i samtlige kommuner (folketingsåret
2014-15, 1. samling, Miljøudvalget, alm. del, svar på
spm. 348), at Statsforvaltningens registreringssystem ikke
understøtter en særskilt opgørelse af klager
over kommunernes manglende håndhævelse af
afgørelser fra Natur- og Miljøklagenævnet.
Statsforvaltningens sager er således ikke egnede til at
belyse dette med den nuværende registrering.
Da Natur- og Miljøklagenævnet
eller Naturstyrelsen heller ikke foretager registrering af
sådanne klager, kan det konstateres, at det i realiteten
alene er den myndighed, hvis afgørelse er påklaget,
der har viden om en afgørelses håndhævelse, og
at det derfor beror på tilfældigheder, hvorvidt mangel
på efterlevelse af trufne afgørelser opdages og
påtales.
Der er ingen grund til at antage, at
kommunerne i det store hele ikke efterlever Natur- og
Miljøklagenævnets afgørelser. Ikke desto mindre
har Danmarks Naturfredningsforening i et notat af 4. januar 2016,
offentliggjort i Danmarks Naturfredningsforenings ugebrev, uge 2,
januar 2016, fremhævet, at problemet eksisterer. Det hedder i
undersøgelsens konklusion:
»Det vurderes, at der generelt er tale
om et relativt lille problem. Ud af 98 DN-afdelinger er der inden
for en 5-årig periode kun indsendt 14 eksempler på
afgørelser, der ikke er efterlevet tilfredsstillende.
Omvendt viste den systematiske screening af udvalgte sagstyper, at
8 pct. af afgørelserne, der krævede handling af
kommunerne, var mangelfuldt efterlevet. Der er tale om en meget
lille undersøgelse i forhold til nævnets samlede
mængde af afgjorte klager. Med dette forbehold, er 8 pct. et
overraskende højt tal, da det må forventes, at
kommunale myndigheder altid efterlever afgørelser fra Natur-
og Miljøklagenævnet. Det kan overvejes, om
tilsynsmyndigheden bør pålægges pligt til at
underrette nævnet om, hvad der foretages med henblik på
håndhævelse af afgørelserne.«
Det skal bemærkes, at denne
undersøgelse, der har mange forbehold, kun omfatter
afgørelser om landzonetilladelser og om bygge- og
beskyttelseslinjer. Der foreligger altså ikke hos Danmarks
Naturfredningsforening nogen systematiseret viden om kommunernes
efterlevelse af afgørelser efter andre
naturbeskyttelsesbestemmelser i f.eks. planloven og
naturbeskyttelsesloven.
Redegørelsen vil blive omdelt på
beslutningsforslaget efter fremsættelsen.
Ad 2. Tilsynsredegørelser
Kommunernes tilsynsforpligtelser fremgår
af bl.a. naturbeskyttelseslovens kapitel 11 og planlovens kapitel
12, der er suppleret med »Vejledning om
håndhævelse af naturbeskyttelsesloven, planloven og
byggeloven« (vejledning nr. 9392 af 1. maj 2007).
Det fremgår af svar fra
miljøministeren (folketingsåret 2014-15, 1. samling,
Miljøudvalget, alm. del, svar på spm. 289), at
kommunerne er forpligtet til årligt at indberette diverse
oplysninger om miljøtilsyn efter
miljøbeskyttelsesloven og husdyrgodkendelsesloven til
Miljøstyrelsen, herunder antallet af
håndhævelsessager. Miljøstyrelsen
gennemgår kommunernes indberetninger med henblik på at
vurdere kommunernes tilsynsindsats.
En tilsvarende ordning er mulig med hjemmel i
naturbeskyttelseslovens § 68, stk. 1, der bestemmer, at
miljøministeren kan pålægge kommunalbestyrelser
at tilvejebringe oplysninger, herunder kortmateriale, til brug for
vurdering af forhold, der er omfattet af loven. En noget lignende,
men generel bestemmelse, findes i § 63 i lov om kommunernes
styrelse.
Efter naturbeskyttelseslovens § 73, stk.
