B 108 Forslag til folketingsbeslutning om udsendelse af yderligere danske militære bidrag til støtte for indsatsen mod ISIL i Irak og Syrien.

Af: Udenrigsminister Kristian Jensen (V)
Udvalg: Forsvarsudvalget
Samling: 2015-16
Status: Vedtaget

Betænkning

Afgivet: 18-04-2016

Betænkning afgivet af Forsvarsudvalget den 18. april 2016

20151_b108_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Forsvarsudvalget den 18. april 2016

1. Udvalgsarbejdet

Beslutningsforslaget blev fremsat den 29. marts 2016 og var til 1. behandling den 1. april 2016. Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Forsvarsudvalget.

Dispensation fra Folketingets forretningsorden

Udvalget indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen i Folketingets forretningsorden § 8 a, stk. 2, om, at der skal gå 2 dage fra offentliggørelsen af betænkningen, til beslutningsforslaget kommer til 2. behandling.

Møder

Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 3 møder.

Skriftlige henvendelser

Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:

Fredsministerium.dk,

Minna Jensen,

Doris Kruckenberg,

Pensionisternes Kulturforening af 1965 og

Jessie Seehuusen.

Udenrigsministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.

Deputationer

Endvidere har følgende mundtligt over for udvalget redegjort for deres holdning til beslutningsforslaget:

Grete Bendix,

Kuki Lise Møller Christensen,

Benjamin Gottberg,

Minna Jensen,

Doris Kruckenberg,

Elisabeth Lange,

Peter Larsen,

Johnna Mortensen,

Odile Petit,

Inge Paaske,

Jessie Seehuusen,

Ingrid Steinitz og

Irene Sørensen.

Samråd

Udvalget har stillet 1 samrådsspørgsmål til forsvarsministeren til mundtlig besvarelse, som denne har besvaret i et lukket samråd med udvalget den 14. april 2016.

Spørgsmål

Udvalget har stillet 67 spørgsmål til udenrigsministeren og forsvarsministeren til skriftlig besvarelse, som disse har besvaret.

2. Indstillinger og politiske bemærkninger

Et flertal i udvalget (S, DF, V, LA, RV og KF) indstiller beslutningsforslaget til vedtagelse uændret.

Dansk Folkeparti støtter beslutningsforslaget, men er bekymret for fraværet af en aftale om overlevering af eventuelle krigsfanger til de irakiske myndigheder eller til Danmarks partnere i koalitionen. Dansk Folkeparti har den holdning, at det er tåbeligt at frisætte krigsfanger umiddelbart efter tilfangetagelsen. Det kan gøre en militær indsats meningsløs. Det er helt uacceptabelt, at man kan blive nødt til at sætte danske soldater i en sådan situation. DF kan ikke godtage forklaringen om, at man ikke må udlevere krigsfanger til lande, der ikke overholder konventionerne. For alternativet - enten frisættelse eller drab - er ganske enkelt værre. Det nytter ikke at tage del i kampen, hvis man er for fin til at bruge sin sunde fornuft, når det virkelig kommer til stykket. Vi vil derfor i Dansk Folkeparti indtrængende opfordre regeringen til at få styr på dette område og få indgået en aftale om overlevering af krigsfanger til de irakiske myndigheder eller til øvrige deltagere i koalitionen. DF vil heller ikke kunne acceptere, at eventuelle krigsfanger tages til Danmark for retsforfølgelse.

Radikale Venstre konstaterer, at den hidtidige indsats allerede har reddet mange civile liv i Irak, og at også en militær indsats er nødvendig for at stoppe Daeshs hærgen i Irak og Syrien for at undgå endnu større humanitære katastrofer. Derudover noterer Radikale Venstre, at partiet er blevet imødekommet på tre afgørende punkter:

1) Regeringen har både under forhandlingerne og under førstebehandlingen gjort det klart, at den militære indsats under ingen omstændigheder kan eller vil stå alene, og at regeringen indvilliger i fortsat at prioritere de andre civile spor i bekæmpelsen af Daesh og løbende også vil gøre status over disse indsatser over for Det Udenrigspolitiske Nævn - ligesom der gøres status over det militære bidrag.

