L 117 Forslag til lov om ændring af årsregnskabsloven og forskellige andre love.

(Reduktion af administrative byrder, tilpasning til de internationale regnskabsstandarder, gennemførelse af det nye regnskabsdirektiv og af ændringer til gennemsigtighedsdirektivet m.v.).

Af: Erhvervs- og vækstminister Henrik Sass Larsen (S)
Udvalg: Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget
Samling: 2014-15 (1. samling)
Status: Stadfæstet

Betænkning

Afgivet: 07-05-2015

Betænkning afgivet af Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget den 7. maj 2015

20141_l117_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget den 7. maj 2015

1. Ændringsforslag

Der er stillet 11 ændringsforslag til lovforslaget. Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1-8 om bl.a. deling af lovforslaget, og erhvervs- og vækstministeren har stillet ændringsforslag nr. 9-11.

2. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 28. januar 2015 og var til 1. behandling den 19. februar 2015. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.

Høring

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og erhvervs- og vækstministeren sendte den 7. november 2014 dette udkast til udvalget, jf. ERU alm. del - bilag 40. Den 28. januar 2015 sendte erhvervs- og vækstministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.

Udvalgshøring

Udvalget afholdt den 10. april 2015 en offentlig høring over lovforslaget.

Skriftlige henvendelser

Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig henvendelse fra IBIS, som erhvervs- og vækstministeren har kommenteret over for udvalget.

Spørgsmål

Udvalget har stillet 36 spørgsmål til erhvervs- og vækstministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.

3. Indstillinger og politiske bemærkninger

Et flertal i udvalget (V, S, RV, SF og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af ministeren stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod de af EL stillede ændringsforslag.

Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, at SF støtter lovforslaget, og lægger desuden vægt på erhvervs- og vækstministerens besvarelse på henvendelser vedrørende gennemførelsen af de nye EU-regler for redegørelse om samfundsansvar, som er sendt til udvalget den 7. maj 2015, og som er optrykt som bilag til betænkningen.

Et mindretal i udvalget (DF) vil stemme for det af Enhedslisten under nr. 1 stillede ændringsforslag om deling af lovforslaget. Mindretallet indstiller de under A og B nævnte lovforslag til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de af Enhedslisten under nr. 2, 3 og 5-8 stillede ændringsforslag og imod det under nr. 4 stillede ændringsforslag. Hvis ændringsforslaget om deling af lovforslaget bliver forkastet, vil mindretallet stemme for de af erhvervs- og vækstministeren under nr. 9-11 stillede ændringsforslag og indstille lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.

Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, at Dansk Folkeparti ikke kan støtte lovforslaget, som efter partiets opfattelse devaluerer værdien af mange årsregnskaber. Dansk Folkeparti er af den opfattelse, at lovforslaget ikke i tilstrækkelig grad i de økonomiske estimater tager hensyn til, at flere af lempelserne er så skadelige for informationsværdien af virksomhedernes regnskaber, at de vil gøre det vanskeligere for virksomhederne at opnå kredit fra samhandelspartnere og leverandører samt finansiering i banken til ellers bæredygtige projekter. Det vil efter Dansk Folkepartis vurdering i mange tilfælde være til skade for virksomhederne og til skade for den virksomhedsmæssige vækst i Danmark, hvilket bl.a. også bliver påpeget af Dansk Erhverv og Finansrådet og andre aktører på området. Samtidigt er implementering af ændringer fra EU's nye regnskabsdirektiv bl.a. omkring CSR efter Dansk Folkepartis opfattelse ikke den rigtige løsning. På den baggrund stemmer Dansk Folkeparti nej til lovforslaget.

Et andet mindretal i udvalget (EL) vil stemme for det af Enhedslisten under nr. 1 stille ændringsforslag om deling af lovforslaget. Mindretallet indstiller de under A og B nævnte lovforslag til vedtagelse med de under nr. 2-8 stillede ændringsforslag. Hvis ændringsforslaget om deling af lovforslaget bliver forkastet, vil mindretallet ved 2. behandling redegøre for sin stilling til lovforslaget og de af erhvervs- og vækstministeren under nr. 9-11 stillede ændringsforslag.

Enhedslistens medlemmer af udvalget bemærker, at Enhedslisten støtter lovforslaget, for så vidt angår de øgede krav til afrapportering om virksomhedens samfundsansvar. Enhedslisten støtter til gengæld ikke de dele af lovforslaget, der lemper kravene til den generelle regnskabsaflæggelse. Desuden har Enhedslisten stillet et ændringsforslag, så virksomhederne pålægges at oplyse om omfanget af beskæftigede, der deltager i produktionen uden at være ansat direkte af virksomheden, men f.eks. i et vikarbureau.