7, kan ministeren tillige fastlægge regler for
udøvelsen af kommunernes tilsynsvirksomhed. Denne
bemyndigelse blev, for så vidt angår fredede arealer, i
2006 udnyttet ved bekendtgørelse nr. 1604 af 20. november
2006, hvorefter kommunalbestyrelsen senest den 1. marts hvert
år skulle indsende oplysninger til den daværende By- og
Landskabsstyrelse om kommunens tilsyns- og plejevirksomhed i det
forudgående kalenderår. Denne forpligtelse blev
ophævet med bekendtgørelse nr. 802 af 21. juni
2013.
Som led i det såkaldte serviceeftersyn i
2010 udarbejdedes opgørelser over første
instans-afgørelser efter naturbeskyttelseslovens § 3
fra 2006 og fra 2008, hvor Naturstyrelsen indsamlede
amtskommunernes afgørelser fra 2006 og kommunernes
afgørelser fra 2008. I forbindelse med serviceeftersynet
udarbejdedes i oktober 2010 en analyse af mulighederne for
styrkelse af kommunernes håndhævelse af
naturbeskyttelseslovens § 3. Det fremgår heraf, at langt
de fleste kommuner har indberettet for årene 2007-2009.
Forslagsstillerne er ikke bekendt med oplysninger for årene
2010, 2011, 2012 og 2013, hvor forpligtelsen som oven for
anført var ophævet.
Det er forslagsstillernes opfattelse, at
ressortministrene kun i særdeles begrænset omfang kan
have overblik over den aktuelle tilstand i alle naturbeskyttede
områder og over tilstanden i landzonen. Den viden, der kan
tilvejebringes, er således afhængig af
undersøgelsesaktiviteter fra private og offentlige
forskningsinstitutioner som DCE og foreninger, eksempelvis Danmarks
Naturfredningsforening og Dansk Ornitologisk Forening.
Undersøgelser fra sådanne institutioner og foreninger
kan imidlertid næppe udgøre et tilstrækkeligt
aktuelt datagrundlag i forbindelse med overvågning af
naturtilstanden set i forhold til værdien af en mere
systematisk rapportering fra de lokale tilsynsmyndigheder.
At der kan være behov for at
fastsætte bestemmelser for kommunernes rapportering af tilsyn
fremgår f.eks. af presseomtalen af en sag fra Jammerbugt
Kommune, hvor det tilsyneladende er retsopfattelsen, at det ikke er
kommunalbestyrelsens opgave at påtale ulovlige forhold (jf.
»Kommune: Vil ikke lege politi overfor natursyndere«,
P4 Nordjylland den 7. oktober 2015).
Ad 3. Natura 2000
Natura 2000-områder er som de eneste
underlagt tilsyn. Den netop pr. 1. januar 2016 ikrafttrådte
»Bekendtgørelse om overvågning af overfladevand,
grundvand, beskyttede områder og om naturovervågning i
internationale naturbeskyttelsesområder m.v.«
begrænser sig til tilstanden i vandområderne og i
henhold til dennes kapitel 13 tilvejebringer naturovervågning
i internationale naturbeskyttelsesområder (Natura
2000-områder). Udenfor falder således §
3-områder, bygge- og beskyttelseslinjer, fredede
områder og landzoneområder, der ikke er registret som
særlige Natura 2000-områder. Overvågningen af
Natura 2000-områderne afrapporteres som led i National
Program for Overvågning af Vandmiljøet og Naturen
2011-2015 (NOVANA).
Afslutning
Den forhenværende miljøminister
Kirsten Brosbøl afviste at benytte muligheden efter
naturbeskyttelseslovens § 68, stk. 1, til at indføre en
indberetningsordning svarende til de gældende regler om
indberetning af miljøtilsyn (folketingsåret 2014-15,
1. samling, Miljøudvalget, alm. del, svar på
spørgsmål 347).
Med indførelsen af en
indberetningsordning vedrørende tilsyn med og
håndhævelse af naturbeskyttelseslovgivningen m.m.
sidestilles denne lovgivning med de gældende forpligtelser
efter miljøbeskyttelsesloven (folketingsåret 2014-15,
1. samling, Miljøudvalget, alm. del, svar på
spørgsmål 289).
Skriftlig fremsættelse
Lisbeth Bech
Poulsen (SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
styrkelsen af og viden om tilsyn med naturbeskyttelsesloven,
planloven m.v.
(Beslutningsforslag nr. B 119)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.