2) Regeringen har tilkendegivet, at der som udgangspunkt ikke tages krigsfanger, og at - hvis det alligevel skulle ske - disse i videst muligt omfang vil blive frigivet senere og ikke udleveret til tredjepart, medmindre der foreligger en aftale om deres beskyttelse i henhold til krigens love. Radikale Venstre noterer med tilfredshed, at partiets krav om vedtagelse af en militærmanual og nedsættelse af en taskforce til håndtering af særlige situationer er blevet imødekommet af regeringen, så der - i modsætning til ved tidligere danske bidrag - vil være transparens om, hvad der foregår, og i sidste ende vil kunne placeres et klart politisk ansvar for de beslutninger, der tages, så det ikke er den enkelte danske soldat på jorden, der står alene med disse valg.

3) Radikale Venstre støtter fra starten første fase af indsatsen, hvor der er klare mål og klare exitstrategier, men er som udgangspunkt mere skeptisk indstillet over for, om der kan skabes den fornødne klarhed om mål og exit ved en fase to-indsats, især i Syrien. Partiet vil derfor anvende den politiske aftale om forudgående konsultation med de partier, der støtter forslaget, til at tage endelig politisk stilling til denne del af missionen, afhængigt af udviklingen på jorden, de igangværende fredsforhandlinger og koalitionens fremdrift.

Endelig konstaterer Radikale Venstre, at såvel udenrigsministeren som forsvarsministeren klart har tilkendegivet, at der ikke vil blive ændret på den danske praksis, for så vidt angår at undgå civile tab i så vidt omfang som overhovedet muligt.

Et mindretal i udvalget (EL, ALT og SF) indstiller beslutningsforslaget til forkastelse.

Enhedslisten kan ikke støtte regeringens forslag om at sende kampfly og specialstyrker til Syrien og Irak. At kaste bomber over Syrien og Irak løser ikke problemet med ISIL. Vi risikerer i stedet at styrke ekstreme kræfter og destabilisere landene yderligere. Det er afgørende, at vi ikke gentager fejl fra de tidligere krige i Libyen, Afghanistan og Irak, der alle på katastrofal vis har destabiliseret regionen og styrket ekstreme kræfter.

Enhedslisten bemærker, at det ikke er et spørgsmål om, hvorvidt vi skal gøre noget i forhold til at bekæmpe ISIL. Spørgsmålet er, hvad vi skal gøre, hvad der virker i indsatsen mod de ekstreme kræfter, og hvordan vi bedst kan bidrage til en demokratisk og fredelig udvikling i området. Derfor har Enhedslisten sammen med Alternativet stillet et alternativt forslag til en dansk indsats i Syrien i form af forslagene B 157 og B 158, der fokuserer på opbakning til fredsprocessen og humanitær genopbygning. Ved at styrke lokale sekulære kræfter og bidrage til genopbygning bekæmpes ekstremisme bedst, og flygtninge kan få mulighed for at vende hjem.

Det fremgår af forsvarsministerens svar på spørgsmål 4-6, at ministeren ikke kan eller vil oplyse, hvilke grupper det danske militære bidrag kommer til fordel for. Det fremgår af svar på spørgsmål 52 og 53, at koalitionens samarbejde med flere af grupperne er nyt, og at allianceforholdene ændrer sig med kort varsel. Forsvarsministeren har end ikke ville oplyse, om regeringen kan stå inde for grupperne. At sende Danmark i krig uden at oplyse, hvilke grupper der samarbejdes med, er uhørt. Folketinget har ingen mulighed for at tjekke, om bidraget kommer ekstreme grupper til gode.

Syrienskrigen er en enormt kompleks konflikt, og ministeren kan ikke redegøre for, hvordan et dansk militært bidrag vil påvirke konflikten. Det fremgår af svar på spørgsmål 6, at det ikke kan udelukkes, at danske angreb kan være til gavn for andre aktører end dem, koalitionen samarbejder med. Vi har dermed ingen mulighed for at vide, hvordan indsatsen påvirker konflikten, og om den vil styrke Assad-regimet og ekstreme grupper.