Et tredje mindretal i udvalget (LA) vil stemme for det af Enhedslisten under nr. 1 stillede ændringsforslag om deling af lovforslaget. Mindretallet indstiller det under A nævnte lovforslag til vedtagelse med de af Enhedslisten under nr. 2, 3 og 5 stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod det af Enhedslisten under nr. 4 stillede ændringsforslag. Mindretallet indstiller det under B nævnte lovforslag til forkastelse ved 3. behandling, men vil stemme for de under nr. 6-8 stillede ændringsforslag. Hvis ændringsforslaget om deling af lovforslaget bliver forkastet, vil mindretallet stemme for de af erhvervs- og vækstministeren under nr. 9-11 stillede ændringsforslag og stemme hverken for eller imod lovforslaget ved 3. behandling.

Liberal Alliances medlem af udvalget mener, at man med dette lovforslag forpasser mange chancer for at lette de administrative byrder for virksomhederne i Danmark. Direktivet giver mulighed for en række lettelser, som regeringen ikke har valgt at benytte. Det gælder i forhold til datterselskaber, hvor direktivet giver mulighed for helt at undtage datterselskaber fra at aflægge årsregnskab, hvis moderselskabet indestår for datterselskabets forpligtelser. Det gælder i forhold til størrelsesgrænser, hvor direktivet giver mulighed for en forøgelse af størrelsesgrænserne både i regnskabsklasse B og i regnskabsklasse C. Og det gælder i forhold til det nye mikroregime, hvor direktivet giver de omfattede virksomheder mulighed for at undlade at offentliggøre regnskaber, alene at skulle udarbejde en forkortet balance og at benytte en forenklet regnskabspraksis.

Liberal Alliance mener, at man i videst muligt omfang bør tage et opgør med bureaukratiet for at skabe så gode rammevilkår som muligt for danske virksomheder. Det er derfor ærgerligt, at regeringen ikke har valgt at bruge regnskabsdirektivets muligheder fuldt ud. Men man kommer med forslaget et langt stykke af vejen, og der er i forslaget ret massive lempelser. Men da det er ret store linjer, man her arbejder med, vil de manglende lempelser få et meget stort omfang.

Liberal Alliance mener, at de nuværende lovkrav til aflæggelse af redegørelse om samfundsansvar er helt urimelige. Det er efter Liberal Alliances opfattelse en omkostningsfuld måde at spilde virksomhedernes tid på. Liberal Alliance er derfor stærkt kritiske over for, at kravet om redegørelse om samfundsansvar udvides med lovforslaget. Udvidelsen er en overimplementering af direktivet. Dette kan Liberal Alliance ikke støtte.

Liberal Alliance ønsker derfor en deling af lovforslaget. Der ligger mange ting, der trækker i den rigtige retning i forslaget, som Liberal Alliance ønsker at støtte. Ændringerne i forhold til redegørelsen om samfundsansvar ønsker Liberal Alliance at stemme imod.

Liberal Alliance vil hverken stemme for eller imod lovforslaget, såfremt forslaget ikke bliver delt. Liberal Alliance vil dog i dette tilfælde stemme for de af ministeren stillede ændringsforslag til det udelte forslag.

Et fjerde mindretal i udvalget (ALT) vil stemme for det af Enhedslisten under nr. 1 stillede ændringsforslag om deling af lovforslaget. Mindretallet indstiller de under A og B nævnte lovforslag til vedtagelse med de under nr. 2-8 stillede ændringsforslag. Hvis ændringsforslaget om deling af lovforslaget bliver forkastet, vil mindretallet stemme for de af erhvervs- og vækstministeren under nr. 9-11 stillede ændringsforslag og stemme for lovforslaget ved 3. behandling.

Alternativets medlem af udvalget ser helst en deling af forslaget, men hvis der ikke er flertal for en deling, vil Alternativet stemme for lovforslaget og de af ministeren stillede ændringsforslag.

Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

a

Ændringsforslag om deling af lovforslaget

Af et mindretal (EL), tiltrådt af et mindretal (DF, LA og ALT):

1) Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og indhold:

A. »Forslag til lov om ændring af årsregnskabsloven og forskellige andre love (Reduktion af administrative byrder, tilpasning til de internationale regnskabsstandarder, gennemførelse af det nye regnskabsdirektiv og af ændringer til gennemsigtighedsdirektivet m.v.)« omfattende fodnoten til lovforslaget, § 1, nr. 1-129 og 133-181, og §§ 2-8 samt bilag 1.

