Fremsat den 6. februar 2015 af
Anni Matthiesen (V),
Anne-Mette Winther Christiansen (V),
Alex Ahrendtsen (DF),
Karina Adsbøl (DF),
Merete Riisager (LA), Thyra Frank (LA),
Daniel Rugholm (KF) og Mai Mercado (KF)
Forslag til folketingsbeslutning
om en undersøgelse af, hvordan børn
og unge med særlige behov kan sikres et friere skolevalg
Folketinget pålægger regeringen at
undersøge, hvordan børn og unge med særlige
behov kan sikres mulighed for - via et friere skolevalg - at blive
optaget på frie grundskoler.
Bemærkninger til forslaget
Med forslaget ønskes at sikre
børn og unge med særlige behov mulighed for - via et
friere skolevalg - at blive optaget på frie grundskoler. En
væsentlig barriere i dag er, at kommunerne ikke er forpligtet
til at lade det økonomiske tilskud, der tilfalder
børn og unge med særlige behov i folkeskolen,
følge disse børn og unge ved valg af en fri
grundskole. Det betyder, at børn og unge med særlige
behov ikke har de samme lige muligheder for at benytte sig af det
frie skolevalg og vælge en fri grundskole som andre
børn og unge, og at de frie grundskoler stilles
økonomisk ringere ved at optage børn og unge med
særlige behov end ved at optage andre børn og
unge.
Kommunerne har en forskelligartet praksis med
hensyn til at lade pengene følge elever med særlige
behov, som flytter fra folkeskolen til frie grundskoler.
Vælger forældrene at flytte et barn med særlige
behov fra folkeskolen til en fri grundskole, kan kommunen
vælge at understøtte dette økonomisk, men
kommunen kan også vælge at lade være, og den kan
have en økonomisk interesse heri.
Den nuværende forskelligartede praksis i
kommunerne betyder, at nogle forældre bliver frataget det
frie valg af skole. I flere tilfælde vælger kommuner
nemlig ikke at yde tilskud i forbindelse med forældrenes
ønske om at flytte barnet fra folkeskolen til en fri
grundskole.
Frie grundskoler kan herefter være
nødsaget til at sige nej til at optage elever med
særlige behov, fordi en fri grundskole ikke har mulighed for
at få dækket (alle) meromkostninger ved særlige
tilskud ud af driftsbevillingen til frie grundskoler eller ved
øget forældrebetaling. Det fratager reelt
forældre til børn med særlige behov samme
rettigheder til og muligheder for at vælge en fri grundskole,
som forældre med børn uden sådanne behov
har.
De frie grundskoler har i nogle tilfælde
en anden tilgang til undervisning end folkeskolen, og denne tilgang
kan nogle gange være netop det, der skal til for at inkludere
en elev med særlige behov i den fælles
undervisning.
Den uensartede praksis i kommunerne kan
også være stødende for forældre, som har
børn med sammenlignelige behov, men som oplever, at deres
børn ikke har samme muligheder, fordi de ikke bor i samme
kommune.
I dele af landet er en fri grundskole det
eneste skoletilbud i lokalområdet, og der kan være lang
transporttid til nærmeste folkeskole. Også i
sådanne tilfælde er det hensigtsmæssigt, at der
ikke er økonomiske barrierer for, at et barn med
særlige behov kan blive optaget på en fri grundskole,
hvis skolen har et relevant undervisningstilbud.
Forslaget pålægger regeringen at
undersøge, hvordan kommunerne kan forpligtes til at lade det
økonomiske tilskud følge de pågældende
børn, og samtidig analysere de økonomiske
konsekvenser af et sådant forslag under den
forudsætning, at det ikke indebærer offentlige
merudgifter.
Skriftlig fremsættelse
Anni Matthiesen
(V):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om en
undersøgelse af, hvordan børn og unge med
særlige behov kan sikres et friere skolevalg.
(Beslutningsforslag nr. B 71)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.