Det er dybt bekymrende, at man i højere grad vil tillade bombninger tæt på bebyggede områder med deraf følgende større risiko for civile tab, jf. svar på spørgsmål 35 og 47. Vi er bekymrede for en brutalisering af dansk krigsførelse. Erfaringer fra tidligere krigsdeltagelse viser tydeligt, at angreb på civile kan styrke ekstreme kræfter.

Dertil kommer, at forsvarsministeren ikke kan udelukke, at fanger kan blive udleveret til de irakiske myndigheder uden forudgående aftale om, at de ikke må udsættes for tortur og dødsstraf, jf. svar på spørgsmål 8 og 67. Sådanne udleveringer kan være i strid med Danmarks internationale forpligtelser. Det er bekymrende, at regeringen endnu engang vil sende Danmark i krig uden klare retningslinjer for, hvordan man håndterer en eventuel udlevering af fanger.

Alternativet konstaterer, at et flertal i Folketinget bakker op om at udvide den danske militærindsats mod Islamisk Stat (IS) til det nordlige Syrien. Det er vi i Alternativet stærkt imod. Vi mener ikke, at en udvidelse af det danske krigsmandat til Syrien er det rigtige svar på den ulykkelige krig. Det burde netop ikke være en krig imod terrororganisationen IS alene, men i stedet en indsats for at skabe stabilitet i Syrien og Irak.

Alternativet mener, at det er nødvendigt med et mere helhedsorienteret blik på situationen i Syrien. I stedet er Danmark nu på vej i krig uden en dertilhørende politisk strategi. Hvordan forholder vi os f.eks. til, at en svækkelse af IS formentlig vil styrke Bashar al-Assad? Det er problematisk, for den absolut største hovedknast for en diplomatisk løsning i Syrien er Assads fremtid. Og såfremt nedkæmpelsen af IS lykkes, hvad skal så komme bagefter? Vi kan meget let risikere bare at give plads til andre problematiske aktører såsom al-Nusra. Og så er vi måske lige vidt.

Udvidelsen af krigen til Syrien sker desuden uden et FN-mandat. Allerede her burde alarmklokkerne ringe. Regeringen har desuden erkendt, at missionen kan medføre civile ofre, ligesom man tilsyneladende heller ikke har en klar plan for udlevering af fanger, som sikrer dem mod tortur. Vi frygter derfor, at mange af fortidens fejl - som vi bl.a. så det i Irak i 2003 - vil gentage sig.

Vi frygter også, at en militær optrapning med uoverskuelige konsekvenser vil kunne skabe grobund for yderligere radikalisering i Mellemøsten såvel som i Europa.

Kampen mod terror skal ikke kun kæmpes militært, og der findes ikke en magisk løsning. Men Danmark bør fokusere på at lægge de diplomatiske og humanitære byggesten til en positiv udvikling i Syrien. Derfor har Alternativet og Enhedslisten foreslået en plan for genopbygning i tilstrækkeligt stabile områder, og vi foreslår også, at Danmark arbejder for at få de kurdiske aktører - der kæmper på jorden mod IS og er mere demokratisk sindede - inkluderet i diplomatiske forhandlinger.

Vi har et valg mellem mere uigennemtænkt krig eller styrket diplomatisk og humanitær indsats. Når Folketinget vedtager, at Danmark skal i krig i Syrien, er det altså ikke uden et alternativ.

Vi ønsker en fuldstændig omlægning af vores forsvarspolitik i Danmark, så militæret skal understøtte vores primære bidrag til verdens sikkerhedsudfordringer - nemlig massive investeringer i humanitær nødhjælp og infrastrukturel genopbygning af civilsamfundet i konfliktzoner. Vores redskaber skal være konfliktmægling, hele og særdeles kompetente mennesker i forsvaret og stærke internationale samarbejdsalliancer med udgangspunkt i FN og et mere samlet Europa.