B. »Forslag til lov om ændring af årsregnskabsloven (Gennemførelse af ændringer til regnskabsdirektivet vedrørende rapportering om samfundsansvar m.v.)« omfattende fodnoten til lovforslaget, § 1, nr. 1 og 130-132, og §§ 6 og 8.

[Forslag om deling af lovforslaget]

b

Ændringsforslag til det under A nævnte lovforslag

Til titlen

2) I fodnoten udgår »som ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/95/EU af 22. oktober 2014, om ændring af direktiv 2013/34/EU for så vidt angår offentliggørelse af ikke-finansielle oplysninger og oplysninger om mangfoldighed for visse store virksomheder og koncerner, EU-Tidende 2014, nr. L 330, side 1, og«.

[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]

Til § 1

3) I den under nr. 1 foreslåede affattelse af fodnoten til lovens titel udgår »som ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/95/EU af 22. oktober 2014, om ændring af direktiv 2013/34/EU for så vidt angår offentliggørelse af ikke-finansielle oplysninger og oplysninger om mangfoldighed for visse store virksomheder og koncerner, EU-Tidende 2014, nr. L 330, side 1, og«.

[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]

Af et mindretal (EL), tiltrådt af et mindretal (ALT):

4) I den under nr. 124 foreslåede affattelse af § 98 a indsættes som stk. 2:

»Stk. 2. Ud over de i § 68 krævede oplysninger skal virksomheden oplyse om antallet af beskæftigede i regnskabsåret, der har arbejdet i virksomheden uden at være direkte ansat af virksomheden selv. Erhvervs- og vækstministeren fastsætter regler om, hvem der anses som beskæftigede i regnskabsåret, men som ikke har været direkte ansat i virksomheden selv.«

[Beregning af antal ansatte, som ikke er direkte ansat af virksomheden]

Til § 6

Af et mindretal (EL), tiltrådt af et mindretal (DF, LA og ALT):

5) I stk. 3 ændres »stk. 4-6« til: »stk. 4 og 5«, og stk. 5 og 6 udgår.

Stk. 7 bliver herefter stk. 5.

[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]

c

Ændringsforslag til det under B nævnte lovforslag

Til titlen

6) Fodnoten affattes således:

»1) Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/95/EU af 22. oktober 2014 om ændring af direktiv 2013/34/EU, for så vidt angår offentliggørelse af ikke-finansielle oplysninger og oplysninger om mangfoldighed for visse store virksomheder og koncerner, EU-Tidende 2014, nr. L 330, side 1.«

[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]

Til § 6

7) Paragraffen affattes således:

Ȥ 6

Stk. 1. Loven træder i kraft den 1. juli 2015.

Stk. 2. Lovens § 1, nr. 130, har virkning for regnskabsår, der begynder den 1. januar 2016 eller senere, jf. dog stk. 3-5.

Stk. 3. Uanset stk. 2 kan virksomhederne anvende lovens § 1, nr. 130, for et regnskabsår, der slutter den 31. december 2015 eller senere, når dette sker systematisk og konsekvent.

Stk. 4. Uanset stk. 3 har § 1, nr. 130, først virkning for regnskabsår, der begynder den 1. januar 2018 eller senere, for store virksomheder omfattet af regnskabsklasse C og for virksomheder omfattet af regnskabsklasse D, som på balancetidspunktet har haft et gennemsnitligt antal heltidsbeskæftigede i løbet af regnskabsåret på mindre end 500. Indtil da finder den hidtil gældende § 99 a anvendelse for disse virksomheder, idet redegørelsen i henhold til den hidtil gældende § 99 a, stk. 3, for regnskabsår, der begynder den 1. januar 2016 eller senere, dog tillige skal suppleres med oplysninger om politikker for miljøforhold, hvis virksomheden har politikker for miljøforhold. Har virksomheden ikke sådanne politikker, skal dette oplyses i ledelsesberetningen. For virksomheder omfattet af regnskabsklasse D, som på balancetidspunktet har haft et gennemsnitligt antal heltidsbeskæftigede på 500 eller derover, har § 1, nr. 130, dog virkning for regnskabsår, der begynder den 1. januar 2016, jf. stk. 2.

