Fremsat den 31. marts 2016 af Mette Bock
(LA), Simon Emil Ammitzbøll (LA) og Anders Samuelsen
(LA)
Forslag til folketingsbeslutning
om afskaffelse af blankbåndsordningen
Folketinget pålægger regeringen i
indeværende folketingssamling at igangsætte en
drøftelse med Folketingets partier om en afskaffelse af
blankbåndsordningen til kompensation for kopiering af
ophavsretligt beskyttede værker set i lyset af den
teknologiske udvikling siden seneste justering i 2006.
Bemærkninger til forslaget
Forslaget fremsættes med henvisning til
kulturministerens svar på Kulturudvalgets
spørgsmål nr. 30 af 11. december 2015 omhandlende
blankbåndsordningen. I svaret udtrykte ministeren, at
»ordningen i sin helhed kan virke ude af trit med den
teknologiske udvikling«, og at ministeren »gerne (vil)
overveje at se på, om ordningen bør justeres i lyset
af den teknologiske udvikling«.
Det er forslagsstillernes synspunkt, at den
teknologiske udvikling og udviklingen på markedet for musik,
film og tv kombineret med hensynet til erhvervslivets byrder samt
ordningens paradokser, hvor den manglende sammenhæng mellem
dem, der betaler vederlaget, kopiering af musik og dem, der
modtager støttemidlerne, nødvendiggør ikke
blot en justering, men en egentlig afskaffelse af ordningen.
Ordningen er indrettet til et marked, der ikke
eksisterer længere, og er i dag blot en urimelig afgift
på en række danske virksomheder. Ordningen
opkræver afgifter fra de forkerte og indbringer et relativt
lille provenu i forhold til omkostningerne ved administration af
såvel indbetalingen af vederlagene for virksomhedernes
vedkommende og udbetalingen af vederlagene for ordningens
modtageres vedkommende.
Kort om ordningen
Blankbåndsordningen, der blev
indført i 1993, har hjemmel i ophavsretsloven og
opkræver vederlag ved salg af blanke medier til lagring af
musik og video, bl.a. cd'er og dvd'er. Samtidig er der en separat
vederlagsordning for usb-nøgler, eftersom indhold på
disse kan tilføjes og slettes, hvorfor dette vederlag
også opkræves på usb-nøgler, der uddeles
gratis i forbindelse med eksempelvis reklamefremstød. Kun
usb-nøgler med låst indhold er undtaget. Ordningen
omfatter ikke lagringsmedier, som er indbygget i f.eks.
mp3-afspillere, smartphones, tablets, harddiske el. lign.
Ordningen medfører en stykafgift
på føromtalte blanke medier, eksempelvis mere end 2
kr. per cd, mere end 3 kr. per dvd og mere end 5 kr. per
usb-nøgle. Satserne bliver automatisk opjusteret efter
satsreguleringsprocenten. Ordningen blev sidst justeret i 2006, da
man nedsatte stykafgiften på dvd'er markant i lyset af
grænsehandelen med blanke medier. Køb og import af
blanke medier omfattet af vederlaget skal registreres hos Copydan,
men i de første år af det nye årtusind
medførte dette netop grænsehandel med blanke cd'er og
dvd'er i et ikke ubetydeligt omfang.
Ordningen er indført for at kompensere
indehavere af ophavsrettigheder for den lovlige kopiering af
ophavsretligt beskyttede værker inden for særlig musik
og video, der kan foretages på blanke medier. Vederlaget
administreres af Copydan KulturPlus, som fordeler midlerne mellem
en række foreninger og forbund.
Faldende provenu
De sidste mange år har der har
været et betydeligt fald i det provenu, som ordningen
indbringer: I 1996 var provenuet 75,6 mio. kr., mens det i 2014 var
faldet til 27,4 mio. kr. Ordningens administration udgør 2,6
mio. kr. hos Copydan KulturPlus, så det egentlige
beløb, som i 2014 gik til rettighedshavere og andre
kulturprojekter, var 24,8 mio. kr. Efterhånden som provenuet
falder, må det forventes, at administrationsomkostningerne
vil udgøre en stadig stigende andel af ordningens
provenu.
Overhalet af udviklingen
Det vedvarende fald i provenuet fra afgiften
skyldes det store fald i salget af fysiske medier til lagring.
Salget af blanke cd'er og dvd'er er faldet drastisk de sidste 10
år, og det forventes, at den udvikling vil fortsætte.