Socialistisk Folkepartis medlem af udvalget bemærker, at udvalgsbehandlingen ikke har givet anledning til at ændre på den holdning, SF tilkendegav ved 1. behandling, nærmere tværtimod. Når man går i krig, skal der være klarhed over grundlaget. Her står uklarhederne nærmest i kø. Vi ved ikke, hvem vi skal arbejde sammen med. Vi ved ikke, hvem der skal overtage områder, som det måtte lykkes at befri fra IS. Vi kender ikke magtanvendelsesdirektivet. Det er uklart, hvad der skal ske med eventuelle tilbageholdte fanger. Det erkendes, at vi kommer ind i et inferno af forskellige konflikter og grupperinger. Forholdet til både Assad, Rusland og Iran er uklart. Folkeretsgrundlaget er uklart og næsten umuligt at administrere. IS er en brutal gruppering med barbariske metoder, som skal bekæmpes. SF mener imidlertid, at den militære operation risikerer at styrke IS, samtidig med at den vil styrke Assadregimet, som er årsagen til den syriske tragedie.

Et andet mindretal i udvalget (IA og SIU) vil stemme hverken for eller imod beslutningsforslaget.

Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

Marie Krarup (DF) Søren Espersen (DF) Jan Erik Messmann (DF) Jeppe Jakobsen (DF) Henrik Brodersen (DF) Ib Poulsen (DF) Peter Juel Jensen (V) Jakob Ellemann-Jensen (V) Marcus Knuth (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Michael Aastrup Jensen (V) Carsten Bach (LA) Leif Mikkelsen (LA) Rasmus Jarlov (KF) fmd. Annette Lind (S) Bjarne Laustsen (S) Henrik Dam Kristensen (S) Jan Johansen (S) nfmd. Jesper Petersen (S) Simon Kollerup (S) Trine Bramsen (S) Eva Flyvholm (EL) Nikolaj Villumsen (EL) René Gade (ALT) Martin Lidegaard (RV) Holger K. Nielsen (SF) Aaja Chemnitz Larsen (IA) Aleqa Hammond (SIU)

Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Socialdemokratiet (S)47
Dansk Folkeparti (DF)37
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)34
Enhedslisten (EL)14
Liberal Alliance (LA)13
Alternativet (ALT)9
Radikale Venstre (RV)8
Socialistisk Folkeparti (SF)7
Det Konservative Folkeparti (KF)6
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Siumut (SIU)1
Tjóðveldi (T)1
Javnaðarflokkurin (JF)1

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende B 108

Bilagsnr.
Titel
1
Udenrigsministeriets danske oversættelse af FN Resolution 2249 (2015) og FN Resolution 2254 (2015)
2
Tidsplan for udvalgets behandling af beslutningsforslaget
3
Henvendelse af 4/4-16 fra Doris Kruckenberg og Jessie Seehuusen
4
1. udkast til betænkning
5
Henvendelse af 6/4-16 fra Minna Jensen
6
Brev fra forsvarsministeren vedrørende 2. behandling af beslutningsforslaget
7
Henvendelse af 12/4-16 fra Pensionisternes Kulturforening af 1965
8
Henvendelse af 13/4-16 fra Fredsministerium.dk
9
2. udkast til betænkning


Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende B 108

Spm.nr.
Titel
1
Spm., om ministeren kan udelukke, at efterretninger indsamlet af de danske specialstyrker eller kampfly direkte eller indirekte videregives til russiske myndigheder, til forsvarsministeren, og ministerens svar herpå
2
Spm., om ministeren kan udelukke, at efterretninger indsamlet af de danske specialstyrker eller kampfly direkte eller indirekte videregives til tyrkiske myndigheder, til forsvarsministeren, og ministerens svar herpå
3
Spm. om, hvilke områder i Syrien ministeren forventer at danske kampfly vil blive indsat i, til forsvarsministeren, og ministerens svar herpå
4
Spm. om, hvilke grupper i Syrien der er blevet udpeget til at få støtte fra det danske bidrag, til forsvarsministeren, og ministerens svar herpå
5
Spm. om, hvilke kriterier der er lagt til grund for udvælgelsen af grupperne, som Danmark vil støtte i Syrien, til forsvarsministeren, og ministerens svar herpå
6
Spm., om ministeren kan udelukke, at det danske militære bidrag i Syrien vil hjælpe islamistiske grupper, til forsvarsministeren, og ministerens svar herpå
7
Spm., om ministeren kan udelukke, at der vil være civile tab som følge af de danske kampflys bombninger, til forsvarsministeren, og ministerens svar herpå
8
Spm., om ministeren kan udelukke, at taskforcen vil udlevere fanger til de irakiske myndigheder, før der foreligger en klar aftale, der forhindrer, at fangerne udsættes for tortur eller dødsstraf, til forsvarsministeren, og ministerens svar herpå
9
Spm., om ministeren kan bekræfte, at det vil være ministeren, der er politisk ansvarlig for beslutninger truffet af taskforcen, til forsvarsministeren, og ministerens svar herpå
10
Spm., om det vil være muligt for udvalgte grupper i Syrien og Irak at anmode om dansk luftstøtte, samt hvilke grupper der præcist vil kunne gøre dette, til forsvarsministeren, og ministerens svar herpå
11
Spm., om det kan udelukkes, at de danske styrker i nogle tilfælde vil skulle operere side om side med irakiske styrker eller syriske grupper, til forsvarsministeren, og ministerens svar herpå
12
Spm. om, hvilke grupper ministeren forventer at de danske styrker skal træne, og hvor denne træning vil finde sted, til forsvarsministeren, og ministerens svar herpå
13
Spm. om, hvilke grupper der kan få dansk militærstøtte og herunder, på hvilken baggrund de er udvalgt, til udenrigsministeren, og ministerens svar herpå
14
Spm., om danske soldater risikerer at komme til at stå i en situation, hvor de må lade tilbageholdte modstandere gå, fordi der ikke er indgået en aftale med de irakiske myndigheder om at overtage tilfangetagne modstandere, til forsvarsministeren, og ministerens svar herpå
15
Spm. om, hvad regeringens politik er, med hensyn til om Syriens præsident Assad skal forblive på magten, til udenrigsministeren, og ministerens svar herpå
16
Spm. om kommentar til henvendelse af 4/4-16 fra Doris Kruckenberg og Jessie Seehuusen, til udenrigsministeren, og ministerens svar herpå
17
Spm. om, hvad ministeren har gjort for at forebygge, at der opstår en situation, hvor de udsendte danske F-16-fly og det tilhørende mandskab presses så hårdt, at de må sige fra, som det skete i 2015, til forsvarsministeren, og ministerens svar herpå
18
Spm. om, hvilke grupper USA støtter i Syrien, til udenrigsministeren og forsvarsministeren, og ministrenes svar herpå
19
Spm. om, hvilke grupper Storbritannien, Frankrig og Holland støtter i Syrien, til udenrigsministeren og forsvarsministeren, og ministrenes svar herpå
20
Spm. om, hvilke kriterier der er lagt til grund for udvælgelsen af de grupper, som Danmark støtter i Syrien, til udenrigsministeren og forsvarsministeren, og ministrenes svar herpå
21
Spm. om kommentar til henvendelse af 6/4-16 fra Minna Jensen, til udenrigsministeren, og ministerens svar herpå
22
Spm. om, hvem der får ansvaret for områder, som koalitionen måtte befri fra IS, til udenrigsministeren og forsvarsministeren, og ministrenes svar herpå
23
Spm. om, hvordan danske styrker konkret skal vurdere, om en aktion i Syrien er så tæt forbundet med operationen i Irak, at den ikke er i modstrid med folkeretten, til udenrigsministeren og forsvarsministeren, og ministrenes svar herpå
24
Spm. om, hvordan det sikres, at koalitionens styrker ikke kommer i kamp med russiske eller iranske styrker, til udenrigsministeren og forsvarsministeren, og ministrenes svar herpå