Stk. 5. Stk. 4 finder tilsvarende anvendelse på modervirksomheder, som aflægger koncernregnskab, idet antallet af heltidsbeskæftigede medarbejdere skal forstås som antallet af medarbejdere i koncernen som helhed.«

[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]

Til § 8

8) Paragraffen affattes således:

Ȥ 8

Stk. 1. Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, jf. dog stk. 2.

Stk. 2. Loven kan ved kongelig anordning helt eller delvis sættes i kraft for Grønland med de ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.«

[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]

d

Til det udelte lovforslag

Til titlen

Af erhvervs- og vækstministeren, tiltrådt af et flertal (V, S, RV, SF og KF):

9) I undertitlen ændres »regnskabsdirektiv,« til: »regnskabsdirektiv og af«.

[Sproglig præcisering]

Til § 1

10) I de under nr. 99 foreslåede § 78, stk. 3 og 4, ændres »§§ 23-30« til: »§§ 23-29«.

[Konsekvensændring som følge af lovforslagets § 1, nr. 42]

11) I de under nr. 136 foreslåede § 102, stk. 3-5, ændres »§§ 23-30« til: »§§ 23-29«.

[Konsekvensændring som følge af lovforslagets § 1, nr. 42]

Bemærkninger

Til nr. 1

Forslag om deling af lovforslaget.

Til nr. 2 og 3

Fodnoten til lovforslagets titel, som opregner, hvilke EU-forskrifter lovforslaget gennemfører, er ændret som en konsekvens af forslaget om deling af lovforslaget.

Forslaget om ændring af fodnoten til årsregnskabslovens titel, der opregner, hvilke EU-forskrifter årsregnskabsloven gennemfører, er ligeledes ændret som en konsekvens af ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget.

Til nr. 4

Formålet med forslaget er at sikre, at der ud over oplysning om det gennemsnitlige antal beskæftigede i regnskabsåret tillige skal oplyses om beskæftigede, som ikke er direkte ansat af virksomheden, men som har bidraget til produktion eller salg eller på anden vis - eksempelvis igennem et vikarbureau el. lign.

Kravet foreslås at gælde for virksomheder omfattet af regnskabsklasse C og D.

Kravet kan derimod ikke indføres for virksomheder omfattet af regnskabsklasse B, idet det nye regnskabsdirektiv indfører maksimumharmonisering, for så vidt angår oplysningskrav for små virksomheder, jf. direktivets artikel 4, stk. 5, jf. artikel 16, stk. 1, litra h.

Til nr. 5

Bestemmelsen om ikrafttræden m.v. er ændret som en konsekvens af ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget.

Til nr. 6

Forslaget om ændring af fodnoten til årsregnskabslovens titel, der opregner, hvilke EU-forskrifter årsregnskabsloven gennemfører, er ændret som en konsekvens af ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget.

Til nr. 7

Bestemmelsen om ikrafttræden m.v. er ændret som en konsekvens af ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget.

Til nr. 8

Bestemmelsen om lovens territoriale gyldighedsområde er ændret som en konsekvens af ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget.

Til nr. 9-11

Ændringsforslagene indeholder ikke indholdsmæssige ændringer i forhold til det fremsatte lovforslag.

I ændringsforslag nr. 9 foreslås en sproglig præcisering af undertitlen til lovforslaget.

I ændringsforslag nr. 10 og 11 foreslås det, at henvisningerne til § 30 udgår som en konsekvens af, at § 30 er foreslået ophævet med lovforslagets § 1, nr. 42. Der er således tale om en fejlrettelse.

Trine Bramsen (S) Julie Skovsby (S) Anne Sina (S) Mette Reissmann (S) Karin Gaardsted (S) fmd. Thomas Jensen (S) Ole Sohn (S) Ida Auken (RV) Nadeem Farooq (RV) Jeppe Mikkelsen (RV) Steen Gade (SF) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Frank Aaen (EL) Stine Brix (EL) Uffe Elbæk (ALT) Kim Andersen (V) Michael Aastrup Jensen (V) Anne-Mette Winther Christiansen (V) nfmd. Preben Bang Henriksen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Jakob Engel-Schmidt (V) Hans Christian Schmidt (V) Hans Christian Thoning (V) Hans Kristian Skibby (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Kim Christiansen (DF) Joachim B. Olsen (LA) Brian Mikkelsen (KF)

Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)47
Socialdemokratiet (S)47
Dansk Folkeparti (DF)22
Radikale Venstre (RV)17
Socialistisk Folkeparti (SF)12
Enhedslisten (EL)12
Liberal Alliance (LA)9
Det Konservative Folkeparti (KF)8
Alternativet (ALT)1
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Siumut (SIU)1
Sambandsflokkurin (SP)1
Javnaðarflokkurin (JF)1

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 117

Bilagsnr.
Titel
1
Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervs- og vækstministeren
2
Henvendelse af 19/2-15 fra IBIS
3
Udkast til tidsplan
4
Nyt udkast til tidsplan
5
Udkast til program for høring
6
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
7
Meddelelse om udvalgets høring den 10/4-15
8
Justeret tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
9
Program for udvalgets høring den 10/4-15
10
Præsentationer fra udvalgets høring den 10/4-15
11
Ændringsforslag fra erhvervs- og vækstministeren
12
1. udkast til betænkning
13
Meddelselse om udskydelse af betænkningsafgivelse
14
2. udkast til betænkning
15
Kommentar til henvendelser vedrørende gennemførelsen af de nye EU-regler for redegørelse om samfundsansvar, fra erhvervs- og vækstministeren


Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 117

Spm.nr.
Titel
1
Spm. om kommentar til henvendelsen af 19/2-15 fra IBIS, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
2
Spm., om ministeren kan garantere, at den overimplementering, der ligger i lovforslaget i forhold til CSR-redegørelserne, ikke vil være en belastning for danske virksomheders konkurrenceevne i forhold til andre lande, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
3
Spm., om ministeren vil forholde sig specifikt til det i høringssvaret fra DI anførte om, at Danmark med den i lovforslaget indeholdte overimplementering i forhold til CSR-redegørelserne risikerer ikke blot at pålægge virksomhederne øgede administrative byrder, men også at skade kvaliteten af den CSR-redegørelse, der finder sted i dag, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
4
Spm. om, at de udvidede CSR-krav vil resultere i meget begrænsede administrative byrder for virksomhederne, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
5
Spm., om ministeren vil oversende et notat, der konkret sammenholder de elementer, som indgår i en redegørelse for samfundsansvar efter de gældende danske regler, med de elementer, der i fremtiden vil skulle indgå i den tilsvarende redegørelse for de af lovforslaget omfattede virksomheder, når kravene er fuldt udrullede, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
6
Spm. om, på hvilke områder direktivet opstiller begrænsninger for medlemslandenes muligheder for at opstille yderligere krav til virksomhedernes afrapportering, end hvad der følger af direktivet, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
7
Spm., om ministeren vil yde teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag, der deler lovforslaget sådan, at de elementer, der omfatter skærpede krav til virksomhedernes afrapportering om samfundsansvar, udskilles i et særskilt lovforslag, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
8
Spm. om, hvordan ministeren forholder sig til, at flere erhvervsorganisationer i høringssvar og i dagspressen har tilkendegivet deres uenighed i, at lovforslaget vil medføre lempelser for virksomhederne, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
9
Spm., om ministeren kan bekræfte, at lovforslaget åbner for en reduktion af oplysningerne i regnskaberne, og at grundlaget for at vurdere økonomien hos kunder og samhandelspartnere dermed alt andet lige bliver forringet, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
10
Spm., om ministeren vil uddybe baggrunden for den angivne forventede besparelse på 300 mio. kr. set i lyset af Dansk Erhvervs udtalelse til Finans.dk den 25. november 2014, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
11
Spm., om ministeren kan bekræfte, at mange af de tal, som der med lovforslaget ikke længere stilles krav om at angive, alligevel stadig skal beregnes og bruges eksempelvis til baggrund for indberetninger til SKAT, og at »lempelserne« således alene består i at lade være med at skrive tallet i selve årsregnskabet, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
12
Spm. om betydningen af den nye vejledning til vurdering af reglers konsekvenser for danske virksomheder, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
13
Spm. om kommentar til artiklen »Det offentlige tager min tid« fra Børsen den 9. februar 2015, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
14
Spm. om Finansrådets høringssvar til lovforslaget, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
15
Spm. om vækstplanen fra maj 2014, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
16
Spm. om Erhvervsstyrelsens arbejde med en service til virksomhederne, der skal gøre det lettere at få adgang til regnskabsdata, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
17
Spm. om de nye foreslåede regler om mikroregnskaber, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
18
Spm., om ministeren kan udelukke, at lovforslagets slækkede krav til indholdet i årsregnskaberne kan resultere i dårligere kreditmuligheder og/eller kreditvilkår, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
19
Spm., om ministeren har undersøgt, hvilken rolle indholdet af årsregnskaber spiller i forhold til alternative finansieringsformer, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
20
Spm., om ministeren mener, at lovforslaget og de foreslåede reduktioner af oplysningerne i årsregnskaberne gør det mere eller mindre besværligt for virksomhederne at blive crowdfundet, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
21
Spm. om høringssvaret fra Finansrådet, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
22
Spm. om høringssvaret fra Finansrådet, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
23
Spm. om høringssvaret fra Finansrådet, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
24
Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at de oplysninger, som virksomhederne giver om deres risici og due diligenceprocesser på de enkelte CSR-områder, er korrekte, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
25
Spm., om ministeren vil tage initiativ til, at der bliver udarbejdet en vejledning med inddragelse af relevante interessenter, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
26
Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at de virksomheder, der omfattes af det nye lovkrav om rapportering om samfundsansvar, vil rapportere om disse forhold, når ændringen af § 99 a i årsregnskabsloven er blevet vedtaget, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
27
Spm. om virksomheders gæld til banker eller realkreditinstitutter, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
28
Spm. om virksomheders skifte fra regnskabsklasse C til klasse B, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
29
Spm. om Finanstilsynets undersøgelse af nybevilgede lån til landets banker, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
30
Spm. om mikrovirksomhedsregimet, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
31
Spm. om Finansrådet høringssvar, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
32
Spm. om bekymringen for, at man for mikrovirksomhederne fjerner beskrivelsen af anvendt regnskabspraksis, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
33
Spm. om, hvordan ministeren har sikret sig, at det nye EU-regnskabsdirektivs artikel 19 a om ikkefinansiel rapportering med det fremlagte lovforslag bliver korrekt implementeret i årsregnskabslovens § 99 a, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
34
Spm., om ministeren vil yde teknisk bistand til udarbejdelse af et revideret ændringsforslag om en deling af lovforslaget, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
35
Spm. om, hvordan ministeren vurderer de lempelsesmæssige effekter for mikrovirksomhederne ved brugen af en standard i forhold til anvendt regnskabspraksis, hvor der alene skal oplyses om eventuelle afvigelser fra standarden, frem for helt at undlade at oplyse om anvendt regnskabspraksis - en løsningsmodel, der omtales i flere af høringssvarene til lovforslaget, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
36
Spm. om at levere tekniske bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag der sikrer, at virksomhedernes årsregnskaber indeholder oplysninger - ikke blot om antal direkte beskæftigede i virksomheden i det pågældende regnskabsår - men også om anden arbejdskraft, der har bidraget til produktion, salg eller på anden vis, uden at være direkte ansat i virksomheden - eksempelvis igennem et vikarbureau eller lignende, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå


Bilag 2

Et af udvalgets bilag er optrykt efter ønske fra SF og EL

Besvarelse på henvendelser vedr. vedrørende gennemførelsen af de nye EU-regler for redegørelse om samfundsansvar.

Jeg har som led i udvalgsbehandlingen af L117 om årsregnskabsloven modtaget en række henvendelser vedrørende gennemførelsen af de nye EU-regler for redegørelse om samfundsansvar.

I den forbindelse kan jeg oplyse, at jeg er enig i, at det er vigtigt, at offentlige fonde som eksempelvis IFU lever op til deres samfundsansvar og er gennemsigtige om deres indsats. Konkret er jeg blevet oplyst om, at både EKF og IFU arbejder aktivt med at integrere arbejdet med samfundsansvar i den daglige forretning i overensstemmelse med de gældende internationale principper og retningslinjer, og udviser en høj grad af åbenhed herom. Jeg synes, at det er relevant, at der fortsat er bevågenhed om denne indsats, og jeg har tillid til, at EKF og IFU også fremover vil prioritere dette arbejde højt, herunder i relation til de nye regler for redegørelse om samfundsansvar. Jeg vil tage initiativ til, at Erhvervs- og Vækstministeriet følger udviklingen via den tværministerielle arbejdsgruppe på CSR-området.

Jeg kan desuden bekræfte, at regeringen så vidt muligt følger gennemførelsen af de nye EU-regler i andre lande. Ministeriet deltager i de igangværende implementeringsmøder i Kommissionen og er medlem af Kommissionens højniveaugruppe på CSR-området, hvor implementeringen også forventes at blive fulgt. Det er derfor muligt at orientere Folketinget om implementeringen i andre EU-lande, hvis det efterspørges på et senere tidspunkt.

Med venlig hilsen

Henrik Sass Larsen