Udviklingen i harddiskkapacitet og mulighederne for onlinelagring
gør, at behovet for lagring på fysiske medier i dag er
langt mindre end tidligere.
Samtidig har markedet grundlæggende
ændret karakter. Den fysiske distribution og lagring af musik
og video er i stort omfang blevet erstattet med onlinedistribution,
indledningsmæssigt i form af downloads af købte
værker og derefter i endnu højere grad i form af
streamingtjenester til både musik og video. Denne udvikling
er godt på vej til stort set at overflødiggøre
privat lagring af musik og video på fysiske medier.
Markedet og de teknologiske platforme er
altså helt anderledes end forudsætningerne ved den
seneste justering af ordningen i 2006, og der er intet grundlag for
at antage, at udviklingen herfra vil gå i retning af
større salg af blanke medier.
Byrder på erhvervslivet
I lyset af de omtalte forhold fremstår
ordningen anakronistisk, og ordningen giver administrative byrder
for erhvervslivet, som ikke står mål med provenuet.
Indberetning og betaling af afgift er forbundet med
væsentlige administrative omkostninger. Samtidig har afgiften
den konsekvens, at der er betydelige økonomiske fordele
forbundet med køb af usb-nøgler til reklameartikler
f.eks. via nethandel, hvorved omsætningen går uden om
danske virksomheder og undslipper dansk afgift.
En af de ting, som blanke medier stadig
anvendes til, er reklame- og informationsfremstød, som
virksomheder foretager gennem uddeling af materiale på
usb-nøgler med påtrykt logo. Dette er en simpel form
for deling af information, som ordningen er med til at komplicere
og fordyre. Med en afgift på over 5 kr. pr. usb-nøgle,
fordi de kan genbruges efterfølgende, bliver det hastigt en
betydelig omkostning for virksomheder, der ønsker at udbrede
kendskab til deres produkter eller tjenesteydelser via
usb-nøgler.
Ordningens paradokser
Blankbåndsordningen indeholder en
række paradokser, der understreger, at ordningen bør
afskaffes:
Ordningen skal kompensere kunsterne for lovlig
kopiering. Da kopiering til eget brug er lovlig, er denne lovlige
kopiering allerede indregnet i prisen på musik m.m., ligesom
anden lovlig anvendelse af musikken, herunder f.eks. afspilning, er
indregnet i prisen. Der er således reelt ikke brug for
kompensation.
Den teknologiske udvikling har ført
til, at blanke medier, herunder usb-nøgler, ikke
længere anvendes til lagring af musik m.m. Musik streames i
stedet via internettet og lovlige streamingstjenester. I det
beskedne omfang, at privat lagring af musik fortsat finder sted,
vil det typisk ske på smartphones, tablets og harddiske.
Disse lagringsmedier er alle fritaget for afgiften.
Ordningen koster erhvervslivet samlet over 50
mio. kr. i vederlag samt administrative byrder. Dertil kommer
administrative byrder for det offentlige og for Copydan KulturPlus.
Omkostningerne ved ordningen er således omkring dobbelt
så store som de beløb, der reelt uddeles til
kunstnere. Da tanken med ordningen er at kompensere
rettighedshaverne for kopiering, bør midlerne fordeles
blandt rettighedshaverne, dvs. musikere og producenter m.fl. ud fra
deres salgstal, da det jo er mest sandsynligt, at kunstnere med
stort salg af musik og film oftest kopieres. Men midlerne fordeles
i virkeligheden mellem en række foreninger og forbund, der
kun i begrænset omfang fordeler midlerne til de kunstnere,
hvis værker kopieres. Således anvendes f.eks. en
tredjedel af midlerne til en pulje, hvorfra kunstnere og
producenter kan søge støtte til nye projekter.
Der er således ingen sammenhæng i
ordningen. Den skal kompensere kunstnere for noget, der allerede er
indregnet i prisen på værkerne. Den
pålægges medier, der ikke anvendes til lagring af
musik, mens de medier, der faktisk anvendes hertil, ikke er
pålagt afgiften. De virksomheder, der betaler afgiften, har
ingen relation til kopiering af kunsternes værker, og en
uforholdsmæssig stor del af virksomhedernes omkostninger
går tabt i administration, inden de fordeles til kunstnere og
foreninger, der i øvrigt ikke har fået deres kunst
kopieret.
Skriftlig fremsættelse
Mette Bock
(LA):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om en
afskaffelse af blankbåndsordningen.
(Beslutningsforslag nr. B 113)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.