25
Spm. om oversendelse af en redegørelse for situationen i den irakiske regeringshær, til udenrigsministeren og forsvarsministeren, og ministrenes svar herpå
26
Spm. om, hvordan regeringen vil sikre, at den irakiske regering fører en inklusiv politik i forhold til alle befolkningsgrupper, til udenrigsministeren og forsvarsministeren, og ministrenes svar herpå
27
Spm. om, hvad regeringens holdning er til, at den irakiske regering også samarbejder tæt med Rusland, til udenrigsministeren og forsvarsministeren, og ministrenes svar herpå
28
Spm. om kommentar til artiklen »Et presset forsvar skal næsten fordoble antallet af udsendte soldater« fra Jyllands-Posten den 1/4-16, til udenrigsministeren og forsvarsministeren, og ministrenes svar herpå
29
Spm. om, hvad den aktuelle status er for Folkekirkens Nødhjælps minerydningsarbejde i Kobane, Syrien, til udenrigsministeren, og ministerens svar herpå
30
Spm., om ministeren kan udelukke, at der vil blive givet militærstøtte eller samarbejdet med den syriske oprørsgruppe Jaysh al-Islam som del af den militære indsats i Syrien, til forsvarsministeren, og ministerens svar herpå
31
Spm. om, hvorfor ministeren ikke kan udelukke, at efterretninger vil kunne blive videregivet til de russiske myndigheder, til forsvarsministeren, og ministerens svar herpå
32
Spm., om ministeren kan udelukke, at specialstyrkerne vil skulle give irakiske styrker rådgivning ved at kæmpe side om side med dem, til forsvarsministeren, og ministerens svar herpå
33
Spm., om der vil være grupper i Syrien, der vil have mulighed for at rekvirere dansk luftstøtte, til forsvarsministeren, og ministerens svar herpå
34
Spm., om ministeren kan bekræfte, at det inden for koalitionens godkendelsesprocedurer vil være muligt for syriske grupper at anmode om luftstøtte, samt oplyse, hvilke grupper der har denne mulighed, til forsvarsministeren, og ministerens svar herpå
35
Spm., om der med forslaget åbnes op for, at danske fly vil kunne bombe i Irak og Syrien i tilfælde, hvor der forventes civile tab ved bombningen, til forsvarsministeren, og ministerens svar herpå
36
Spm. om, hvilken sikkerhed ministeren har for, at efterretninger videregivet til de tyrkiske myndigheder ikke bruges til angreb på kurdiske styrker i Irak og Syrien, til forsvarsministeren, og ministerens svar herpå
37
Spm., om ministeren kan udelukke, at danske kampfly vil kunne give luftstøtte til udvalgte grupper i Syrien, og at disse grupper vil kunne anmode om denne støtte, til forsvarsministeren, og ministerens svar herpå
38
Spm., om koalitionen støtter oprørsgruppen kaldet »Division 13«, til forsvarsministeren, og ministerens svar herpå
39
Spm., om ministeren kan garantere, at de informationer og efterretninger, der indsamles af danske kampfly og specialstyrker, og som deles med de irakiske myndigheder, ikke videregives til deres allierede i Iran, Rusland og Syrien, til forsvarsministeren, og ministerens svar herpå
40
Spm. om kommentar til henvendelse af 12/4-16 fra Pensionisternes Kulturforening af 1965, til udenrigsministeren, og ministerens svar herpå
41
Spm. om kommentar til henvendelse af 13/4-16 fra Fredsministerium.dk, til udenrigsministeren, og ministerens svar herpå
42
Spm. om, hvilke tiltag udenrigsministeren vil foretage på baggrund af oplysningerne fra FN om den humanitære krise i den irakiske by Fallujah for at sikre, at danske styrker ikke kommer til at understøtte udsultning af civile, til udenrigsministeren, og ministerens svar herpå
43
Spm., om ministeren vil sikre en løbende orientering af Folketinget omkring den militære indsats i Irak og Syrien, til forsvarsministeren, og ministerens svar herpå
44
Spm., om ministeren vil garantere, at der laves en aftale om udlevering af fanger til de irakiske styrker, der sikrer, at disse ikke vil blive udsat for tortur eller henrettet, til forsvarsministeren, og ministerens svar herpå
45
Spm. om, hvor mange penge der er blevet brugt på den militære indsats i Irak og Syrien siden 2012 og til nu, til forsvarsministeren, og ministerens svar herpå
46
Spm. om, hvilke kriterier der konkret lægges ind hos red card holderen og støttepersonerne, jf. svaret på spm. 23, til forsvarsministeren, og ministerens svar herpå
47
MFU spm., om ministeren vil tilsende udvalget en skriftlig orientering om, hvorvidt de retningslinjer, som danske kampfly skal kæmpe under i Irak og Syrien, er anderledes end de retningslinjer, som danske kampfly kæmpede under i Libyen, til forsvarsministeren, og ministerens svar herpå
