L 174 Forslag til lov om ændring af lov om godskørsel og lov om buskørsel.

(Ansatte chauffører, ophævelse af chaufførudlånsordningen, aflønning af chaufførvikarer, udvidet anvendelse af overenskomstnævnet, ændring af domstolsprøvelse i visse sager m.v.).

Af: Transportminister Magnus Heunicke (S)
Udvalg: Transportudvalget
Samling: 2014-15 (1. samling)
Status: Stadfæstet

Tillægsbetænkning

Afgivet: 22-05-2015

Tillægsbetænkning afgivet af Transportudvalget den 22. maj 2015

20141_l174_tillaegsbetaenkning.pdf
Html-version

Tillægsbetænkning afgivet af Transportudvalget den 22. maj 2015

1. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 25. marts 2015 og var til 1. behandling den 16. april 2015. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Transportudvalget. Udvalget afgav betænkning den 19. maj 2015. Lovforslaget var til 2. behandling den 21. maj 2015, hvorefter det blev henvist til fornyet behandling i Transportudvalget.

Møder

Udvalget har, efter lovforslaget blev henvist til fornyet udvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 1 møde.

Spørgsmål

Udvalget har under den fornyede behandling af lovforslaget stillet 7 spørgsmål til transportministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.

2. Indstillinger og politiske bemærkninger

Et flertal i udvalget (S, DF, RV, SF og EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.

Dansk Folkeparti støtter lovforslaget og bestræbelserne på at bekæmpe social dumping. Dog mener DF, at busområdet burde være undtaget fra dette lovforslag.

Dansk Folkeparti har samtidig en bekymring om, hvorvidt lovforslaget løser de problemer, det er tiltænkt at løse. Derfor bør det inden for 2 år evalueres, om loven har haft den ønskede effekt.

Et mindretal i udvalget (V, LA og KF) indstiller lovforslaget forkastelse.

Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti kan ikke støtte afskaffelsen af den velfungerende ordning vedrørende udlån af chauffører, idet dette tiltag påfører danske vognmænd unødvendige ekstra omkostninger og nye administrative byrder. Der er ikke fremlagt dokumentation for, at ordningen har ført til misbrug. Udlånsordningen blev indført tilbage i 1990´erne og den har fungeret upåklageligt til gavn for det danske transporterhverv gennem alle år.

Desuden er det partiernes opfattelse, at arbejdsmarkedsforholdene på busområdet og på godsområdet bør have særskilt behandling, da betingelserne for at drive virksomhed i de to forskellige brancher adskiller sig markant fra hinanden på en række områder.

Partierne beklager det hastværk, som regeringen har udvist i denne sag. Vi finder det afgørende, at transporterhvervets organisationer, der er indkaldt til møde om sagen i Trafikstyrelsen, får lejlighed til at drøfte sagen, inden Folketinget vedtager dette lovforslag.

Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for tillægsbetænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i tillægsbetænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i tillægsbetænkningen.

Jens Joel (S) Karin Gaardsted (S) Rasmus Horn Langhoff (S) fmd. Mette Reissmann (S) Orla Hav (S) Rasmus Prehn (S) Anne Sina (S) Andreas Steenberg (RV) Ida Auken (RV) Lone Loklindt (RV) Anne Baastrup (SF) Jonas Dahl (SF) Henning Hyllested (EL) Per Clausen (EL) Lars Dohn (EL) Thomas Danielsen (V) Martin Geertsen (V) Flemming Damgaard Larsen (V) Lars Christian Lilleholt (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Karsten Nonbo (V) Hans Christian Schmidt (V) Kim Christiansen (DF) Morten Marinus (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Leif Mikkelsen (LA) Villum Christensen (LA) Mike Legarth (KF) Tom Behnke (KF)

Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)47
Socialdemokratiet (S)47
Dansk Folkeparti (DF)22
Radikale Venstre (RV)17
Socialistisk Folkeparti (SF)12
Enhedslisten (EL)12
Liberal Alliance (LA)9
Det Konservative Folkeparti (KF)8
Alternativet (ALT)1
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Siumut (SIU)1
Sambandsflokkurin (SP)1
Javnaðarflokkurin (JF)1

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 174 efter afgivelse af betænkningen

Bilagsnr.
Titel
11
Betænkning afgivet den 19. maj 2015
12
Ændringsforslag til 2. behandling, fra transportministeren
13
Ændringsforslag til 2. behandling
14
1. udkast til tillægsbetænkning


Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 174 efter afgivelse af betænkningen

Spm.nr.
Titel
24
Spm., om ministeren kan bekræfte, at der opkræves moms ved udlejning af chauffører via et vikarbureau, mens det er momsfrit at udlåne chauffører mellem vognmænd, til transportministeren, og ministerens svar herpå
25
Spm. om, hvad den såkaldt lempelige vikarordning, som ifølge ministerens betænkningsbidrag skal forhandles med transportbranchen, indebærer, til transportministeren, og ministerens svar herpå
26
Spm. om antagelsen om, at en nordjysk vognmand, som var i foretræde under et transportudvalgsmøde, bruger chauffører fra offshoreindustrien, idet den nordjyske vognmand låner en chauffør af en anden busvognmand, og at den pågældende chauffør derfor ikke arbejder i sin fritid, til transportministeren, og ministerens svar herpå
27
Spm., om ministerens bebudede oplæg til en lempelig vikarordning skal forankres i de nuværende overenskomstaftaler om chaufførafløsere, til transportministeren, og ministerens svar herpå
28
Spm., om ministeren opfatter statsgodkendte vikarbureauer som overskudsgivende, kommercielle selskaber eller som rent administrative mellemled, til transportministeren, og ministerens svar herpå
29
Spm., om etableringen af formelt etablerede og statsgodkendte vikarbureauer i forbindelse med chaufførudlån vil betyde en fordyrelse af lastbiltransport i Danmark i forhold til i dag, til transportministeren, og ministerens svar herpå
30
Spm., om en overgangsordning fra de nuværende udlånsregler til de foreslåede nye regler ikke indgår i ministerens overvejelser på baggrund af de spørgsmål, der er kommet frem under udvalgsbehandlingen, til transportministeren, og ministerens svar herpå