48
MFU spm., om ministeren vil oversende det soldatens kort med de retningslinjer for magtanvendelse, som danske soldater skal følge under missionen i Irak og Syrien, til forsvarsministeren, og ministerens svar herpå
49
Spm., om ministeren vil forklare, om der er sket en ændring af den praksis, som danske soldater følger med hensyn til begrænsning af civile tab, til forsvarsministeren, og ministerens svar herpå
50
Spm., om ministeren kan oplyse noget om, hvor store og hvilke civile tab ISIL har forårsaget i de områder, som ISIL kontrollerer eller har kontrolleret, til udenrigsministeren, og ministerens svar herpå
51
Spm., om ministrene kan oplyse, om regeringen kan stå inde for de grupper, som koalitionen støtter, og som regeringen ikke vil oplyse navnene på, til forsvarsministeren og udenrigsministeren, og ministrenes svar herpå
52
Spm., om der har været eksempler på grupper, der har været støttet af koalitionen, og som har støttet ISIL og al-Nusra-fronten, til forsvarsministeren og udenrigsministeren, og ministrenes svar herpå
53
Spm. om, hvor lang tid de grupper, som regeringen ikke vil oplyse navnene på, har modtaget støtte fra koalitionen, til forsvarsministeren og udenrigsministeren, og ministrenes svar herpå
54
Spm., om ministrene kan bekræfte, at det har været gældende praksis ved tidligere operationer, at danske fly har haft tilladelse til at bombe mål, hvor det med sikkerhed ville ramme civile, til forsvarsministeren og udenrigsministeren, og ministrenes svar herpå
55
Spm., om ministrene i forlængelse af besvarelsen af spm. 36 vil have særlig opmærksomhed på, at Tyrkiet ikke bruger den information, de får via koalitionen, til at angribe de styrker, der samarbejde med koalitionen i Irak og Syrien, til forsvarsministeren og udenrigsministeren, og ministrenes svar herpå
56
Spm., om ministrene i forlængelse af besvarelsen af spm. 36 vil have særlig opmærksomhed på, at Assad og Rusland ikke benytter information, de har opnået via de irakiske myndigheder, til at angribe de styrker, der samarbejder med koalitionen i Irak og Syrien, til forsvarsministeren og udenrigsministeren, og ministrenes svar herpå
57
Spm. om, hvem i koalitionen der udvælger de grupper, koalitionen samarbejder med, samt hvilke kriterier de vælges ud fra, til forsvarsministeren og udenrigsministeren, og ministrenes svar herpå
58
Spm. om, hvilke relationer der er mellem de af Danmark støttede grupper og Assadregimet, og hvilke relationer der er i forhold til Rusland og Iran, til forsvarsministeren, og ministerens svar herpå
59
Spm. om, hvordan regeringen forholder sig til den russiske krigsførelse og de russiske krigsforbrydelser, til udenrigsministeren, og ministerens svar herpå
60
Spm., om ministeren vil forholde sig til FN's kritik af den irakiske hær, samt opridse, hvilke tiltag man vil tage overfor denne, til udenrigsministeren, og ministerens svar herpå
61
Spm. om uddybning af svar på spm. 8, til forsvarsministeren, og ministerens svar herpå
62
Spm. om, hvilke funktioner og ministerier der indgår i den »tværministerielle taskforce«, hvor hurtigt den er i stand til at samles, samt hvordan den i øvrigt påtænkes at arbejde, til forsvarsministeren, og ministerens svar herpå
63
Spm. om, hvad der er den gældende forholdsordre for de situationer, hvor personer har været tilbageholdt af danske styrker, men siden udleveret til de irakiske myndigheder, til forsvarsministeren, og ministerens svar herpå
64
Spm. om oversendelse af det samlede regelsæt, som gælder for operationen, hvad angår behandlingen af personer, som er blevet tilbageholdt af de danske styrker, til forsvarsministeren, og ministerens svar herpå
65
Spm. om, hvorvidt danske soldater i operationen vil blive forsynet med et soldatens kort, som indeholder oplysninger om, hvordan tilbageholdte personer skal håndteres, til forsvarsministeren, og ministerens svar herpå
66
Spm. om, hvilke udfordringer i forhold til overholdelse af Danmarks nationale og internationale forpligtelser der vil være ved udlevering af fanger til de irakiske myndigheder uden en forudgående garanti for, at vedkommende ikke udsættes for tortur og dødsstraf, til forsvarsministeren, og ministerens svar herpå
67
Spm. om, hvorvidt regeringen har ændret holdning til udlevering af krigsfanger, til forsvarsministeren, og ministerens svar herpå


Oversigt over samrådsspørgsmål vedrørende B 108

Samråds-
spm.nr.
Titel
A
Samrådsspm. om, hvilke grupper det danske forsvar vil skulle samarbejde med i Syrien, forsvarsministeren


Bilag 2

Politisk aftale mellem regeringen og Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, Radikale Venstre og Konservative om politiske konsultationer forud for en eventuel udvidelse eller ændring af opgaverne for styrkebidraget omfattende specialoperationsstyrker som beskrevet i Forslag til folketingsbeslutning om udsendelse af yderligere danske militære bidrag til støtte for indsatsen mod ISIL i Irak og Syrien (B 108 fremsat den 29. marts 2016)

1. Regeringen og Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, Radikale Venstre og Konservative (herefter benævnt aftaleparterne) har indgået aftale om, at der vil skulle afholdes politiske konsultationer mellem aftaleparterne, såfremt der på et senere tidspunkt for styrkebidraget omfattende specialoperationsstyrker vil opstå behov for: i) deltagelse i andre opgavetyper end træning og rådgivning samt støtte i form af informationsindhentning og påkaldelse af luftstøtte i Irak; ii) deltagelse i opgaver i Syrien.

2. Aftaleparterne er på den baggrund enige om, at:

- de politiske konsultationer har til formål at give aftaleparterne mulighed for at forstå og drøfte opbakning til ændringer i opgaverne for styrkebidraget omfattende specialoperationsstyrker.

- denne aftale udelukkende vedrører B 108 fremsat den 29. marts 2016 og har sit udspring i de helt særlige omstændigheder for styrkebidraget omfattende specialoperationsstyrker i netop dette tilfælde, idet regeringen anmoder om et bredt mandat, samtidig med at der udestår nærmere information om eventuelle kommende opgaver. Aftalen vil ikke berøre tidligere eller eventuelle senere beslutningsforslag vedrørende indsatsen mod ISIL.

- de politiske konsultationer mellem aftaleparterne ikke vil have indflydelse på regeringens forpligtelser i forhold til inddragelse af Folketinget i medfør af den vedtagne folketingsbeslutning. Inddragelse af Folketinget vil ske i overensstemmelse med proceduren beskrevet i afsnit IX i bemærkningerne til forslaget til folketingsbeslutning B 108.